Vilka journalfel ska man påpeka?
18 inlägg
• Sida 1 av 1
Vilka journalfel ska man påpeka?
Jag som har beställt hem alla mina journaler har förstås upptäckt en massa fel.
Nu undrar jag vad man ska påpeka egentligen. Ska jag ta upp fel som pågående läkare har skrivit? Vilka i så fall?
När jag läste om mitt första besök hos denna läkare, så står det en sammanfattning om mig, som han utgår från.
Det står att jag haft kontakt med BUP p.g.a. anorexi vid 8 års ålder (fel) och det står att jag blev alkoholmissbrukare när jag var 14. Helt fel. Det var hans sammanfattning om mig inför första mötet.
Detta måste väl färga av sig på hans syn på mig?
Sanningen är bara att jag fick kontakt med BUP när jag började skolan p.g.a. beteendeproblem (AS).
Jag fick anorexi i tonåren, inte ovanligt tidigt och det var alltså inte anorexi som föranledde BUP-kontakt utan aspergerbeteende.
Min alkoholdebut var när jag var 14. "Missbrukare" är ju långt ifrån detta.
För mig är det synnerligen viktigt att läkaren inte utgår från en så skev bild av mig.
Jag har som jag har skrivit i någon annan tråd (kanske privata p.g.a. detaljer) försökt byta läkare. Det får jag inte verkar det som. Det ska vara vääääldigt lång väntetid, och jag skulle inte få komma till psyk alls längre tyckte min nuvarande, så då fick jag ju buga och bocka för att alls få komma tillbaka till samma sinnesslöa människa. I februari träffade jag min gamla läkare, och då sade hon att hon var glad att jag hade en stadigvarande kontakt och inte släpptes.
Han ringde mig idag förresten. Läs detta och berätta om jag blev upprörd i onödan:
Läkare: "Vi talade ju om en eventuell psykologkontakt, kommer du ihåg det"
Jag: "Ja"
Läkare: "Haaar du något minne av det? Att vi har talat om detta? Mm?"
Jag svarade då: "Ja, NATURLIGTVIS"
Sedan frågade han fler saker, och använde samma stil, som om jag är helt otillräknelig.
Är jag överkänslig eller blir jag inte lite löjligt behandlad? Jag orkar inte med detta jävla psykställe. En sak att de skriver lite småfel i journalen, men när de 1. skriver helt fel saker som att jag skulle vara missbrukare i tonåren (eller någonsin förresten) och 2. beskriver på värderande sätt och 3. skiter i det som jag betonar som viktiga psykiska problem (svåra tvång, hysteriska sömnproblem), men skriver från samma besök in exakt hur många minuter per dag jag spelar piano (fel siffra också... och inte anmärkningsvärt länge) och vilken musikstil jag då spelar.
Det måste ju finnas bättre hjälp att få.
Nu undrar jag vad man ska påpeka egentligen. Ska jag ta upp fel som pågående läkare har skrivit? Vilka i så fall?
När jag läste om mitt första besök hos denna läkare, så står det en sammanfattning om mig, som han utgår från.
Det står att jag haft kontakt med BUP p.g.a. anorexi vid 8 års ålder (fel) och det står att jag blev alkoholmissbrukare när jag var 14. Helt fel. Det var hans sammanfattning om mig inför första mötet.
Detta måste väl färga av sig på hans syn på mig?
Sanningen är bara att jag fick kontakt med BUP när jag började skolan p.g.a. beteendeproblem (AS).
Jag fick anorexi i tonåren, inte ovanligt tidigt och det var alltså inte anorexi som föranledde BUP-kontakt utan aspergerbeteende.
Min alkoholdebut var när jag var 14. "Missbrukare" är ju långt ifrån detta.
För mig är det synnerligen viktigt att läkaren inte utgår från en så skev bild av mig.
Jag har som jag har skrivit i någon annan tråd (kanske privata p.g.a. detaljer) försökt byta läkare. Det får jag inte verkar det som. Det ska vara vääääldigt lång väntetid, och jag skulle inte få komma till psyk alls längre tyckte min nuvarande, så då fick jag ju buga och bocka för att alls få komma tillbaka till samma sinnesslöa människa. I februari träffade jag min gamla läkare, och då sade hon att hon var glad att jag hade en stadigvarande kontakt och inte släpptes.
Han ringde mig idag förresten. Läs detta och berätta om jag blev upprörd i onödan:
Läkare: "Vi talade ju om en eventuell psykologkontakt, kommer du ihåg det"
Jag: "Ja"
Läkare: "Haaar du något minne av det? Att vi har talat om detta? Mm?"
