Hur föddes du?
63 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
tahlia skrev:Bror Duktig skrev:2 veckor före eller efter beräknad tid är helt normalt. Då är man inte "för" sen/tidig. Och upp till 3 veckor före eller efter ska vara ok det också.
Normalt och normalt. Går du mer än 14 dagar över brukar de i regel sätta igång dig. Det är oftast bara om barnet är litet som man får gå längre än så.
Det är olika på olika ställen. Min lilla är född 16 dagar efter tänkt datum och hon var stor när hon kom ut (4,5 kg). Så länge det finns fostervatten nog så sätter de inte igång en innan det gått tre veckor över sa de till mig då, på Huddinge sjukhus. Tror det är helt godtyckligt olika det där.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:38:44, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
alfapetsmamma skrev:tahlia skrev:Bror Duktig skrev:2 veckor före eller efter beräknad tid är helt normalt. Då är man inte "för" sen/tidig. Och upp till 3 veckor före eller efter ska vara ok det också.
Normalt och normalt. Går du mer än 14 dagar över brukar de i regel sätta igång dig. Det är oftast bara om barnet är litet som man får gå längre än så.
Det är olika på olika ställen. Min lilla är född 16 dagar efter tänkt datum och hon var stor när hon kom ut (4,5 kg). Så länge det finns fostervatten nog så sätter de inte igång en innan det gått tre veckor över sa de till mig då, på Huddinge sjukhus. Tror det är helt godtyckligt olika det där.
Det är samma info som jag har fått.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:38:44, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Det var så länge sedan jag föddes så det har jag glömt. Jag har även blivit så glömsk så jag minns inte längre vad mina föräldrar berättade om detta. Annat än att farsan, när han skulle förklara varför jag blivit som jag blivit och varför jag var så svåruppfostrad, tänkte att det måste ha berott på att fostervattnet gick alldeles för tidigt. (Det är väl därför jag blivit en sådan torris. )
Sedan minns jag att jag fötts under gudstjänsttid, men det är mer ett slags svar på när jag föddes, och inte hur - eller hur?
(Ursäkta mitt dravel. Jag försöker bara muntra upp mig litet och tänkte att någon annan också kanske hänger med i svängarna.)
Sedan minns jag att jag fötts under gudstjänsttid, men det är mer ett slags svar på när jag föddes, och inte hur - eller hur?
(Ursäkta mitt dravel. Jag försöker bara muntra upp mig litet och tänkte att någon annan också kanske hänger med i svängarna.)
Senast redigerad av TK 2011-05-04 18:38:44, redigerad totalt 1 gång.
Jag är född två månader för tidigt, vägde två kg. Min lillebror som jag är övertygad om har Asperger är född tre månader för tidigt.
Jag tror inte att enbart tidig födsel orsakar neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, utan det krävs att det finns ett genetiskt anlag också. Jag pratade för ett tag sedan med en mamma där den ena av hennes två tvillingsöner (enäggstvillingar) fått ADHD men inte den andre. De hade också under graviditeten varit med om ett s.k. tvillingsyndrom där den ena tar nästan all näring och pojken som nu fått diagnos hade varit den som fått minst näring och var mycket mindre än brodern vid födseln.
De hade också varit födda för tidigt.
Jag tror inte att enbart tidig födsel orsakar neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, utan det krävs att det finns ett genetiskt anlag också. Jag pratade för ett tag sedan med en mamma där den ena av hennes två tvillingsöner (enäggstvillingar) fått ADHD men inte den andre. De hade också under graviditeten varit med om ett s.k. tvillingsyndrom där den ena tar nästan all näring och pojken som nu fått diagnos hade varit den som fått minst näring och var mycket mindre än brodern vid födseln.
De hade också varit födda för tidigt.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 18:38:44, redigerad totalt 1 gång.
Normal tid, inga komplikationer.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:38:44, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Re: Hur föddes du?
Jag föddes senare än beräknat och var en liten bäbis.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 18:38:44, redigerad totalt 1 gång.
