Ser inte helheten?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Ser inte helheten?

Inläggav dino » 2010-04-15 0:10:06

Nu har jag inte diagnosticerats än, men känner inte att det stämmer på mig. Det är dock en fördom jag flera ggr nu råkat på.

Jag berättade för min gamla bästa kompis om att dom misstänker att jag har AS och sen förklarade jag några av typ wikipediakritierierna (vet själv inte allt för mkt om AS än). Och då svarade han att "ja, fan det är ju du, bara väntade mig att du skulle snöa in i "Climate Gate" hysterin t.ex.".

Han har verkligen missförstått mig totalt, det är just när teser blir upphöjda till religioner som jag drar öronen åt mig och börjar söka den alternativa bilden som dom tokfrälsta skyler över när dom mässar för varandra enligt devisen: "hönan av en fjäder".

Däremot så är det så att jag kan förbise andra saker än det jag är intresserad av för stunden. Som nu när jag kom hem och det luktade bränt i hela lägenheten, först kollade jag mailen innan jag kollade om ugnen varit på i alla dessa timmar. Okej jag visste att den sannolikt inte hade varit det, men jag kollade ändå efter mailen, och det säger alltså något om mina prioriteringar.

Jag tycker att det är just helheterna jag är intresserad av. Och det är också dom jag ser, så mkt att människor kan te sig som upphakade skivor och man kan förutsäga precis hur dom kommer att reagera på det ena eller det andra osv. Jag ser liksom mönster i saker.

Dessutom så är mina kunskaper långt ifrån grunda och inlärda, jag kommer på det mesta om världen själv genom allt analyserande som min hjärna är fullt upptagen med ända från när jag vaknar tills jag somnar. Blixtsnabb informationsamling, sortering och mikroanalyser i mängder och på samma gång fast om olika saker, som inte riktigt faller på plats nångång. Det närmsta jag kommer att bestämma mig om vad jag tycker och tänker om något är när jag skriver eller pratar (eller röker cannabis) men det är ändå bara den senaste analysen och informationsamlingen fortsätter på ett absurt sätt.

Vad menar dom när dom säger "ser inte helheten"? Menar dom att man prioriterar bort viktiga saker för att man uppslukats av sina intressen och grubblerier, eller menar dom att man är enkelspårig? Som med "brist på empati" som jag fått uppspytt i örat av folk som tittat för mkt på Efterlyst och läst dåliga krimnalromaner när jag berättat om min möjliga AS... Ja, om man tycker att människor ska anpassa allt vad dom säger och gör efter andra människor som om dom vore lättretliga tigrinnnor som hamnat på fel sida om en själv och hennes ungar, eller om dom menar att man som människa är oempatisk om man inte behandlar andra människor som småbarn och inte "går som katten kring het gröt" och hysteriskt och masspsykotiskt har alla tentakler ute för att läsa av vad andra har för livslögner som man inte ska råka trampa på... Ja, då är jag oempatisk, men nu definierar inte jag emapti så och tycker att det är Dom det är fel på som ställer såna krav på andra och lever upp till andras krav på det sättet.

I verkligheten bryr jag mig mkt mer och har alltid offrat mkt mer för att hjälpa andra än dom flesta och ofta för mkt mindre egostiska skäl. Men verkligheten verkar inte människor i gemen vilja leva i.

Ja, vad säger ni? :)
Senast redigerad av dino 2011-05-05 2:33:55, redigerad totalt 1 gång.
dino

Anslöt: 2010-04-12

Inläggav dino » 2010-04-15 0:15:31

Ändrade lite i orginalinlägget då det saknades textbitar (skrev så fort) Men nu framgår det vad jag menar :)
Senast redigerad av dino 2011-05-05 2:33:55, redigerad totalt 1 gång.
dino

Inläggav dino » 2010-04-15 0:24:27

Har nyss fått massa insikter om migh själv och andra, vad som skiljer mig från människor i gemen, helt (för mig) otroligt stora insikter :) Tackar Cannabis och diskussionen med min kompis som jag nyss kom hem i från.

Det vill jag faktsikt fråga er, är det nån här som testat att röka Cannabis? Nu vet inte jag om jag har AS, men min psykolog misstänker det "starkt". Det är så många bitar som faller på plats varje gång jag röker, hjärnan slappar av och begrundar allt som den annars bara fortsätter att processa och det känns så skönt för insikterna liksom fastnar i skallen på mig då. Plus att jag får mkt mer kontakt med mitt känsloliv och därmed lättare förstår andra människor som i högre grad än mig vägleds av sina känslor, medan jag ser dom som inkonskventa primitiva grejer som kolliderar och fördunklar min hjärna :)

Känns som om jag blir som dom "normala" när jag röker och måste säga att trots vinsterna med min inneboende professor/dator, så mår jag fan så mkt bättre när jag jag slipper ha tusen miljdarder intryck och lösryckta tankar som skyler över mig så att jag blir splittrad.

Tror inte att jag är den enda som Cannabis funkar på så här, i USA kan man ju få medicinsk marijuana mot bl.a. AS. Så någon som har liknande erfarneheter och har sjukvården nåt alternativ som är bättre att erbjuda?
dino

Återgå till Aspergare och vården

Logga in