Har jag Asperger
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Har jag Asperger
Hej
Jag har många väldigt tydliga symtom som jag läst om som tex
Problem med kläder kan må dåligt flera dagar innan när jag vet att jag måste ha tex kostym på mig
Jätte kräsen med mat vågar inte prova något nytt
Har jätte problem med gramatik
Koncetrations svårigheter
Fixserad
Tjatig
Måste ha kontroll tex ska jag på semester så vill jag planera resan in i minsta minut gör packlistor i exel surfar hela dagar på nätet för att kolla olika saker om res målet
Det konstiga är att jag är
Super social älskar att umgås med folk hemma men problem när jag går ut
Jätte driven på jobbet kan prata inför 200 personer utan problem
Högt tekniskt kunnande kallas ofta för uppfinnare
Älskar siffror
Uppfattas som översnäll mot andra sätter alltid andra människor i första hand men har ändå problem att få förhållande att funka
Snälla kom med tips på vad man kan göra har gjort nät tester och de visar att jag har diagnosen men mina läkare säger nej
Problem med kläder kan må dåligt flera dagar innan när jag vet att jag måste ha tex kostym på mig
Fixserad
Tjatig
Måste ha kontroll tex ska jag på semester så vill jag planera resan in i minsta minut gör packlistor i exel surfar hela dagar på nätet för att kolla olika saker om res målet
Jätte driven på jobbet kan prata inför 200 personer utan problem
Älskar siffror
Uppfattas som översnäll mot andra sätter alltid andra människor i första hand men har ändå problem att få förhållande att funka
Snälla kom med tips på vad man kan göra har gjort nät tester och de visar att jag har diagnosen men mina läkare säger nej
Senast redigerad av henrik7305 2011-05-05 1:13:59, redigerad totalt 1 gång.
- henrik7305
- Ny medlem
- Anslöt: 2010-03-18
Är dina läkare kunniga om AS? Har du gett dem en lista på vad du anser är dina AS-drag? Man kan också ha drag utan att ha asperger. Tycker du att du har såpass mycket problem att det hindrar dig i vardagen?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:13:59, redigerad totalt 1 gång.
Re: Har jag Asperger
henrik7305 skrev:Hej
Problem med kläder kan må dåligt flera dagar innan när jag vet att jag måste ha tex kostym på mig.
???? har själv samma problem, Går oftast och ser ut som vanligt. Men ibland kan jag få behov av att "klä ut mej".
???? Känner inte igen mej just med maten, kan slänga i mej det mesta bara det inte smakar eller ser äckligt ut, men generellt finns kräsenheten hos mej med. Är en perfektionist när det gäller vissa saker.
Har också svårt med ord och meningsuppbuggnader, Mina problem med detta har utvecklat en fachination att vrida och vända på betydelser i meningar, stycka upp enstaga ord i delord osv. osv. Detta har jort att jag tillslut fått det lite lättare. Är till viss del dyslektisk, men har inga problem med siffror (Vilket heter nåt annat, kommer ej på just nu vad)
Typiskt ADHD. Har själv samma problem, olika störningar runtomkring får mej lätt att tappa fokus/konsentration. Speciellt om nåt som stör väcker mitt intresse och verkar vara roligt.
Fixserad
Tillhör också ADHD tror jag. Känner igen mej här också, kan bli väldigt fixerad vid någonting, och går in för det till 1000% och Turbofart. Håller på tills något störningar runtomkring lyckas sätta en käpp i det jul som bara rullar fortare och fortare, eller att kolappsar helt av utmattning.
Tjatig
?????, känner igen mej, men skulle mer uttrycka det som att jag uppfattas som ÄLTANDES.