Jag svarade då: "Ja, NATURLIGTVIS"
Sedan frågade han fler saker, och använde samma stil, som om jag är helt otillräknelig.
Är jag överkänslig eller blir jag inte lite löjligt behandlad? Jag orkar inte med detta jävla psykställe. En sak att de skriver lite småfel i journalen, men när de 1. skriver helt fel saker som att jag skulle vara missbrukare i tonåren (eller någonsin förresten) och 2. beskriver på värderande sätt och 3. skiter i det som jag betonar som viktiga psykiska problem (svåra tvång, hysteriska sömnproblem), men skriver från samma besök in exakt hur många minuter per dag jag spelar piano (fel siffra också... och inte anmärkningsvärt länge) och vilken musikstil jag då spelar.
Det måste ju finnas bättre hjälp att få.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 2:38:25, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Låter onekligen undeligt.
Jag skulle berätta hur det egentligen var, minns någon mer som sagt att man gjort något o då togs det som att det var något man gjorde jämt.
Spelar du piano exakt lika länge varje dag möjligen?
Personlinen tror jag det möjligen kommer sig från att ha uttryckt i minuter ostället för antarl timmar om det tex är en timmes spelande.
O då misstagits för att du spelar efter ett visst antal minuter när det bara var en så exakt beskrivning som möjligt.
Mina ideer
Jag skulle berätta hur det egentligen var, minns någon mer som sagt att man gjort något o då togs det som att det var något man gjorde jämt.
Personlinen tror jag det möjligen kommer sig från att ha uttryckt i minuter ostället för antarl timmar om det tex är en timmes spelande.
O då misstagits för att du spelar efter ett visst antal minuter när det bara var en så exakt beskrivning som möjligt.
Mina ideer
Senast redigerad av nano 2011-05-05 2:38:25, redigerad totalt 1 gång.
Ja det där låter inte alls bra. Han verkar inte ha koll. Jag tror du bör fortsätta försöka byta för att få en serlös läkarkontakt.
Om du måste stå ut med honom ett tag till så skriv ner vad du vill ha ut av honom och koncentrera dig på det. Att konfrontera honom lönar sig förmodligen inte. Måste du göra det så ska du inte göra det själv utan ta med dig någon du litar på.
Sagt med reservation för att jag inte har erfarenhet av samma sorts läkare som du.
Om du måste stå ut med honom ett tag till så skriv ner vad du vill ha ut av honom och koncentrera dig på det. Att konfrontera honom lönar sig förmodligen inte. Måste du göra det så ska du inte göra det själv utan ta med dig någon du litar på.
Sagt med reservation för att jag inte har erfarenhet av samma sorts läkare som du.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-05 2:38:25, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
nano skrev:Låter onekligen undeligt.
Mina ideer
Jag sade bara att jag spelade "väl kanske någon timma per dag" och lade sedan till "minst" eftersom jag var inne i en period då jag spelade mer än vanligt. Jag visste inte att det skulle föras in noggrant i journalen, i så fall skulle jag ha beskrivit mer noga.
Men varför skrev han vilken musikstil jag spelade? (retorisk fråga) Han har ju inte varit intresserad att ta reda på riktiga fakta om mig, och han bemödar sig inte med att skriva in mitt verkliga mående i journalen med samma precision och engagemang.
Ja, om man säger att man gör något, så tas det som att man gör det jämt. Det kan har varit jag som skrev det, men jag tror att det är vanligt. ALLA mina läkare utom en har fungerat så.
När han frågar "hur är det?" så brukar jag fråga tillbaka "med exakt vad menar du?". Och då har han skrivit att jag har mycket svårt att svara på öppna frågor och behöver mycket specifika frågor. Ja, det behöver jag, men hans frågor TAR PRISET på att vara svåra att förstå. Det känns orättvist att han skriver så i min journal när han beter sig på det viset.
Och efter att ha läst mina journaler så är jag bara mer och mer rädd för att svara oprecist eller lite för fritt.
- Bror Duktig
Låter inte seriöst någonting av det du berättar.
Och klart det kan spela all roll i världen för vilken vård man får och blir nekad om ens vårdkontakter betraktar en som förståndshandikappad, oförmögen till de elementäraste berättelser om sig själv (båda sakerna har jag en längre tid haft intrycket att dina gör) eller missbrukare.
Och klart det kan spela all roll i världen för vilken vård man får och blir nekad om ens vårdkontakter betraktar en som förståndshandikappad, oförmögen till de elementäraste berättelser om sig själv (båda sakerna har jag en längre tid haft intrycket att dina gör) eller missbrukare.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 2:38:25, redigerad totalt 1 gång.
