Hur orkar man med ett hushåll när man arbetar???
76 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Hur orkar man med ett hushåll när man arbetar???
Ja, det är min stora fråga just nu. Hur orkar man med ett hushåll om man har ett jobb???
Jag har 50 % sjukersättning och skall jobba 50 %. Men det är inte alltid jag får jobba så mycket, är arbetslös men hoppar in som timvikarie. Då det är nästan rent omöjligt att hitta jobb som bara är på 50 % måste jag vidga mig och söka även heltidsjobb. Nu har jag fått börja hoppa in som timvikarie på fler ställen, så jag får lite mer jobb. Och sen kanske jag skall söka arkivarieutbildningen i höst och då lär det vara samma sak där sen, att jag får söka heltidstjänster för att slippa gå arbetslös.
Men hur sjutton orkar man med hemmet då??? Nu när jag fått börja jobba lite mer på andra ställen också så känner jag redan att hushållet blir ordentligt eftersatt! Jag hade besök här i lördags och jag har inte orkat diska sedan dess. Jag har ingen ork helt enkelt!
Laga mat och städa, plocka, röja orkar jag inte heller. Hur sjutton skall man klara av sånt om man har ett jobb? Om jag börjar jobba på normala arbetstider framöver (á la åtta till fyra typ) så har jag ju inte ens tid med boendestöd! Och boendestödet kan ju inte vara några hushållerskor åt en om man nu någon gång skulle ha tid med dem vid sidan av ett jobb.
Hur gör man????
Jag har 50 % sjukersättning och skall jobba 50 %. Men det är inte alltid jag får jobba så mycket, är arbetslös men hoppar in som timvikarie. Då det är nästan rent omöjligt att hitta jobb som bara är på 50 % måste jag vidga mig och söka även heltidsjobb. Nu har jag fått börja hoppa in som timvikarie på fler ställen, så jag får lite mer jobb. Och sen kanske jag skall söka arkivarieutbildningen i höst och då lär det vara samma sak där sen, att jag får söka heltidstjänster för att slippa gå arbetslös.
Men hur sjutton orkar man med hemmet då??? Nu när jag fått börja jobba lite mer på andra ställen också så känner jag redan att hushållet blir ordentligt eftersatt! Jag hade besök här i lördags och jag har inte orkat diska sedan dess. Jag har ingen ork helt enkelt!
Laga mat och städa, plocka, röja orkar jag inte heller. Hur sjutton skall man klara av sånt om man har ett jobb? Om jag börjar jobba på normala arbetstider framöver (á la åtta till fyra typ) så har jag ju inte ens tid med boendestöd! Och boendestödet kan ju inte vara några hushållerskor åt en om man nu någon gång skulle ha tid med dem vid sidan av ett jobb.
Hur gör man????
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:27:21, redigerad totalt 1 gång.
Köket klarar sig. Det viktigaste är att du överlever. Varken du eller nån annan är Stålmannen. Köket/hushållet får vara helt enkelt. Det kommer alltid en helg eller två när man hinner ta det. Jobbet - framför allt ett nytt jobb - är prio ett.
Om du är trött - vad beror det på? Asperger? För lite motion? För mycket intryck? Jag vägrar tror att alla aspergare by default är för trötta för att klara av ett hushåll. Jo tidvis kan alla ha problem, även NT. Men om det aldrig släpper undrar jag om det inte beror på något annat mera fysiskt problem.
Om du är trött - vad beror det på? Asperger? För lite motion? För mycket intryck? Jag vägrar tror att alla aspergare by default är för trötta för att klara av ett hushåll. Jo tidvis kan alla ha problem, även NT. Men om det aldrig släpper undrar jag om det inte beror på något annat mera fysiskt problem.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:27:22, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Det är något jag också brukar undra...
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-05 1:27:22, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:Det är något jag också brukar undra...
Jag också. Jag klarar det ju inte ens utan boendestöd UTAN att arbeta.
Förr såg det ut som hemma hos folk i "rent hus" hemma hos mig.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 1:27:22, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bjäbbmonstret skrev:Det är något jag också brukar undra...
Och du är ändå NT...
Därmed menar jag att aspergare borde avdramatisera detta. Det kan inte vara så stor skillnad på ett något försummat NT-hem och dito AS-hem att aspergaren ska behöva må skit över det. Vi pratar om materiella ting dessutom.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 1:27:22, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:Bjäbbmonstret skrev:Det är något jag också brukar undra...
