DSM-V, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders
carl skrev:Kvasir skrev:Jovisst, och det har jag ju påpekat tidigare i tråden och jag påminde t.o.m. om det i mitt inlägg tidigare idag. Läste du inte hela inägget.
Jag tyckte mest att du var inkonsekvent i påståendet att det endast skulle slå mot mer högfungerande om ASD begreppet blev smalare. Men du kanske menar att smalare innebär att aspergerbegreppet tas bort?
Vilket var väl det som diskuterades?
Ja hela tråden handlar i grunden om just att Aspergerdiagnosen och alla andra autistmdiagnoser försvinner i DSM-V och ersätts av en enda Autismspektrumdiagnos (ASD) utan underindelning. De som enligt DSM-IV diagnosticeras med AS skulle enligt DSM-V alltså antingen få ASD-diagnos eller kanske ingen diagnos alls, om man skärper kraven för ASD jämfört med dagens autismspektrum.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 15:20:26, redigerad totalt 1 gång.
Aspergers blir autismspektrumstörning?
Nu kanske jag är en smula efter, men jag hittade precis följande information från APA: http://www.dsm5.org/ProposedRevisions/P ... px?rid=97#
Tankar om detta?
Tankar om detta?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:20:26, redigerad totalt 1 gång.
Din gamla kanske jag tänkte på: dsm-v-t6564-264.html
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 15:20:26, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker det är en bättre term, och om man vill vara specifik kan man säga autismspektrumstörning närmast Asperger syndrom.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 15:20:26, redigerad totalt 1 gång.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Inger skrev:Det där förstår jag inte riktigt. AS ingår ju i autismspektrum? Var har du fått uppgiften ifrån och vilka kriterier syftar du på?
Nevermind, läste för snabbt och missuppfattade statistisk information.
Det stod dock att man inte kommer kunna diagnostisera någon med ASD om de inte har kliniska problem, vilket man kan göra med AS. Det borde rimligtvis påverka en del som har diagnos (eller åtminstone de som skulle kunnat få en AS-diagnos).
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:20:26, redigerad totalt 1 gång.
Strikt taget bör man inte kunna diagnosticera AS heller om man inte har några kliniska problem.
Men visst finns det en risk att kriterierna blir ännu tajtare istället för att också kunna omfatta dem som främst bara fungerar annorlunda utan att det nödvändigtvis är ett handikapp i just den miljö de råkar befinna sig, men som ändå kan vara betjänta av att förstå sig själv bättre.
(Tror det var det Zombie försökte uppmärksamma oss på tidigare.)
Men visst finns det en risk att kriterierna blir ännu tajtare istället för att också kunna omfatta dem som främst bara fungerar annorlunda utan att det nödvändigtvis är ett handikapp i just den miljö de råkar befinna sig, men som ändå kan vara betjänta av att förstå sig själv bättre.
(Tror det var det Zombie försökte uppmärksamma oss på tidigare.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:20:26, redigerad totalt 1 gång.
För all del det också.
Men framför allt att förslaget, då jag tittade på, verkade ha sänkt funktionsnivågränsen för hela spektret, så att också flera av oss som är handikappade (i vår miljö eller var som helst) skulle hamna utanför såvida inte läkarna samfällt tänjer på dem till förmån för livssituation och faktiska behov (vilket vi ju vet hur det kan vara med redan nu).
Inlärda kompensationsstrategier, till exempel, och över huvud taget vanlig livsmognad, rymdes såvitt jag såg ännu sämre i de föreslagna kriterierna än i de befintliga, de verkade ha gått tillbaka något årtionde i forskningsläget i stället för att ha tagit in nya rön.
Tyckte jag skrev det väldigt tydligt. Vet inte vad alla andra sitter inne med för insikt som har gått mig förbi som gör dem så lugna i frågan.
Men framför allt att förslaget, då jag tittade på, verkade ha sänkt funktionsnivågränsen för hela spektret, så att också flera av oss som är handikappade (i vår miljö eller var som helst) skulle hamna utanför såvida inte läkarna samfällt tänjer på dem till förmån för livssituation och faktiska behov (vilket vi ju vet hur det kan vara med redan nu).
Inlärda kompensationsstrategier, till exempel, och över huvud taget vanlig livsmognad, rymdes såvitt jag såg ännu sämre i de föreslagna kriterierna än i de befintliga, de verkade ha gått tillbaka något årtionde i forskningsläget i stället för att ha tagit in nya rön.
Tyckte jag skrev det väldigt tydligt. Vet inte vad alla andra sitter inne med för insikt som har gått mig förbi som gör dem så lugna i frågan.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:20:26, redigerad totalt 1 gång.
Så AS kommer att försvinna som egen diagnos. Något att sörja? Något att applådera? Eller bara en anledning till ytterligare funderingar på sin självbild, sin identitet, sin personlighet och vad AS är för något fenomen?
Lynne Soraya funderar i Psychology Today.
Här litet mer texter om AS från PT.
Lynne Soraya funderar i Psychology Today.
