Om OA, Organiserade Aspergare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Danne » 2010-04-03 21:49:38

tahlia skrev:"trollen"

Undrar om alla som har en åsikt som avviker från OA:s uppfattning om saker och ting ses som troll....

Japp, det är mycket enklare att avfärda oliktänkare på det sättet.

"Vi står för att alla får tycka som dom vill.... så länge dom tycker som oss. Gör dom inte det så är dom troll eller nåt annat som man inte behöver möta med vettiga argument."
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2010-04-03 21:54:06

Det är uppenbart att din kritik är väldigt subjektiv, jag förstår inte alls dina arguments relevans. Mer än så säger jag inte här.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Danne » 2010-04-03 22:07:11

KrigarSjäl skrev:Det är uppenbart att din kritik är väldigt subjektiv, jag förstår inte alls dina arguments relevans. Mer än så säger jag inte här.

Visst är det så, något annat har jag inte påstått heller.
Jag tycker jag är väldigt tydlig med att detta är mina personliga åsikter och inget annat.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2010-04-03 22:09:07

Ja, som sagt ingen relevant eller saklig kritik alls. Bara personligt hittepå.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Danne » 2010-04-03 22:20:30

KrigarSjäl skrev:Ja, som sagt ingen relevant eller saklig kritik alls. Bara personligt hittepå.

Personligt måhända, det är min personliga uppfattning.
Men "hittepå" är det inte, det är så jag ser på saken, d.v.s. inget som jag "hittar på".

Förresten, du bryter inte mot OA's policy nu ? 8)
Fast den policyn kanske bara var "hittepå" enligt dig ?
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2010-04-03 22:23:39

Det är möjligt, men jag diskuterar inte specifikt OA nu utan snarare dina bladdriga påståenden om OA.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Danne » 2010-04-03 22:29:27

KrigarSjäl skrev:Det är möjligt, men jag diskuterar inte specifikt OA nu utan snarare dina bladdriga påståenden om OA.


Hahaha... Så mycket var den policyn värd.

Pemer skrev:OA har antagit en policy angående diskussioner på internetforum som i allra högsta grad berör vissa diskussioner som ibland kommer upp här på AspergerForum:

Funktionärer inom OA på riksnivå deltar tillsvidare inte i eller startar diskussioner på andra nätforum än OAs eget forum, angående OAs åsikter, regler, offentliga material eller verksamhet i stort. Intresserade av sådana diskussioner är välkomna att skicka frågor och synpunkter till info@aspergare.org eller framföra dem via någon annan av de kontaktvägar som uppges på OAs hemsida http://www.aspergare.org.

Det enda dessa funktionärer gör på andra nätforum än OAs eget forum, som rör OA, är att informera om träffar och andra aktiviteter i OAs regi om det bidrar till att nå ut med informationen till en målgrupp för aktiviteten i fråga.


Kommentarer till framtida debatt på Aspergerforum eller andra nätforum utöver OA-forumet ges endast efter styrelsebeslut.


Det höll inte ens en vecka. Det var ju förtroendeingivande. :)
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Inaktiv forummedlem » 2010-04-04 0:01:12

Charley? skrev:Jag uppskattar inlägget. Är medlem i OA men hade ingen aning om att de hade ett eget forum. Vart hittar jag det?

Den förfärlige snömannen skrev:http://oa.egensajt.se/board/

Det finns en öppen avdelning, och också en sluten medlemsavdelning som man får tillträde till om man reggar sig och anmäler sitt intresse. Vissa av de djupare diskussionerna pågår förstås i medlemsavdelningen.
Senast redigerad av Inaktiv forummedlem 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiv forummedlem
Inaktiv
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2009-11-06
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2010-04-04 1:03:47

Lakrits skrev:
Den förfärlige snömannen skrev:
Charley? skrev:Jag uppskattar inlägget. Är medlem i OA men hade ingen aning om att de hade ett eget forum. Vart hittar jag det?


http://oa.egensajt.se/board/

Det här stärker mig i min uppfattning att OA borde se över sina kommunikationskanaler till medlemmarna.

Välkommen att gå med och göra det, envar som är positivt intresserad. En ny, liten och ideell förening kan inte göra mer än det anmäler sig frivilliga till. Det gäller i hög grad även OA, och jag tror de flesta av de drivande där inser vikten av fler aktiva inte minst i kommunikationen.

Samma sak med remissarbete (som om OA redan vore en stor och etablerad förening!) och allt annat: i stället för att klaga på att andra, frivilliga, får så litet gjort, gå med och gör det du vill ska göras. (Eller rekommendera andra.)

