Fröken Salander på tv imorrnkväll!
65 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
L'inimitable skrev:Det är egentligen tvärtom: Det här är, om jag fattat historieskrivningen rätt, orginalversionen. (Fast det låter ju ologiskt att man lägger till i en kortare version.)atoms skrev:För mycket har klippts bort ...
Nu syftade jag på överföringen från bok till film; Inte mellan bio och tv.
Senast redigerad av atoms 2011-05-05 1:14:58, redigerad totalt 1 gång.
”Det är lätt att glömma hur otillfredsställande mycket Hollywoodskräp är tills man ser en bra importerad film som denna”, skriver Boston Globe.
Kollegan på Rolling Stone är inne på samma spår: ”Om du ignorerar filmen för att den är på svenska med engelsk textremsa, så förtjänar du nyinspelningen som Hollywood säkert kommer att fucka upp.”
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/no ... -1.1064259
Kollegan på Rolling Stone är inne på samma spår: ”Om du ignorerar filmen för att den är på svenska med engelsk textremsa, så förtjänar du nyinspelningen som Hollywood säkert kommer att fucka upp.”
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/no ... -1.1064259
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 1:14:58, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Hej!
Jag såg inte filmen i lördags, utan reprisen i SVT24 igår. Satt som klistrad vid TV:n. Vissa detaljer stämde inte med boken, som att Lisbeth Salander fick sin dator förstörd i bråket i tunnelbanan när det i boken står att den blev påbackad av en bil. Men annars gillade jag filmen jättemycket.
Började läsa böckerna i höstas. Den första lånade jag på biblioteket, tog tre veckor att läsa ut eller nåt sånt. De andra två lånade jag av mina föräldrar och sträckläste ut dem på en månad. Så jag har ju böckerna i färskt minne, nu när jag ser filmerna
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag såg inte filmen i lördags, utan reprisen i SVT24 igår. Satt som klistrad vid TV:n. Vissa detaljer stämde inte med boken, som att Lisbeth Salander fick sin dator förstörd i bråket i tunnelbanan när det i boken står att den blev påbackad av en bil. Men annars gillade jag filmen jättemycket.
Började läsa böckerna i höstas. Den första lånade jag på biblioteket, tog tre veckor att läsa ut eller nåt sånt. De andra två lånade jag av mina föräldrar och sträckläste ut dem på en månad. Så jag har ju böckerna i färskt minne, nu när jag ser filmerna
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-05 1:14:58, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
FamiljenM skrev:Vem skulle inte vilja vara Lisbet?
Öhhh, varför skulle man vilja vara Lisbeth?? Omyndigförklarad och utsatt för sexövergrepp... men det tycker kanske FamiljenM verkar skoj?
Jag har inte läst boken eller sett filmerna, men såg första delen i lördags. Jag fick inget positivt intryck alls av Lisbeth Salander. Nog kan man för sjutton hälsa på folk fastän man har AS!!! Bryter sig in i folks datorer och sedan det värsta, det hon gjorde mot förmyndaren.. Nog för att han var hemsk mot henne, men det ger henne ingen rätt att hämnas så där grovt. Hon verkar snarare psykopatisk än ha AS, tycker jag.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:14:58, redigerad totalt 1 gång.
Ja, jag kände inte igen mig i henne för fem öre. Men kanske man blir sån om man blir tillräckligt illa behandlad under tillräckligt lång tid?
Tyckte i alla fall det var rätt åt förmyndaren att han fick lite av sin egen medicin, även om det väl var onödigt grovt med det där sista. (Lyckades inte särskilt bra med att påminna mig att det bara är fiktion, tyckte framför allt de våldsamma scenerna var plågsamt realistiskt gjorda.)
Tyckte i alla fall det var rätt åt förmyndaren att han fick lite av sin egen medicin, även om det väl var onödigt grovt med det där sista. (Lyckades inte särskilt bra med att påminna mig att det bara är fiktion, tyckte framför allt de våldsamma scenerna var plågsamt realistiskt gjorda.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 1:14:58, redigerad totalt 1 gång.
För att vara filmatisering var den rätt bra, tyckte jag. Över min förväntan. Vilket innefattar en massa klumpiga förenklingar och tröttsamma konventioner, men mycket riktigt färre än i Hollywood åtminstone.
Varför Salander är som hon är får väldigt bra förklaringar efterhand, men det har skrivits om förr på forumet.
Varför Salander är som hon är får väldigt bra förklaringar efterhand, men det har skrivits om förr på forumet.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 1:14:58, redigerad totalt 1 gång.
Heliora skrev:FamiljenM skrev:Vem skulle inte vilja vara Lisbet?
Öhhh, varför skulle man vilja vara Lisbeth?? Omyndigförklarad och utsatt för sexövergrepp... men det tycker kanske FamiljenM verkar skoj?
Näe, men RÅKAR man ut för den skitstormen lisbeth har råkat ut för är det rätt coolt att jävlas tillbaka, istället för att lägga sig ner och ge sig.
