Hjälp, jag är kär i en Aspietjej!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav nano » 2010-01-20 18:20:29

honeysquid skrev:
nano skrev:
honeysquid skrev:...men att man får leda henne och ta initiativ tills hon vågar göra det själv.
Leda?
Inte bestämma vad hon ska göra o sedan förvänta sig att hon ska göra det eller?

Hur exakt utläser du den tolkningen i min text?
Ja det är den tanken jag nog har av ordet leda.
Endera att göra något till leda eller någon som leder någon eller flera.
Mer eller mindre diktera.
Fast så finns det iofs de som leder på ett vettigt vis genom att föregå med gott exempel och att föreslå, diskutera sig fram på ett framgångsrikt vis.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 23:51:24, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav svartamolnet » 2010-01-23 14:01:25

Funktionshinder låter betydligt trevligare än handikapp...

Men tillbaka till ämnet. Jag har fortfarande svårt med ögonkontakt mer än några sekunder med min man, som jag varit tillsammans med i många år. Barnen kan jag titta i ögonen, men jag kommunicerar inte på det viset, utan tittar mest på dem för att de är så gulliga att se på.

För mig (och kanske din tjej också) är orden mycket viktigare än gester och ansiktsuttryck. Då blir det inte så viktigt att titta på den man pratar med. Det kan också kännas obehagligt med ögonkontakt så att man undviker det pga det. Det behöver inte handla om ointresse.

Jag tittar bort av flera olika anledningar. Största anledningen är nog att det är obehagligt med ögonkontakt. Andra anledningen är att det känns onödigt (eftersom jag ändå mest lyssnar på orden). Tredje anledningen är att jag måste koncentrera mig så mycket på att titta att jag inte hör vad personen säger.

Jag är glad att min man kunde bortse från att jag inte tittar på honom så mycket. Det är faktiskt först de senaste två åren som jag blivit medveten om hur viktigt det är med ögonkontakt för "vanliga" människor. Jag hade ingen aning om att min brist på förmåga till ögonkontakt kunde göra dem illa till mods (har fått höra det av min coach på af).
svartamolnet

Anslöt: 2009-09-25

Att tolka en aspietjej

Inläggav pappan » 2010-03-02 9:54:24

Jag funderar mycket över hur jag kan tolka en aspie tjej.

jag är kär i en aspie tjej som följer mig runt överallt, pratar mycket med mig, slår mig på axlen, drar mig i håret, säger jag är rolig och vill ofta dansa med mig oavsett vart vi är. hon tittar ofta på mig när vi pratar med andra folk också. hon tittat alltid på mig först. hon har också sagt till mig att hon tyckte en annan kille var söt. och när en kompis frågade om vi var ihop så sa hon att vi VERKLIGEN INTE var det. men hon gör inte så här mot andra killar vi umgås med.

jag googlade alla dessa saker. Och alla sakerna tyder på att hon gillar mig tydligen. till och med att hon sa hon tyckte en annan kille var söt. ska tydligen vara för hon vill se om jag kämpar för henne.

MEN sen kommer jag till klurigheten. Jag är ingen expert men av vad jag vet om aspergers syndrom så faller lite av dom regler om kropps språk och socialt beteende bort. Hur sjutton ska jag kunna tolka henne då? ska man tolka henne bokstavligt, då vill hon inte bli ihop med mig och tycker en annan kille är söt istället för mig.

nån som har tankar om detta?

Moderator: Slog ihop med en tidigare tråd om samma ämne.
Senast redigerad av pappan 2011-05-05 0:54:07, redigerad totalt 1 gång.
pappan

Anslöt: 2008-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2010-03-02 10:10:50

Det finns ingen karta till hur tjejer funkar, asperger eller inte asperger.
Funderat på den gamla beprövade metoden att lära känna henne?
Prata kan man också göra.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:54:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav kakmonstret » 2010-03-02 11:02:27

Hon verkar knäpp och omogen. Lycka till! :wink:
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-05 0:54:07, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav sigge » 2010-03-02 11:54:02

pappan skrev:jag är kär i en aspie tjej som följer mig runt överallt, pratar mycket med mig, slår mig på axlen, drar mig i håret, säger jag är rolig och vill ofta dansa med mig oavsett vart vi är. hon tittar ofta på mig när vi pratar med andra folk också. hon tittat alltid på mig först. hon har också sagt till mig att hon tyckte en annan kille var söt. och när en kompis frågade om vi var ihop så sa hon att vi VERKLIGEN INTE var det. men hon gör inte så här mot andra killar vi umgås med.

jag googlade alla dessa saker. Och alla sakerna tyder på att hon gillar mig tydligen. till och med att hon sa hon tyckte en annan kille var söt. ska tydligen vara för hon vill se om jag kämpar för henne.

