Kontaktperson via LSS?
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Kontaktperson via LSS?
Hejsan!
Jag är lärare i en AS-grupp och har en fundering... En av mina elever skulle ev. behöva en kontaktperson. Är det någon som vet hur det fungerar med LSS? Har man rätt till det? Vad krävs?
Jag är lärare i en AS-grupp och har en fundering... En av mina elever skulle ev. behöva en kontaktperson. Är det någon som vet hur det fungerar med LSS? Har man rätt till det? Vad krävs?
Senast redigerad av Carma76 2011-05-05 1:06:17, redigerad totalt 1 gång.
AS ingår i en av personkretsarna som har rätt att söka LSS, kontaktperson en av de 10 rättigheter/insatser som ingår i LSS.
LSS och önskad insats måste aktivt sökas hos kommunen där man bor.
Däremot vet jag inte om det finns några restriktioner om det gäller yngre barn.
Här kan du läsa mer om hur det fungerar och vad det innebär: http://www.sweden.gov.se/sb/d/3206
LSS och önskad insats måste aktivt sökas hos kommunen där man bor.
Däremot vet jag inte om det finns några restriktioner om det gäller yngre barn.
Här kan du läsa mer om hur det fungerar och vad det innebär: http://www.sweden.gov.se/sb/d/3206
Senast redigerad av Sam 2011-05-05 1:06:17, redigerad totalt 1 gång.
Personligt ombud är en mildare variant än god man, som kan vara en hjälp i kontakter med myndigheter och liknande.
Tyvärr råder viss olikhet inför lagen. Rätten till personligt ombud gäller personer med psykisk störning, vilket i lagens mening är en samlingsbenämning där även NPF åsyftas. Men vissa kommuner väljer stenhårt i enskilda frågor, t ex dessa personliga ombud, att hålla en egen tolkning att NPF inte är en psykisk störning, och nekar "oss" personligt ombud.
Så bor man i rätt kommuner kan man mycket väl få det om man har NPF-diagnoser. Bor man i fel kan man få höra att man inte är berättigad till det.
Tyvärr råder viss olikhet inför lagen. Rätten till personligt ombud gäller personer med psykisk störning, vilket i lagens mening är en samlingsbenämning där även NPF åsyftas. Men vissa kommuner väljer stenhårt i enskilda frågor, t ex dessa personliga ombud, att hålla en egen tolkning att NPF inte är en psykisk störning, och nekar "oss" personligt ombud.
Så bor man i rätt kommuner kan man mycket väl få det om man har NPF-diagnoser. Bor man i fel kan man få höra att man inte är berättigad till det.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 1:06:17, redigerad totalt 1 gång.
Om det inte går att få en kontaktperson, personligt ombud eller liknande, så finns det en möjlighet för familjer med barn med särskilda behov att få avlastning under dagtid på t.ex. helger. Det blir i princip en slags kontaktperson eftersom det oftast är samma avlastare som kommer (p.g.a. barnets behov av kontinuitet), men bedömningen görs på familjen och deras behov av ledigt från vården av sitt barn för att hinna med annat eller bara vila lite. Om behovet är väldigt stort kan det bli fråga om att istället söka avlastningsboende, där barnet spenderar t.ex. varannan helg.
Min bror har arbetat som avlastare, både för barn och unga vars föräldrar behöver det, och för mig de perioder då jag fungerar dåligt och min övriga omgivning behöver det. Fast i det senare fallet så gör han det såklart utan ersättning.
Min bror har arbetat som avlastare, både för barn och unga vars föräldrar behöver det, och för mig de perioder då jag fungerar dåligt och min övriga omgivning behöver det. Fast i det senare fallet så gör han det såklart utan ersättning.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor