Får inte ihop det...
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Får inte ihop det...
Är det någon mer än jag som tycker att denna mening är lite motsägelsefull?
"Asperger Syndrom definieras som autism hos normal- eller välbegåvade personer utan sådana allvarliga språksvårigheter som uppträder vid autism."
Jag hittade den på Autismforum i ett försök att skapa lite ordning i mina grubblerier angående min ganska så nyligen fastställda AS-diagnos... eller enligt testresultatet stod det att jag hade högfungerande autism. Men eftersom jag inte hade några språksvårigheter fram tills dess att jag var 3 år så kan det ju inte vara det jag har? Nä, det måste vara AS jag har. Eller som mamma och pappa säger: "Aschergs sjukdom"
"Asperger Syndrom definieras som autism hos normal- eller välbegåvade personer utan sådana allvarliga språksvårigheter som uppträder vid autism."
Jag hittade den på Autismforum i ett försök att skapa lite ordning i mina grubblerier angående min ganska så nyligen fastställda AS-diagnos... eller enligt testresultatet stod det att jag hade högfungerande autism. Men eftersom jag inte hade några språksvårigheter fram tills dess att jag var 3 år så kan det ju inte vara det jag har? Nä, det måste vara AS jag har. Eller som mamma och pappa säger: "Aschergs sjukdom"
Senast redigerad av Owl 2011-05-05 1:23:13, redigerad totalt 1 gång.
Lite förenklat:
Autistiskt syndrom även kallat autism och AS tillhör samma spektrum (autimsspektrum), men är två olika diagnoser inom samma "problem" område. Vad man sätter för beteckning/diagnos beror på graden av svårigheter.
Autistiskt syndrom även kallat autism och AS tillhör samma spektrum (autimsspektrum), men är två olika diagnoser inom samma "problem" område. Vad man sätter för beteckning/diagnos beror på graden av svårigheter.
Senast redigerad av Sam 2011-05-05 1:23:13, redigerad totalt 1 gång.
Re: Får inte ihop det...
Owl skrev:Är det någon mer än jag som tycker att denna mening är lite motsägelsefull?
Jag hittade den på Autismforum i ett försök att skapa lite ordning i mina grubblerier angående min ganska så nyligen fastställda AS- diagnos... eller enligt testresultatet stod det att jag hade högfungerande autism. Men eftersom jag inte hade några språksvårigheter fram tills dess att jag var 3 år så kan det ju inte vara det jag har? Nä, det måste vara AS jag har. Eller som mamma och pappa säger: "Aschergs sjukdom"
Jag tror de menar: som uppträder vid klassisk autism, eller möjligtvis infantil autism, vilket är samma sak.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-05 1:23:13, redigerad totalt 1 gång.
På Svenny Kopps föredrag hörde jag att om man uppfyller tre kriterier har man AS, uppfyller man åtta kriterier har man autistiskt syndrom (med el utan utvecklingsstörning). Och har man något däremellan så har man atypisk autism.
Alla tillhör autismspektrumstörning.
Alla tillhör autismspektrumstörning.
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 1:23:13, redigerad totalt 1 gång.
Re: Får inte ihop det...
Jossan skrev:Owl skrev:Är det någon mer än jag som tycker att denna mening är lite motsägelsefull?
Jag hittade den på Autismforum i ett försök att skapa lite ordning i mina grubblerier angående min ganska så nyligen fastställda AS- diagnos... eller enligt testresultatet stod det att jag hade högfungerande autism. Men eftersom jag inte hade några språksvårigheter fram tills dess att jag var 3 år så kan det ju inte vara det jag har? Nä, det måste vara AS jag har. Eller som mamma och pappa säger: "Aschergs sjukdom"
Jag tror de menar: som uppträder vid klassisk autism, eller möjligtvis infantil autism, vilket är samma sak.
Ja, eller hur? För som det står där är det ju som att de säger att det är en form av autism, men det är inte autism... Ungefär som att säga: "Det är en form av ett benbrott, men det är inget benbrott"
Nu nördar du. Det är underförstått att det är klassisk autism som avses. Jag tror faktiskt de flesta fattar det.
Även om både AS och (klassisk) autism ingår i autism-spektrum och det ena anses vara en lindrigare variant av det andra, så skiljer man ännu så länge mellan diagnoserna AS och autism. Därför ser det bara motsägelsefullt ut, utan att egentligan vara det.
Benbrottsliknelsen stämmer alltså inte.
Även om både AS och (klassisk) autism ingår i autism-spektrum och det ena anses vara en lindrigare variant av det andra, så skiljer man ännu så länge mellan diagnoserna AS och autism. Därför ser det bara motsägelsefullt ut, utan att egentligan vara det.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 1:23:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Nu nördar du. Det är underförstått att det är klassisk autism som avses. Jag tror faktiskt de flesta fattar det.
Okey... "klassisk autism" har jag faktiskt aldrig hört, så för mig var det inte underförstått. I don`t like underförstådda saker, och trodde att man skulle vara befriad från såndant i detta forum. Men hursomhelst så ska jag nörda vidare lite till. Kan jag alltså säga att jag är autistisk utan att ha autism?
