Var kan man få en diagnos?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Var kan man få en diagnos?

Inläggav Jackal » 2010-04-02 0:35:35

Jag har sökt efter att få en neuropsykiatrisk utredning men jag skulle vara tvungen att vänta till slutet på 2011 tidigast.

Är detta rimligt och finns det någonstans man kan få snabbare hjälp?

Jag är snart 40 år och det känns som att jag är less på att vänta nu när jag äntligen har kommit på vad det är för fel på mig.
Senast redigerad av Jackal 2011-05-05 1:29:36, redigerad totalt 1 gång.
Jackal
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-04-02

Inläggav Major X » 2010-04-02 1:20:49

Jag har en känsla av att man inte gör sig någon brådska när det gäller personer i den åldern, eller ska jag säga vår ålder. Om det inte är så noga med att kosta på oss någonting så man sätter tiden så långt fram så det ska kännas meningslöst kanske. Man ska vara glad om de alls vill besvära sig, inte självklart det heller. Nä, nu ska jag inte vara sån. Men så känns det lite.

Det lär gå om jag förstått rätt att betala privat med kortare väntetid, men det kostar en del pengar.
Senast redigerad av Major X 2011-05-05 1:29:36, redigerad totalt 1 gång.
Major X

Anslöt: 2010-01-13

Inläggav Lakrits » 2010-04-02 2:24:23

Mitt råd är att ställa sig i neuropsykiatriska utredningsteamets kön, alltså de som du har haft kontakt med redan. Sedan kan du leta efter alternativ inom den privata vården eller utnyttja vårdvalet (om sådana här utredningar täcks av det) och se om du kan få en tidigarelagd utredning i ett annat landsting.

Men kom ihåg att det närmaste vi har till experter inom neuropsykiatri oftast är de som arbetar vid landstingens neuropsykiatriska mottagningar. En privat psykiatriker eller psykolog som inte verkligen kan de här sakerna är ett sämre val, även om du får komma dit snabbare.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:29:36, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav vallesmamma » 2010-04-02 11:33:20

Man kan få diagnos av en psykiater. Jag är 35 och behövde bara vänta i cirka ett halvår på att få komma på bedömningssamtal hos Neuropsykiatrin. Men diagnos satte min läkare. Men man måste nog genomgå bedömningssamtalet först. Är det det du väntar på?
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-05 1:29:36, redigerad totalt 1 gång.
vallesmamma

Anslöt: 2010-01-05

Inläggav Jackal » 2010-04-08 12:05:32

vallesmamma skrev:Man kan få diagnos av en psykiater. Jag är 35 och behövde bara vänta i cirka ett halvår på att få komma på bedömningssamtal hos Neuropsykiatrin. Men diagnos satte min läkare. Men man måste nog genomgå bedömningssamtalet först. Är det det du väntar på?

Jag ska få en utredning, jag har ingen aning om det börjar med ett bedömningssamtal eller ej.

Jag vet inte om jag ens kommer att få ett samtal, bara att jag står i kö till nästa år.

Förra gången de fick en remiss så blev den återsänd med hänvisning till att de inte kunde stå till tjänst med en dylik utredning.

Antar att de inte hade några pengar då men att man inte får säga sådant.
Jackal
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-04-02

Återgå till Aspergare och vården

Logga in