Skit i hans notering om ditt pianospel. Det är kanske fjolligt att det står där men det är väl troligen inte så viktigt?
Du kanske kan koncentrera sig på de felaktigheter som du tror är viktigast för hans direkta behandling av dig?
Du kanske kan koncentrera sig på de felaktigheter som du tror är viktigast för hans direkta behandling av dig?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-05 2:38:25, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:Ja det där låter inte alls bra. Han verkar inte ha koll. Jag tror du bör fortsätta försöka byta för att få en serlös läkarkontakt.
Jag ska försöka skriva ned det viktiga. Spalta upp mina svåra problem och se till att han tar del av dem ihop med mig.
Och fortsätta försöka få ny läkare ja.
Mitt boendestöd som också är ledsagare, följer med, vilket är jättebra, förutom att en sak som automatiskt kan komma upp och som står i journalen ihop med det jag behöver klaga på, är något som ingen får veta, jag kanske kan lämna en lapp där det står "du får inte nämna XXX i ledsagarens närvaro".
Ett problem är att han tycker att eftersom jag inte har mediciner längre, så ska jag inte ha läkarkontakt. Samtidigt som min gamla vettiga psykiatriker för två månader sade att det var viktigt och bra att jag har en stadigvarande kontakt hela tiden med psyk.
Jag är rädd för hur långt det kan gå i ohälsa om jag ska ansvara själv för att ta kontakt. Jag har ju ändå haft kontakt med psykvården sedan jag var 8 år, och oavbruten kontakt sedan jag var 19 (längre intervall ibland, men ändå alltid fått en ny tid i samband med varje läkarbesök, även om det var 6 månader framåt).
Han menade också att jag nu ju hade testat SSRI och att det inte fungerade. Medan sanningen är att jag har ätit det i många år, och det fungerade bra mot mina tvång/fixeringar. Jag hade även sagt att jag har blivit sämre efter jag satte ut dem så jag förstår inte alls varför han säger så.
Efter det samtalet (när han ville avsluta min kontakt med psyk) höll jag på att bryta ihop. VC vill inte ha med mig att göra om det är något som på minsta vis har att göra med psykisk ohälsa (det har de gjort klart för mig). Skulle DE skriva ut min speciella coctail av Imovane och Stilnoct, i STORA uttag och med många uttag per recept? Till en person de inte kan historien om? Tror inte det va.
- Bror Duktig
Zombie skrev:Låter inte seriöst någonting av det du berättar.
Jag tycker att han behandlar mig som om jag vore väck i demens eller psykos när han frågar på det där viset "Har du något minne av det? Mmm?"
Denna läkare har nu tre mycket dåliga omdömen på doktorsguiden och hans poäng sjunker hela tiden då han bara verkar få dåliga poäng av de som röstar utan att lämna skriftligt omdöme.
Positivt säger personerna:
- "inget"
- "Han kunde tala om hur man lindrade halsont." (retoriskt menande antar jag med tanke på resten)
- "Jag gillar entonig röst och inte för mycket ögonkontakt, så det var positivt för mig." (mitt betyg, vilket är både sant men också retoriskt eftersom de flesta inte gillar detta, men det är det enda jag gillar med honom)
Negativa saker/sådant som behöver bli bättre:
- "helhetstänkande, engagemang"
- "Ointresserad av patienten, ingen ögonkontakt, lyssnade inte, skrev helt felaktiga saker i journalen. Påstod att jag hade vitaminbrist och skickade mig till en dietist, varefter han avskrev mig. Vägrade låta mig få en "second opinion" av annan läkare." (Obs, detta är INTE mitt, BDs omdöme)
- "Få nödvändig information om medicinering INNAN medicinen satts in. Efter fler besök så kan jag tillägga att mer ointresserad av patienten är svårt att bli. Jag håller helt med det andra omdömet av detta. Vid handikappande somatiska problem fick jag höra att det kanske var tvång och att SSRI kunde höjas!" (det första klagomålet här gäller att han "kom på" efter insättning av Lamictal att man MÅSTE ta prover först, och skickade ett brev som var som gjort för att skrämma upp folk (som inte genast googlar om vad det gäller, och lugnar sig).
Min ledsagare säger att andra också tycker ungefär detsamma och att även hon själv tycker ungefär så efter att ha varit med folk hos honom.
LOL LOL LOL: Och så skriver HAN att jag har dålig emotionell kontakt ^_^ ^_^ ^_^
- Bror Duktig
Hur fick du dina journaler?
