Min blog om att leva med asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Min blog om att leva med asperger

Inläggav jordgubbskaka » 2010-03-16 15:09:21

Jag har skrivit en blogg om hur det vart för mig att ha asperger och hur det var i samband med att jag flyttade hemifrån samt hur myndigheter behandlat mig och så vidare. Jag tror nog många här på detta forum skulle tycka det är intressant och vem vet, nån kanske t.o.m. känner igen sig. Till saken hör den att jag bland annat fick bo på gruppboenden i cirka 3 år efter jag flyttade hemifrån men för att läsa hela historien så får ni gå in på;

http://vastergotland.blogspot.com/

Inget i bloggen är varken överdrivet eller påhittat utan det är vad jag vart med om och hur jag reagerat på detta. Kom gärna med kommentarer och säg vad ni tycker efter ni läst om ni vill. Tack för ordet.
Senast redigerad av jordgubbskaka 2011-05-05 1:12:34, redigerad totalt 1 gång.
jordgubbskaka
Inaktiv

Anslöt: 2010-03-16

Inläggav Pemer » 2010-03-16 15:51:34

Välkommen till forumet. Du har blivit bemött utifrån en fantastisk okunskap om vad Aspergers syndrom är, och tanten på soc som du berättar om och har gjort sig skyldig till fruktansvärda övertramp.

Kika gärna in på OA:s hemsida, www.aspergare.org. Vi har en rättssäkerhetsgrupp som gärna försöker hjälpa våra medlemmar med problem som de du haft.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 1:12:34, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Vaken » 2010-03-16 17:59:38

Välkommen.

Att socialtanten var väldigt okunnig och gjorde fel bedömningar håller jag med om. Men att du klagar så mycket kan jag inte förstå. Det är trots allt gratis boende och mat du har fått under flera års tid. Oberoende hur dåligt golv det var i duschen eller vilka jobbiga möten du fick stå ut med...

Att en person med aspergers som har flickvän och ett fungerande socialt liv med kompisar förstår jag också kan sticka i ögonen på personer som inte själv har AS.
Senast redigerad av Vaken 2011-05-05 1:12:34, redigerad totalt 1 gång.
Vaken

Anslöt: 2010-02-06

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-16 18:17:48

Jag tycker att han kan klaga. Vi bor i ett land där vi ska ha sådan välfärd, och då kan vi ställa krav på den. Vi ska inte behövas tacka och ta emot vad som helst eftersom vi betalar hög skatt för att ha välfärd och inte allmosor likt ett U-land.

Jag tycker att de alla har betett sig ungefär så som idiot-NT-ar gör när de hittar någon de kan ge sig på. Som det där med golvet, typiskt sådana personer att vända och vrida på saker och få det till att det är den svagares som är fel och har gjort fel hur den än gör.

Så klart är det bra att ha fått ett boende alls, inte alla som får det kan jag tänka mig - om de kan utnyttja föräldrarna.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 1:12:34, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Charley? » 2010-03-16 18:28:57

Jag förstår inte varför du klagar så mycket. Det du verkar haft problem med är att de försökt ge dig för mycket stöd och att deras regler gällande besökare inte passat dig. Jag tycker faktiskt att man får ta och respektera reglerna på stället man bor på, även om man inte håller med om dem. Inte det minsta konstigt att man inte för bjuda gäster på mat från det gemensamma köket, eller att man inte får ha folk övernattandes hos sig. Nej, jag tycker att ditt blogginlägg gav mig intrycket av att du är bortskämd och otacksam.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-05 1:12:35, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Noli » 2010-03-16 18:42:13

Jag har läst hans blogg och jag tycker inte att han är bortskämd, men jag tänkte att då han bodde på gruppboendet kunde köpa frukt och saft m.fl. och ta in i rummet och bjuda gästerna därinne i rummet i stället för gemensamma köket var min tanke.

När jag läste hans blogg så förstår jag att han vill helst ha egen lägenhet där han själv ska kunna bestämma vad han vill göra i full frihet utan att andra ska kontrollera och bestämma över honom.

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-05 1:12:35, redigerad totalt 1 gång.
Noli

Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Vaken » 2010-03-16 18:43:32

Bror Duktig skrev:Jag tycker att han kan klaga. Vi bor i ett land där vi ska ha sådan välfärd, och då kan vi ställa krav på den. Vi ska inte behövas tacka och ta emot vad som helst eftersom vi betalar hög skatt för att ha välfärd och inte allmosor likt ett U-land.

Jag tycker att de alla har betett sig ungefär så som idiot-NT-ar gör när de hittar någon de kan ge sig på. Som det där med golvet, typiskt sådana personer att vända och vrida på saker och få det till att det är den svagares som är fel och har gjort fel hur den än gör.

Så klart är det bra att ha fått ett boende alls, inte alla som får det kan jag tänka mig - om de kan utnyttja föräldrarna.

Nej, jag anser att man får ta vad man får om man inte har möjlighet att skapa den tillvaro man vill ha på egen hand. Självklart inom rimliga gränser. Angående duschen så låter det som om trådstartaren snarare helt struntade i den enkla uppgiften (jag har själv duschat i en lägenhet utan sluttande golv där man var tvungen att skrapa ner vattnet i brunnen efter dusch) att skrapa ner vattnet i brunnen eftersom det började läcka ner till grannen.

I ett u-land så får personer med funktionshinder ofta sova på gatan och tigga för att få ihop till mat, ett perspektiv att beakta.
Senast redigerad av Vaken 2011-05-05 1:12:35, redigerad totalt 1 gång.
Vaken

Inläggav Parvlon » 2010-03-16 19:01:55

Är nog så på många boenden. Tyvärr tror jag inte det är så lätt att ändra på, eftersom det handlar om folks arbetsplatser, och fackföreningar har mer inflytande i makten än vad div. olika organisationer för psykiskt sjuka, eller folk som försöker få hjälp själva har.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 1:12:35, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-16 19:07:32

Vaken skrev:I ett u-land så får personer med funktionshinder ofta sova på gatan och tigga för att få ihop till mat, ett perspektiv att beakta.

Ja, för där betalar de inte hög skatt. Därför kan man inte jämföra på det sättet. Där, får man vara glad för vad man får.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 1:12:35, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-16 19:10:10

Men ska inte boenden för vuxna vara utformade så att den boende har ett eget liv. Någon övernattning o.s.v. Inte bli kollad, väckt mot sin vilja, inte bli förhörd av uppföljare hela tiden.

Bjuda på mat och saft gång på gång från det gemensamma är ju inte bra, men en enstaka gång. Jag vet inte hur många gånger det handlade om i TSs fall.
Bror Duktig

Inläggav Vaken » 2010-03-16 19:38:44

Bror Duktig skrev:Där, får man vara glad för vad man får.

Det vill säga ingenting? TS har fått boende, mat och stor insats för att bedöma vårdbehov och möjlighet till vidare utveckling som jag förstod det. Jag är inte ute efter att provocera utan anser helt enkelt inte att TS har fått utstå några större orättvisor efter den information han tillhandahållit.
Vaken

Inläggav jordgubbskaka » 2010-03-16 19:58:44

Vaken skrev:Jag är inte ute efter att provocera utan anser helt enkelt inte att TS har fått utstå några större orättvisor efter den information han tillhandahållit.

Citat från min egen blogg skrev:De följande månaderna gick alltså ut på att jag med hjälp av min gode man skulle hitta en helt "vanlig" lägenhet och därför sökte vi hos en slags lägenhetsbyrå där man skulle få gå före alla andra i kön och ta första lägenhet som stod ledig på grund av min situation att om jag inte fick en lägenhet skulle jag bli kastad ut på gatan. Allt denna byrå krävde till baka var att dom skulle få ha tillsyn till lägenheten regelbundet och kolla att jag hade städat o.s.v. men annars var det ett helt vanlig kontrakt på en helt vanlig lägenhet. Med andra ord inget övernattningsförbud och inget alkoholförbud. Jag blev godkänd att söka en lägenhet via dem och nu var det bara en tidsfråga innan det skulle dyka upp en lägenhet för mig att flytta till.

Mitt uppe i sökandet så skulle jag däremot ha ett möte med soc och den här kärringen som förföljt mig hela livet kändes det som skulle vara med. Hon kom dit med nån till tant som jag aldrig sett innan och jag undrade vad det var frågan om. Det visade sig att hon kom från stadsmissionen efter en stund och soc-kärringen inledde med att säga nåt i stil med "Du behöver ju en lägenhet eller hur? Vad skulle du säga om jag sa att det finns en till dig redan nu?".
Naturligtvis förstod jag att det var nåt lurt på gång för den kärringen hade aldrig ställt upp med nånting i princip mer än saker som stått emot mina intressen.

Men jag lyssnade på den andra tanten och hon berättade om deras boende som tydligen också var en slags gruppboende fast på detta stället skulle man ha möte minst 4-5 gånger per veckan med deras personal och prata om vad som händer i livet och vardagen etc. etc. Det var ett sånt typiskt uteliggarhem där de placerade hemlösa, narkomaner och andra missbrukare som inte kunde sköta sitt liv utan tillsyn dagligen för att hålla koll att de inte tog droger eller sysslade med nåt annat skumt. Det var som sagt Stadsmissionen som höll i det hela och jag sa som det var att jag behövde inget sånt stöd. "Jag har klarat mig alldeles utmärkt och självständigt här på detta boendet utan några klagomål. Jag sköter mig själv och behöver inte hjälp med nånting. Jag klarar av vardagliga sysslor som att tvätta, städa, laga mat, sköta min hygien och så vidare. Jag har inget behov av ett sådant stöd eller boende och det finns dom som behöver det betydligt bättre än mig. Jag har dessutom redan blivit godkänd att söka en riktig lägenhet nu på grund av mitt mer eller mindre exemplariska uppträdande här. Det finns bara ett sätt att få mig bo på det stället ni vill och det är om jag hade bott på gatan och inte hade haft nån annanstans att vända mig." Detta var ju sant och det höll t.o.m. personalen på gruppboendet med om att jag skött mig alldeles utmärkt o.s.v. men på det örat ville inte soc-kärringen höra.

Då hette det att det var "så bra" på detta nya stället och det var "en jättefantastisk chans" och att jag "inte hade något val" och att jag "måste ta vara på det här nu" och allt vad det var hon lyckades kläcka ur sig för skit. Jag stod däremot klar och tydlig vid min ståndpunkt "Nej jag behöver inte denna typ av stöd. Jag klarar mig själv och har som sagt var redan blivit godkänd att söka en valig lägenhet. Det är bara en tidsfråga innan jag får det." och då kläckte hon ur sig att "Det vet man aldig hur lång tid det kan ta. Du får här bra chans och ett bra boende med en gång. Du kan flytta imorgon om du så vill. Det finns en lägenhet ledig hos dom redan nu" men jag vägrade godkänna detta beteendet och sa vänligt men bestämt främst till tanten från stadsmissionen att "Nej jag är lessen. Jag är övertygad och säker på att det är jättefint hos er men det är helt enkelt inget för mig. Det finns dom som behöver det betydligt bättre än mig och om inte annat så berövar jag någon människa en chans till ett bättre liv som har stora missbruksproblem och så vidare en möjlighet till ett bättre liv." och hon verkade vara förstådd med detta och jag tänkte väl att det var nog med detta.

För säkerhets skull ringde jag till min gode man direkt efter mötet var avslutat och sa som det var att jag nästan blivit tvingad att bo på detta stället och berättade om vad det var typ av boende. Han blev rätt så ilsken av sig och skulle ta ett snack med myndigheterna. När han senare under våren pratade med dom så hette det "nej men han måste ta detta boendet." och liknande skitsnack.

Du tycker med andra ord inte att ovanstående citat är en större orättvisa? Motivera gärna isf.

mnordgren:
Fixade så att rätt person citerades.
Senast redigerad av jordgubbskaka 2011-05-05 1:12:35, redigerad totalt 1 gång.
jordgubbskaka
Inaktiv

Inläggav Heliora » 2010-03-16 20:00:12

På en gruppbostad har man egen lägenhet med eget kök/kokvrå/kokskåp och kylskåp och så, och man får ta emot besökare och övernattningsgäster när man vill. Man har rätt att komma och gå som man vill och man har rätt att dricka alkohol (om boendet inte är drivet av något nykterhetsförbund eller nåt) och man betalar sin hyra själv (ofta genom god man).

Det är som en vanlig lägenhet, men att det ingår särskilt stöd (som regleras av en personlig överenskommelse som görs upp tillsammans med personalen) och en baslägenhet för samkväm med andra boende. Ofta brukar boende betala en särskild "kaffekassa" för att få fika där ute. Ibland kan det vara gratis, om det är ett ställe med god ekonomi. Men det innebär inte att man kan komma och ta fika precis när man vill. Särskilt om man själv inte betalat någon fikakassa. Och får man besökare så får man naturligtvis själv utfodra gästen. Man får helt enkelt ha grejer i sitt eget kylskåp.

Eftersom det var ett gruppboende så borde TS ha fått hjälp med badrumsproblemet. Eller att de talar om och visar för honom hur han skall göra efter dusch med golvbrunnen.

Många som bor på gruppbostäder brukar gå upp tidigt, så personalen är ofta van att dagen börjar tidigt. Så det blev nog en miss när de kom och knackade på dörren tidigt på morgonen. Personal på gruppbostad är ofta vana med att få hjälpa till med folks morgonrutiner, så de ville väl se om TS behövde någon hjälp. Så det blev en liten krock där. Lätt hänt tyvärr för en gruppbostadspersonal, men ändock en miss. De borde ha tagit reda på innan om TS behövde hjälp på morgonen eller inte.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:12:35, redigerad totalt 1 gång.
Heliora

Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-16 20:07:58

@jordgubbskaka, du citerade fel, jag har inte skrivit det.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2010-03-16 20:09:15

Vaken skrev:
Bror Duktig skrev:Där, får man vara glad för vad man får.

Det vill säga ingenting?

Jag menar glad för det man får OM man får något. Medan vi i Sverige betalar dyrt för en välfärd och då kan högre krav ställas.

Jag tänkte mig ungefär så som Heliora skrev. Det var mycket bättre skrivet än hur jag skriver, och hon kan nog mer än jag också.
Bror Duktig

Inläggav Vaken » 2010-03-16 20:15:26

jordgubbskaka skrev:
Bror Duktig skrev:Jag är inte ute efter att provocera utan anser helt enkelt inte att TS har fått utstå några större orättvisor efter den information han tillhandahållit.

Citat från min egen blogg skrev:De följande månaderna gick alltså ut på att jag med hjälp av min gode man skulle hitta en helt "vanlig" lägenhet och därför sökte vi hos en slags lägenhetsbyrå där man skulle få gå före alla andra i kön och ta första lägenhet som stod ledig på grund av min situation att om jag inte fick en lägenhet skulle jag bli kastad ut på gatan. Allt denna byrå krävde till baka var att dom skulle få ha tillsyn till lägenheten regelbundet och kolla att jag hade städat o.s.v. men annars var det ett helt vanlig kontrakt på en helt vanlig lägenhet. Med andra ord inget övernattningsförbud och inget alkoholförbud. Jag blev godkänd att söka en lägenhet via dem och nu var det bara en tidsfråga innan det skulle dyka upp en lägenhet för mig att flytta till.

Mitt uppe i sökandet så skulle jag däremot ha ett möte med soc och den här kärringen som förföljt mig hela livet kändes det som skulle vara med. Hon kom dit med nån till tant som jag aldrig sett innan och jag undrade vad det var frågan om. Det visade sig att hon kom från stadsmissionen efter en stund och soc-kärringen inledde med att säga nåt i stil med "Du behöver ju en lägenhet eller hur? Vad skulle du säga om jag sa att det finns en till dig redan nu?".
Naturligtvis förstod jag att det var nåt lurt på gång för den kärringen hade aldrig ställt upp med nånting i princip mer än saker som stått emot mina intressen.

Men jag lyssnade på den andra tanten och hon berättade om deras boende som tydligen också var en slags gruppboende fast på detta stället skulle man ha möte minst 4-5 gånger per veckan med deras personal och prata om vad som händer i livet och vardagen etc. etc. Det var ett sånt typiskt uteliggarhem där de placerade hemlösa, narkomaner och andra missbrukare som inte kunde sköta sitt liv utan tillsyn dagligen för att hålla koll att de inte tog droger eller sysslade med nåt annat skumt. Det var som sagt Stadsmissionen som höll i det hela och jag sa som det var att jag behövde inget sånt stöd. "Jag har klarat mig alldeles utmärkt och självständigt här på detta boendet utan några klagomål. Jag sköter mig själv och behöver inte hjälp med nånting. Jag klarar av vardagliga sysslor som att tvätta, städa, laga mat, sköta min hygien och så vidare. Jag har inget behov av ett sådant stöd eller boende och det finns dom som behöver det betydligt bättre än mig. Jag har dessutom redan blivit godkänd att söka en riktig lägenhet nu på grund av mitt mer eller mindre exemplariska uppträdande här. Det finns bara ett sätt att få mig bo på det stället ni vill och det är om jag hade bott på gatan och inte hade haft nån annanstans att vända mig." Detta var ju sant och det höll t.o.m. personalen på gruppboendet med om att jag skött mig alldeles utmärkt o.s.v. men på det örat ville inte soc-kärringen höra.

Då hette det att det var "så bra" på detta nya stället och det var "en jättefantastisk chans" och att jag "inte hade något val" och att jag "måste ta vara på det här nu" och allt vad det var hon lyckades kläcka ur sig för skit. Jag stod däremot klar och tydlig vid min ståndpunkt "Nej jag behöver inte denna typ av stöd. Jag klarar mig själv och har som sagt var redan blivit godkänd att söka en valig lägenhet. Det är bara en tidsfråga innan jag får det." och då kläckte hon ur sig att "Det vet man aldig hur lång tid det kan ta. Du får här bra chans och ett bra boende med en gång. Du kan flytta imorgon om du så vill. Det finns en lägenhet ledig hos dom redan nu" men jag vägrade godkänna detta beteendet och sa vänligt men bestämt främst till tanten från stadsmissionen att "Nej jag är lessen. Jag är övertygad och säker på att det är jättefint hos er men det är helt enkelt inget för mig. Det finns dom som behöver det betydligt bättre än mig och om inte annat så berövar jag någon människa en chans till ett bättre liv som har stora missbruksproblem och så vidare en möjlighet till ett bättre liv." och hon verkade vara förstådd med detta och jag tänkte väl att det var nog med detta.

För säkerhets skull ringde jag till min gode man direkt efter mötet var avslutat och sa som det var att jag nästan blivit tvingad att bo på detta stället och berättade om vad det var typ av boende. Han blev rätt så ilsken av sig och skulle ta ett snack med myndigheterna. När han senare under våren pratade med dom så hette det "nej men han måste ta detta boendet." och liknande skitsnack.

Du tycker med andra ord inte att ovanstående citat är en större orättvisa? Motivera gärna isf.

Nej, att inte ha mat eller vatten för dagen tycker jag är en större orättvisa. Eller att inte kunna få den vård och medicinering man behöver. Med det sagt så utgår jag såklart från mitt eget perspektiv, jag har ingen aning om hur stor orättvisa du själv känner att du blivit utsatt för.
Vaken

Inläggav Pemer » 2010-03-16 20:26:36

Det var väl knappast gratis mat och boende han hade? Varför skulle det ha varit det? Finns väl inga boenden som är gratis???

Och det var inte han själv som hade bett att få ett boende med över huvud taget den här utformningen, han hade ju i princip tvingats dit. Även om man så skulle bo gratis och få gratis mat är det inte mycket argument om man mot sin vilja tvingats till ett boende under så upprörande former.

Heliora har sammanfattat saker och ting mycket bra:
Heliora skrev:På en gruppbostad har man egen lägenhet med eget kök/kokvrå/kokskåp och kylskåp och så, och man får ta emot besökare och övernattningsgäster när man vill.

Exakt! Andra regler är bara acceptabelt om det handlar om något slags tvångsvård man är på mot sin vilja, men det ska ju inte detta förutsättas ha varit. Även om personal och soc-ansvariga verkar ha drivit stället så.

Man har rätt att komma och gå som man vill och man har rätt att dricka alkohol (om boendet inte är drivet av något nykterhetsförbund eller nåt) och man betalar sin hyra själv (ofta genom god man).

Precis. Elementärt. Annars skulle sådant ha framkommit i förväg, när jordgubbskaka erbjöds just det boendet.

Det är som en vanlig lägenhet, men att det ingår särskilt stöd (som regleras av en personlig överenskommelse som görs upp tillsammans med personalen) och en baslägenhet för samkväm med andra boende.

Lika elementärt. Den boende ska själv få göra upp allt sådant tillsammans med personalen. Boendet är till för den boende, inte personalen...

Eftersom det var ett gruppboende så borde TS ha fått hjälp med badrumsproblemet. Eller att de talar om och visar för honom hur han skall göra efter dusch med golvbrunnen.

Lika självklart det.

Många som bor på gruppbostäder brukar gå upp tidigt, så personalen är ofta van att dagen börjar tidigt. Så det blev nog en miss när de kom och knackade på dörren tidigt på morgonen. Personal på gruppbostad är ofta vana med att få hjälpa till med folks morgonrutiner, så de ville väl se om TS behövde någon hjälp. Så det blev en liten krock där. Lätt hänt tyvärr för en gruppbostadspersonal, men ändock en miss. De borde ha tagit reda på innan om TS behövde hjälp på morgonen eller inte.

Ja, exakt. Dåligt att man inte kollade sådant i förväg. Det är för jävla gräsligt att en så stor del av världens morgonterrorister inte kan få in i sina trångsynta skallar att dygnsrytm och sömnvanor är individuellt, och hellre ge fan i att riskera väcka någon som inte vill väckas.

Frågan är om det finns något annat sammanhang där en viss uppsättning vanor har blivit så normativa och där hela samhället bygger på de vanorna och förtrycker alla andra, med så stora skador för alla dessa oss andra???

...trots att de renodlade morgonmänniskorna som blir trötta på kvällen, kommer i säng och vaknar pigga och utsövda på morgonen och gladeligen hoppar upp i ottan inte ens är en majoritet...!!! :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 1:12:35, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Vaken » 2010-03-16 20:32:18

Pemer skrev:Massa text

Så som jag förstod det så var det TS som själv ville flytta hemifrån men det passade inte med det som myndigheterna kunde erbjuda honom. Menar du på allvar att du anser att de saker som TS tycker har varit jobbigt är stora orättvisor?

Myndighetspersoner och vårdare ska utgå från de behov de anser att vårdtagaren har och därmed erbjuda passande insatser. De erbjöd TS gruppboende antagligen för att se om han kunde anpassa sig och rätta sig efter de regler man satt upp. När han inte kunde detta så ansåg man kanske att han inte än var redo för en egen lägenhet. Detta gäller i regel, sen finns det undantag som bekräftar regeln och detta är kanske ett sådant och då har vi en annan utgångspunkt för diskussion.
Vaken

Inläggav jordgubbskaka » 2010-03-16 20:47:25

Charley? skrev:Jag förstår inte varför du klagar så mycket. Det du verkar haft problem med är att de försökt ge dig för mycket stöd och att deras regler gällande besökare inte passat dig. Jag tycker faktiskt att man får ta och respektera reglerna på stället man bor på, även om man inte håller med om dem. Inte det minsta konstigt att man inte för bjuda gäster på mat från det gemensamma köket, eller att man inte får ha folk övernattandes hos sig. Nej, jag tycker att ditt blogginlägg gav mig intrycket av att du är bortskämd och otacksam.

Så du menar att man inte ska få ha rätt till ett socialt umgänge med sina vänner och eventuell flickvän? Och det exemplet med saften som jag drog upp var bisarrt på det sättet att jag bjöd en polare på några glas saft som jag likaväl kunde druckit själv.
jordgubbskaka
Inaktiv

Inläggav shibedibato » 2010-03-16 20:48:34

Jag tycker att det som jordgubbskaka skrivit mer handlar okunskap än viljan att jävlas. Jag tror på ordspråket "Det är inte hur man har det utan hur man tar det", det är naturligtvis inte enkelt alla gånger men man kan själv välja att se saker neutralt, positivt eller negativt. Jordgubbskaka har bara sett detta med boende, soc m.m. som negativt, varför gör man det?

Jag anser att jordgubbskaka själv haft ett val, flera val. Du talade själv om att du sökte en lägenhet och fick den, varför kunde du inte söka egen lägenhet flera år tidigare? Du skyller ifrån allt på alla andra och egentligen har du haft det väldigt bra med tak över huvudet och mat på bordet. Nog för att jag låter negativ just nu men jag står för att människor oftast har ett val.
Senast redigerad av shibedibato 2011-05-05 1:12:35, redigerad totalt 1 gång.
shibedibato

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav jordgubbskaka » 2010-03-16 20:53:16

Vaken skrev:
Pemer skrev:Massa text

Så som jag förstod det så var det TS som själv ville flytta hemifrån men det passade inte med det som myndigheterna kunde erbjuda honom. Menar du på allvar att du anser att de saker som TS tycker har varit jobbigt är stora orättvisor?

Myndighetspersoner och vårdare ska utgå från de behov de anser att vårdtagaren har och därmed erbjuda passande insatser. De erbjöd TS gruppboende antagligen för att se om han kunde anpassa sig och rätta sig efter de regler man satt upp. När han inte kunde detta så ansåg man kanske att han inte än var redo för en egen lägenhet. Detta gäller i regel, sen finns det undantag som bekräftar regeln och detta är kanske ett sådant och då har vi en annan utgångspunkt för diskussion.

Vad pratar du om egentligen? Jag hade ju skött mig exemplariskt och utan ett enda klagomål från det andra stället jag vid det tillfället bodde på och jag hade därför blivit godkänd att söka en vanlig lägenhet fast med tillsyn. Därför hade inte soc-tanten någon som helst rättighet att vilja få in mig på ett boende via Stadsmissionen under dde förutsättningar jag nämnde.
jordgubbskaka
Inaktiv

Inläggav jordgubbskaka » 2010-03-16 20:57:22

shibedibato skrev:Du talade själv om att du sökte en lägenhet och fick den, varför kunde du inte söka egen lägenhet flera år tidigare?

Jag sökte faktiskt vanlig lägenhet på egen hand men eftersom jag inte hade så stor erfarenhet av detta så var det myndigheterna jag förlitade mig på och när man får höra fina ord som "bara visa att du kan sköta dig så får du vanlig lägenhet" så sväljer man oftast det och speciellt som naiv kille i nedre tjugoårsåldern utan tidigare erfarenhet att söka just egen lägenhet. Eftersom jag bodde på ett gruppboende så var jag helt enkelt tvungen att vänta tills tiden var mogen.
jordgubbskaka
Inaktiv

Inläggav jordgubbskaka » 2010-03-16 20:59:34

Vaken skrev:Att en person med aspergers som har flickvän och ett fungerande socialt liv med kompisar förstår jag också kan sticka i ögonen på personer som inte själv har AS.
Varför kan det göra det menar du och hur menar du att du kan t.o.m. förstå detta? Socialt umgänge och att skaffa tjejer är något jag är väldigt bra på och även varit under hela mitt vuxna liv (läs under 2000talet).
jordgubbskaka
Inaktiv

Inläggav Heliora » 2010-03-16 21:03:26

Man måste ju ändå rimligtvis själv få bestämma vart man vill flytta!

Jag tycker det var väldigt tråkigt att TS blev itutad att han "måste" ha god man och "måste" flytta till gruppbostad. Han blev lurad. Man måste inte alls!

Tyvärr är det nog ganska vanligt bland folk som fått diagnos i ung ålder. Omsorgssverige vill visa sig från sin bästa sida och erbjuder alla specialinsatser som går att få. Och föräldrarna är oroliga för sitt barn, att det inte skall klara sig och och tackar därför ja till specialinsatserna. Och specialinsatserna i sin tur ser inte alltid till individen, utan hjälper för mycket. En ung aspergare utan skinn på näsan får ofta svårt att stå emot.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:12:35, redigerad totalt 1 gång.
Heliora

Anslöt: 2009-05-01

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in