Lite kul att du var tvungen att googla alla dessa tydliga signaler, lite aspergervarning tycker jag. :) Om det sen gäller henne kan jag ju inte veta. Du kan ju testa med att göra samma saker, dra henne i håret och slå lite på henne för att se vad som händer. Om du inte har koll på din styrka (du skall ju inte spöa upp henne) så kan du nog röra vid henne på andra sätt. Hon verkar ju vilja ha kroppskontakt med dig. Chansa och se vad som händer.
Senast redigerad av sigge 2011-05-05 0:54:07, redigerad totalt 1 gång.
sigge

Anslöt: 2010-01-23

Inläggav pappan » 2010-03-02 23:28:51

jahapp jag blir fan tokig. hon höll mig i handen nästan hela dagen idag. hon sa hon höll mig i handen för jag inte skulle tappa bort mig. Hon hängde sen med mig hem och vi dansade en massa. men hon frågar mig om jag kan tänka mig dansa med andra tjejer och så.

Ska nog fråga henne vad hon mennar med alla dessa saker.

Är dock rätt säker på det handlar om att hon känner sig trygg med mig.. inget mer... inget mindre.. jag söker mer än bara trygghet. jag söker känslor . och attraktion. vilket jag tvivlar hon känner för mig.
pappan

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-03-02 23:45:44

Hade det varit vilken tjej om helst skulle jag ha sagt le och var glad och pressa henne inte för mycket på vad hon menar.

Det kan dock hända att just den här tjejen vet vad hon menar men är lite för osäker på dig för att våga säga det.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-05 0:54:07, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav evilmaster » 2010-03-03 14:23:32

Det är väl bara att fråga henne rakt ut om vad du funderar över?
Jag skulle gissa på att du får helt ärliga svar tillbaka faktiskt.
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:54:07, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster

Anslöt: 2009-06-03

Inläggav pappan » 2010-03-03 17:44:00

frågade henne om varför hon höll mig i handen och varför hon inte tog väck min hand när jag höll om henne när vi satt ner i en soffa.

Hon sa att hon tyckte det var okey. jag frågade om hon fann det mysigt. hon svarade ja det tyckte hon.

Jag frågade om hon håller alla killar i handen. hon svarade nej.

ska fråga henne varför hon frågar mig om jag vill bjuda upp andra tjejer och ragga på andra tjejer. glömde fråga det.

Men känns ändå lite lättare att umgås med henne. märkt att fråga inte är så farligt och hon svarar ärligt och rakt på sak. Vilket uppskattas.

höll henne i handen idag med. ska ha filmkväll på fredag hela dagen med henne. blir bra att känna av mer och kanske fråga nåt om jag är osäker.
pappan

Inläggav nano » 2010-03-04 13:39:09

:)

Tänker genast på ett värdelöst råd jag fick av en manlig kollega, han sade att det bästa för att göra en tjej intresserad är att titta på andra tjejer.
Jag blev minst sagt förvånad när en tjej bekräftade att hon tyckte det var det bästa sättet.
Faktum är att jag inte tror att hon verkligen tyckte det men att hon sade det av någon anledning.
Kanske denna tjej hört liknande råd.

Antagligen testar hon dig också.
Senast redigerad av nano 2011-05-05 0:54:07, redigerad totalt 1 gång.
nano

Inläggav kakmonstret » 2010-03-04 14:13:10

pappan skrev:frågade henne om varför hon höll mig i handen och varför hon inte tog väck min hand när jag höll om henne när vi satt ner i en soffa.

Hon sa att hon tyckte det var okey. jag frågade om hon fann det mysigt. hon svarade ja det tyckte hon.

Jag frågade om hon håller alla killar i handen. hon svarade nej.

ska fråga henne varför hon frågar mig om jag vill bjuda upp andra tjejer och ragga på andra tjejer. glömde fråga det.