Om Dannes tilltag i princip samma sak: den som vill säga något är hur välkommen som helst i OA och dess forum, där man också kan börja bedöma halten i det han säger.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Lakrits » 2010-04-04 1:25:17

Jo, jag är medveten om hur en ideell förening fungerar. Jag har i mitt tidigare, icke utmattade, liv varit engagerad i alla möjliga föreningar och har dessutom suttit i styrelsen för flera av dem. Men jag har varken intresse av att bli aktiv eller passiv medlem i OA. Inte för att jag skulle hysa något slags agg mot föreningen och dess företrädare, som en del verkar göra, utan för att den och dess aktiviteter inte intresserar mig, helt enkelt.

Att jag skriver i den här tråden beror på att jag tycker att en "diskussion" rörande OA, dess ledning och dess medlemmar som är starkt präglad av hånfullhet, bitterhet och pajkastning inte skall föras här, utan på OA:s eget forum. Information och tips om aktiviteter etc. kan däremot mycket väl ha sin plats på Aspergerforum. Men principdiskussioner om OA:s stadgar och manifest kan medlemmarna hålla annorstädes.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Zombie » 2010-04-04 1:45:03

Lakrits skrev:[...] jag tycker att en "diskussion" rörande OA, dess ledning och dess medlemmar som är starkt präglad av hånfullhet, bitterhet och pajkastning inte skall föras här, utan på OA:s eget forum. Information och tips om aktiviteter etc. kan däremot mycket väl ha sin plats på Aspergerforum. Men principdiskussioner om OA:s stadgar och manifest kan medlemmarna hålla annorstädes.

Instämmer, och därav också den policy Pemer annonserade.

I övrigt blev mitt citatval osv. litet missvisande, det var inte Lakrits särskilt jag vände mig till utan hela läsekretsen.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Pemer » 2010-04-04 2:06:07

Sedan jag hade startat denna tråd med de tankar bakom det som jag då hade, så framkom det med all önskvärd tydlighet att forumledningen inte önskade några formella eller informella band mellan forumet som sådant och OA som förening. Gott så, argumenten var goda, och med det var den frågan utagerad.

Senare skedde en hel del utveckling på två fronter. Dels kom vårt eget forum igång i högre grad och kom att etableras som en bra intern kommunikationskanal. Dels började den här tråden mest användas för flejmande från rdos.

Vi tyckte således i OA att det blev mer och mer olämpligt både för vår skull och för Aspergerforums ledning att käbbel kring OA harvar runt här, när OA har egna kanaler för vår interna såväl som externa kommunikation.

Vi tog vårt ansvar för att få ett slut på sådant. Det tog runt en vecka, så gjorde Danne så här.

Jag frågar mig stillsamt vad forumledningen tycker om OA-käbbel på forumet.

Allehanda belackares val att skriva om oss här gör det nog till en fråga för forumets ansvariga att ta ställning till.

Danne skrev:Dom har själva bakbundit sig genom att införa en policy att inte skriva om OA på detta forum.
Den policyn har jag aldrig skrivit på, och som icke längre funktionär inom OA, så är inte jag berörd av sådan munkavle ändå.


Du bestämde dig inte slutligt för att avgå förrän efter att denna policy hade beslutats och kungjorts. Tills du hade avgått var du bunden att följa föreningens demokratiskt avgjorda interna val.

Att sedan avgå ur föreningen innebär inte etiskt eller moraliskt att man "inte längre är bunden" av en beslutad policy inom föreningen.

Med den logiken skulle en läkares eller socialsekreterares yrkesmässiga tystnadsplikt bara vara att börja bryta mot, och börja berätta vitt och brett på t ex forum på nätet om sina patienter, om man slutar i yrket.

Så det resonemanget är synnerligen ihåligt. Tvärtom är det enbart i alla avseenden otillbörligt att göra så här, avhoppad eller inte. Det är snarare särskilt försvårande att dels avgå, dels göra ett offentligt spektakel av det.

Danne skrev:Jag tycker bara att alla medlemmar i OA har rätt att veta varföpr jag hoppat av min styrelsepost...


Vilken rätt tycker du att icke medlemmar i OA har att veta varför du hoppar av, då? Är det fler ställen på nätet där du har bedömt att det kanske finns någon OA-medlem så att det motiverar att detta kungörande skulle göras där också?

Danne skrev:...och jag tror att det finns en del som missar OA's egna forum helt.


Ja, de är ganska många, och jag har ibland fått påpeka för en och annan ur den kategorin att detta har vi diskuterat och kommit till beslut om på OA:s forum som du fått adressen till...

I de flesta fall är de åtminstone väl medvetna om att det finns, men råkar inte ha tiden och energin att vara närvarande på hur många forum som helst på nätet. När man påminner om OA:s forum brukar det bli "ja visst jäklar... jag har ju fortfarande glömt att ens titta dit och lägga upp en användare..."

Charley? - eftersom hon nämnde detta nu i tråden - hade däremot blivit ett olyckligt undantag. Vi råkade ses mycket på träffar och aktiviteter i somras, och jag tipsade om medlemskap i OA och fick ett jakande muntligt vid möte IRL. Och har sedan missat ända till nu att rycka av henne en e-postadress, och glömt bort att hon inte redan hade fått all sådan information. Hade jag väl kommit ihåg att be henne om e-postadress och lagt in i medlemsregistret hade hon fått ett eller flera nyhetsbrev via e-post sedan dess, där adressen till OA:s forum har nämnts.

Danne skrev:Förhoppningsvis kanske detta gör att det blir skärpning inom OA, och att föreningen blir bättre av denna kritik.

Jag hoppas verkligen det!

Men det hade självklart gagnat föreningen bättre, och blivit lättare att rätta till saker, om du hade nöjt dig med att gå ut med ditt avhopp inom våra egna kanaler. Nu gav du ju oss massor av extra problem!

Föreningar kan ha interna problem, det är inget konstigt. Särskilt nya föreningar, och särskilt föreningar av och för människor med nedsatta förmågor, som må ha extra svårt att klara av den lite speciella form av interaktion människor emellan som det handlar om i föreningsarbete. Det har vi sett länge och väl i projektet att få igång OA.

Det är när någondera sida tar sig rätten - av vilket skäl det vara må - att föra ut sina kontroverser utanför föreningen och sprida potentiellt negativ information om föreningen, som det verkligen blir negativt.

Interna problem i en förening som stannar inom föreningen kan man fortfarande lösa, utan att ställa till föreningens anseende utåt. Det ligger alltid i en förenings intresse att åstadkomma en sådan lösning. Det är hur elementärt som helst.

Att aspergare är en kategori som har ännu svårare än gemene man i övrigt att gå samman i en i och för sig uppenbart nödvändigt intresseorganisation är knappast förvånande. Drygt tre års arbete med att dra igång OA visar tydligt hur svårt det är.

Förhoppningsvis kommer vi att fortsätta vara tillräckligt många som kan dra lasset vidare, och försöka få det här att bli något bra. Jag tänker inte ge upp för det här!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav AAA » 2010-04-04 2:09:02

Bra skrivet, Lakrits!

Rent sakliga uppfattningar och argument tänker jag ta upp här utan att för den skull vara medlem eller vilja skriva inlägg på OA:s hemsida. Precis som annat som berör AS eller liknande debatteras och rannsakas på detta forum. Medlemmar i OA kallar ju sig för "aspergare" och eftersom jag tillhör den kategorin människor så vill jag att informationen om oss åtminstone till en viss del överenstämmer med mina erfarenheter och värderingar.

Om den i mina ögon är skadlig så tänker jag delge min uppfattning, på samma sätt som jag gärna uppmuntrar sådant jag tycker är konstruktivt.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Danne » 2010-04-04 2:22:09

Pemer skrev:Förhoppningsvis kommer vi att fortsätta vara tillräckligt många som kan dra lasset vidare, och försöka få det här att bli något bra. Jag tänker inte ge upp för det här!

Det tror jag också.
Tror knappast att OA riskerar att gå under p.g.a. enskilda åsikter om hur föreningen fungerar.

Lycka till i ert fortsatta arbete.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Inaktiv forummedlem » 2010-04-04 5:15:54

Pemer, finns det styrelsebeslut på att du ska föra denna debatt här? Utan styrelsebeslut torde det ju vara uppenbart att du själv bryter mot den ovan deklarerade policyn. Jag ställer frågan eftersom du inte klargör på vilket sätt ditt senaste inlägg är förenligt med policyn — eller är det jag som läser ditt inlägg slarvigt?
Senast redigerad av Inaktiv forummedlem 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiv forummedlem
Inaktiv
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2009-11-06
Ort: Stockholm

Inläggav Pemer » 2010-04-04 7:55:04

Vad var det nu policyn sade om att föra OA:s diskussioner här??!? :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav serpentin » 2010-04-04 8:29:41

Jag har läst men också haft OAs nya policy i tankarna och därför låtit bli att svara.

