Hos tandläkaren
41 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Lakrits skrev:Bror Duktig skrev:Lakrits skrev:[quote="MsTibbs"]Jag har aldrig behövt borra, varje gång säger det att jag verka sköta änderna väl mm så jag har väl inget att oroa mig för.
Jag kan tänka mig att den dagen du får ett hål, så blir det en ankeställare.
Det lagas i en andvändning!
Ja, hål i änderna orsakar andnöd.[/quote]
Då får man knipa käft
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 1:25:57, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:Lakrits skrev:Bror Duktig skrev:[quote="Lakrits"][quote="MsTibbs"]Jag har aldrig behövt borra, varje gång säger det att jag verka sköta änderna väl mm så jag har väl inget att oroa mig för.
Då får man knipa käft [/quote]
Ja, om man säger fel saker riskerar man att få gå på krickor.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:25:58, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits skrev:Bror Duktig skrev:Lakrits skrev:[quote="Bror Duktig"][quote="Lakrits"][quote="MsTibbs"]Jag har aldrig behövt borra, varje gång säger det att jag verka sköta änderna väl mm så jag har väl inget att oroa mig för.
Ja, om man säger fel saker riskerar man att få gå på krickor.[/quote]
Ni låter som en hel hönsegård!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:25:58, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:Lakrits skrev:Bror Duktig skrev:[quote="Lakrits"][quote="MsTibbs"]Jag har aldrig behövt borra, varje gång säger det att jag verka sköta änderna väl mm så jag har väl inget att oroa mig för.
Knipa truten menar du väl? Eller blir du andtruten* då?
------------------------
*En sjöskvader.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 1:25:58, redigerad totalt 1 gång.
Nä vet ni vad, jag håller mig till andfåglar nu. Tråden andlar ju om änder.
Så bråka inte nu så att det startas ejder!
Så bråka inte nu så att det startas ejder!
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 1:25:58, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
Detta är ju mångas skräck-
det ger både tår och svett.
En dag skulle jag till stranden
plötsligt fick jag ont i tanden!
Icke fick jag se en anka-
bilen fick jag gå och tanka.
Jag fick åka in till stan-
det tog hela djävla dan;
att laga dessa satans hål-
det är mer än vad jag tål.
det ger både tår och svett.
En dag skulle jag till stranden
plötsligt fick jag ont i tanden!
Icke fick jag se en anka-
bilen fick jag gå och tanka.
Jag fick åka in till stan-
det tog hela djävla dan;
att laga dessa satans hål-
det är mer än vad jag tål.
Senast redigerad av Astro 2011-05-05 1:26:05, redigerad totalt 1 gång.
För mig är det till stor del en vanesak och att inte kunna lita på tandläkaren. Nu har jag efter 10 års uppehåll, gått hos samma tandläkare ca en gång i månaden i ett år. Nu går det ganska bra. Men jag är högstressad alltid när jag kommer dit. Vattnet är det värsta. Jag säger att hon måste göra uppehåll ofta så att jag kan svälja, men hon fattar inte.
Och så ljudet. Öronproppar hjälper ibland.
Så jättemycket bedövning till allt.
När allt är fixat och det blir ett årslångt uppehåll, blir det samma problem i början igen. Måste jag byta tandläkare, slutar jag gå. Det tar väldigt lång tid för mig att få tilltro till en person.
Men tydligen är jag modig och vågar överbrygga min egen skräck, även om jag blir sjuk dagen efter av ansträngningen.
Ingen fattar. Ska det vara så svårt att förstå vilka problem man har om man berättar? Tydligen.
Och så ljudet. Öronproppar hjälper ibland.
Så jättemycket bedövning till allt.
När allt är fixat och det blir ett årslångt uppehåll, blir det samma problem i början igen. Måste jag byta tandläkare, slutar jag gå. Det tar väldigt lång tid för mig att få tilltro till en person.
Men tydligen är jag modig och vågar överbrygga min egen skräck, även om jag blir sjuk dagen efter av ansträngningen.
Ingen fattar. Ska det vara så svårt att förstå vilka problem man har om man berättar? Tydligen.
Senast redigerad av Karro 2011-05-05 1:26:05, redigerad totalt 1 gång.
Min tandläkare kommer snart att gå i pension. Undras vad jag ska ta mig till då. Jag har också stora problem att byta så där.