- IndividualThoughtPatterns
- Anslöt: 2008-12-10
Föddes senare än beräknat.
Mamma blödde och hade sammandragningar så hon åkte in till BB (6 mil till närmaste), vattnet hade inte gått. Dom tog hål på den där hinnan. Jag kom ut på några minuter men skrek inte eller andades så dom fick smiska igång mig.
Mamma blödde och hade sammandragningar så hon åkte in till BB (6 mil till närmaste), vattnet hade inte gått. Dom tog hål på den där hinnan. Jag kom ut på några minuter men skrek inte eller andades så dom fick smiska igång mig.
Senast redigerad av horrorvacui 2011-05-04 18:38:44, redigerad totalt 1 gång.
- horrorvacui
- Ny medlem
- Anslöt: 2008-10-15
Jag är nog född i vecka 37, vilket är väl rätt normalt, men jag har inte mycket koll på några detaljer. Så vitt jag vet var väl det mesta normalt.
Det hände samma sak när min son skulle födas, fostervattnet gick en vecka innan förlossningen... men han har bra humor (väldigt vuxen humor trots att han är 13). Han är knappast någon Aspie...
TK skrev:fostervattnet gick alldeles för tidigt. (Det är väl därför jag blivit en sådan torris. )
Det hände samma sak när min son skulle födas, fostervattnet gick en vecka innan förlossningen... men han har bra humor (väldigt vuxen humor trots att han är 13). Han är knappast någon Aspie...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 18:38:44, redigerad totalt 1 gång.
Jag är tre månader för tidigt född.
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 18:38:44, redigerad totalt 1 gång.
- Tomtenissa
- Anslöt: 2007-06-08
Jag hade inge bråttom alls med att komma ut och kom till världen mer än två veckor efter beräknad tid. Inga komplikationer var det heller. Jag ville inte bli en kräfta helt enkelt
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 18:38:44, redigerad totalt 1 gång.
Jag föddes i normal tid, inga komplikationer, förutom att mor fick ligga i soffan större delen av graviditeten för att behålla mig, tror det var pga nån operation tidigare, men vet inte säkert.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:38:44, redigerad totalt 1 gång.
Vet inte, men jag vägde över 4 kg...
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 18:38:44, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
- Anslöt: 2009-02-28
Jag drogs tydligen ut med sugklocka, det var risk att jag skulle dö tror jag.
Två pers lade sig över mammas mage för o pressa ut mig samtidigt.
Stackars mamma, hon sade att det gjorde mycket ont att få dem över sig också.
Antar att man idag skulle använda kjesarsnitt istället.
Två pers lade sig över mammas mage för o pressa ut mig samtidigt.
Stackars mamma, hon sade att det gjorde mycket ont att få dem över sig också.
Antar att man idag skulle använda kjesarsnitt istället.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 18:38:44, redigerad totalt 1 gång.
Hej nano, vår son togs ut med sugklocka, ingen pressade på mig, tack och lov! Tyvärr sprack jag av sugklockan som lossnade 6 gånger! Både jag och sonen hade feber så de var tvungna att få ut honom snabbt, jag förvarnades om kejsarsnitt men det slapp jag. Jag hade även svaga värkar, mådde inte alls bra.
Jag föddes två dagar tidigare än beräknat, jag kom ut väldigt snabb enligt min mor.
Jag föddes två dagar tidigare än beräknat, jag kom ut väldigt snabb enligt min mor.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-04 18:38:44, redigerad totalt 1 gång.
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
Föddes två veckor för tidigt och vägde 3,3 kg. En helt normal förlossning vad jag har förstått.
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 18:38:44, redigerad totalt 1 gång.
- pointblank
- Anslöt: 2006-11-12
Hej!
Jag föddes tre veckor för tidigt. Klämskada och syrebrist vid förlossningen.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag föddes tre veckor för tidigt. Klämskada och syrebrist vid förlossningen.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 18:38:48, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Återgå till Att leva som Aspergare