Men känns ändå lite lättare att umgås med henne. märkt att fråga inte är så farligt och hon svarar ärligt och rakt på sak. Vilket uppskattas.

höll henne i handen idag med. ska ha filmkväll på fredag hela dagen med henne. blir bra att känna av mer och kanske fråga nåt om jag är osäker.

Roligt att höra att du får ärliga svar tillbaka. Det bådar gott. Hon kanske inte vet vad hon vill riktigt men kanske blir säkrare på saken ju mer ni umgås och pratar? Lite får man pressa tycker jag, på ett bra sätt :wink:
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-05 0:54:07, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav sigge » 2010-03-09 20:38:07

Pappan, hur går det för er? Kommer ni nån vart?
Senast redigerad av sigge 2011-05-05 0:54:07, redigerad totalt 1 gång.
sigge

Inläggav pappan » 2010-03-10 23:57:10

Bjöd hem henne.. hon frågade om hon skulle betala för sig för mat och sjuss. hon sa hon ville. Jag tog det bokstavligt och tog betalt.

Dagen efter får jag reda på genom okänd 3:e person som hon pratat med om att jag var skum som tog betalt för mat och sjuss av henne och hon slutade prata med mig.

Fick reda på att aspie tösen vart intresserad av mig genom samma okänd tredje person. kändes skumt att få reda på det på det sättet. strax efteråt fick hon reda på att jag fått reda på det. så vi satte oss ner och pratade öppet om alltihopa. Visar sig att hon tänkt precis som jag. Hon vart intresserad men trodde jag inte var det och att jag bara testade utan att menna nåt med det..

Så nu vet vi att vi båda är intresserade av varandra.. och vet inte riktigt vad vi ska göra med det hela nu... hade filmkväll igen.. jag bjöd på allt. vi såg film och skrattade. Hon har slutat dansa med mig för jag inte kan stegen man måste kunna . trist . vi har inte hållt handen eller kramats.. känns skumt alltihopa.. och hon vill inte nån ska veta vi är ihop.. så stor ålder skillnad och sånt. känns jobbigt.. veta hon gillar mig.. jag gillar henne.. men kan inte visa det inför nån annan en henne privat.. överallt annars får jag hålla det inne.. jag kommer må piss av det.. så ska jag skratta eller gråta...?
Senast redigerad av pappan 2011-05-05 0:54:14, redigerad totalt 1 gång.
pappan

Inläggav nano » 2010-03-11 0:08:02

Ni båda får stunder då ni mår ruskigt bra :)

Hur gammal är hon o hur gammal är du?
Senast redigerad av nano 2011-05-05 0:54:14, redigerad totalt 1 gång.
nano

Inläggav ufo » 2010-03-11 3:06:33

Grattis

vill kommentera detta.
pappan skrev:hon gillar mig.. jag gillar henne.. men kan inte visa det inför nån annan en henne privat.. överallt annars får jag hålla det inne.. jag kommer må piss av det.. så ska jag skratta eller gråta...?
Många förhållanden är hemliga i början.
Efterhand som nervositeten släpper tror jag det blir mindre hemligt.

Så skratta o njut
Senast redigerad av ufo 2011-05-05 0:54:14, redigerad totalt 1 gång.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav rdos » 2010-03-11 7:30:07

Låter som ett riktigt aspie-kap med en del egenheter och nojor.
:wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-05 0:54:14, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav pappan » 2010-03-11 10:21:02

nano skrev:Ni båda får stunder då ni mår ruskigt bra :)

Hur gammal är hon o hur gammal är du?

Jag e 27 och hon är 18.

Ska försöka njuta mer och inte nojja för mycket.

Aldrig haft en aspie tjej innan, blir så specielt pga jag själv har aspie drag också. känns som verbal kommunikation är tok viktigt annars nojjar vi båda iväg och får föreställingar om varandra eller så som inte alls stämmer. Som te.x att vi båda tror att den andra tycker man är tråkigt för man inte kännt man kunnat läsa av man haft roligt på rätt sätt eller så. nån som känne igen sig?
pappan

Inläggav evilmaster » 2010-03-11 14:10:32

pappan skrev:Jag e 27 och hon är 18.