Jag frågade på vc hos läkaren hur man gör och han sa "tja det kan vi skriva ut här", såg väl ut som ett frågetecken, för blev tyst och försökte klura ut hur ALLA journaler speciellt BUP tiden kan bli utskrivna på vc när dom fick beställa in dom en gång.
Jag vill ha mina papper så jag också kan se hur j*vla mycket fel dom har! Ett fel jag råkade se (du är inte ensam där bror duktig) var om mina specialintressen, där det dels var "konstigt" att jag bytt intresse, och att jag "var en STOR supporter av xxx, yyy, www, osv" när jag sagt jag "ibland tittar på dom". Inte vad jag kallar STOR supporter.
Jag frågade på vc hos läkaren hur man gör och han sa "tja det kan vi skriva ut här", såg väl ut som ett frågetecken, för blev tyst och försökte klura ut hur ALLA journaler speciellt BUP tiden kan bli utskrivna på vc när dom fick beställa in dom en gång.
Jag vill ha mina papper så jag också kan se hur j*vla mycket fel dom har! Ett fel jag råkade se (du är inte ensam där bror duktig) var om mina specialintressen, där det dels var "konstigt" att jag bytt intresse, och att jag "var en STOR supporter av xxx, yyy, www, osv" när jag sagt jag "ibland tittar på dom". Inte vad jag kallar STOR supporter.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-05 2:38:25, redigerad totalt 1 gång.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Bjäbbmonstret skrev:Skit i hans notering om ditt pianospel. Det är kanske fjolligt att det står där men det är väl troligen inte så viktigt?
Ja. Jag tror inte att jag säger något om pianot, om inte för att illustrera att jag anser att han fokuserar på fel saker när han skriver i den journal som ska kunna fungera som återkopplare för honom. Det är ju ett tydligt exempel på det. Det viktiga är inte om det står om pianot eller ej, utan att det INTE står tillräckligt om andra, viktiga saker, som psykisk ohälsa.
- Bror Duktig
Jag har många gånger funderat på att kolla i min journal på liknande sätt som du, men jag vet inte hur man går till väga. Jag klarar inte av att ringa, så det är uteslutet. Hur gjorde du för att få tag på din?
Senast redigerad av andypandy 2011-05-05 2:38:25, redigerad totalt 1 gång.
andypandy skrev:Jag har många gånger funderat på att kolla i min journal på liknande sätt som du, men jag vet inte hur man går till väga. Jag klarar inte av att ringa, så det är uteslutet. Hur gjorde du för att få tag på din?
Jag ringde och sade att jag ville ha min journal. Ibland har jag då förstå fått något papper som måste fyllas i enligt lag innan de får lämna ut, säger de, medan andra skickar hem direkt utan problem (gäller det centrala arkivet i GBG, vilka utan tjafs skickade 300 sidor till mig, medan mitt öppenpsyk sade till mig att "du måste förstå att så får man inte göra, det förstår du väl, du har nog missförstått" - jag kan ju aldrig låta något vara när folk börjar säga att något är sjääälvklart och jag vet att det inte är det, varför jag tjafsade om detta tills hon fattade att jag hade fått journalerna utan tjafs, utan underskrift och utan rekommenderat brev).
Du kan också formulera ett brev, vilket du skriver under, så ska de skicka. Men tänk på att vissa skickar rekommenderat utan att säga något, och då får du oftast betala för det. Speciellt små mottagningar verkar göra så. Bättre att hämta på plats tycker jag.
- Bror Duktig
nano skrev:Jag visste inte ens att det fanns centrala arkiv, är det ett arkiv för både psyk o vanliga vården?
Nej, de verkar ha varsitt. Och det är säkert olika i olika landsting/regioner.
- Bror Duktig
MsTibbs skrev:Jag har nått telefonnummer fel i min journal, men antar att det inte är så viktigt, då de ringt mig utan problem efteråt också.
I min journal har de skrivit anhörigas efternamn helt fel, "Nyberg" fast det ska vara samma som mitt efternamn (och ganska självklart samma efternamn dessutom). Mitt namn är MYCKET långt från "Nyberg"
Hur lyckas de?
Men jag säger som nano, de har nog numret i något register och använder nog det och inte löpande journaltext. Kanske de kan ha ett telenummer på förstasidan på journalen, och att det ändras om man ändrar. Men knappast att man letar inne i journalen. Fattar inte ens varför de skriver det där. Men det är klart, lite utfyllnad när man måste skriva något, men tycker att den psykiska ohälsan verkar fel att skriva om i en psykjournal (ironi).
- Bror Duktig
Återgå till Aspergare och vården