Dessutom är det coolt att kunna datorer på den nivån, eller hur, JOR?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 1:14:58, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:Näe, men RÅKAR man ut för den skitstormen lisbeth har råkat ut för är det rätt coolt att jävlas tillbaka, istället för att lägga sig ner och ge sig.
Det är inte "coolt", det är SJUKT!
Heliora skrev:Savanten Svante skrev:Näe, men RÅKAR man ut för den skitstormen lisbeth har råkat ut för är det rätt coolt att jävlas tillbaka, istället för att lägga sig ner och ge sig.
Jag njuter när hon tatuerar in "Jag är ett sadistiskt svin och våldtäktsman" med tjockaste tatueringsnålen...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:14:58, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:Jag njuter när hon tatuerar in "Jag är ett sadistiskt svin och våldtäktsman" med tjockaste tatueringsnålen...
Bästa scenen i det avsnittet. Har inte läst böckerna än , ska nog göra det nu.
Gillade hennes bohemiska hem. Böcker och kartonger , hemtrevligt.
Senast redigerad av Selma 2011-05-05 1:14:58, redigerad totalt 1 gång.
Haha, speciellt när han sitter på dass och ropar... "Plague till Wasp!" Jag vill heller inte föra samtal med folk på dass. Med öppen dörr....
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:14:58, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:Haha, speciellt när han sitter på dass och ropar... "Plague till Wasp!" Jag vill heller inte föra samtal med folk på dass. Med öppen dörr....
Hm, just den sekvensen missade jag.
Senast redigerad av atoms 2011-05-05 1:14:58, redigerad totalt 1 gång.
Heliora skrev:Savanten Svante skrev:Näe, men RÅKAR man ut för den skitstormen lisbeth har råkat ut för är det rätt coolt att jävlas tillbaka, istället för att lägga sig ner och ge sig.
Det är inte sjukt att ge tillbaka på nån som våldtagit en, speciellt inte när hon står i beroendeställning till denne.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:Heliora skrev:Savanten Svante skrev:Näe, men RÅKAR man ut för den skitstormen lisbeth har råkat ut för är det rätt coolt att jävlas tillbaka, istället för att lägga sig ner och ge sig.
Det är inte sjukt att ge tillbaka på nån som våldtagit en, speciellt inte när hon står i beroendeställning till denne.
Att tortera en människa är sjukt. Som tanke kan man tycka att det är en skön hämnd, men som handling är det sjukt. Gör man som hon gjorde har man tappat alla spärrar. Det hade blivit ganska många år i fängelse. För bägge två. Båda var lika sjuka.
Fler av den sortens "sjuka" handlingar så har de mest utsatta en bättre tillvaro.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Jag gillar när Lisbeth hämnas, även om just den scenen på TV var nästan outhärdlig att titta på. Fast jag tycker gubbjäveln fick vad han förtjänade. Våldtäktsscenen var också förfärlig.
Jag har läst alla böckerna och gillar dem, men tycker att Lisbeth är en ovanligt trulig och inåtvänd aspergare. Å andra sidan, med den uppväxten förstår jag henne. Jag skulle INTE vilja vara hon, men gärna ha hennes vighet. Själv är jag ungefär lika smidig som ett kylskåp.
Har någon annan tänkt på att Peter Andersson (Nils Fucking Gubbslemmet Bjurman i serien) alltid verkar spela svin?
Jag har läst alla böckerna och gillar dem, men tycker att Lisbeth är en ovanligt trulig och inåtvänd aspergare. Å andra sidan, med den uppväxten förstår jag henne. Jag skulle INTE vilja vara hon, men gärna ha hennes vighet. Själv är jag ungefär lika smidig som ett kylskåp.
Har någon annan tänkt på att Peter Andersson (Nils Fucking Gubbslemmet Bjurman i serien) alltid verkar spela svin?
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-05 1:14:58, redigerad totalt 1 gång.
Jag tittade också på serien i lördags och tycker att den verkar bra.
Tidigare under måndagskvällen tittade jag på "Kulturnyheterna" där den norska deckarförfattaren Anne Holt sa att Lisbeth Salander är nutidens Pippi Långstrump.
jag tycker också att Lisbeth Salander har ett härligt rörigt hem med böcker och kartonger m.fl. överallt.
mvh Noli, nattugglan.
Tidigare under måndagskvällen tittade jag på "Kulturnyheterna" där den norska deckarförfattaren Anne Holt sa att Lisbeth Salander är nutidens Pippi Långstrump.
jag tycker också att Lisbeth Salander har ett härligt rörigt hem med böcker och kartonger m.fl. överallt.
mvh Noli, nattugglan.
Senast redigerad av Noli 2011-05-05 1:14:58, redigerad totalt 1 gång.
Noli skrev:Tidigare under måndagskvällen tittade jag på "Kulturnyheterna" där den norska deckarförfattaren Anne Holt sa att Lisbeth Salander är nutidens Pippi Långstrump.
Titta vad som står på dörren när hon byter lägenhet lite senare i serien.... klockren pippi långstrump.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad