Fråga om namnet Aniara
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Fråga om namnet Aniara
Jag har inte läst rymdeposet Aniara, men tycker att det är ett vackert namn (inget jag skulle ge en unge, dock). På sajten Svenska Namn.se (där man kan kolla hur många i Sverige som har ett visst namn, samt skicka in betydelsen om man kan den), har någon skrivit om det så här:
Kanske en kemisk formel:
Det första A:et är en negation av ni (nickel) och det sista A:et är en negation av ra (radon). Finns det inget nickel eller radon så finns inget fäste vare sig på jorden eller i himlen. Det är tomrummet i atomen och kanske en tolkning på något som skulle kunna vara själens boning.
Stämmer detta verkligen? För det första är Ra radium (radon är Rn), för det andra är väl inte just nickel och radon livsviktiga ämnen? Jag är jättedålig på kemi, men kol, kväve, syre och väte är väl snarare de livsavgörande ämnena?
Kanske en kemisk formel:
Det första A:et är en negation av ni (nickel) och det sista A:et är en negation av ra (radon). Finns det inget nickel eller radon så finns inget fäste vare sig på jorden eller i himlen. Det är tomrummet i atomen och kanske en tolkning på något som skulle kunna vara själens boning.
Stämmer detta verkligen? För det första är Ra radium (radon är Rn), för det andra är väl inte just nickel och radon livsviktiga ämnen? Jag är jättedålig på kemi, men kol, kväve, syre och väte är väl snarare de livsavgörande ämnena?
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-05 1:20:19, redigerad totalt 1 gång.
Engelska Wikipedia skrev:The title comes from ancient Greek ἀνιαρός, "sad, despairing", plus special resonances that the sound "a" had for Martinson.
Aniara på Engelska Wikipedia.
En transkription av ἀνιαρός till svenska blir "aniaros".
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:20:20, redigerad totalt 1 gång.
Re: Fråga om namnet Aniara
Kahlokatt skrev: För det första är Ra radium (radon är Rn), för det andra är väl inte just nickel och radon livsviktiga ämnen? Jag är jättedålig på kemi, men kol, kväve, syre och väte är väl snarare de livsavgörande ämnena?
Nickel och radon är knappast livsviktiga. Radon är en cancerframkallande gas och nickel en hyfsat stark allergen.
Precis som du säger är kol, kväve, syre och väte det som bygger upp människokroppen. Förutom detta består kroppen även av spårämnen/mineraler såsom järn, koppar, selen, magnesium, kalcium, jod, natrium och zink (vilket är det tyngsta av de grundämnen som är avgörande för kroppens funktion).
Tyngre ämnen än zink; kadmium, guld, bly, etc är oftast giftiga för kroppen även i små mängder.
http://www.ptable.com/Images/periodiska%20systemet.png
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 1:20:20, redigerad totalt 1 gång.
Re: Fråga om namnet Aniara
Kahlokatt skrev:Jag har inte läst rymdeposet Aniara, men tycker att det är ett vackert namn
Det tycker jag också! Kan inget om betydelsen dock.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:20:20, redigerad totalt 1 gång.