Här litet mer texter om AS från PT.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 15:20:26, redigerad totalt 1 gång.
Kan man fortsätta vara Aspie om diagnosen ändras till ASD? Ska vi kalla oss ASDIies då?
Hur AS (och vad det nu blir av det) definieras påverkar rimligen självbilden hos oss som grupp och som individer. Men vitkigare är väl vad det får för vidare konsekvenser.
Det gäller dels själva diagnostiserandet. Men framförallt vad samhället drar för slutsatser av nya diagnostiska kriterier.
I Sverige måste en massa lagar ändras tex. Exempelvis gäller det lagar som reglerar socialtjänsten, skolan, arbetsmarknaden och sjukvården.
På vad sätt och i vilken utsträckning ska vi, som grupp och som individer, vara med och påverka det nya.
Göran Hägglund (socialminister), Major Björklund (utbildningsminister), Sven Otto Littorin (arbetsmarknadsminister), Maria Larsson (sjukvårdsminister) och Cristina Husmark Pehrsson (socialförsäkringsminister), är detta människor vi kan lita på? Är de personer vi kan lita på?
Det är val i höst. Snart kommer DSM V. Oavsett vilken regering det blir kommer våra frågor att hamna på den nya regeringens bord, DSM V gör det nödvändigt.
http://www.lyricsty.com/lyrics/l/lou_re ... _time.html
http://www.youtube.com/watch?v=iPgB0QvzB9A
Artikel från NY Times som delvis diskuterar detta.
Hur AS (och vad det nu blir av det) definieras påverkar rimligen självbilden hos oss som grupp och som individer. Men vitkigare är väl vad det får för vidare konsekvenser.
Det gäller dels själva diagnostiserandet. Men framförallt vad samhället drar för slutsatser av nya diagnostiska kriterier.
I Sverige måste en massa lagar ändras tex. Exempelvis gäller det lagar som reglerar socialtjänsten, skolan, arbetsmarknaden och sjukvården.
På vad sätt och i vilken utsträckning ska vi, som grupp och som individer, vara med och påverka det nya.
Göran Hägglund (socialminister), Major Björklund (utbildningsminister), Sven Otto Littorin (arbetsmarknadsminister), Maria Larsson (sjukvårdsminister) och Cristina Husmark Pehrsson (socialförsäkringsminister), är detta människor vi kan lita på? Är de personer vi kan lita på?
Det är val i höst. Snart kommer DSM V. Oavsett vilken regering det blir kommer våra frågor att hamna på den nya regeringens bord, DSM V gör det nödvändigt.
http://www.lyricsty.com/lyrics/l/lou_re ... _time.html
http://www.youtube.com/watch?v=iPgB0QvzB9A
Artikel från NY Times som delvis diskuterar detta.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 15:20:26, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:Artikel från NY Times som delvis diskuterar detta.
Jag saxar (med en tyvärr trött och grov sax):
Claudia Wallis, New York Times skrev:[...]
The proposed changes to the autism category are part of a bigger overhaul that will largely replace the old “you have it or you don’t” model of mental illness with a more modern view — that psychiatric disorders should be seen as a continuum, with many degrees of severity. The goal is to develop “severity measures within each diagnosis,” said Dr. Darrel A. Regier, research director at the American Psychiatric Association and vice chairman of the diagnostic manual’s task force.
Another broad change is to better recognize that psychiatric patients often have many health problems affecting mind and body and that clinicians need to evaluate and treat the whole patient.
Historically, Dr. Regier said, the diagnostic manual was used to sort hospital patients based on what was judged to be their most serious problem. A patient with a primary diagnosis of major depression would not be evaluated for anxiety, for example, even though the two disorders often go hand in hand.
Similarly, a child with the autism label could not also have a diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder, because attention problems are considered secondary to the autism. Thus, they might go untreated, or the treatment would not be covered by insurance.
The new edition, by contrast, will list not only the core issues that characterize a given diagnosis but also an array of other health problems that commonly accompany the disorder. For autism, this would most likely include anxiety, attention disorders, gastrointestinal problems, seizures and sensory differences like extreme sensitivity to noise.
Parents and advocates have been clamoring for an approach that addresses the multiple health problems that plague many children with autism. “Our kids will do much better if medical conditions like gut issues or allergies are treated,” said Lee Grossman, president of the Autism Society of America, a leading advocacy group.
The new diagnostic approach addresses another source of confusion: the current labels may change over time. “A child can look like they have P.D.D.-N.O.S., then Asperger’s, then back to autism,” Dr. Lord said. The inconsistent use of these labels has been a problem for researchers recruiting subjects for studies of autism spectrum disorder.
[...]
Det här gjorde ju deras tänkande en aning begripligare för mig. Här finns till och med en rad insikter som många av oss här på forumet har efterlyst.
Men jag kan inte se hur det praktiska resultatet skulle vara konsistent med de insikterna. Tvärtom, jag ser än en gång skälen bekräftade till mina och andras invändningar om avskaffad hjälp till behövande i den högfungerande änden av skalan, ökade stigmatiseringseffekter hos bekanta, vanligt folk, myndigheter, arbetsgivare och så vidare som gör att folk medvetet undviker diagnos, och ett grundskott mot de ansatser till självhjälp som just precis har börjat utvecklas.