Måste ha kontroll tex ska jag på semester så vill jag planera resan in i minsta minut gör packlistor i exel surfar hela dagar på nätet för att kolla olika saker om res måle
?????, känner inte igen mej just så. Jag vill inte ha nån sån kontroll alls i sådana situationer, hoppar bara in i saker utan att tänka mej för överhuvud taget. Tycker det är jobbigt att planera, tappar intresset då. Men när jag är nån stans, eller gör något, då vill jag ha och försöker skaffa mej järnkoll på läget och hur saker är och fungerar. Lyckas gör jag ibland, misslyckas likaså.
obbet kan prata inför 200 personer utan problem
????, Jag har generellt inga problem att vara social. Men orkar det bara korta stunder. Då kan jag upplevas supersocial. Har jättebehov av att inte vara sosial alls och att vara ensammen
?????, Samma här..Uppfinnare och Innovatör är mitt yrke samt problemfinnare och lösare (mycket inom teknikområdet).
Älskar siffror
????? Siffror kan fachinera.. JA.
?????, Broder !!
Hej.
Har laggt in kommentarer i ditt inlägg. Om detta kan hjälpa dej på något vis vet jag inte. Jag vet heltenkelt inte vad du har och inte riktigt vad jag själv heller har, mer än den ADHD diagnos jag fått och de problem jag har i livet. Tror själv att jag kan ha en AS släng, men läkarna säger defenetivt nej till det. Möjligen kan jag vara lite Bipolär enligt läkarna.
Hur det än är, när jag gör exempelvis AspieQuiz, så har jag starka AS drag, men visst, detta test är säkerligen nåt helt annat än de bedömningar läkarna inom området gör.
Försök få tillstånd en utredning, be din läkare om en remiss. Men det är inte lätt kan jag säga.
Hur mycket problem får du i livet för att du funkar som du gör.
Senast redigerad av asmig 2011-05-05 1:13:59, redigerad totalt 1 gång.
Att man är fixerad vid saker är inte enbart en ADHD-grej utan snarare ett väldigt starkt kriterium för AS. Vänd dig till din habilitering i stan. Återkommer när jag har tid.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 1:13:59, redigerad totalt 1 gång.
Glömde gällande
Har ävenväldigt svårt för att vänta. saker måste ske ögonblickligen.
Blir även närvös och rastlös när jag måste göra saker som jag förtillfället tycker är mindre roliga. Klarar helt enkelt inte av det, mår skitdåligt då.
Fixering..Jo det verkar finnas gott om det inom Autismspektrumet, vet faktiskt inte om detta e en ADHD grej överhuvud taget.
Har ävenväldigt svårt för att vänta. saker måste ske ögonblickligen.
Blir även närvös och rastlös när jag måste göra saker som jag förtillfället tycker är mindre roliga. Klarar helt enkelt inte av det, mår skitdåligt då.
Fixering..Jo det verkar finnas gott om det inom Autismspektrumet, vet faktiskt inte om detta e en ADHD grej överhuvud taget.
Senast redigerad av asmig 2011-05-05 1:13:59, redigerad totalt 1 gång.
AS är ett funktionshinder. Om du tycker att du har allvarliga problem att fungera i livet och med andra människor kanske du har AS.
Jag har diagnosen AS och är inkapabel till att umgås med grupper av människor tex. Klarar egentligen bara av en person åt gången. Om vi blir 3 eller fler så blir jag stressad, upprörd, knäpp och slutar fungera. Så är det alltid.
Kan låtsas att jag klarar av att umgås med en grupp människor ett tag. Men då blir jag totalt utmattad. Och det kan ta dagar innan jag återhämtat mig.
Jag "räknar" ut vad folk menar när de kommunicerar. Förstår mig inte på människors kommunikation på ett naturligt sätt.
Jag har diagnosen AS och är inkapabel till att umgås med grupper av människor tex. Klarar egentligen bara av en person åt gången. Om vi blir 3 eller fler så blir jag stressad, upprörd, knäpp och slutar fungera. Så är det alltid.
Kan låtsas att jag klarar av att umgås med en grupp människor ett tag. Men då blir jag totalt utmattad. Och det kan ta dagar innan jag återhämtat mig.
Jag "räknar" ut vad folk menar när de kommunicerar. Förstår mig inte på människors kommunikation på ett naturligt sätt.
Återgå till Att leva som Aspergare