Kontaktperson via LSS?
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Kontaktperson via LSS?
Hejsan!
Jag är lärare i en AS-grupp och har en fundering... En av mina elever skulle ev. behöva en kontaktperson. Är det någon som vet hur det fungerar med LSS? Har man rätt till det? Vad krävs?
Jag är lärare i en AS-grupp och har en fundering... En av mina elever skulle ev. behöva en kontaktperson. Är det någon som vet hur det fungerar med LSS? Har man rätt till det? Vad krävs?
Senast redigerad av Carma76 2011-05-05 1:06:17, redigerad totalt 1 gång.
AS ingår i en av personkretsarna som har rätt att söka LSS, kontaktperson en av de 10 rättigheter/insatser som ingår i LSS.
LSS och önskad insats måste aktivt sökas hos kommunen där man bor.
Däremot vet jag inte om det finns några restriktioner om det gäller yngre barn.
Här kan du läsa mer om hur det fungerar och vad det innebär: http://www.sweden.gov.se/sb/d/3206
LSS och önskad insats måste aktivt sökas hos kommunen där man bor.
Däremot vet jag inte om det finns några restriktioner om det gäller yngre barn.
Här kan du läsa mer om hur det fungerar och vad det innebär: http://www.sweden.gov.se/sb/d/3206
Senast redigerad av Sam 2011-05-05 1:06:17, redigerad totalt 1 gång.
Personligt ombud är en mildare variant än god man, som kan vara en hjälp i kontakter med myndigheter och liknande.
Tyvärr råder viss olikhet inför lagen. Rätten till personligt ombud gäller personer med psykisk störning, vilket i lagens mening är en samlingsbenämning där även NPF åsyftas. Men vissa kommuner väljer stenhårt i enskilda frågor, t ex dessa personliga ombud, att hålla en egen tolkning att NPF inte är en psykisk störning, och nekar "oss" personligt ombud.
Så bor man i rätt kommuner kan man mycket väl få det om man har NPF-diagnoser. Bor man i fel kan man få höra att man inte är berättigad till det.