Träff med italiensk religionsprofessor?
54 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Träff med italiensk religionsprofessor?
Han vill gärna komma till Sverige och träffa mig. Han skriver oxå att han ska träffa aspergare, så varför inte arrangera en träff?
Bakgrund: Vi har ett samarbete sedan en tid tillbaka, och ett gemensamt manuskript till en religionskonferens i Baltimore, USA till hösten. Detta handlar om religion och AS.
Vilka är välkomna: Detta är inte en helt öppen träff. De som kan komma ifråga som deltagare ska ha en neurodiversitetssyn på AS och gärna oxå ett intresse för religion. Träffen hålls på engelska, så man bör därför oxå behärska engelska någorlunda.
Tid och plats: Bestäms senare.
Bakgrund: Vi har ett samarbete sedan en tid tillbaka, och ett gemensamt manuskript till en religionskonferens i Baltimore, USA till hösten. Detta handlar om religion och AS.
Vilka är välkomna: Detta är inte en helt öppen träff. De som kan komma ifråga som deltagare ska ha en neurodiversitetssyn på AS och gärna oxå ett intresse för religion. Träffen hålls på engelska, så man bör därför oxå behärska engelska någorlunda.
Tid och plats: Bestäms senare.
Senast redigerad av rdos 2011-05-05 1:18:04, redigerad totalt 1 gång.
Vad heter han? Var är han verksam? Innehar han någon akademisk tjänst, och i så fall vilken, och inom vilken disciplin? Att beskriva en forskare som "religionsprofessor" är ju nonsens i akademiska sammanhang. Varför samarbetar han med dig? Varför uttrycker du dig så ospecifikt och svävande?
Senast redigerad av Inaktiv forummedlem 2011-05-05 1:18:04, redigerad totalt 1 gång.
- Inaktiv forummedlem
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-11-06
Inaktiv forummedlem skrev:Vad heter han?
Det avslöjar jag inte på forumet. De som vill diskutera AS utanför krasst psykiatri-tänk kan få reda på det (i PM).
Inaktiv forummedlem skrev:Var är han verksam?
Det framgår ju i titeln. På ett italienskt universitet, som religionsforskare.
Inaktiv forummedlem skrev:Innehar han någon akademisk tjänst, och i så fall vilken, och inom vilken disciplin?
Det framgår ju oxå. Svar: Ja, som professor. Inom religionsforskning.
Inaktiv forummedlem skrev:Att beskriva en forskare som "religionsprofessor" är ju nonsens i akademiska sammanhang.
Jaså? Varför tycker du det?
Inaktiv forummedlem skrev:Varför samarbetar han med dig? Varför uttrycker du dig så ospecifikt och svävande?
Det har du inte med att göra. Typ.
Re: Träff med italiensk religionsprofessor?
rdos skrev:Tid och plats: Bestäms senare.
När det gäller plats, är det sagt något om vilken del av Sverige träffen ska hållas?
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 1:18:04, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:nano skrev:Vad är neurodiversitetssyn för något?
Det är när man tror att AS är en annorlunda personlighetstyp snarare än en hjärndefekt. I princip.
Poängen här kanske är "defekt". Vilket ju är ett litet värdeladdat ord. Syftet med att använda det är väl som vanligt att fördunkla, för att omöjliggöra seriös diskussion. En del av oss anser sig vara "wired differently", dvs ha en hjärna som är litet annorlunda, i en del avseenden.
Och att detta att vara annorlunda inte är vare sig bra eller dåligt, det är bara så det är.
Och vad är en personlighet om inte ett resultat av samverkande genetik, epigenetik och miljöfaktorer (till exempel sociala och psykologiska faktorer). Här är en engelsk text som tar upp aspekter på sambandet melllan arv och miljö.
Det finns ingen som säkert vet vad AS beror på. Och därmed inte heller riktigt vad det är för något. Men vi vet alla ungefär vad vi har gemensamt och hur det känns och vad det får för konsekvenser.