Äh, va f-n! Nu gör jag så där igen; hakar upp mig på små detaljer som har noll betydelse i sammanhanget...sorry. Jag har AS, so what! Man föds med det, man lever med det, man dör med det. Deal whith it!
Blir bara så nojjig ibland när omgivningen hela tiden skeptiskt ställer en massa frågor ang diagnosen och ifrågasätter den, samtidigt som jag försöker acceptera den. De anser att det här med neuropsykiatriska diagnoser har blivit sån hype, och att AS nästan har blivit en form av "slasktrattsdiagnos". Och denna skepticism smittar av sig till mig ibland så att jag nästan inte vet vad jag ska tro. Är bara så less över att behöva försvara min diagnos. Min senaste terapeut, som jag skulle genomgå en KBT behandling med var värst. Hon var av den gamla staben och för henne gick det inte ihop att jag hade den diagnosen trots att jag genomgått hela den långa neuropsykiatriska utredningen som visar att jag har AS med koncentratinssvårigeter, OCD, och svår ångestproblematik. Så träffarna gick i stort sett ut på att jag blev ifrågasatt när det gällde den diagnos jag hade fått, som enligt henne "var så modern att sätta nuförtiden". Dessutom lade hon sig i min medicinering, då hon tyckte att jag åt alldeles för mycket medicin. Som tur är så har jag avbrutit den kontakten, och väntar på få att börja träffa en psykolog som är lite mer up-to-date när det gäller neuropsykiatriska funtionshinder. Då blir jag kanske lite mindre nojjig och lugn kring diagnosen.
Men, once again: sorry!
Blir bara så nojjig ibland när omgivningen hela tiden skeptiskt ställer en massa frågor ang diagnosen och ifrågasätter den, samtidigt som jag försöker acceptera den. De anser att det här med neuropsykiatriska diagnoser har blivit sån hype, och att AS nästan har blivit en form av "slasktrattsdiagnos". Och denna skepticism smittar av sig till mig ibland så att jag nästan inte vet vad jag ska tro. Är bara så less över att behöva försvara min diagnos. Min senaste terapeut, som jag skulle genomgå en KBT behandling med var värst. Hon var av den gamla staben och för henne gick det inte ihop att jag hade den diagnosen trots att jag genomgått hela den långa neuropsykiatriska utredningen som visar att jag har AS med koncentratinssvårigeter, OCD, och svår ångestproblematik. Så träffarna gick i stort sett ut på att jag blev ifrågasatt när det gällde den diagnos jag hade fått, som enligt henne "var så modern att sätta nuförtiden". Dessutom lade hon sig i min medicinering, då hon tyckte att jag åt alldeles för mycket medicin. Som tur är så har jag avbrutit den kontakten, och väntar på få att börja träffa en psykolog som är lite mer up-to-date när det gäller neuropsykiatriska funtionshinder. Då blir jag kanske lite mindre nojjig och lugn kring diagnosen.
Owl skrev:Inger skrev:Nu nördar du. Det är underförstått att det är klassisk autism som avses. Jag tror faktiskt de flesta fattar det.
Okey... "klassisk autism" har jag faktiskt aldrig hört, så för mig var det inte underförstått. I don`t like underförstådda saker, och trodde att man skulle vara befriad från såndant i detta forum.
Men citatet hittade du ju någon annanstans...
Klassisk autism är annars i dagligt tal fullt vedertagen synonym med Kanner syndrom eller autism. Särskilt när man specifikt vill skilja den sortens autism från AS/HFA.
Men hursomhelst så ska jag nörda vidare lite till. Kan jag alltså säga att jag är autistisk utan att ha autism?
Ja. Vi ingår ju i den högfungerande delen av autismspektrum i alla fall.
Om DSM-V blir som de sagt så kommer AS-diagnosen avskaffas helt, då blir vi autister 'på riktigt'.
Owl skrev:Äh, va f-n! Nu gör jag så där igen; hakar upp mig på små detaljer som har noll betydelse i sammanhanget...sorry. Jag har AS, so what! Man föds med det, man lever med det, man dör med det. Deal whith it!
Du behöver inte be om ursäkt. Om man inget frågar får man inget veta.
Och just detta ämne ÄR förvirrande... inte ens experterna verkar riktigt överens om vad som är vad. Det jag skrev ovan är vad som gäller just nu, tills nästa utgåva av DSM kommer ut.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 1:23:13, redigerad totalt 1 gång.
Aj,aj,aj... Det låter ju lite bakåtsträvande och i mina öron helt sjukt! Vad hade man tänkt skulle vara fördelen med det? Det är ju en enorm spridning av förmågor och svårigheter inom spektrumet, ska inte det beaktas? Det känns som att det kommer att skapa ännu mer kaos än reda i kaoset.
Senast redigerad av Owl 2011-05-05 1:23:14, redigerad totalt 1 gång.
Tja, enklare för dem som diagnostiserar om de slipper besvärliga gränsdragningar mellan AS, atypisk autism, autistiskt syndrom, "högfungerande autism". Som det nu är verkar det lite slumpmässigt vilken kategori man hamnar i; olika läkare bedömer olika.
Står mer i denna tråd: http://www.aspergerforum.se/dsm-v-t6564.html
Står mer i denna tråd: http://www.aspergerforum.se/dsm-v-t6564.html
Återgå till Aspergare och vården