Mitt Aspergerliv - utan diagnos

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav tveskägg » 2010-04-14 13:11:18

Debbido skrev:Jag hade ingen religiös uppväxt! Mitt sökande efter Gud ingick i min ungdomsrevolt, en revolt från kärlekslöshet till kärlek! Hade jag haft en kärlekslös, religiös uppväxt hade jag förstås blivit en knarkande hippie!

Okej, jag minns att du skrev något om din mamma och schartaunismen, jag tolkade det som att du kom från en religiös släkt.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-05 2:19:34, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg

Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Debbido » 2010-04-15 23:49:39

tveskägg skrev:
Debbido skrev:Jag hade ingen religiös uppväxt! Mitt sökande efter Gud ingick i min ungdomsrevolt, en revolt från kärlekslöshet till kärlek! Hade jag haft en kärlekslös, religiös uppväxt hade jag förstås blivit en knarkande hippie!

Okej, jag minns att du skrev något om din mamma och schartaunismen, jag tolkade det som att du kom från en religiös släkt.

OK. Jo, schartaunismen var ju en rätt stor rörelse, som pietismen, mennoniterna e dyl. Den vilade tungt över de bohuslänska bergen, där alla gick klädda i svart på sabbaten, gick till kyrkan, läste hela Bibeln och barnen fick INTE leka.

Min mamma tvingades gå 4 mil varje söndag (även i hög snö) för att lyssna på en rungande helvetespredikan. Hon lärde sig hata religionen och det förtryck den stod för då. Hon var förmodligen aspergare låååångt innan diagnosen fanns så hon höll envist kvar vid sin religionshatarroll livet ut. Den enda verkligt genomgripande ungdomsrevolt jag kunde göra vara alltså att bli religiös! Det tog hårt på henne!

Vi kom dock att stråla samman då och då - i de metafysiska sfärerna. Vi var båda något synska. Hon "såg" att jag skulle bli svårt sjuk. En gång "brände" bankomatpengarna hennes händer och sa att de inte tillhörde henne utan mig, att hon borde skicka dem till mig eftersom jag var sjuk och tillfälligt helt pank. Så det gjorde hon! (Jag brukade aldrig be någon om pengar annat än via telepati)

Synskhet är ju ett av flera möjliga aspiedrag (överaktiv hö hjärnhalva) Den funkar även utan diagnos! (liksom envisheten)
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 2:19:34, redigerad totalt 1 gång.
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav Debbido » 2010-04-16 0:11:34

Karro skrev:
Debbido skrev:Att jag blev en sekterist i långa kjolar, utan makeup eller smycken, med hatt på huvudet och celibatet som ständig följeslagare kan ev. ha med AS att göra, dvs jag var redan så utstött man kan kan bli.

Jag kände förut en person, som fick diagnos innan man kunde få AS, men som jag med vad jag vet nu är ganska säker på att det är AS. Hon hade också varit med i en sekt.

Är det kanske en AS-grej att gå med i religiösa sekter?
Kanske det finns en poll för det någonstans här?

Det finns ju en viss logik i det. Det är alltid massvis med sociala regler, som gör att man som AS faktiskt får en fördel och kan bli jämnspelt med NT, som får en nackdel.

Fördelar för en aspergare som blir sektmedlem:

- ÄNTLIGEN får du känna dig "inne". Särskilt om man tillhör Guds barn och de flesta andra djävulen. För då är man ju högre upp än de andra (självförtroende).

- De sociala spelreglerna är enkla och faktiskt möjliga att följa.

- Förenklingen av universum passar bra ihop med detaljsinnet. Att studera detaljerna i Bibeln blir hyperintressant och man känner sig som en forskare som fått upp ett intressant spår.

- Att man är udda gör inget eftersom hela gruppen är udda och det är inne att vara ute!

Nackdelarna...

- När man har läst sönder några biblar och kan alla predikningar utantill i förväg DÅ tar den aspergianska intelligensen och det egna tänket över (särskilt om överbegåvningen ligger inom logik-samband) och de enkla lösningarna för enkla.

När bibelforskaren har forskat förbi de ramar sekten satt upp och börjat ställa lite djupare frågor, som ingen i sekten ens har funderat över...

- Om AS leder till att man misslyckas med familjebildning och yrke, om man inte får framgång, är bäst eller lycklig med ett ständigt kristet flin i ansiktet. Om man blir en looser som avviker helt från framgångsteologin. Om man t o m faller så djupt att man begår synder som onanai eller sex utanför äktenskapet.

Om allt detta sker, så att man hamnar lägst i hierarkin då blir valet att stanna kvar och känna sig sämst eller gå någon annanstans och vara halvmisslyckad.

Pingstkyrkan 1970 uteslöt församlingsmedlemmar som blev ihop med eller gifte sig med "ofrälsta". Om man hade sex utan att vara gift skulle man helt säkert hamna i helvetet (enl. läran då)

(Allt detta förklarar också varför Jonas Gardell blev liberalteolog! Att starta sin egna kyrka är det abslut bästa om man har AS eller annan avvikelse.)
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 2:19:34, redigerad totalt 1 gång.
Debbido

Inläggav Karro » 2010-04-16 5:34:46

Debbido skrev:(Allt detta förklarar också varför Jonas Gardell blev liberalteolog! Att starta sin egna kyrka är det abslut bästa om man har AS eller annan avvikelse.)

Å, himmel och helvete, och är allt där emellan. Säg inte det. Ibland skräms jag av att mitt öde ska vara just det, att skapa en ny religion/kyrka. Och jag söker ivrigt över världen för att finna att den redan finns, så att jag slipper.

Ibland undrar jag om inte många religioner är skapade av AS, med fina tankar, men att tankarna sedan blir förvrängda till vad vi ofta ser i religioner idag. Hat, sekterism och elände.
Senast redigerad av Karro 2011-05-05 2:19:34, redigerad totalt 1 gång.
Karro

Anslöt: 2010-03-31

Inläggav Debbido » 2010-04-17 23:57:32

Karro skrev:
Debbido skrev:(Allt detta förklarar också varför Jonas Gardell blev liberalteolog! Att starta sin egna kyrka är det abslut bästa om man har AS eller annan avvikelse.)

Å, himmel och helvete, och är allt där emellan. Säg inte det. Ibland skräms jag av att mitt öde ska vara just det, att skapa en ny religion/kyrka. Och jag söker ivrigt över världen för att finna att den redan finns, så att jag slipper.

Ibland undrar jag om inte många religioner är skapade av AS, med fina tankar, men att tankarna sedan blir förvrängda till vad vi ofta ser i religioner idag. Hat, sekterism och elände.

Mycket möjligt att det är så. Men det är inte vi som avvecklar religionen, dragerar den med guld och offrar våra pengar till att bygga utsmyckade katedraler medan folk svälter ihjäl.

Vi är några som tycker att Jesus hade tydliga aspergerdrag! Rak, radikal, älska din nästa på riktigt och inte på låtsas, bort med klasstänkandet. Kollisionskurs med etablisemanget alltså. Men, som sagt, han levde för tidigt för att få en utredning.

Vissa flammor med riktig kristendom dyker upp, som "The simple way" i USA och "Korsvei" i Norge-Sverige. Leva enkelt, tillsammans. Punkt.
Debbido

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in