Och du är ändå NT...
Men nog är väl Bjäbbis lite grann åt AS-hållet iallafall? Jag fick nog allt lite aspievibbar av dig i somras... (hoppas du inte tar illa upp nu!)
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:27:22, redigerad totalt 1 gång.
Tja... jag skulle säga att det gör man inte. Inte jag iallafall. Det brukar ta nästan två veckors ledighet ensam hemma i lägenheten innan jag kommit mig för att både diska och dammsuga, typ...
Senast redigerad av nallen 2011-05-05 1:27:22, redigerad totalt 1 gång.
barracuber skrev:Köket klarar sig. Det viktigaste är att du överlever.
Men jag måste ju få mat på bordet. Och om jag har ett heltidsjobb måste jag ju dessutom ha både lunch och middag. Alltså två lagade mål per dag. Så köket kan inte alls vänta. Och om man jobbat en hel vecka och lämnat all disk pga trötthet så lär man ju knappast orka med ett helt diskberg på helgen när man väl är ledig. Då orkar man ju bara med att vila och sova.
barracuber skrev:Om du är trött - vad beror det på? Asperger? För lite motion? För mycket intryck? Jag vägrar tror att alla aspergare by default är för trötta för att klara av ett hushåll. Jo tidvis kan alla ha problem, även NT. Men om det aldrig släpper undrar jag om det inte beror på något annat mera fysiskt problem.
Jag har både AS och ADHD, och ganska mycket besvär av ADHD dessutom (och inga mediciner funkar på mig, har prövat flera), så jag tror knappast det är något fysiskt.
Och motion för övrigt, om man jobbar heltid har man ju ännu mindre tid för motion när man ju inte ens får ihop hushållet!
Och det spelar väl egentligen roll vad allt beror på, faktum kvarstår. Jag vet inte hur jag skall orka med hemmet!
Alla hem är skitiga, utom sådana där stajlade kåkar där det bor extremrika personer som heter Gugge von Snorre, för de har pigor.
Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete.
Så länge du och kissen klarar er är det ingen fara. Jag vet NT:are som har det mycket stökigare och skitigare än du.
Så länge du och kissen klarar er är det ingen fara. Jag vet NT:are som har det mycket stökigare och skitigare än du.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-05 1:27:22, redigerad totalt 1 gång.
nallen skrev:Tja... jag skulle säga att det gör man inte. Inte jag iallafall. Det brukar ta nästan två veckors ledighet ensam hemma i lägenheten innan jag kommit mig för att både diska och dammsuga, typ...
Men två veckors disk måste ju bli ett väldigt berg? Och då måste man väl ha väldigt mycket tallrikar och bestick och sånt också?
nja... ett långt ungkarlsliv har gett upphov till en del rutiner, som att jag oftast diskar och använder samma talrik och bestick löpande (en enda uppsättning alltså), det är de där andra sakerna som så sakteliga ansamlas på diskbänken... tror jag har ett mindre berg som stått i ungefär två veckor när jag kommer hem imorgon
Senast redigerad av nallen 2011-05-05 1:27:22, redigerad totalt 1 gång.
Det är just sådana här saker som gör att jag behöver assistans i form av boendestöd. De gånger om året som jag måste klara mig ensam ser det snart ut som ett bombat skithus hemma hos mig. Det är underligt att jag kan planera saker in i minsta detalj, men inte alltid kan utföra det jag hade tänkt ut. Kognition skulle sitta fint i födelsedagspresent.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:27:22, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt skrev:Alla hem är skitiga, utom sådana där stajlade kåkar där det bor extremrika personer som heter Gugge von Snorre, för de har pigor.
Mina föräldrar har det väldigt fräscht och fint och de har inga pigor. Jag känner många fler NTs som också har fräscha hem, så nog verkar NTs för det mesta klara av sitt hushåll.
Men det spelar ingen roll egentligen för faktum kvarstår här: jag vet inte hur kissen och jag skall klara oss!!! Få mat på bordet, ha rena kokkärl att laga mat i, rena bestick och tallrikar att äta med, rena kläder och ett åtminstone någorlunda fräscht hem.
Jag skulle typ behöva en piga för att klara av ett jobb.
Fördelen när du arbetar är att du har råd att inte sköta dina vardagssysslor perfekt. Idag har jag käkat både lunch och middag ute. Eftersom jag arbetar 100 procent plus att jag har en massa idéella uppdrag kvällstid (som att hålla träffar på Attention), så finns inte en chans i världen att jag hinner laga några lunchlådor och ta med mig.
