Vägra bräka fram pseudoengelskt uttal!
44 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Chilehead skrev:inte skulle man säga kent heller "kentimeter"
Jag vet, jag kom bara att tänka på något helt annat mitt i meningen. Även om vi har centimeter, så låter "cent" väldigt utrikigst. Skulle det v ara någon logik i det hela, skulle det bli centieuro, inte bara cent. Annars kan man lika gärna ta bort "meter" från centimeter och kalla det för cent också.
Varför inte kalla alla hundradelar för cent?
Bakrecept:
2 dec
1 cent
3 cent
1/2 cent
blanda allt och tillsätt
1 mill
2 mill
Sätt i ugnen i 200 tills det är färdigt.
Nää, det går inte för sig. Så då kan man inte börja kalla hundradels euro för cent heller, sådär hipp happ.
Ska man kalla hundradels euro för cent, då ska man också kalla tiondels för dec och tusental för kil.
Konsekvens!
Senast redigerad av Karro 2011-05-05 1:23:04, redigerad totalt 1 gång.
Jag vill mana till kamp även mot den anglifiering av svenskans grammatik och skrivregler jag tycker mig se både här och där. Förutom särskrivningarna gäller det bl.a.
*Bruket av versaler på andra ord än det första i egennamn bestående av fler ord, t.ex. låttilar, boktitlar och namn på evenemang och organisationer. FIktiva exempel:
**Sagan om Hästen med Blåa Kindtänder
**Västerås Rock- och Gurkfestival
**Dalslands Förenade Stavgångare
*Utelämning av genitiv-s på konsonantslutande ortsnamn i namn på saker som har med orten att göra (Vokalslutande ortsnamn kan däremot ha s-lös genitiv här.)
**Norrköping flygplats
**Flistad kyrka
**Ekholmen centrum
*Användande av "av" där någon annan preposition eller konstruktion med genitiv vore det riktiga i svenskan, men där man i engelskan skulle använda "of".
(Kommer inte på något konkret exempel)
*Bruket av versaler på andra ord än det första i egennamn bestående av fler ord, t.ex. låttilar, boktitlar och namn på evenemang och organisationer. FIktiva exempel:
**Sagan om Hästen med Blåa Kindtänder
**Västerås Rock- och Gurkfestival
**Dalslands Förenade Stavgångare
*Utelämning av genitiv-s på konsonantslutande ortsnamn i namn på saker som har med orten att göra (Vokalslutande ortsnamn kan däremot ha s-lös genitiv här.)
**Norrköping flygplats
**Flistad kyrka
**Ekholmen centrum
*Användande av "av" där någon annan preposition eller konstruktion med genitiv vore det riktiga i svenskan, men där man i engelskan skulle använda "of".
Senast redigerad av Tallerger 2011-05-05 1:23:04, redigerad totalt 1 gång.
Tallerger skrev:*Användande av "av" där någon annan preposition eller konstruktion med genitiv vore det riktiga i svenskan, men där man i engelskan skulle använda "of".
Instämmer och känner igen påkomningstorkan. Själv kommer jag för ögonblicket bara på "Våldtäkten av den 16-åriga flickan" för "Våldtäkten på ~" fast det vimlar av dem.
Instämmer även i övrigt.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 1:23:04, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev: "Våldtäkten av den 16-åriga flickan" för "Våldtäkten på ~"
Och där blir det också syftningsfel i det första exemplet om jag inte yrar alldeles galet. Eller heter det syftningsfel i det här fallet? Nåt är det i alla fall.
Senast redigerad av Major X 2011-05-05 1:23:04, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits skrev:Karro skrev:Chilehead skrev:Tanken bakom namnet till valutan var just att alla skall kunna uttala detta
på sitt eget språk utan problem
Det var kanske därför ECY skrotades då. Det låter för franskt...
ECU (ja, det stavas med ett U som mycket riktigt uttalas Y) var politiskt omöjligt eftersom det är en f.d. fransk valutaenhet. Det var Frankrike som hade föreslagit det, trots att tanken var att den nya valutan skulle vara någonting helt nytt som hela Europa kunde samlas kring utan nationella känslosvallningar.
Problemet med ECU är att "en ecu" på tyska blir "ein Ecu", som låter som "eine Kuh" (en ko).
Senast redigerad av Mats 2011-05-05 1:23:04, redigerad totalt 1 gång.
Mats skrev:Lakrits skrev:Karro skrev:[quote="Chilehead"]
Tanken bakom namnet till valutan var just att alla skall kunna uttala detta
på sitt eget språk utan problem
Det var kanske därför ECY skrotades då. Det låter för franskt...
ECU (ja, det stavas med ett U som mycket riktigt uttalas Y) var politiskt omöjligt eftersom det är en f.d. fransk valutaenhet. Det var Frankrike som hade föreslagit det, trots att tanken var att den nya valutan skulle vara någonting helt nytt som hela Europa kunde samlas kring utan nationella känslosvallningar.
Problemet med ECU är att "en ecu" på tyska blir "ein Ecu", som låter som "eine Kuh" (en ko).[/quote]
...en värdering som råkar stämma ganska bra om man räknar om det till tyska riksmark.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:23:05, redigerad totalt 1 gång.
