Lönebidrag eller ej? (nämna när man söker jobb)
36 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Flia skrev:Heliora skrev:Flia skrev:Är det ett yrke som verkligen passar dig då?
Nu är inte jag ford, men jag svarar ändå:
Det kan man ju inte veta innan man fått pröva!
Jag tycker att du har en lite nedvärderande antydan i ditt inlägg, Flia. Jag skulle inte tycka om att få höra något sådant när man precis gått färdigt en utbildning.
Han prövade ju ett yrke, och det var prövandet han fick omdömen om.
Jag hoppas inte han tar det för elakt, det var en analyserande fråga.
Jag tror att vi har lite olika åsikter om detta att pröva ett yrke. Enligt mig prövar man ett yrke först när man börjar jobba som det.
Förvisso "prövar" man på ett yrke under en praktik, men jag tycker inte man skall ta så allvarligt på det. Det finns flera anledningar till att en praktik under utbildning kan gå sämre än när man börjar jobba självständigt. Man är fullständigt ny, är kanske osäker på hur mycket man skall göra som praktikant, man kan bli nervös över att bli "övervakad" hela tiden osv.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:09:40, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker det är viktigt att du själv ser var skillnaderna i deras omdömen ligger, det kanske kan göra att du kan ta dig runt de dåliga.
Om det är samma arbetsuppgifter och några gav bra omdömen, så kan det ju handla om personkemi och hur man angriper sin uppgift.
Att tänka efter mer än andra kan ju anges som en fördel. Du kan ju förklara det med att de dåliga omdömena ville att allt skulle gå fort, medan de andra uppskattade att uppgifterna gjordes noggrannt.
Såna skillnader finns ju hos NT också.
Jag skulle nog försöka som NT först.
Om det är samma arbetsuppgifter och några gav bra omdömen, så kan det ju handla om personkemi och hur man angriper sin uppgift.
Att tänka efter mer än andra kan ju anges som en fördel. Du kan ju förklara det med att de dåliga omdömena ville att allt skulle gå fort, medan de andra uppskattade att uppgifterna gjordes noggrannt.
Såna skillnader finns ju hos NT också.
Jag skulle nog försöka som NT först.
Senast redigerad av Flia 2011-05-05 1:09:40, redigerad totalt 1 gång.
Nu har jag inte läst precis allt i tråden men jag själv finner mig i situationen att jag är "mellan två jobb" (tack så mycket jä*la Gbg kommun) och har pratat en del om just detta med af och som jag berättade där så är mitt problem: Jag har arbetat hela mitt liv "heltid", lönemässigt alltså inte arbetstidsmässigt, min arbetstid har varit 20-25h/v.
Detta har fungerat i 17-18år har inte haft en dag på sjukkassan, men detta är max och nu behöver jag ha liknande med "heltidslön" men inte arbeta 8h/dag + lite andra begränsningar med tider.
Att få permanent sjukersättning på deltid sa jag var ett alternativ men att jag litar inte på fk.
"det är precis detta som lönebidraget är till för, att man inte ska behöva jobba mer än vad man klarar av" var svaret från arb.förmedlaren.
Vad jag ville med detta vet jag inte riktigt men kanske att man ska tänka lite på vad är problemet vad behövar man hjälp med.
Som för min del att jobba heltid är inte ett alternativ men att jobba som vanlig deltidare är inte ekonomiskt möjligt heller, då bör det rulla in slantar från något annat håll också.
Sen att man som "funktionsnedsatt" har rätt att få hjälp från af med arbetsplatsanpassning som kan innebära allt möjligt från en bättre datormus till en höj-o-sänkbar skrivbord till en del annat på af(statens) bekostnad borde inte vara så "avskräckande" för en presumtiv arbetsgivare heller.
Detta har fungerat i 17-18år har inte haft en dag på sjukkassan, men detta är max och nu behöver jag ha liknande med "heltidslön" men inte arbeta 8h/dag + lite andra begränsningar med tider.
Att få permanent sjukersättning på deltid sa jag var ett alternativ men att jag litar inte på fk.
"det är precis detta som lönebidraget är till för, att man inte ska behöva jobba mer än vad man klarar av" var svaret från arb.förmedlaren.
Vad jag ville med detta vet jag inte riktigt men kanske att man ska tänka lite på vad är problemet vad behövar man hjälp med.
Som för min del att jobba heltid är inte ett alternativ men att jobba som vanlig deltidare är inte ekonomiskt möjligt heller, då bör det rulla in slantar från något annat håll också.
Sen att man som "funktionsnedsatt" har rätt att få hjälp från af med arbetsplatsanpassning som kan innebära allt möjligt från en bättre datormus till en höj-o-sänkbar skrivbord till en del annat på af(statens) bekostnad borde inte vara så "avskräckande" för en presumtiv arbetsgivare heller.
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-05 1:09:40, redigerad totalt 1 gång.
Nu är mitt problem dock inte att jag behöver hjälp med arbetsplatsanpassning, snarare med val av rätt arbetsplats, eftersom det finns gott om företag och arbetsplatser därute där jag hade fungerat aldeles utmärkt, även som "NT", medans andra företag/arbetsplatser hade kunnat vara mindre lämpliga,om man inte skall vara där med lönebidrag.
Mitt problem har dock aldirg varit att jag skulle ha varit illa omtyckt, jag tror inte det finns någon från nån av mina praktikplatser som skulle ha något emot mig som person, det som dom som givit dåligt omdöme har sågat har varit lämpligheten för yrket, ingenting annat.
Därför skulle jag i teorin inte ha några problem med att ta mig fram med lönebidrag, inom mitt nya yrke, bortsett från de saker jag nämnt tidigare (självkänslan, risken att alltid vara överkvalificerad samt karriärsmöjligheter o dyl.).
Mitt problem har dock aldirg varit att jag skulle ha varit illa omtyckt, jag tror inte det finns någon från nån av mina praktikplatser som skulle ha något emot mig som person, det som dom som givit dåligt omdöme har sågat har varit lämpligheten för yrket, ingenting annat.
Därför skulle jag i teorin inte ha några problem med att ta mig fram med lönebidrag, inom mitt nya yrke, bortsett från de saker jag nämnt tidigare (självkänslan, risken att alltid vara överkvalificerad samt karriärsmöjligheter o dyl.).
Senast redigerad av ford 2011-05-05 1:09:40, redigerad totalt 1 gång.
Problemet är att man inte vet det i förväg. Arbetsgivaren kan kolla dina referenser, men du kan inte kolla deras. Tänk om man skulle säga "kan ni ge mig namnet på några som nyligen slutat hos er, så jag kan kolla era referenser?"
Vad du får göra är att söka jobb och se om det passar dig sedan. Då gäller det att inte bli för stressad och utbränd, så man har ork att söka sig vidare.
Jag tycker inte heller att du ska försöka med lönebidrag innan du försökt "som vanlig" först. Och givetvis inte ett ord om din AS.
Däremot kan du vid intervjun vara tydlig med vad du är bra på. T ex att du föredrar att jobba väl och noggrant före att göra det jättesnabbt. Att du föredrar tydliga instruktioner framför en massa underförstått. Att du föredrar att få jobba själv framför i grupp. Att du tycker bättre om att få göra en sak färdig innan du börjar med nästa än att ha "100 bollar i luften", etc.
Vad du får göra är att söka jobb och se om det passar dig sedan. Då gäller det att inte bli för stressad och utbränd, så man har ork att söka sig vidare.
Jag tycker inte heller att du ska försöka med lönebidrag innan du försökt "som vanlig" först. Och givetvis inte ett ord om din AS.
Däremot kan du vid intervjun vara tydlig med vad du är bra på. T ex att du föredrar att jobba väl och noggrant före att göra det jättesnabbt. Att du föredrar tydliga instruktioner framför en massa underförstått. Att du föredrar att få jobba själv framför i grupp. Att du tycker bättre om att få göra en sak färdig innan du börjar med nästa än att ha "100 bollar i luften", etc.
Berätta att man kan få lönebidrag eller inte?
Jag har börjat söka arbete nu efter studierna. När jag var på AF så berättade de att jag eventuellt skulle kunna få lönebidrag då jag har diagnos.
Men funderar lite på när jag tar första kontakten och skickar in CV och ett brev ska man skriva något om lönebidrag då?
Har själv två tankar om detta
1 Om man berättar det från början så blir det inga problem sedan och arbetsgivaren kanske ser det som positivt då han kan testa mig utan att det behöver kosta så mycket.
2 Det blir bara en stor varningssignal för arbetsgivaren. Det måste vara något problem med denna så det blir papperskorgen direkt.
Vad tror ni skriva med det eller inte?
Moderator Alien: Slog ihop med tidigare liknande tråd.
Men funderar lite på när jag tar första kontakten och skickar in CV och ett brev ska man skriva något om lönebidrag då?
Har själv två tankar om detta
1 Om man berättar det från början så blir det inga problem sedan och arbetsgivaren kanske ser det som positivt då han kan testa mig utan att det behöver kosta så mycket.
2 Det blir bara en stor varningssignal för arbetsgivaren. Det måste vara något problem med denna så det blir papperskorgen direkt.
Vad tror ni skriva med det eller inte?
Moderator Alien: Slog ihop med tidigare liknande tråd.
Re: Berätta att man kan få lönebidrag eller inte?
En intressant fråga.
Spontant tänker jag att det är bättre att inte berätta redan i brevet. Just för att arbetsgivaren kan vara totalt okunnig om AS/ha stora fördomar om AS. Berätta först vid intervjun, om du ska berätta något alls.
Om din arbetsgivare kan få lönebidrag så beror det på att du inte kan jobba lika mycket/snabbt/ bra som en NT. Lönebidraget blir deras ersättning för dina svagheter. Men det ska väl omförhandlas varje år?
Spontant tänker jag att det är bättre att inte berätta redan i brevet. Just för att arbetsgivaren kan vara totalt okunnig om AS/ha stora fördomar om AS. Berätta först vid intervjun, om du ska berätta något alls.
Om din arbetsgivare kan få lönebidrag så beror det på att du inte kan jobba lika mycket/snabbt/ bra som en NT. Lönebidraget blir deras ersättning för dina svagheter. Men det ska väl omförhandlas varje år?
Jag berättar det inte, varken i ansökan eller vid intervju (men å andra sidan har jag 30 års erfarenhet av yrket utan bidrag).
Jag tror det beror på vilken typ av arbete man söker, om man söker okvalificerade arbeten kan det vara en fördel att berätta, men har man en bra utbildning/lång erfarenhet tror jag det är en nackdel.
Jag tror det beror på vilken typ av arbete man söker, om man söker okvalificerade arbeten kan det vara en fördel att berätta, men har man en bra utbildning/lång erfarenhet tror jag det är en nackdel.
Personligen tror jag det är en nackdel i alla lägen att göra det i början.
Just för att merparten människor är okunniga i vad AS är, lätt att tro att är man dålig på en sak så är man motsvarande dålig i allt annat med änfast vi är skapta med variation snarare än jämförbar förmåga inom alla områden.
Just för att merparten människor är okunniga i vad AS är, lätt att tro att är man dålig på en sak så är man motsvarande dålig i allt annat med änfast vi är skapta med variation snarare än jämförbar förmåga inom alla områden.
Miche skrev:Jag berättar det inte, varken i ansökan eller vid intervju (men å andra sidan har jag 30 års erfarenhet av yrket utan bidrag).
Men när du får ett arbete hur lägger du upp det då, känns som de kan bli lite sura om man lägger fram det då. Själv sitter jag nog på en hyfsad utbildning men ingen erfarenhet inom yrket så man är knappast något självklart val för arbetsgivaren.
Jag har aldrig haft en tanke på att skriva varför jag har möjlighet till lönebidrag utan bara att den finns. Tror inte heller att AS klingar bra i NTs öron (Min handläggare på AF trodde ju knappt att jag klarade knyta skorna själv).
Jag tror också att det är en nackdel i alla lägen.
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Mårten skrev:Miche skrev:Jag berättar det inte, varken i ansökan eller vid intervju (men å andra sidan har jag 30 års erfarenhet av yrket utan bidrag).
Men när du får ett arbete hur lägger du upp det då, känns som de kan bli lite sura om man lägger fram det då. Själv sitter jag nog på en hyfsad utbildning men ingen erfarenhet inom yrket så man är knappast något självklart val för arbetsgivaren.
Jag har aldrig haft en tanke på att skriva varför jag har möjlighet till lönebidrag utan bara att den finns. Tror inte heller att AS klingar bra i NTs öron (Min handläggare på AF trodde ju knappt att jag klarade knyta skorna själv).
Men om man inte själv anser det påverka ens arbetsförmåga, så behöver man aldrig berätta det, om man inte vill.
Men om man uppger att arbetsgivaren kan få lönebidrag så bör man definitivt berätta varför. Om inte arbetsgivaren in spe burdust frågar "och vad är det för fel på dig då?", så börjar h-n spekulera och det blir negativt: Förståndshandikappad, behöver ständig ledning och kontroll, får okontrollerade utbrott, jobbar väldigt långsamt, har mycket svårt att lära sig nya saker, är ofta sjuk, får hallucinationer, har drogproblem etc.
Återgå till Studier och arbetsliv