Och varför ska jag göra det? Så dyrt är det faktiskt inte att käka lunch ute jämfört med att ta med sig mat jämfört med hur tidseffektivt det är.
Boendestödet kommer varannan vecka på kvällstid.
För att inte bunkra disk så försöker jag att diska varje kväll, oavsett hur trött jag är.
Men jag fattar att detta inte är en lösning som kommer funka för alla.
Och varför ska jag göra det? Så dyrt är det faktiskt inte att käka lunch ute jämfört med att ta med sig mat jämfört med hur tidseffektivt det är.
Boendestödet kommer varannan vecka på kvällstid.
För att inte bunkra disk så försöker jag att diska varje kväll, oavsett hur trött jag är.
Men jag fattar att detta inte är en lösning som kommer funka för alla.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-05 1:27:29, redigerad totalt 1 gång.
Det är viktigt att man inte kräver för mycket av sig själv. Jag lagar inte mat varje kväll och diskar inte varje kväll. Man får göra matlistor och göra storinköp för att slippa springa för mycket till affären och äta ute ibland. Bor man ihop med någon är det lite lättare. Då kan man hjälpas åt. Jag pendlar ca 1 1/2 om dagen också vilket gör det lite tyngre men den sträckan är ju ingenting om man bor i storstadsområden.
Men så är jag ju inte aspergare heller och utsätts inte för samma typ av stress som ni brukar uppleva.
Men så är jag ju inte aspergare heller och utsätts inte för samma typ av stress som ni brukar uppleva.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-05 1:27:29, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
Hej Heliora.
Jag får känslan av att du har lite höga krav på dig själv på hur ett hem ska se ut.
Världen går inte under bara för att det ligger disk i diskhon i några dagar eller flera dagar.
Man kan trivas i röran med gott samvete utan att skämmas för det.
mvh Noli
Jag får känslan av att du har lite höga krav på dig själv på hur ett hem ska se ut.
Världen går inte under bara för att det ligger disk i diskhon i några dagar eller flera dagar.
Man kan trivas i röran med gott samvete utan att skämmas för det.
mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-05 1:27:29, redigerad totalt 1 gång.
Noli skrev:Jag får känslan av att du har lite höga krav på dig själv på hur ett hem ska se ut.
Njaa, näe, det ligger lite på en annan nivå tyvärr. Det handlar inte om "några dagar", utan om veckor. Det handlar om att jag skall få mat i magen överhuvudtaget och inte svälta och gå under (för att jag inte orkar göra mat pga jobb).
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:27:29, redigerad totalt 1 gång.
Hej Heliora.
Jo mat är viktigt för kroppen, men jag undrar om under de dagar du jobbar kunde få möjlighet att äta ute på personalmatsal med bespisning eller på restaurang m.fl. så att du slipper tänka direkt på spisen när du kommer hem från jobbet?
Förr när jag jobbade på Samhall då åt jag nästan alltid beställd lunch på personalmatsal med bespisning så jag slipper tänka direkt på spisen när jag kommer hem och kan äta lättare på kvällen bl.a. fika med smörgåsar eller kräm och smörgåsar m.fl.
mvh Noli som inte är så road av matlagning.
Jo mat är viktigt för kroppen, men jag undrar om under de dagar du jobbar kunde få möjlighet att äta ute på personalmatsal med bespisning eller på restaurang m.fl. så att du slipper tänka direkt på spisen när du kommer hem från jobbet?
Förr när jag jobbade på Samhall då åt jag nästan alltid beställd lunch på personalmatsal med bespisning så jag slipper tänka direkt på spisen när jag kommer hem och kan äta lättare på kvällen bl.a. fika med smörgåsar eller kräm och smörgåsar m.fl.
mvh Noli som inte är så road av matlagning.
Senast redigerad av Noli 2011-05-05 1:27:29, redigerad totalt 1 gång.
...man behöver inte feja och stå i som om det gällde guldmedaljen i husmors-VM.
Man städar inför besök och bunkrar upp med enkel mat, mycket svårare än så behöver man inte göra det.
Man städar inför besök och bunkrar upp med enkel mat, mycket svårare än så behöver man inte göra det.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 1:27:29, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Perfekt sammanfattat, Krigis!
Färdigrätter är ofta rätt billiga. Blir ingen disk heller, allt man behöver är en gaffel, i värsta fall engångsbestick. OK, dåligt miljöval men sparar ju in lite diskmedel.
Orkar man inte så orkar man inte, då måste man anpassa sig till det, förenkla allt man kan och skita i resten.
Färdigrätter är ofta rätt billiga. Blir ingen disk heller, allt man behöver är en gaffel, i värsta fall engångsbestick. OK, dåligt miljöval men sparar ju in lite diskmedel.
Orkar man inte så orkar man inte, då måste man anpassa sig till det, förenkla allt man kan och skita i resten.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 1:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Praktiska tips:
Laga till massor med mat att frysa in (i portionsförpackningar) och tina på jobbet, eller på kvällen när du är trött (och för att det ska bli lite roligare, gör det tillsammans med en kompis), det sparar dessutom en hel del pengar.
Skölj av disken direkt efter att du ätit och ställ den i diskstället, använd sedan samma tallrik och bestick nästa gång du äter.
Se till att slänga skitig tvätt direkt i en tvättkorg (placera tvättkorgen nära där du klär av dig), kläder du kan använda igen (men kanske inte dagen efter), häng direkt upp de kläderna så att de inte blir skitigare/skrynkligare.
Sortera posten direkt när den kommer/du kommer hem, lägg i en viktig hög, en halvviktig och en oviktig. Den viktiga högen måste gås igenom minst en gång i veckan. Sånt som du inte alls är intresserad av, släng direkt (om det inte är sånt som du MÅSTE ta hand om)!
Sätt upp en Reklam, nej tack skylt på brevlådan (om du nu inte verkligen bryr dig om reklamen).
Släng skräp direkt i sopkorgen (ha minst en i varje rum så det blir enklare), knyt ihop när påsen blir full och ställ innanför ytterdörren och ta med nästa gång du går ut. Se till att alltid ha påsar hemma. Påsen under vasken måste du byta minst en gång i veckan om du lägger matrester i den.
Om du tycker att din katt ofta har för skitig låda, skaffa en eller två till så behöver du inte byta lika ofta, försök att ordna så att det räcker att byta en gång per vecka, men försöka att plocka upp klumparna varje dag.
Hitta en smart strategi för dammsugning, dammsug där dammet syns och under sängen där dammråttorna samlas men dammsug inte för ofta och försök att varje gång när du ändå dammsuger att ta något ställe där du inte varit på länge. Dammsug inte för ofta, men passa på då du är lite piggare.
Laga till massor med mat att frysa in (i portionsförpackningar) och tina på jobbet, eller på kvällen när du är trött (och för att det ska bli lite roligare, gör det tillsammans med en kompis), det sparar dessutom en hel del pengar.
Skölj av disken direkt efter att du ätit och ställ den i diskstället, använd sedan samma tallrik och bestick nästa gång du äter.
Se till att slänga skitig tvätt direkt i en tvättkorg (placera tvättkorgen nära där du klär av dig), kläder du kan använda igen (men kanske inte dagen efter), häng direkt upp de kläderna så att de inte blir skitigare/skrynkligare.
Sortera posten direkt när den kommer/du kommer hem, lägg i en viktig hög, en halvviktig och en oviktig. Den viktiga högen måste gås igenom minst en gång i veckan. Sånt som du inte alls är intresserad av, släng direkt (om det inte är sånt som du MÅSTE ta hand om)!
Sätt upp en Reklam, nej tack skylt på brevlådan (om du nu inte verkligen bryr dig om reklamen).
Släng skräp direkt i sopkorgen (ha minst en i varje rum så det blir enklare), knyt ihop när påsen blir full och ställ innanför ytterdörren och ta med nästa gång du går ut. Se till att alltid ha påsar hemma. Påsen under vasken måste du byta minst en gång i veckan om du lägger matrester i den.
Om du tycker att din katt ofta har för skitig låda, skaffa en eller två till så behöver du inte byta lika ofta, försök att ordna så att det räcker att byta en gång per vecka, men försöka att plocka upp klumparna varje dag.
Hitta en smart strategi för dammsugning, dammsug där dammet syns och under sängen där dammråttorna samlas men dammsug inte för ofta och försök att varje gång när du ändå dammsuger att ta något ställe där du inte varit på länge. Dammsug inte för ofta, men passa på då du är lite piggare.
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 1:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Man gör det helt enkelt inte.