Jag blev väldigt överraskad över Dannes "utspel". Men jag hoppas det framgår att detta verkligen är Dannes egen åsikt/uppfattning.

Jag som medlem i OA lyssnar på kritiken, absolut. Det tycker jag vi alla måste göra. Men fortsättningen av diskussionen kan vi väl föra på OAs eget forum? Du får gärna också delta i den Danne. Åtminstone om jag får tycka.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav KrigarSjäl » 2010-04-04 8:33:42

Danne skrev:
KrigarSjäl skrev:Det är möjligt, men jag diskuterar inte specifikt OA nu utan snarare dina bladdriga påståenden om OA.


Hahaha... Så mycket var den policyn värd.

Det höll inte ens en vecka. Det var ju förtroendeingivande. :)

Jag sysslar inte med petimeteri, jag är rå vilja och inte någon politikertyp.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav rdos » 2010-04-04 9:24:39

Inaktiv forummedlem skrev:Pemer, finns det styrelsebeslut på att du ska föra denna debatt här? Utan styrelsebeslut torde det ju vara uppenbart att du själv bryter mot den ovan deklarerade policyn. Jag ställer frågan eftersom du inte klargör på vilket sätt ditt senaste inlägg är förenligt med policyn — eller är det jag som läser ditt inlägg slarvigt?


Det var ju du själv som gjorde att diskussionen kom upp sist bland träffar. Där du gick före med extremt dåligt föredöme genom att avslöja saker du inte skulle avslöja.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-04-04 9:30:59

AAA skrev:Rent sakliga uppfattningar och argument tänker jag ta upp här utan att för den skull vara medlem eller vilja skriva inlägg på OA:s hemsida. Precis som annat som berör AS eller liknande debatteras och rannsakas på detta forum. Medlemmar i OA kallar ju sig för "aspergare" och eftersom jag tillhör den kategorin människor så vill jag att informationen om oss åtminstone till en viss del överenstämmer med mina erfarenheter och värderingar.


Precis. Föreningar för "målgruppen" kommer alltid att diskuteras här. AAF (fd RFA) diskuteras från och till här oxå. Skillnaden ligger väl mest i att hela OAS styrelse även finns med här, och skriver massor av inlägg, medan AAFs styrelse sällan (eller aldrig) skriver något här.

Så OA får nog finna sig i att även fortsättningsvis få kritik (gärna även beröm) när man gör något av allmänintresse.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-04-04 10:02:19

Det är oxå intressant att studera diskussionen på OAs öppna forum:
http://oa.egensajt.se/board/danne-lamnar-oa-och-dess-styrelse-t221.html.

Maken till påhopp och ryggdunkande får man leta efter, och ungefär noll av självransakan. Faktum är ju att det Danne upplevt efter att ha ifrågasatt OAs sätt att agera som förening är precis samma sak som hände när jag diskuterade stadgarna vid bildandet. Det är uppenbart att inget förändrats sedan dess.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Danne » 2010-04-04 11:23:19

serpentin skrev:Jag har läst men också haft OAs nya policy i tankarna och därför låtit bli att svara.

Jag blev väldigt överraskad över Dannes "utspel". Men jag hoppas det framgår att detta verkligen är Dannes egen åsikt/uppfattning.

Jag som medlem i OA lyssnar på kritiken, absolut. Det tycker jag vi alla måste göra. Men fortsättningen av diskussionen kan vi väl föra på OAs eget forum? Du får gärna också delta i den Danne. Åtminstone om jag får tycka.

Tack serpentin

Du visar att det fortfarande finns vettiga personer inom OA som faktiskt kan bemöta kritik (oavsett hur den framförs) på ett sätt värdigt en seriös organisation.
Kan ju bara hoppas att du kan smitta av dig på resten inom OA's ledning.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Titti » 2010-04-04 11:36:17

Admin

Som tidigare sagts, och som förhoppningsvis gått fram, ger vi ingen som helst särställning åt någon organisation här på forumet. Det är lika tillåtet att kritisera OA som andra föreningar. Inte heller har vi någon som helst uppfattning om vilka regler OA har internt och hur de skall tillämpas. Det är valfritt för alla att ha vilka synpunkter som helst så länge det inte bryter mot våra egna forumregler.

Inkomna anmälningar i tråden kring detta lämnas utan åtgärd.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav AAA » 2010-04-05 2:47:44

Jag tycker Danne framförde sina synpunkter, åsikter och erfarenheter på ett klart och tydligt sätt.

Tack Danne!
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 18:03:51, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in