Folktandvården kommer jag nog inte att gå till.
Folktandvården kommer jag nog inte att gå till.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 1:26:05, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
Om du inte vill gå till folktandvården får du väll besöka ett djursjukhus t.ex. Blåstjärnan, dom skötte tänderna på hunden, han blev sövd och klagade aldrig.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-05 1:26:05, redigerad totalt 1 gång.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Karro skrev:Ja varför söver man inte människor?
Det innebär mycket större risker för patienten vid narkos än vid lokalbedövning. Det blir också mycket dyrare eftersom det krävs mer personal närvarande, eftersom det tar mer tid och eftersom mer utrustning används.
Fast jag vill sövas i alla fall, jag är stickrädd.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:26:05, redigerad totalt 1 gång.
Hypnos kan också funka. Man får lära sig hur man bedövar sig själv med hjälp av suggession. Tar ett antal veckor att lära sig. Vet inte om det görs i Sverige... vi brukar vara sena att anamma nya grepp, särskilt om de kräver mer tid och färre produkter.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 1:26:05, redigerad totalt 1 gång.
Jag sövs varje gång det är något att göra mer än bara "titta lite". Lite mer jobb inför med läkarbesök så blir det som nu att en tand är söndertrasad blir det att knapra piller tills det är dags. Enda är att efteråt får man inte vara ensam så brukar hamna på kortis tills nästa dag. Kostar megamycket utan tandkortet men utan blir det inte mer än ett läkarbesök.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-05 1:26:05, redigerad totalt 1 gång.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
På något sätt uppnår jag någon sorts apati, efter ett tag. Som att tandläkaren kan göra vad som helst, och jag bryr mig egentligen inte.
Vid ett tillfälle behövdes en tand dras ut, och tandläkaren tror jag höll på i över en timme och bara ryckte och slet och sa att det inte går, att min benstomme är för kompakt. Så kommer en manlig tandläkare med en större tång och lyckades till slut efter att han ryckt en kvart. Jag bara satt där, långt bortom den punkt då jag ens reagerar. De kunde lika gärna ha tagit död på mig, och jag skulle inte ha reagerat mer.
Ungefär som livet, det bryr sig aldrig om vad man tycker, det är bara att göra vad andra bestämmer. Ingen frågar någonsin vad man tänker eller tycker. Ingen verkar ens kunna föreställa sig. Den enda som man vet är en själv, i sin egna värld inne i huvudet. Man kan gallskrika hysteriskt inom sig, men ingen hör.
Utåt blir man istället som andra vill se, social, skrattande och verkar att vara en ganska glad och trevlig person. Skräcken kan bara ses om någon tittar en djupt i ögonen. Men det gör ingen NT. Vem är det nu som totalt saknar social kompetens?
Vid ett tillfälle behövdes en tand dras ut, och tandläkaren tror jag höll på i över en timme och bara ryckte och slet och sa att det inte går, att min benstomme är för kompakt. Så kommer en manlig tandläkare med en större tång och lyckades till slut efter att han ryckt en kvart. Jag bara satt där, långt bortom den punkt då jag ens reagerar. De kunde lika gärna ha tagit död på mig, och jag skulle inte ha reagerat mer.
Ungefär som livet, det bryr sig aldrig om vad man tycker, det är bara att göra vad andra bestämmer. Ingen frågar någonsin vad man tänker eller tycker. Ingen verkar ens kunna föreställa sig. Den enda som man vet är en själv, i sin egna värld inne i huvudet. Man kan gallskrika hysteriskt inom sig, men ingen hör.
Utåt blir man istället som andra vill se, social, skrattande och verkar att vara en ganska glad och trevlig person. Skräcken kan bara ses om någon tittar en djupt i ögonen. Men det gör ingen NT. Vem är det nu som totalt saknar social kompetens?
Senast redigerad av Karro 2011-05-05 1:26:05, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Hypnos kan också funka. Man får lära sig hur man bedövar sig själv med hjälp av suggession. Tar ett antal veckor att lära sig. Vet inte om det görs i Sverige... vi brukar vara sena att anamma nya grepp, särskilt om de kräver mer tid och färre produkter.
Hypnos känns väldigt mycket I have control over my mind.. Hypnos är ju inte särskilt nytt utan bara för otillförlitligt.
Återgå till Aspergare och vården