Åsikten att en personlighet är något dynamiskt som förändras över tid, som utvecklas och växer i ett samspel mellan många saker är väl förankrat i forskning och människors egna erfarenheter.
rdos däremot, delar inte den synen. Men modern forskning inom både beteendevetenskap och biologi/naturvetenskap spelar ingen roll för hur han tar ställning till viktiga frågor. Ett exempel kan vara forsknings-/vetenskapsområdet epigenetik. Som suddar ut gränserna mellan arv och miljö. Mellan hårdvara/mjukvara.
Antar att detta innebär att jag inte får en inbjudan till samtalet med professorn.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-05 1:18:04, redigerad totalt 1 gång.
Re: Träff med italiensk religionsprofessor?
Miche skrev:rdos skrev:Tid och plats: Bestäms senare.
När det gäller plats, är det sagt något om vilken del av Sverige träffen ska hållas?
Än så länge är inget alls sagt. Faktum är att detta bara var en trevare för att se om det fanns intresse öht (därav frågetecknet i rubriken). Nu verkar det ju finnas några som är intresserade, och då tänkte jag ta upp detta till diskussion med professorn för att se om han är intresserad av att träffa några till. Återkommer med mera info när detta är gjort.
Ganesh skrev:Antar att detta innebär att jag inte får en inbjudan till samtalet med professorn.
Det skulle du möjligen kunnat få ändå, om det inte vore för att hans inriktning är biologi, teologi/religion och evolutionsteori. Därmed är
sociologiska aspekter nog inte speciellt intressanta i sammanhanget. Hans intresse för AS är relaterat till religion oxå. Han har inte något speciellt intresse av AS utanför detta perspektiv (tror jag iaf). Vår inlaga till konferensen handlar om att religion och ToM (theory-of-mind) inte verkar så kopplade som gängse teorier vill göra gällande, och då speciellt eftersom personer med AS inte är mindre religösa än neurotyper, vilket man borde förvänta sig om religion och ToM vore kopplade. Min inblandning i projektet är att jag testat frågor åt honom, och gett honom "input" kring AS ifrån mina erfarenheter.
Vår inlaga till konferensen handlar om att religion och ToM (theory-of-mind) inte verkar så kopplade som gängse teorier vill göra gällande, och då speciellt eftersom personer med AS inte är mindre religösa än neurotyper, vilket man borde förvänta sig om religion och ToM vore kopplade.
Blev lite nyfiken på hur det hänger ihop. Vilka gängse teorier finns det?
Blev lite nyfiken på hur det hänger ihop. Vilka gängse teorier finns det?
Senast redigerad av milve 2011-05-05 1:18:04, redigerad totalt 1 gång.
Det skulle bli alltför omfattande att redogöra för detta här. Jag rekommenderar boken "The Biology of Religious Behavior" av Jay Feierman för de som är mera intresserade av detta. Där finns flera kapitel med författare som har dessa teorier.
Genom Google books kan man läsa den på nätet (eller varannan sida i alla fall):
http://books.google.com/books?id=mOLGXh ... q=&f=false
Hittar ingenting alls om asperger eller autism, förutom att han nämner en av Simon B-Cs böcker i referenserna. Så vilka "gängse teorier" är det egentligen du menar?
Antar att det är särskilt kapitel 10 (sid 157) du refererar till, som handlar om div spekulakulära spekulationer kring Theory of Mind? (Nämns även vissa intressanta namn där...) Men Feierman är väl inte direkt någon autismforskare, eller särskilt "gängse"?
http://books.google.com/books?id=mOLGXh ... q=&f=false
Hittar ingenting alls om asperger eller autism, förutom att han nämner en av Simon B-Cs böcker i referenserna. Så vilka "gängse teorier" är det egentligen du menar?
Antar att det är särskilt kapitel 10 (sid 157) du refererar till, som handlar om div spekulakulära spekulationer kring Theory of Mind? (Nämns även vissa intressanta namn där...) Men Feierman är väl inte direkt någon autismforskare, eller särskilt "gängse"?
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 1:18:12, redigerad totalt 1 gång.
Nej, Feierman är ingen autismforskare. Professorn ifråga (som inte är Feierman) är inte heller autismforskare (han ligger dock bakom ett av kapiteln). Han är intresserad av autism eftersom religionsteorier gör kopplingar till ToM, och autism är ett tillstånd som utmärks av problem med ToM. När jag då kunde visa för honom att aspergare inte alls är mindre intresserade av religion, och dessutom har mer övernaturliga upplevelser, så blev han intresserad av detta. Jag erbjöd honom att testa frågor i deras enkät för att visa på detta, vilket han accepterade. Resultaten blev givetvis de som jag förutsagt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-05 1:18:12, redigerad totalt 1 gång.
Är det en någorlunda korrekt sammanfattning att ni har kommit fram till att det inte finns någon korrelation mellan religiositet och autism, utan dessa är statistiskt oberoende?
Det finns någon studie för ett par år sedan, där man anser sig ha hittat en korrelation mellan benägenheten att tro på gud och någon fysiologisk faktor i hjärnan. Jag kommer inte ihåg detaljerna, men jag tror det handlade om konnektiviteten mellan neuronerna i hjärnan. Den som ledde studien var själv troende, så det var inte något försöka att bortförklara religion med fysiologi. Jag funderar på om detta kan vara relevant i sammanhanget? Det finns väl någon teori om autism som innefattar en skillnad i konnektivitet mellan neuronerna i vissa delar av hjärnan, om jag inte minns fel.
Det finns någon studie för ett par år sedan, där man anser sig ha hittat en korrelation mellan benägenheten att tro på gud och någon fysiologisk faktor i hjärnan. Jag kommer inte ihåg detaljerna, men jag tror det handlade om konnektiviteten mellan neuronerna i hjärnan. Den som ledde studien var själv troende, så det var inte något försöka att bortförklara religion med fysiologi. Jag funderar på om detta kan vara relevant i sammanhanget? Det finns väl någon teori om autism som innefattar en skillnad i konnektivitet mellan neuronerna i vissa delar av hjärnan, om jag inte minns fel.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 1:18:12, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Är det en någorlunda korrekt sammanfattning att ni har kommit fram till att det inte finns någon korrelation mellan religiositet och autism, utan dessa är statistiskt oberoende?
Det stämmer.
Kvasir skrev:Det finns någon studie för ett par år sedan, där man anser sig ha hittat en korrelation mellan benägenheten att tro på gud och någon fysiologisk faktor i hjärnan. Jag kommer inte ihåg detaljerna, men jag tror det handlade om konnektiviteten mellan neuronerna i hjärnan. Den som ledde studien var själv troende, så det var inte något försöka att bortförklara religion med fysiologi. Jag funderar på om detta kan vara relevant i sammanhanget? Det finns väl någon teori om autism som innefattar en skillnad i konnektivitet mellan neuronerna i vissa delar av hjärnan, om jag inte minns fel.
Om det var relaterat till perception, och definitionen av "tro på gud" var relaterad till övernaturliga upplevelser, så är det väl möjligt. Men detta är bara en pytteliten del av religion.
Inaktiv forummedlem skrev:Var är han verksam?
rdos skrev:Det framgår ju i titeln. På ett italienskt universitet, som religionsforskare.
Inaktiv forummedlem skrev:Innehar han någon akademisk tjänst, och i så fall vilken, och inom vilken disciplin?
rdos skrev:Det framgår ju oxå. Svar: Ja, som professor. Inom religionsforskning.
Jo, men det gör ett oseriöst och amatörmässigt intryck att lämna så vaga uppgifter.
Inaktiv forummedlem skrev:Att beskriva en forskare som "religionsprofessor" är ju nonsens i akademiska sammanhang.
rdos skrev:Jaså? Varför tycker du det?
För det första: Religion är en kulturell och social företeelse, inte en akademisk disciplin. Det finns däremot en rad olika akademiska discipliner som studerar religion, till exempel religionshistoria, teologi, religionsfilosofi och religionspsykologi. För det andra: Ordet professor kan betyda olika saker i olika länder, och behöver inte beteckna vad vi i Sverige menar med professor.
Herr X är teolog. Han är inte italienare utan spanjor, närmare bestämt valencianare. Han är katolsk präst och franciskanmunk, och han är verksam som professor i teologisk antropologi och eskatologi vid ett stort katolskt universitet i Italien som är ett av de sju påvliga universiteten.
Herr X är alltså professor inom två teologiska specialområden, och nästan alla hans skrifter rör sig inom teologins område. På senare år har han även börjat pröva sin lycka inom vissa spekulativa forskningsområden som faller rdos på läppen.
Efter att ha sett herr X publikationslista får jag intrycket att han är en seriös (om än huvudsakligen konfessionell) forskare. Men herr X är sannolikt inget större ljushuvud, för om han vore det, varför skulle han då samarbeta med rdos?
Senast redigerad av Inaktiv forummedlem 2011-05-05 1:18:12, redigerad totalt 1 gång.
- Inaktiv forummedlem
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-11-06
milve skrev:Är det något liknande detta?
Serotonin receptorer och andlighet
(Borg, Andree, Söderström & Farde, 2003)
Jag skulle aldrig ta någon på allvar som blandade in hjärnsubstanser i beteendepreferenser.
rdos skrev:Kvasir skrev:t;]Det finns någon studie för ett par år sedan, där man anser sig ha hittat en korrelation mellan benägenheten att tro på gud och någon fysiologisk faktor i hjärnan. Jag kommer inte ihåg detaljerna, men jag tror det handlade om konnektiviteten mellan neuronerna i hjärnan. Den som ledde studien var själv troende, så det var inte något försöka att bortförklara religion med fysiologi. Jag funderar på om detta kan vara relevant i sammanhanget? Det finns väl någon teori om autism som innefattar en skillnad i konnektivitet mellan neuronerna i vissa delar av hjärnan, om jag inte minns fel.
Om det var relaterat till perception, och definitionen av "tro på gud" var relaterad till övernaturliga upplevelser, så är det väl möjligt. Men detta är bara en pytteliten del av religion.
Nej, det hade nog inget med perception att göra, utan snarare med benägenheten att just tro på övernaturliga/religiösa företeelser. Jag tror som sagt att det korrelerade med genomsnittligt antal kopplingar mellan neuronerna, eller något liknande. Tyvärr kommer jag inte ihåg några närmare detaljer, men jag tror det har diskuterats förr på forumet. Intressant att notera är att ansvarig professor som sagt själv var troende och inte verkade tycka det var kontroversiellt ur religiös synvinkel.
rdos skrev:milve skrev:Är det något liknande detta?
Serotonin receptorer och andlighet
(Borg, Andree, Söderström & Farde, 2003)
Jag skulle aldrig ta någon på allvar som blandade in hjärnsubstanser i beteendepreferenser.
Det är väl högst välkänt att beteendet påverkas av förändringar i signalsubstanserna. Finns inget kontroversiellt i det. Jag tror man får tänka sig att det finns flera nivåer som påverkar beteendet. I botten handlar det förmodligen om hur hjärnan är uppbyggd och kopplad. Det torde ge en slags grund för beteendet. Arv, skulle man väl kunna kalla det. Sedan har vi alla sinnesintryck som har påverkat hjärnan sedan fosterstadiet, och "programmerat" den. Miljö, kan man väl kalla det. Ovanpå detta får vi sedan fluktuationer beroende på tillfällig status i fråga om halter av signalsubstanser etc.
Om det sedan har något med just denna tråds ämne att göra låter jag vara osagt.