Jag vill också passa på att beklaga mig över namnvalet för TV-programmet "Let's Dance". Dels för att det verkligen bräks när hallåorna (och andra) uttalar det på amerikansk svengelska, [lätts dä:ns], dels för att man valde att ge programmet ett engelskt namn. Nuförtiden är det visserligen vanligt att programmen köps in som hela paket, med namn och allt (t.ex. "Big Brother" och, som det nu skall heta även i Sverige, "Eurovision Song Contest"). Men i engelskt (och amerikanskt) original heter programmet "Dancing With the Stars". Det finns alltså ingen tvingande anledning att använde engelska ord i programtiteln. Det hela påminner om namngivningsproceduren kring B-filmen "Shadow Worrior", som i Sverige döptes om till det ursvenska "Made of Steel".
Varför inte "Får jag lov?", "Bjud upp till dans", "Dra en vals", "Julkkikset tanssi" eller "Håll mig inte så hårt i rumban"?
Varför inte "Får jag lov?", "Bjud upp till dans", "Dra en vals", "Julkkikset tanssi" eller "Håll mig inte så hårt i rumban"?
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:23:12, redigerad totalt 1 gång.
Jag åkte skidor i Romme i helgen. Där har de en nedfart som heter "Bo's". Helt obegripligt.
Och konstruktioner som "starta upp" får jag blodstörtning av. Hur gör man för att "stanna ner"? Eller är "starta upp" motsatsen till att "stoppa ner"?
"Sagan om Hästen med Blåa Kindtänder" är nog inget som skulle passera en seriös förlagsredaktör, men när det gäller namn på t.ex. företag och föreningar så får folk stoppa in versaler lite hur som helst. Det är inget nytt och inget jag blir särskilt upprörd över. Så "Dalslands Förenade Stavgångare" skulle jag låta hållas.
Och konstruktioner som "starta upp" får jag blodstörtning av. Hur gör man för att "stanna ner"? Eller är "starta upp" motsatsen till att "stoppa ner"?
"Sagan om Hästen med Blåa Kindtänder" är nog inget som skulle passera en seriös förlagsredaktör, men när det gäller namn på t.ex. företag och föreningar så får folk stoppa in versaler lite hur som helst. Det är inget nytt och inget jag blir särskilt upprörd över. Så "Dalslands Förenade Stavgångare" skulle jag låta hållas.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-05 1:23:12, redigerad totalt 1 gång.
En del av de saker som nämns i det sista här skulle jag inte reagera på, men oMotiVerade stora bokstäver, sär skrivningar, felstavvningar som inte är tangentbordsmisstag, engelska ord när det finns perfect svenska, och problem med de, dem, dom osv, får mig allt att bli irriterad och drar uppmärksamheten från vad personen försöker säga.
Senast redigerad av Karro 2011-05-05 1:23:12, redigerad totalt 1 gång.
Extra många ord med stora bokstäver är ett vanligt marknadsföringstrick. Köp Billiga Blöjor Här! Säljer mer än köp billiga blöjor här! Därför är det nog osannolikt att just den formen av perversion av svenska språket någonsin kommer upphöra.
Senast redigerad av Björne 2011-05-05 1:23:12, redigerad totalt 1 gång.
Karro skrev:Chilehead skrev:inte skulle man säga kent heller "kentimeter"
Jag vet, jag kom bara att tänka på något helt annat mitt i meningen. Även om vi har centimeter, så låter "cent" väldigt utrikigst. Skulle det v ara någon logik i det hela, skulle det bli centieuro, inte bara cent. Annars kan man lika gärna ta bort "meter" från centimeter och kalla det för cent också.
Bakrecept:
2 dec
1 cent
3 cent
1/2 cent
blanda allt och tillsätt
1 mill
2 mill
Sätt i ugnen i 200 tills det är färdigt.
Nää, det går inte för sig. Så då kan man inte börja kalla hundradels euro för cent heller, sådär hipp happ.
Ska man kalla hundradels euro för cent, då ska man också kalla tiondels för dec och tusental för kil.
Konsekvens!
Hehe. Att man kallar det för 'cent' precis som i USA styrker min misstanke att det som kallas euro egentligen är en euro-dollar.
Som i sin tur kanske är en sorts daler (kom jag på nu)? Har dessa ord något samband?
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 1:23:12, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Hehe. Att man kallar det för 'cent' precis som i USA styrker min misstanke att det som kallas euro egentligen är en euro-dollar.
Som i sin tur kanske är en sorts daler (kom jag på nu)? Har dessa ord något samband?
Ja, det är samma ord.
SAOB: daler, dollar
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:23:12, redigerad totalt 1 gång.
En svensk daler från 1534
USA fick sin dollar 1752, så de var långt efter.
Komiskt att "det nya landet" har ett gammalt mynt från Europa, medans Europa får har ett nytt myntslag.
Nej, inte komiskt, dråpligt.
I euro-debatten, hur kan Sverige ens tänka på att ge upp sina gamla anor för något nytt påfund?
