Mac-frågor
nallen skrev:Finns Ubuntu för PPC-Mac???
Finns, eller fanns ja. Jag hade Ubuntu i en gammal mac för några år sedan och då fanns den i version för PPC. Du kanske blir tvungen att gå tillbaka några versioner.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 23:48:50, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Jag har kört nån billigaste Pioneer från Dustin i både en G4/400 (gammal gammal) och i 866:an som jag använder som vardagsmaskin. Är osäker på om det går att få den att passa med Apples plastfront dock. Det är så sällan jag behöver spelare att jag inte brytt mig om att byta den halvtrasiga som sitter i maskinen...
Extern DVD på FireWire (IEEE-1394) är ett klart smakligare alternativ än USB2.0 på extrakort. Kostar väl 1500 pengar gissar jag, vilket kan ses som ett minus.
Bjäbbis: där ser man, hade ingen aning om Ubuntu på PPC
Extern DVD på FireWire (IEEE-1394) är ett klart smakligare alternativ än USB2.0 på extrakort. Kostar väl 1500 pengar gissar jag, vilket kan ses som ett minus.
Bjäbbis: där ser man, hade ingen aning om Ubuntu på PPC
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 23:48:50, redigerad totalt 1 gång.
Nu har jag fått problem med att packa upp .rar-filer på mac. Googlade lite och hittade http://rarexpander.sourceforge.net/Downloads.html
På något mirakulöst sätt lyckades jag faktiskt packa upp en av mina .rar-filer med detta program men har ingen aning om vad jag gjorde och nybörjarturen höll inte i sig till nästa försök. Programmets FAQ ger inga som helst ledtrådar.
På något mirakulöst sätt lyckades jag faktiskt packa upp en av mina .rar-filer med detta program men har ingen aning om vad jag gjorde och nybörjarturen höll inte i sig till nästa försök. Programmets FAQ ger inga som helst ledtrådar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:48:50, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Nu har jag fått problem med att packa upp .rar-filer på mac. Googlade lite och hittade http://rarexpander.sourceforge.net/Downloads.html
På något mirakulöst sätt lyckades jag faktiskt packa upp en av mina .rar-filer med detta program men har ingen aning om vad jag gjorde och nybörjarturen höll inte i sig till nästa försök. Programmets FAQ ger inga som helst ledtrådar. :(
UnRar från http://www.versiontracker.com/macosx/ är grymt bra. Finns ingen anledning att använda något annat.
Program som går att ladda ner på ovanstående url är dessutom "mac-certifierade" om man kan kalla det så. Dvs det ska finnas versioner för alla macar.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 23:48:50, redigerad totalt 1 gång.
Kanske jag kan våga slänga in en drullefråga då...
Igår, vill jag minnas, nyvaken, satte på datorn och det första som mötte mig var tre varningslappar- om att:
Jag lade på minnet hur man skulle ställa om i efterhand men var inte vaken nog att skriva upp det innan jag klickade på "neka" och satte på virusscanning.
Googlade sedan och fick en vag bild av att det nog var harmlösa eller rentav bra program. Men allt jag fann var skrivet av de vanliga experterna som redan visste hur man överhuvudtaget kommer åt dem. Vilket var vad jag mest hade behövt få veta, för nu hittar jag dem inte vare sig där jag trodde, under någon annan systeminställning eller via sökning eller Hjälp.
Någon som kan/vill reda ut det här åt mig?
(Eller vet något om vad klockan fick för hicka förresten? Plötsligt, när allt bakgrundsbrus verkade ha kommit igång, gick den rätt igen och har gjort sedan dess.)
Igår, vill jag minnas, nyvaken, satte på datorn och det första som mötte mig var tre varningslappar- om att:
- *klockan var ställd till någon tid före 1 januari 2008 (innan datorn tillverkades, får jag hoppas (!));
*mDSNresponder (eller var det mDNSresponder);
*configd hade tappat kontakten med nätet
- och ville jag tillåta de två sistnämnda att korrespondera med nätet? Om inte, kunde jag i efterhand ändra inställning i Systeminställningar > Säkerhet.
Jag lade på minnet hur man skulle ställa om i efterhand men var inte vaken nog att skriva upp det innan jag klickade på "neka" och satte på virusscanning.
Googlade sedan och fick en vag bild av att det nog var harmlösa eller rentav bra program. Men allt jag fann var skrivet av de vanliga experterna som redan visste hur man överhuvudtaget kommer åt dem. Vilket var vad jag mest hade behövt få veta, för nu hittar jag dem inte vare sig där jag trodde, under någon annan systeminställning eller via sökning eller Hjälp.
Någon som kan/vill reda ut det här åt mig?
(Eller vet något om vad klockan fick för hicka förresten? Plötsligt, när allt bakgrundsbrus verkade ha kommit igång, gick den rätt igen och har gjort sedan dess.)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:48:57, redigerad totalt 1 gång.
Bara den inbyggda brandväggen, som jag bara har slagit på utan att röra konfigurationerna. (Och bland kofigurationsmöjligheterna har jag alltså inte heller hittat vare sig den där mD**respondern eller configd.)
Zombie skrev:Kanske jag kan våga slänga in en drullefråga då...
[list]*klockan var ställd till någon tid före 1 januari 2008 (innan datorn tillverkades, får jag hoppas (!));
*mDSNresponder (eller var det mDNSresponder);
*configd hade tappat kontakten med nätet
Det är nog ingen större fara, verkar vara något problem med någon initieringsfil.