Faktiskt har jag svårt att se annat än att de, om referatet ovan är korrekt, skjuter sina egna ambitioner i sank där - så fort man kliver ut ur deras kliniker och in i den verklighet vi aspergare ska leva i.
Är vi out of sight - out of mind för dem? Har så många av dem själva asperger?
A big challenge for the diagnostic manual team working on autism is how to measure severity in a condition that often causes a very uneven profile of abilities and disabilities. Mr. Grossman gives the example of a woman who serves on an advisory panel to his organization. She is nonverbal and depends on an electronic device to communicate, is prone to self-injury and relies on a personal aide. And yet “she’s absolutely brilliant, she runs a newsletter, and she’s up on all the science,” he said, adding, “Where would somebody like that come out on the rating scale?”
Just det!
Så varför...?
Eller är det - i viss mån! - vi som borde vara mindre USA-fixerade och strunta i DSM när den strider mot våra förhållanden?:
And [the present diagnostic approach] can be a problem for people seeking help. In some states, California and Texas, for example, people with traditional autistic disorder qualify for state services, while those with Asperger’s and pervasive developmental disorder do not.
Jo, men frigör er då från USA alla ni som inte är frigjorda. Så länge ni ger DSM så mycket inflytande som ni gör måste vi betrakta den som i hög grad internationellt normgivande.
Och det här lugnade mig väl litet ifråga om att det inte är någon reaktionär förnekarfalang som har tagit överhand, men lugnar mig fortfarande inte i fråga om övriga invändningar - vi som lever nu eller kommer att leva en tid framöver kan tyvärr ännu inte frysa ner oss tills forskningen (eller, mindre sannolikt, folks allmänna funktionsnivå) eventuellt har hunnit ikapp:
Dr. Susan E. Swedo, a senior investigator at the National Institute of Mental Health who heads the diagnostic manual group working on autism, acknowledges the difficulty of describing such a variable disorder. Dr. Swedo said the plan was to define autism by two core elements — impaired social communication and repetitive behaviors or fixated interests — and to score each of those elements for severity.
The trick is to “walk the tightrope of truth,” Dr. Swedo said, between providing clear, easily used diagnostic guidance to clinicians and capturing the individual variation that is relevant to treatment. “People say that in autism, everybody is a snowflake,” she said. “It’s the perfect analogy.”
The proposed elimination of autism subtypes comes at the very moment when research suggests that the disorder may have scores of varieties. Investigators have already identified more than a dozen gene patterns associated with autism, but Dr. Lord, of Michigan, said the genetic markers “don’t seem to map at all into what people currently call Asperger’s or P.D.D.”
Nor have many of these genes been linked to distinct sets of symptoms. Until research can identify reliable biological markers for autism subtypes, Dr. Lord and other experts say, it is better to have no subtypes than the wrong ones.
Asperger försvinner i DSM5. Se länken nedan :
http://www.dsm5.org/ProposedRevisions/Pages/proposedrevision.aspx?rid=97
http://www.dsm5.org/ProposedRevisions/Pages/proposedrevision.aspx?rid=97
Senast redigerad av matterik 2011-05-04 15:20:26, redigerad totalt 1 gång.
det var som tusan. iofs har det väl varit på känn ett tag...
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 15:20:26, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Det här får mig att tro att de som diagnosticerats med AS korrekt (dvs, med funktionsnedsättning pga AS) även skulle diagnosticeras enligt nya DSM V:
/.../anyone who shows the Asperger type pattern of good language and IQ but significantly impaired social-communication and repetitive/restricted behavior and interests, who might previously have been given the Asperger disorder diagnosis, should now meet criteria for ASD/.../
Senast redigerad av Angelic Fruitcake 2011-05-04 15:20:26, redigerad totalt 1 gång.
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21
Angelic Fruitcake skrev:Det här får mig att tro att de som diagnosticerats med AS korrekt (dvs, med funktionsnedsättning pga AS) även skulle diagnosticeras enligt nya DSM V:/.../anyone who shows the Asperger type pattern of good language and IQ but significantly impaired social-communication and repetitive/restricted behavior and interests, who might previously have been given the Asperger disorder diagnosis, should now meet criteria for ASD/.../
Men som vi har diskuterat tidigare i tråden så finns det en risk att man i praktiken blir mera restriktiv med att sätta en ASD-diagnos jämfört med dagens AS-diagnos, för att man tycker ASD är en allvarligare diagnos i och med att den täcker upp hela spektrat.
Å andra sidan måste som sagt svenska diagnoser sättas enligt ICD, så AS-diagnoser kommer finnas kvar, och den som använder DSM-manualen måste i slutändan göra en mera detaljerad bedömning ändå, för att kunna ange en ICD-diagnos. Den intressanta frågan är väl snarast om ICD kommer följa DSM eller inte i sin nästa revision?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 15:20:26, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården