NPF-forum Uppsala
34 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
NPF-forum Uppsala
På torsdag-lördag är det NPF-forum i Uppsala, någon som varit där? Är det intressant? Jag skall åka dit iom styrelsen i Attention Karlstad. Antar det inte blir så mycket tid för utsvävningar men ska nån annan dit?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:00:12, redigerad totalt 1 gång.
Föreläsningar om nyheter inom NPF-svängen, utställare. Kongress ungefär. Middagar, utbildningar och underhållning. Svindyrt dock, jag skulle inte kunnat åka utan Attention, särskilt då man behöver hotell också. Det är tre heldagar, men vi åker tidigt torsdag och hem sent lördag, så vi bara behöver två hotellnätter.
http://www.attention-riks.se/index.php/npf-forum-2010.html
NPF-forum är nog en bra grej, men svindyrt. Dock: lördagen är öppen för allmänheten och det är gratis inträde (det är däremot inte lika många aktiviteter då).
Undertecknad kommer dyka upp där under lördagen.
Undertecknad kommer dyka upp där under lördagen.
Senast redigerad av Deep_Space 2011-05-05 1:00:12, redigerad totalt 1 gång.
- Deep_Space
- Anslöt: 2009-11-13
MsTibbs skrev:Föreläsningar om nyheter inom NPF-svängen, utställare. Kongress ungefär. Middagar, utbildningar och underhållning. Svindyrt dock, jag skulle inte kunnat åka utan Attention, särskilt då man behöver hotell också. Det är tre heldagar, men vi åker tidigt torsdag och hem sent lördag, så vi bara behöver två hotellnätter.
Du kan få övernatta hos mig annars. Men jag antar att Attention betalar din hotellräkning, eller?
Vore skoj att ses om du har tid. Får se om jag kanske tar mig dit på lördagen om det är gratis inträde då.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:00:12, redigerad totalt 1 gång.
Heliora skrev:MsTibbs skrev:Föreläsningar om nyheter inom NPF-svängen, utställare. Kongress ungefär. Middagar, utbildningar och underhållning. Svindyrt dock, jag skulle inte kunnat åka utan Attention, särskilt då man behöver hotell också. Det är tre heldagar, men vi åker tidigt torsdag och hem sent lördag, så vi bara behöver två hotellnätter.
Du kan få övernatta hos mig annars. Men jag antar att Attention betalar din hotellräkning, eller?
Vore skoj att ses om du har tid. Får se om jag kanske tar mig dit på lördagen om det är gratis inträde då.
Ja Attention betalar hotell, redan bokat. Nära Fyrishov (?) dessutom. Vore kul att träffa dig. Dyk gärna upp på lördag.
Kostar allt, jag hittar inget om kostnaderna utom för konserten med Carolina af Ugglas (något billigare för Attentionmedlemmar men hur bevisar man det?)?
Här är programmet:
http://www.attention-riks.se/images/stories/dokument/programblad2.pdf
Här är programmet:
http://www.attention-riks.se/images/stories/dokument/programblad2.pdf
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 1:00:12, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:Kul Deep_Space! Du får vinka om du ser mig!
Jag lovar att heja (om jag känner igen dig, vill säga). Kommer f.ö. nog vara där hela lördagen.
Alien skrev:Kostar allt, jag hittar inget om kostnaderna utom för konserten med Carolina af Ugglas (något billigare för Attentionmedlemmar men hur bevisar man det?)?
Har för mig att det kostar typ 675 spänn per dag torsdag - fredag om man är Attention-medlem och annars det dubbla. Galan kostar extra, tror jag. Som redan påpekats är alltså lördagen gratis.
Informationen om evenemanget har f.ö. - möjligen med undantag av senaste tiden - varit rätt bristfällig på nätet och då inte minst vad det kostar, vilket förstärker mitt intryck att man från arrangörernas sida inte riktigt förstått hur de ekonomiska realiteterna ser ut för åtskilliga med NPF-diagnos. Sjukpension är ju dessvärre ingen ovanlighet bland oss.
Jag besöker stundom Attentions cafékvällar här i Uppsala och har hört flera uttrycka frustration över de höga priserna.
- Deep_Space
Känns som det mera är för de "professionella" då, som kan få arbetsgivaren att betala.
Nå, jag ska iaf dyka upp på lördag. Synd att man inte kan höra på föredraget om hjärnan på torsdag.
Nå, jag ska iaf dyka upp på lördag. Synd att man inte kan höra på föredraget om hjärnan på torsdag.
Alien skrev:Känns som det mera är för de "professionella" då, som kan få arbetsgivaren att betala.
Ja, åt det hållet går också mina misstankar...
Dessvärre är väl åtskilliga av dessa professionella offentliganställda, och då är det skattepengar som används till denna och andra konferenser. Nåväl, det kan väl vara bra att de professionella får nya kunskaper och insikter, då det kan komma oss brukare (eller vad vi nu kallas) till gagn.
Alien skrev:Synd att man inte kan höra på föredraget om hjärnan på torsdag. Nå, jag ska iaf dyka upp på lördag.
Det föredraget skulle även undertecknad viljat höra. Vi kanske springer på varandra på lördag då.
- Deep_Space
Man hoppas bara att dessa professionella får höra folk av oss, från insidan, komma till tals med våra egna berättelser. Där upplevs väl Attention åtminstone väldigt mycket bättre - inte mindre dåliga, utan verkligen bättre - än fd RFA på att låta vår grupp komma till tals, nå förtroendeuppdrag och så vidare.
Däremot skulle det kanske vara en bra idé om OA blev inkopplade och fick vara med på ett hörn i de här sammanhangen. Nästa år kanske? Autism- och Aspergerförbundet har ju märkt officiellt att vi är på banan och själva kontaktat oss för att etablera en officiell kontakt. Det har inte Attention gjort. Än.
Vi har en distriktsordförande i Attention med egen diagnos med som medlem, och det finns väl både en och annan till med uppdrag i Attention som om inte annat någon gång under åren har svarat ja om att gå med i OA och som sedan dess står på medlemslistan... (;)) så vetskap om att OA åtminstone finns existerar det i allra högsta grad inom Attentions väggar. Men visst ska man väl kanske göra något själv också!
Däremot skulle det kanske vara en bra idé om OA blev inkopplade och fick vara med på ett hörn i de här sammanhangen. Nästa år kanske? Autism- och Aspergerförbundet har ju märkt officiellt att vi är på banan och själva kontaktat oss för att etablera en officiell kontakt. Det har inte Attention gjort. Än.
Vi har en distriktsordförande i Attention med egen diagnos med som medlem, och det finns väl både en och annan till med uppdrag i Attention som om inte annat någon gång under åren har svarat ja om att gå med i OA och som sedan dess står på medlemslistan... (;)) så vetskap om att OA åtminstone finns existerar det i allra högsta grad inom Attentions väggar. Men visst ska man väl kanske göra något själv också!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 1:00:12, redigerad totalt 1 gång.
Få se om vi hittar varandra där! Jag ska försöka komma tidigt (men Orsa kompani lovar ingenting bestämt). Antar att det finns möjlighet att köpa något att äta där.
Finns tydligen en utställning om socker också, i "ABF:s kreativa rum".
Finns tydligen en utställning om socker också, i "ABF:s kreativa rum".
Heliora skrev:Jag skall också dit till Ragnevis, tänkte jag, plus föredraget efter som skulle vara det sista.
Jag hoppar över ändå. Orkar inte cykla, och blir för dyrt med buss. Sen har ju MsTibbs åkt hem redan också, det var ju henne jag ville träffa.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:00:12, redigerad totalt 1 gång.
Nu har jag precis kommit hem. Har varit där torsdag och fredag. Några av oss åkte hem efter frukost idag lördag, för det är mest de i styrelsen som skulle få info. Kul och intressant men jag tycker det är skönt att vara hemma och varva ner. Roligast var dricka vin på hotellrummet...
Hej MsTibbs!
Jag tänkte på dig när jag var där i dag och letade efter dig med ditt hårfärg som jag såg i bild på din hemsida men jag hittade inte dig alls där.
Först när jag läser här så förstod jag att du hade åkt hem redan på förmiddagen fast du skrev att du skulle vara där även på lördag, Lite snopet för det hade varit trevligt att få se dig där.
mvh Noli
Jag tänkte på dig när jag var där i dag och letade efter dig med ditt hårfärg som jag såg i bild på din hemsida men jag hittade inte dig alls där.
Först när jag läser här så förstod jag att du hade åkt hem redan på förmiddagen fast du skrev att du skulle vara där även på lördag, Lite snopet för det hade varit trevligt att få se dig där.
mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-05 1:00:12, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker att det var trevligt att vara där på öppet hus-dagen och det var ganska mycket folk där bl.a. träffade jag Alien där men jag hittade inte några andra från Aspergerforum där.
Det finns många utställningsmontrar vars flera av nontrar handlar om skola, Daglig verksamhet och arbetsliv, där i den stora sporthallen bl.a. Attentions monter med bl.a. bokbord där jag köpte några böcker på plats.
Böckerna jag köpte där heter:
"Jag och mina diagnoser", Håkan Jansson.
"Tio kvinnor med ADHD"
"Strider under hjärnåldern", Vanna Beckman och så har jag köpt en röd Attentions-väska.
Jag träffade några som jag känner i vår stad där.
Mitt under dagen kom det en överraskning på scenen och det var Anders Linder som spelade taxichauffören Peo som pratade och sjöng för oss. Det var roligt tycker jag som brukar titta på Vintergatan-programmen på TV.
Om ni är nyfikna på hur Peo ser ut så kan ni titta på programmet "Vid vintergatans slut" kl 19.00 i kväll dvs lördagkväll både i SVT 1 och i Barnkanalen och i barnkanalen sänds även nästa avsnitt kl 19.30 under samma kväll.
Som sagt, jag och min kontaktperson tycker att det var trevligt att vara där och tittade runt och lyssnade på prat och musik och träffade några som vi känner.
mvh Noli
Det finns många utställningsmontrar vars flera av nontrar handlar om skola, Daglig verksamhet och arbetsliv, där i den stora sporthallen bl.a. Attentions monter med bl.a. bokbord där jag köpte några böcker på plats.
Böckerna jag köpte där heter:
"Jag och mina diagnoser", Håkan Jansson.
"Tio kvinnor med ADHD"
"Strider under hjärnåldern", Vanna Beckman och så har jag köpt en röd Attentions-väska.
Jag träffade några som jag känner i vår stad där.
Mitt under dagen kom det en överraskning på scenen och det var Anders Linder som spelade taxichauffören Peo som pratade och sjöng för oss. Det var roligt tycker jag som brukar titta på Vintergatan-programmen på TV.
Om ni är nyfikna på hur Peo ser ut så kan ni titta på programmet "Vid vintergatans slut" kl 19.00 i kväll dvs lördagkväll både i SVT 1 och i Barnkanalen och i barnkanalen sänds även nästa avsnitt kl 19.30 under samma kväll.
Som sagt, jag och min kontaktperson tycker att det var trevligt att vara där och tittade runt och lyssnade på prat och musik och träffade några som vi känner.
mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-05 1:00:12, redigerad totalt 1 gång.
Noli: Jag trodde jag skulle vara där även idag lördag, fick reda på det först igår tror jag, i vilket fall, utan internetmöjlighet. Jag skakade tass med ragnevi och såg "Jag och mina diagnoser" Håkan Jansson samt vår fd ordförande som nu flyttat och Leneh som sjöng på vårt årsmöte och pratade också litet med Eric Donell. Missade iom detta även Heliora, men när min bil gick tidigare var det okej, jag är totalt utsliten efter dessa två långa dagar. Kan dock rekommendera!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:00:19, redigerad totalt 1 gång.