Aldrig haft en aspie tjej innan, blir så specielt pga jag själv har aspie drag också. känns som verbal kommunikation är tok viktigt annars nojjar vi båda iväg och får föreställingar om varandra eller så som inte alls stämmer. Som te.x att vi båda tror att den andra tycker man är tråkigt för man inte kännt man kunnat läsa av man haft roligt på rätt sätt eller så. nån som känne igen sig?

Känner igen mig, både i åldersskillnaden och det andra... Jag var på tok för svartsjuk och jag förlorade min flickvän.

Prata mycket och försök att förstå henne. Acceptera dessutom att hon är yngre och behöver göra saker som du kanske har växt ifrån. Lita på henne!
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:54:14, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster

Inläggav pappan » 2010-03-11 18:46:32

evilmaster skrev:

Känner igen mig, både i åldersskillnaden och det andra... Jag var på tok för svartsjuk och jag förlorade min flickvän.

Prata mycket och försök att förstå henne. Acceptera dessutom att hon är yngre och behöver göra saker som du kanske har växt ifrån. Lita på henne!

Tack för tipset. Jag är otroligt avundsjuk av mig. Hon gillar att dansa ute ibland folk och jag e folkskygg. Men ska verkligen försöka allt jag kan att inte låta det gå utöver henne. ska lita på henne. Och hoppas hon litar på mig tillbaka. Men du har en viktigt poäng här. och jag känner jag är lyckligt lottad att hittat denna tjej och har en möjlighet att få vara med henne och hon med mig.
pappan

Inläggav evilmaster » 2010-03-11 21:09:09

pappan skrev:
evilmaster skrev:

Tack för tipset. Jag är otroligt avundsjuk av mig. Hon gillar att dansa ute ibland folk och jag e folkskygg. Men ska verkligen försöka allt jag kan att inte låta det gå utöver henne. ska lita på henne. Och hoppas hon litar på mig tillbaka. Men du har en viktigt poäng här. och jag känner jag är lyckligt lottad att hittat denna tjej och har en möjlighet att få vara med henne och hon med mig.

Återigen så känner jag igen mig. Jag var (är) också väldigt folkskygg. Så här i efterhand så önskar jag att jag vågade mycket mer och gjorde fler uppoffringar för henne. Men mina misstag är ju värdefulla så länge det kan hjälpa någon annan. :)
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:54:15, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster

Inläggav nano » 2010-03-12 1:26:31

Ha, min tanke precis när jag berättar misstag jag gjort i livet.
Fått försvara att jag berättar att det är jag som gjort misstagen ibland.
Verkar som en del tycker man ska berätta i form av att någon annan gjort det, men då får man ju klagomål för det istället.
Brukar stabilt bara säga att jag tycker si eller så så brukar det tyckas bättre om att man berättar egna misstag istället.
Senast redigerad av nano 2011-05-05 0:54:15, redigerad totalt 1 gång.
nano

Inläggav evilmaster » 2010-03-12 1:32:52

nano skrev:Ha, min tanke precis när jag berättar misstag jag gjort i livet.
Fått försvara att jag berättar att det är jag som gjort misstagen ibland.
Verkar som en del tycker man ska berätta i form av att någon annan gjort det, men då får man ju klagomål för det istället.
Brukar stabilt bara säga att jag tycker si eller så så brukar det tyckas bättre om att man berättar egna misstag istället.

Jag står för vem jag är och skäms inte för det på något vis. Om någon inte tåler det så är det inte mitt problem (förutsatt att jag inte medvetet har gjort någon illa förstås). Jag förstår verkligen inte varför det ska behöva finnas någon anledning till att linda in något på det viset. Dessutom så förutsätter jag att mina vänner respekterar mig och litar på det jag säger, speciellt när det kommer utifrån egna erfarenheter.
Om någon inte kan respektera en, trots att man har gjort misstag i livet, då är det inte någon människa som är värd att bry sig speciellt mycket om.

Kortfattat; Jag föredrar att bli omtyckt för den jag är och det som har format mig som person. Det gäller både det bra och dåliga erfarenheter eller beslut i livet.
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:54:15, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster

Inläggav sigge » 2010-03-12 13:17:56

så stor ålder skillnad och sånt

Jag e 27 och hon är 18.

9 år är väl inte så farligt. Man är visserligen väldigt ung när man är 18, men det hade varit betydligt värre om du var 23 och hon var 14.
Senast redigerad av sigge 2011-05-05 0:54:15, redigerad totalt 1 gång.
sigge

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in