Min blog om att leva med asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Heliora » 2010-03-31 10:46:27

honeysquid skrev:Kan någon tala om för mig exakt hur man slipper LSS, soc-kärringar och gruppboenden som om man vore nån jävla förståndshandikappad, och samtidigt får stöd, t.ex pengar, på ens egna villkor? :evil:

Man talar helt enkelt om att man inte vill ha det! Svårare än så är det inte.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:12:43, redigerad totalt 1 gång.
Heliora

Anslöt: 2009-05-01

Inläggav sugrövmanövern » 2010-03-31 12:13:39

Heliora skrev:
honeysquid skrev:Kan någon tala om för mig exakt hur man slipper LSS, soc-kärringar och gruppboenden som om man vore nån jävla förståndshandikappad, och samtidigt får stöd, t.ex pengar, på ens egna villkor? :evil:

Man talar helt enkelt om att man inte vill ha det! Svårare än så är det inte.
Jo, det är betydligt mycket svårare än så om man faktiskt är i behov av viss hjälp.

Jag har instruerat de som ska hjälpa mig om att endast kontakta mig via mail eller sms. Ändå ringer någon jävla tomte tre..3! gånger och snackar blaj och ställer frågor jag inte kan svara på. Det handlar om att få medicin levererat hem. Personen hade även ringt på dörren här när jag inte var hemma, dykt upp bara helt random - något jag också sagt till om att jag inte klarar av - oanmälda besök.

Nu är mina mediciner slut. Får se om människan ringer eller knackar på dörrn idag. Mina önskemål skiter de i. De skiter i att mitt psyke krackelerar vid varje överraskning.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-05 1:12:43, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Zombie » 2010-03-31 12:33:15

Ja, väldigt många människor gör så.

En del kommuner råkar ha någon eldsjäl till chef med en policy att långsamt nöta in insikter hos personalen och så småningom renodla de bildbara - men i de kommuner som inte har något sådant kan det nog vara rätt kört.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 1:12:43, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav honeysquid » 2010-03-31 19:28:13

KrigarSjäl skrev:Man talar om för tanterna vad man har för behov mycket tydligt och låter sig inte påverkas av fagert tal om hur bra diverse insatser är.
Jag har sjukersättning som enda insats och det funkar bra för mig.

Om de vägrar ge en pengar om man inte deltar i en massa tjafs, då?
Senast redigerad av honeysquid 2011-05-05 1:12:43, redigerad totalt 1 gång.
honeysquid

Anslöt: 2009-07-31

Inläggav earlydayminer » 2010-03-31 19:45:15

Rättfärdigat, p g a regler. Om du inte kan bevisa att du är inkapabel till både det ena och det andra. Jag sökte ingen ekonomisk hjälp på två år för att jag ansåg att jag rent moraliskt inte hade rätt till den hjälpen.

Jo tack, jag vet. Mina värderingar höjdes till skyarna medan mitt personliga omdöme sjönk till botten.

Faktum är att du då får förklara dina problem i detalj och fortsätta kämpa för din rätt om du anser att du har den. Och om du säger att du redan har gjort det så får du fortsätta kämpa för det.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 1:12:43, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Pemer » 2010-03-31 20:29:07

honeysquid skrev:
KrigarSjäl skrev:Man talar om för tanterna vad man har för behov mycket tydligt och låter sig inte påverkas av fagert tal om hur bra diverse insatser är.
Jag har sjukersättning som enda insats och det funkar bra för mig.

Om de vägrar ge en pengar om man inte deltar i en massa tjafs, då?

Pja... de har inget stöd för det i några som helst lagar eller regler. OA:s rättssäkerhetsgrupp kanske kan hjälpa dig...
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in