Det enda vi eventuellt skulle kunna byta till är daler tycker jag; riksdaler.
USA fick sin dollar 1752, så de var långt efter.
Komiskt att "det nya landet" har ett gammalt mynt från Europa, medans Europa får har ett nytt myntslag.
Nej, inte komiskt, dråpligt.
I euro-debatten, hur kan Sverige ens tänka på att ge upp sina gamla anor för något nytt påfund?
Senast redigerad av Karro 2011-05-05 1:23:13, redigerad totalt 1 gång.
Karro skrev:I euro-debatten, hur kan Sverige ens tänka på att ge upp sina gamla anor för något nytt påfund?
Vi har haft vår egen valuta sedan 1925 (i praktiken sedan 1924) i och med upplösningen av den Skandinaviska myntunionen med Danmark och Norge. Det är dessutom den danska kronan som vi tog till oss när avtalet undertecknandes 1873 (Norge skrevs in 1876). Det här går säkert att söka efter på internet (jag orkar inte göra det själv).
Så våra "gamla anor" är i grunden danska och har varit svenska endast under de 85 senaste åren.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:23:13, redigerad totalt 1 gång.
Karro skrev:Konstigt med tanke på Gustav Wasas mynt från 1534.
Inte alls, det var en helt annan myntenhet. Vi har haft mynt i det här landet långt innan dess, men vår nuvarande valuta, kronan, är ganska ny för oss. Euro skulle bara bli ytterligare en ny valuta genom den svenska historien. Därmed inte sagt att jag stöder den eller inte stöder den.
Jag kan också lägga till att Gustav Vasas mynt var ett sätt för honom att legitimera ätten Vasa som rättmätiga regenter av Sverige. På den tiden hade ju få sett kungen eller ens bilder av honom, så Gustav Vasa lät göra ovanligt många avbildningar för att sprida sin bild till folket.
Tyvärr fanns inte kompetensen att formge och slå mynt i Sverige, så den daler som ses i ett inlägg här ovanför är formgivet och slaget av tyskar.
Tyvärr fanns inte kompetensen att formge och slå mynt i Sverige, så den daler som ses i ett inlägg här ovanför är formgivet och slaget av tyskar.
Långt svar till flera:
Och visst låter det lite "utrikiskt", men så är ju euron ingen nationell valuta heller.
Det enda land som mig veterligen inte kallar eurocenten för cent är Grekland, som vanan trogen kallar enheten lepton (s), lepta (pl). (Som dock inte har något med hundra att göra utan bara betyder liten.) Det kanske hade varit något för resten av Europa att ta efter?
Kent? Var kom det ifrån? E är en mjuk vokal vilket gör att c'et ska uttalas mjukt, dvs som s.Karro skrev:-- 6 eeuuråå och 50 kent.
Jag tror faktiskt det är ett lokalt svenkt fenomen som beror på att euron mest har fungerat som turistvaluta för oss. Om man inte talar grekiska eller spanska, vilket de flesta svenskar inte gör, talar man gärna engelska med bartendern eller affärsbiträdet, och sen har uttalet fastnat.HGJ skrev:Mot bakgrund av hur liten den engelskspråkiga delen av Euroland är kan det tyckas lustigt att så många kör med engelskt uttal. Republiken Irland har cirka 4,5 miljoner invånare och Malta 400 000, att jämföra med 329 miljoner i hela Euroområdet.
Därför att den finns en stark tradition att räkna pengar i en grundenhet och en mindre enhet i form av hundradelar. (Euro)centen är enhet i sig självt, precis som öret. Vi säger ju inte centikrona heller. Och någon millikrona är det inte tal om att ens definiera, varken med det eller annat namn. Andra måttenheter för t ex längd och volym gör man däremot godtyckligt små genom att klistra på lämpligt prefix. Icke så med valutor som sagt.Karro skrev:Även om vi har centimeter, så låter "cent" väldigt utrikigst. Skulle det v ara någon logik i det hela, skulle det bli centieuro, inte bara cent. Annars kan man lika gärna ta bort "meter" från centimeter och kalla det för cent också.
Och visst låter det lite "utrikiskt", men så är ju euron ingen nationell valuta heller.
Man kan då ställa sig frågan, vad skulle man annars kalla den. Det finns två huvudsakliga rötter för hundradelar av valutor, cent- (Flertal länder: cent, Frankrike: centime, Spanien: céntimo) och pen- (Storbritannien: pence, Irland och andra: penny, Tyskland: pfennig) Antagligen valde man cent för att termen betyder hundradel, och att faktiskt de latinska språken har ord för hundra som är baserade på roten cent.Inger skrev:Hehe. Att man kallar det för 'cent' precis som i USA styrker min misstanke att det som kallas euro egentligen är en euro-dollar.
Det enda land som mig veterligen inte kallar eurocenten för cent är Grekland, som vanan trogen kallar enheten lepton (s), lepta (pl). (Som dock inte har något med hundra att göra utan bara betyder liten.) Det kanske hade varit något för resten av Europa att ta efter?
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-05 1:23:13, redigerad totalt 1 gång.