Hemsida hjälper dig skapa goda vanor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Hemsida hjälper dig skapa goda vanor

Inläggav barracuber » 2010-04-06 23:05:48

Vad är habitforge?

En gratis webbapplikation som dagligen stöttar dig i att verkligen fullfölja dina goda intentioner.
Ordet forge betyder ju dels förfalska men det kan också betyda att beslutsfattat gå stadigt framåt, att inte vika av från målet.

Vad är adressen?

http://habitforge.com/

Hur gör man sen?

Jag gjorde så här:
    1. Klickade på Sign Up Free
    2. Fyllde i mitt förnamn (efternamn ej nödvändigt), min mailadress och tidszon samt valde ett personligt lösenord.
    3. Som titel på min vana skrev jag: "Promenera eller cykla minst 20 minuter varje dag" (- lite mesigt med bara 20 minuter jag vet ;-))
    4. Valde kategori Exercise (Det finns flera andra inspirerande kategorier)
    5. Fyllde i email-frågan jag vill få de kommande 21 dagarna: "Were you successful yesterday at walking or cycling for at least 20 minutes ?"
    6. Klickade på Create
    7. Klart!
Nu har jag skapat fröet till min nya goda vana!

Habitforge kommer nu varje dag att maila mig frågan om jag lyckades fullfölja mitt löfte föregående dag.

Om jag lyckades promenera eller cykla minst 20 minuter dagen före klickar jag Yes, annars No.

Klickar jag Yes upprepas samma sak nästa dag. Om jag fortsätter så i 21 dagar så sitter min nya goda vana som ett smäck! Det sägs att det tar 21 dagar för en vana att sätta sig.
Klickar jag No någon gång under de 21 dagarna så börjar Habitforge om på dag 1 igen.

Finns det inga minus?

Det är två saker jag inte trivs med med http://habitforge.com/. Dels är själva sajten gräsligt ful. Å andra sidan behöver man i princip aldrig besöka den (utom vid reggningen) eftersom man bara behöver interagera med påminnelsemailen man får varje dag. Dels att jag saknar att jag inte kan få påminnelsemailen på mitt modersmål. Det känns rätt jobbigt ammerikannskt att varje dag behöva läsa "Were you successful...." osv. Någon kanske skulle skapa en svensk variant av sajten? :wink:

Ett litet ytterligare minus är att man bara kan jobba med en god vana per mailadress i taget. (Vilket nog antagligen iofs är tillräckligt för de flesta?) :wink:

EDIT: Kom på att jag skulle vilja få påminnelser inte bara dagligen utan även enligt andra intervall, exempelvis en gång per vecka. T ex "Sortera veckans post" eller "Lista upp viktiga saker som händer nästa vecka".

Sammanfattning

Jag tror http://habitforge.com/ kan vara en bra inspiration och smidig metod till att skapa nya goda vanor.

EDIT: Visst skulle man kunna skapa en liknande funktion genom att lägga upp påminnelser i en vanlig digital kalender typ Outlook eller Google Calendar. Dessa program skapar dock väldigt tråkiga och oinspirerande påminnelsemail, till skillnad från http://habitforge.com/ som har roligare mer postit-liknande påminnelser.

En betydande risk är dock att de dagliga mailen kan upplevas som irriterande och tjatiga. Å andra sidan så kanske man kan stå ut med det för det goda syftet!
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 2:19:53, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Re: Hemsida hjälper dig skapa goda vanor

Inläggav nallen » 2010-04-07 0:15:16

barracuber skrev:Ordet forge betyder ju dels förfalska men det kan också betyda att beslutsfattat gå stadigt framåt, att inte vika av från målet.

Petimeterkommentar: "forge" betyder ju ursprungligen "att smida" och "smedja" - vilket jag antar är det som faktiskt avses i site-namnet.
Senast redigerad av nallen 2011-05-05 2:19:53, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Re: Hemsida hjälper dig skapa goda vanor

Inläggav barracuber » 2010-04-07 0:41:17

nallen skrev:
barracuber skrev:Ordet forge betyder ju dels förfalska men det kan också betyda att beslutsfattat gå stadigt framåt, att inte vika av från målet.

Petimeterkommentar: "forge" betyder ju ursprungligen "att smida" och "smedja" - vilket jag antar är det som faktiskt avses i site-namnet.

Jo det stämmer, jag såg det på tyda.se. Att smida i sin smedja är ju också nånting som kräver en viss determinism.

"Gå stadigt framåt" är ännu en betydelse. Jag tänkte på "forge ahead".
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 2:19:53, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav carl » 2010-04-07 0:47:04

Det är en väldigt bra idé. Sätta upp egna mål som påminns istället för att göra tråkiga listor. Tillåtelsen att säga nej är ju bra.
Formatet har ju som det redan påpekats vissa brister. Om detta inte finns i en större skala nu så kommer det förmodligen att göra det.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Återgå till IT-forum

Logga in