Eftersom det är UNIX i botten, sånt man fick sätta upp själv tidigare. Har inte kört Mac så länge så har inte hunnit sätta mig in in grunderna. Körde Linux hemma och Sun Unix på jobbet för många år sedan. Förmodligen något som sätts upp automatiskt i Mac OS X. Borde vara någon av UNIX nissarna som kan hjälpa till att reda ut.
Hittade föresten kommandoterminalen, att köra gamla UNIX kommandon i, skitroligt, ligger under verktyg. Fins även ett Meddelanden från systemmeddelande, den visar en logg vad som hänt under senaste tiden. Där hade du nog kunnat hittat något kryptiskt meddelande om vad som hänt. Hittas också under verktyg.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 23:48:57, redigerad totalt 1 gång.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Tack, det låter som något jag kanske klarar att kolla iallafall!
(När jag återkommer till Mac:en - just nu sitter jag vid ett gammalt PC-tröskverk. Nyttigt att behålla perspektivet, får jag väl försöka ta det som... )
(När jag återkommer till Mac:en - just nu sitter jag vid ett gammalt PC-tröskverk. Nyttigt att behålla perspektivet, får jag väl försöka ta det som... )
Barracuber:
Mac-relaterade inlägg från extern-usb-disk-som-datorn-borjar-dissa-t10707.html
Vad tycker Windoze om en mac formaterad disk då? Tänker på att man på Intel mac kan köra OS X och Windoze i dual boot.
Nästa dator blir definitivt en mac.
Mac-relaterade inlägg från extern-usb-disk-som-datorn-borjar-dissa-t10707.html
Bjäbbmonstret skrev:Min mac dissar två av mina USB-diskar så jag blev tvungen att köpa en ny. Ett tips - man bör macformatera alla USB-diskar vid macanvändning såvida man inte har ett jävla gott skäl till något annat. Det tyckte jag att jag hade - det ena var en nätverksdisk som inte hade fungerat som annat annars men nu förbannar man sig själv.
Vad tycker Windoze om en mac formaterad disk då? Tänker på att man på Intel mac kan köra OS X och Windoze i dual boot.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:48:57, redigerad totalt 2 gånger.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Re: Extern USB-disk som datorn börjar dissa
Ubuntu kanske är ett alternativ?
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 23:48:57, redigerad totalt 1 gång.
barracuber skrev:Bjäbbmonstret skrev:Min mac dissar två av mina USB-diskar så jag blev tvungen att köpa en ny. Ett tips - man bör macformatera alla USB-diskar vid macanvändning såvida man inte har ett jävla gott skäl till något annat. Det tyckte jag att jag hade - det ena var en nätverksdisk som inte hade fungerat som annat annars men nu förbannar man sig själv.
Vad tycker Windoze om en mac formaterad disk då? Tänker på att man på Intel mac kan köra både OS X och Windoze i dual boot.
Jag vill inte mac-formatera för då kan man inte köra sin externa på PC om man skulle vilja. Jag fick hjälp av tillverkarens support när min nya externa började krångla på PC, sedan dess har den fungerat perfekt. (Det var någon liten inställning som inte var som den skulle.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:48:57, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:barracuber skrev:Bjäbbmonstret skrev:Min mac dissar två av mina USB-diskar så jag blev tvungen att köpa en ny. Ett tips - man bör macformatera alla USB-diskar vid macanvändning såvida man inte har ett jävla gott skäl till något annat. Det tyckte jag att jag hade - det ena var en nätverksdisk som inte hade fungerat som annat annars men nu förbannar man sig själv.
Vad tycker Windoze om en mac formaterad disk då? Tänker på att man på Intel mac kan köra både OS X och Windoze i dual boot.
Jag vill inte mac-formatera för då kan man inte köra sin externa på PC om man skulle vilja. Jag fick hjälp av tillverkarens support när min nya externa började krångla på PC, sedan dess har den fungerat perfekt. (Det var någon liten inställning som inte var som den skulle.)
Så den funkar både på din PC och mac nu, då? Utan att du har mac-formaterat?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:48:57, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Re: Extern USB-disk som datorn börjar dissa
tveskägg skrev:Ubuntu kanske är ett alternativ?
Fast kör man OS X behöver man egentligen inte Linux eftersom OS X i sig bygger på ett väldigt stabilt unixsystem - BSD. Såvida man inte använder program som bara finns på just Linux.
Intressant fråga: vad tycker Linux om mac-formaterade diskar?
Ursäkta OT, Kristofer.
- barracuber
Finns det någon här som kör OS X och Windows i dualboot?
Erfarenheter, åsikter, tips?
Erfarenheter, åsikter, tips?
- barracuber
Är det någon som använt en mobiltelefon som modem (brukar kallas Wifi tether) till en Mac?
- barracuber
carl skrev:barracuber skrev:Är det någon som använt en mobiltelefon som modem (brukar kallas Wifi tether) till en Mac?
Ja.
Vilken telefon? iPhone?
Jag har en HTC Hero och jag läste att det kan vara ganska krångligt att få till det.
Dock är iPhone en väldigt "stängd" telefon (svårt att ändra i) jämfört med Hero.
- barracuber
barracuber skrev:Inger skrev:barracuber skrev:[quote="Bjäbbmonstret"]Min mac dissar två av mina USB-diskar så jag blev tvungen att köpa en ny. Ett tips - man bör macformatera alla USB-diskar vid macanvändning såvida man inte har ett jävla gott skäl till något annat. Det tyckte jag att jag hade - det ena var en nätverksdisk som inte hade fungerat som annat annars men nu förbannar man sig själv.
Så den funkar både på din PC och mac nu, då? Utan att du har mac-formaterat?[/quote]
Jajamen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:48:57, redigerad totalt 1 gång.