KAT-kittet (2)
82 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
KAT-kittet (2)
Hej!
Jag ber om hjälp!
Om det finns någon på detta forum som kan och har KAT-kittet och bor i Stockholm, snälla sänd mig ett pm.
MVH
Moderator mnordgren: Lade till siffra i rubriken för ordningens skull.
Jag ber om hjälp!
Om det finns någon på detta forum som kan och har KAT-kittet och bor i Stockholm, snälla sänd mig ett pm.
MVH
Moderator mnordgren: Lade till siffra i rubriken för ordningens skull.
Senast redigerad av milve 2011-05-05 0:58:08, redigerad totalt 1 gång.
milve skrev:Är det verkligen så få som känner till Kat-kittet och använder det?
Kat-kittet är inget material som du kan använder på dig själv. Det du kan vara hjälpt av är om du kan hitta någon professionell som kan detta material och använder detta som ett kommunikationshjälpmedel i tex samtal/terapi med dig.
Vilka delar och vad Kat-kitt handlar om hittar du här:
http://www.cortexutbildning.se/katkittoversatt.htm
Materialet och metoden är nog på frammarsch, från början användes det mest i mötet med barn, men man har förstått att det också finnas en vinst att använda det i mötet med vuxna. Men fortfarande så är det nog svårt att hitta någon som har gått kursen och är skicklig i att använda det på ett individanpassat sätt.
Bara för att någon har gått kursen så är det inte säkert att det kommer att fungera som metod. Det behövs nog en hel del lyhördhet och naturlig begåvning i att möta klienter för att det ska bli bra.
Senast redigerad av Sam 2011-05-05 0:58:08, redigerad totalt 1 gång.
milve skrev:En studie skulle vara intressant: En grupp gör ingenting, en grupp äter piller och en grupp använder Kat-kitt.
Undrar hur det skulle bli? Någon som vet? Eller tror sig veta?
Tror inte att det går att mäta i förhållande till andra "grupper".
Kat-kittet ensamt som material ger ingen egen effekt, utan först tillsammans med en skicklig "behandlare" och en någorlunda mottaglig klient. Där samspelet fungerar.
De andra typerna av "grupper" kan trots allt ha kontakter med personer som tillför dem en liknade utveckling. men att det då mer handlar om en slump, än att man utgått från ett specifikt kommunikationshjälpmedel.
milve skrev:Vad grundar du dina antaganden på?
Eftersom jag har sett materialet så anser jag att det är värdelöst om det inte finns en fungerande kommunikation/samspel/tillit mellan behandlare och klient. Kat-kittet har inget egen kraft eller verkan för att kunna skapa en förändring /insikt hos mottagaren.
För mig är förmågan hur bra man "utvecklas" individuell. Utvecklingen ser inte lika ut för någon. Utvecklingsförmågan/mottaglighet kan också variera stort inom olika områden, hos samma individ. Därför är Kat-kittet inte jämförbart i grupp, utan bara på ett individuellt plan.
Dessutom ser varje individs problematik/brister olika ut, trots att det kan handla om samma diagnos.
Jag tänker att det är viktigt att förstå att diagnosen inte beskriver individen, utan talar om inom vilka områden problematiken/bristerna finns.
Den personliga utredningen ger däremot, en "karta" över hur varje individs styrkor och svagheter ser ut.
Jag ser bara Kat-kittet som ett hjälpmedel och när det använd på ett rätt sätt och individanpassat, där man utgår från personens egna förutsättningar, så är det ett material/hjälpmedel som är otroligt användbart och bra.
Javisst, Kat-kittet är inget annat än ett hjälpmedel i kommunikationen, ett visualiserande samtalsstöd.
I händerna på en duktig person är det ett suveränt och användbart hjälpmedel och kan kombineras med andra metoder med samma syfte.
I händerna på en duktig person är det ett suveränt och användbart hjälpmedel och kan kombineras med andra metoder med samma syfte.
Senast redigerad av A 2011-05-05 0:58:08, redigerad totalt 1 gång.
Jag har anmält mig till kursen.
Om det är någon som skulle vilja ingå i mitt undersökande arbete med Kat-kittet materialet framöver, sänd mig gärna ett pm. Nu skall jag förändra världen, det kan väl inte vara så svårt?
Om det är någon som skulle vilja ingå i mitt undersökande arbete med Kat-kittet materialet framöver, sänd mig gärna ett pm. Nu skall jag förändra världen, det kan väl inte vara så svårt?
Nääää ..... förändra världen är nog inte så svårt, men ska det va till det bättre så tar det en jäkla tid ....
Jag har fått svar av några som tyvärr inte kunde ge tips.
En tror sig kunna det men vill veta var i "stan" det är annars blir det för otydligt och för många det kan handla om.
Pm:a om du vill så ska jag skicka infon vidare till den personen.
Jag har fått svar av några som tyvärr inte kunde ge tips.
En tror sig kunna det men vill veta var i "stan" det är annars blir det för otydligt och för många det kan handla om.
Pm:a om du vill så ska jag skicka infon vidare till den personen.
Senast redigerad av A 2011-05-05 0:58:08, redigerad totalt 1 gång.
Låter intressant! Vet ej om den psykolog jag ska få träffa har detta material.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-05 0:58:08, redigerad totalt 1 gång.
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
Jag fortsätter på den här tråden eftersom jag skall göra en studie om Kat-kitt.
Jag går en universitetskurs där det ingår att studera något som man själv finner intressant och jag finner Katt-kitt intressant.
I min studie skall de ingå intervjuer med några som har erfarenhet av och att Katt-kitt har hjälpt dom på något sätt och då på vilket sätt. Om erfarenhet och upplevelser att använda materialet. Ålder 18 år och uppåt.
Jag ska förbereda frågorna och till dess undrar jag om det finns någon att intevjua. Det går bra att sända pm eller svara i tråden.
MVH
Jag går en universitetskurs där det ingår att studera något som man själv finner intressant och jag finner Katt-kitt intressant.
I min studie skall de ingå intervjuer med några som har erfarenhet av och att Katt-kitt har hjälpt dom på något sätt och då på vilket sätt. Om erfarenhet och upplevelser att använda materialet. Ålder 18 år och uppåt.
Jag ska förbereda frågorna och till dess undrar jag om det finns någon att intevjua. Det går bra att sända pm eller svara i tråden.
MVH
Jag har hört flera tala gott om det, men såna som tycker det är skit har jag inte hört några. Antagligen för att det inte varit nåt ämne för mig att ta upp. Den positiva kritiken har jag bara råkat höra.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:58:08, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Jag får uppfattningen om att Kat-kitt är ett material som finns, behanlings människor går på kurs och lär sig det, men dom erbjuder de inte till människor med As. I alla fall inte i Sverige. Har jag fel?
Återgå till Att leva som Aspergare