Den plastiska hjärnan
58 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
lasseivägen skrev:Manne
Silicon i hjärna verkar ju bra, påstås ju vara ett framgångsrecept för blondiner, så borde väll funka i hjärnan också. Fast de e väll inte där dom hr silikonen.
Enligt artikeln i inlägg 2 så skall man tydligen göra försök med autister, men jag tror att artikelförfattaren var lite skeptisk.
Eller så kanske det är Nanoteknik som gäller
Senast redigerad av manne 2011-05-05 2:28:39, redigerad totalt 1 gång.
Fy fan vad blåst jag var, riktigt blond. Haha. Fattade nu vad du menade lasseivägen. Tänkte att jag skulle vara roligt. Nu kan ni skratta ÅT mig.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 2:28:39, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
- Anslöt: 2009-02-28
Tror du skulle bli jätteläcker me ett par justa rattar
Ja tror de e SSRI'n som tar fram min bisarraste humor
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-05 2:28:39, redigerad totalt 1 gång.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
lasseivägen skrev:Tror du skulle bli jätteläcker me ett par justa rattar
LOLZ!!!
Hur vet du att jag inte redan har det?
Nej, skämt och sido... funderar inte på att byta kön.
- Liljencroowna
Liljencroowna skrev:lasseivägen skrev:Tror du skulle bli jätteläcker me ett par justa rattar
LOLZ!!!
Hur vet du att jag inte redan har det?
Nej, skämt och sido... funderar inte på att byta kön.
Tydligen så blir könsbytare i alla fall inte så fula.
Becoming Cody
http://www.youtube.com/watch?v=5qbO92s9 ... re=related
lite kul ändå.
Senast redigerad av manne 2011-05-05 2:28:39, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror inte att man byter kön för att bli snygg...
- Liljencroowna
Nä man byter kön för att den andra kön går fortare, de går altid fortare i den andra kön.
Nu har jag tramsat sönder min egen tråd
Liljis såg programmet du tipsade om bra tips.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-05 2:28:39, redigerad totalt 1 gång.
- lasseivägen
manne skrev:eller kanske man kan spruta in silikon i de luckorna som är borta eller förstörda.?
för silikon är ju ett väldigt bra material som man kan använda för att laga olika saker med tex fönster och duschar mm.
Eller kan denna skadade hjärna skapa nya motor vägar också
http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=3183
Lobotomerad hjärna Datortomografbild av en lobotomerad hjärna, där de mörka partierna i pannloberna visar var de framkallade hjärnskadorna finns.
Har du sett programmet? Det är inte frågan om att hjärnvävnad återbildas, utan det är nya kommunikationskanaler i befintlig hjärnvävnad skapas (och förstärks med träning).
Tar du bort hela eller delar av hjärnan så växer den inte ut igen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 2:28:40, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:Jag tror inte att mycket av detta har någon som helst applicerbarhet på NPF. Den plastiska hjärnan jobbar redan för högtryck med att försöka kompensera för alla skillnader som finns. Det är fullt möjligt att lära sig mängder av NT-beteenden, men till vilken nytta? Inte f-n vill man bli en viljelös NT-zombie heller!
Har du sett programmet? Det verkar inte som om du förstått riktigt vad det handlar om. Det handlar om att träna hjärnan till att använda alternativa kanaler som bearbetar information bättre och inte under- eller överreagerar på div stimuli.
Det finns redan idag möjligheter att applicera detta på inlärnings- & koncentrationssvårigheter, sensorisk över- & underkänslighet, kemisk överkänslighet & allergier, fobier, trötthetssyndrom och fibromyalgi. Eftersom en hel del NPF-are drabbas av dessa saker ser jag det som högst relevant för NPF, faktiskt.
Att kunna tåla mer och använda hjärnan bättre betyder inte att man blir NT. Däremot kanske man skulle kunna göra något av de aspie-talanger man har.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 2:28:40, redigerad totalt 1 gång.
^----^ Inger
Såg du det som Liljencroowna rekommenderade, jag såg det på SVT Play,
Intressant.
Liljencroowna skrev:Program imorgon om epigenitik:
http://svt.se/2.107868/vetenskapens_var ... os=extra_0
Såg du det som Liljencroowna rekommenderade, jag såg det på SVT Play,
Intressant.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-05 2:28:40, redigerad totalt 1 gång.
- lasseivägen
lasseivägen skrev:Nä man byter kön för att den andra kön går fortare, de går altid fortare i den andra kön.
Tittar på det just nu.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 2:28:40, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
Inger skrev:manne skrev:eller kanske man kan spruta in silikon i de luckorna som är borta eller förstörda.?
för silikon är ju ett väldigt bra material som man kan använda för att laga olika saker med tex fönster och duschar mm.
Eller kan denna skadade hjärna skapa nya motor vägar också
http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=3183
Lobotomerad hjärna Datortomografbild av en lobotomerad hjärna, där de mörka partierna i pannloberna visar var de framkallade hjärnskadorna finns.
Har du sett programmet? Det är inte frågan om att hjärnvävnad återbildas, utan det är nya kommunikationskanaler i befintlig hjärnvävnad skapas (och förstärks med träning).
Tar du bort hela eller delar av hjärnan så växer den inte ut igen.
Allt handlar om teknik och utveckling.
Alien lär ha denna teknik för att odla ny hjärnvävnad i labb.
kan man odla händer och öron i labb så kan man väl odla hjärnceller och hjärnvävnad också i labb i framtiden.?
Men du kanske inte tror att det finns utomjordingar.?
Senast redigerad av manne 2011-05-05 2:28:41, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Har du sett programmet?
Såklart. Såg det på SVT play.
Inger skrev:Det verkar inte som om du förstått riktigt vad det handlar om. Det handlar om att träna hjärnan till att använda alternativa kanaler som bearbetar information bättre och inte under- eller överreagerar på div stimuli.
Det är det jag inte tror på. De som t.ex. har dyslexi lär sig hantera dessa vägar helt av sig själva. Möjligt att man kan göra bättre träningsprogram, men faktum kvarstår att man inte behöver speciell träning. Hjärnan lär sig detta av sig självt. Därför är jag skeptiskt till att det skulle kunna bota något nytt som folk inte redan kompenserar för själva.
Inger skrev:Det finns redan idag möjligheter att applicera detta på inlärnings- & koncentrationssvårigheter, sensorisk över- & underkänslighet, kemisk överkänslighet & allergier, fobier, trötthetssyndrom och fibromyalgi. Eftersom en hel del NPF-are drabbas av dessa saker ser jag det som högst relevant för NPF, faktiskt.
Det är inte sånt jag kallar för NPF. Det är komorbida tillstånd.
Senast redigerad av rdos 2011-05-05 2:28:41, redigerad totalt 1 gång.
Trodde att den hade gått på URplay...
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 2:28:41, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
rdos skrev:Inger skrev:Det verkar inte som om du förstått riktigt vad det handlar om. Det handlar om att träna hjärnan till att använda alternativa kanaler som bearbetar information bättre och inte under- eller överreagerar på div stimuli.
Det är det jag inte tror på. De som t.ex. har dyslexi lär sig hantera dessa vägar helt av sig själva. Möjligt att man kan göra bättre träningsprogram, men faktum kvarstår att man inte behöver speciell träning. Hjärnan lär sig detta av sig självt. Därför är jag skeptiskt till att det skulle kunna bota något nytt som folk inte redan kompenserar för själva.
Visst, hjärnan kan säkert lära sig vissa saker själv, men det kan ta lång tid, kräva oerhört mycket energi och resultatet brukar inte bli särskilt precist.
Jämför med om du vore en elitidrottsman och bara tränade lite hipp som happ på måfå, mot om du kör specifik och regelbunden träning med en tränare som vet exakt vilka rörelser som tränar vilka muskelgrupper etc. I det första fallet går det åt oerhört mycket mer jobb för mindre resultat, och man kan ibland t o m bli feltränad så att vissa muskler får för mycket och andra för lite när man inte vet vad man håller på med.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 2:28:41, redigerad totalt 1 gång.
