"I" eller "på" när det gäller platser?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-03-26 19:23:52

Perikles skrev:I Norge använder man oftast när det gäller städer i inlandet, t.ex. på Voss och på Lillehammer.

Ja, men det heter inte "på Oslo" :wink: Inlandet säger du? Det är en intressant distinktion. Håller den?

Jag tror exempelvis det heter "på Åndalsnes" (men i Trondheim...)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-05 1:23:22, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Perikles » 2010-03-27 10:00:04

Uppgiften om städer i inlandet är knappast hundraprocentigt sann. Man ser till exempelvis på Hamar och i Hamar om vartannat i norska texter. Men när det gäller de större och äldre städerna vid Norges kust (Oslo, Bergen, Trondheim och några till) används alltid i.
Senast redigerad av Perikles 2011-05-05 1:23:22, redigerad totalt 1 gång.
Perikles

Anslöt: 2009-08-27

Inläggav TheBoxSaysNo » 2010-03-27 10:51:18

nallen skrev:I västmanland kan man krångla till det, en person från Västerås kan mycket väl säga att denne bor i Västerås, men när han vill vara mer specifik säger han att han bor på Bäckby.

Det är så vi krånglar till det här i Värmland också :D
Man bor i Karlstad, i Arvika, i Årjäng, men när pratar om specifik stadsdel så är det "på" som gäller... t.ex. Agneteberg, Kronoparken osv. Hmmm nu kom jag på att man säger "jag bor i Haga" trots att Haga är en stadsdel här i K-d och även Arvika. Krångligt :P

För öar gäller "på" även här. Man bor t.ex. Hammarö.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-05 1:23:22, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo

Anslöt: 2008-05-16

Inläggav geocache » 2010-03-27 11:12:39

Jag bor tänka/ säga "Jag bor i Ludvika, men Marnäs" (bostadsområdet här heter så).

Lite off topic: När människor kommer överens om att träffas någonstans så sägs ju oftast(?) "vi ses på biblioteket" men av sådant tänker jag att biblioteket är samma sak som uppepå biblioteket, på själva byggnaden, och/men där får man ju inte vara i egenskap av privatperson, bara om man är till exempel plåtslagare, takläggare, skorstensfejare, jobbar med antenninstallationer eller så.

Jag säger istället "vi ses i biblioteket". Hur brukar ni andra här göra?
Senast redigerad av geocache 2011-05-05 1:23:22, redigerad totalt 1 gång.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav barracuber » 2010-03-27 11:54:47

geocache skrev:Jag bor tänka/ säga "Jag bor i Ludvika, men Marnäs" (bostadsområdet här heter så).

Lite off topic: När människor kommer överens om att träffas någonstans så sägs ju oftast(?) "vi ses på biblioteket" men av sådant tänker jag att biblioteket är samma sak som uppepå biblioteket, på själva byggnaden, och/men där får man ju inte vara i egenskap av privatperson, bara om man är till exempel plåtslagare, takläggare, skorstensfejare, jobbar med antenninstallationer eller så.

Jag säger istället "vi ses i biblioteket". Hur brukar ni andra här göra?

"På biblioteket" helt klart här.

Enda gången vi säger "vi ses i biblioteket" är väl om man är på nån gammal herrgård eller nåt säteri ;-)
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Återgå till Språket

Logga in