För min del ser det ut så här:
Hushållet får se ut som skit (städar typ 1 gång/månad). Lunchen löser jag genom att äta färdigmat som jag micrar (det brukar vara 4 st för 80 kr i min närmaste matbutik). Grönsakerna har jag ersatt med vitamintabletter, bättre än inget men jag har inte mycket till val känner jag. Frukosten är havregrynsgröt och middagen är youghurt och müsli. Alternativen till detta är betydligt sämre. Posten sorterar jag oftast en gång i veckan mellan de varven får den helt enkelt samlas på dörrmattan.
Kläder tvättar jag en gång i månaden, max. Har sett till att ha >60 kalsonger så jag kommer undan med det utan att för den delen ha dålig hygien, men stor tvättkorg.
Om jag inte jobbade heltid så skulle jag gå i personlig konkurs pga CSN och havererade studieförsök innan diagnos.
För min del ser det ut så här:
Hushållet får se ut som skit (städar typ 1 gång/månad). Lunchen löser jag genom att äta färdigmat som jag micrar (det brukar vara 4 st för 80 kr i min närmaste matbutik). Grönsakerna har jag ersatt med vitamintabletter, bättre än inget men jag har inte mycket till val känner jag. Frukosten är havregrynsgröt och middagen är youghurt och müsli. Alternativen till detta är betydligt sämre. Posten sorterar jag oftast en gång i veckan mellan de varven får den helt enkelt samlas på dörrmattan.
Kläder tvättar jag en gång i månaden, max. Har sett till att ha >60 kalsonger så jag kommer undan med det utan att för den delen ha dålig hygien, men stor tvättkorg.
Om jag inte jobbade heltid så skulle jag gå i personlig konkurs pga CSN och havererade studieförsök innan diagnos.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-05 1:27:30, redigerad totalt 1 gång.
Jag tvättar var tredje vecka. Längre än så räcker inte mina ombyten och det blir också tungt nog att släpa ner till tvättstugan samtidigt.
Tvättkorgen har jag ställt mitt i lägenheten så att jag går förbi den hela tiden. Det som är drygast är disken. Ett bra tips om man har möjlighet är att skaffa en bänkdiskmaskin. Jag och exsambon hade det när vi båda jobbade heltid och jag dessutom pendlade 3-4 timmar om dagen. Det underlättar.
Mitt problem är egentligen inte att jag jobbar utan att jag dessutom är borta ca varannan helg. Då har man mindre tid att hålla efter på. Det är också alla pappershögar som samlas. Grejer brukar det inte bli så farligt med.
Dammsuger gör jag inte sedan ganska många månader tillbaka eftersom jag råkade kasta med påshållaren sist jag tömde och tycker det känns kymigt ur miljösynpunkt att gå och köpa en ny bara för att jag inte kommer mig för att leta rätt på vad det är för reservdel man ska ha, förutom att det är slöseri med pengar när jag har en annars felfri dammsugare.
Jag sopar och knäskurar i stället med glesa mellanrum men det blir ju lätt lite dammigare ändå. När jag har dammsugare och dammsuger brukar jag dock göra det ordenligt.
Ett annat tips är att inte hålla sig med för mycket krukväxter som ska vattnas eller småkrafs och prydnadssaker som står och samlar damm.
Tvättkorgen har jag ställt mitt i lägenheten så att jag går förbi den hela tiden. Det som är drygast är disken. Ett bra tips om man har möjlighet är att skaffa en bänkdiskmaskin. Jag och exsambon hade det när vi båda jobbade heltid och jag dessutom pendlade 3-4 timmar om dagen. Det underlättar.
Mitt problem är egentligen inte att jag jobbar utan att jag dessutom är borta ca varannan helg. Då har man mindre tid att hålla efter på. Det är också alla pappershögar som samlas. Grejer brukar det inte bli så farligt med.
Dammsuger gör jag inte sedan ganska många månader tillbaka eftersom jag råkade kasta med påshållaren sist jag tömde och tycker det känns kymigt ur miljösynpunkt att gå och köpa en ny bara för att jag inte kommer mig för att leta rätt på vad det är för reservdel man ska ha, förutom att det är slöseri med pengar när jag har en annars felfri dammsugare.
Jag sopar och knäskurar i stället med glesa mellanrum men det blir ju lätt lite dammigare ändå. När jag har dammsugare och dammsuger brukar jag dock göra det ordenligt.
Ett annat tips är att inte hålla sig med för mycket krukväxter som ska vattnas eller småkrafs och prydnadssaker som står och samlar damm.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-05 1:27:30, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
Återgå till Övriga Aspergerfrågor