Del 2 av 2:
http://www.ur.se/Produkter/156546-Den-p ... -dig-friskTänk dig frisk. Hjärnan är mer tålig men också mer känslig än vi tidigare trott.
Genom magnetisk stimulans, terapi eller begränsning av vissa områden kan vi
styra exempelvis återhämtning efter skada och uppfattning av smärta.
Även i SVT2 20/4
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-05 2:28:41, redigerad totalt 1 gång.
- lasseivägen
Intresant teori i programmet, om autism/asperger, att vi skulle ha extra plastiska hjärnor. Att hjärnan ständigt förändras? det skulle vara därför man har så svårt att hålla tråden i en tankekedja.
Tycker själv att det går lättare att hålla tråden sedan jag börjat med SSRI.
Tycker själv att det går lättare att hålla tråden sedan jag börjat med SSRI.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-05 2:28:41, redigerad totalt 1 gång.
- lasseivägen
Jag har ju länge noterat en hyper-receptivitet hos många med NPF (inkl mig själv) så detta kändes som en bekräftelse på att man var inne på rätt spår.
Håller på och läser boken nu, helt klart en av de mest intressanta jag läst någonsin! I kapitel 3 beskrivs hans teori om autism mer i detalj. Jag upplever den som den mest trovärdiga hittills.
Håller på och läser boken nu, helt klart en av de mest intressanta jag läst någonsin! I kapitel 3 beskrivs hans teori om autism mer i detalj. Jag upplever den som den mest trovärdiga hittills.
Inger skrev:Jag har ju länge noterat en hyper-receptivitet hos många med NPF (inkl mig själv) så detta kändes som en bekräftelse på att man var inne på rätt spår.
Vilken bok Inger? Snälla, snälla skriv titel och författare här. Jag är så lässugen och vill ha något riktigt bra. Jag har läst ett 50-tal böcker om Autism/Asperger syndrom men det är som att läsa samma sak om och om igen.
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 2:28:41, redigerad totalt 1 gång.
Har just sett det nya avsnittet. Nej, jag tror inte på att autism/AS beror på ökad plasticitet. Det är snarare tvärtom. Plasticiteten avtar efterhand som ett barn passerar olika milstolpar, men många av dessa missas av autistiska barn, som därmed inte kan gå på instinkt och rutin, utan tvingas behålla ett öppet sinne till hur saker fungerar.
Hur man fick ihop de sk "stereotypiska beteendena" med högre plasticitet begriper jag inte. Rutiner är ju omvänt kopplade till ökad plasticitet, inte tvärtom (vilket man ju oxå nämnde i programmet).
Hur man fick ihop de sk "stereotypiska beteendena" med högre plasticitet begriper jag inte. Rutiner är ju omvänt kopplade till ökad plasticitet, inte tvärtom (vilket man ju oxå nämnde i programmet).
Senast redigerad av rdos 2011-05-05 2:28:41, redigerad totalt 1 gång.
Man måste läsa boken för att få hela sammanhanget klart för sig, det är inte så enkelt som de framställde det i programmet. Såsom det beskrivs i boken lät det däremot synnerligen trovärdigt, eftersom det innefattade både hyperplacticitet och dess motsats, där för tidigt triggande av det ena kunde leda till det andra. Typ.
Truly, jag postade en länk till boken redan på första sidan ett av denna tråd.
Truly, jag postade en länk till boken redan på första sidan ett av denna tråd.
Inger skrev:Truly, jag postade en länk till boken redan på första sidan ett av denna tråd.
Oj, det missade jag.
Jag var bara inne en snabbis tidigare och läste bara ditt sista inlägg.
Tack Inger (och Zombie)!
Åh va kul. Ser fram emot spännande läsning.
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 2:28:41, redigerad totalt 1 gång.