Aspergers syndrom - sjukdom eller funktionshinder?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lakrits » 2010-03-06 21:13:04

jonsch skrev:
alfapetsmamma skrev:... ord som fel, defekt ...

Lakrits skrev:För mig är de begreppen neutrala om de används konstruktivt, t.ex. i forskning eller för att beskriva ett avsteg från de två första kvartilerna i en normalfördelning. Jag vet ju med mig att jag inte är sämre än andra bara för att min hjärna fungerar annorlunda, men jag skulle ändå beskriva de gen(grupp)er som ställer till det för mig som defekta jämfört med hur samma gen(grupp)er fungerar hos en kontrollgrupp. Det gör inte mig defekt, som jag ser det.

Det där fattar jag inte alls. Skulle vilja försöka få mig att förstå hur du tänker/känner där?

Visst, om jag har en fotvårta så gör det knappt min fot så defekt så det är ens mätbart men t.om. i det exemplet så är ju foten objektivt sett en smula handikappad, d.v.s. räknat över alla situationer som två fötter, en med och en utan vårta men i övrigt identiska, kan hamna i.

Så du ser kanske någon annan aspekt av saken?

Det jag skriver är att "defekt" och "fel" m.fl. ord används och uppfattas olika beroende på i vilket sammanhang de används. Om man talar om en utvecklingsskada från fosterstadiet, så är t.ex. hjärnan defekt. Där är ordet neutralt och avser bara att beskriva ett tillstånd som skiljer sig från det normala. Om jag däremot skulle säga att personen med samma skada är defekt, så används det i ett nedvärderande och negativt sammanhang.

@Truly: Om du läser tråden ser du att jag inte hoppar på henning, utan tvärtemot tar hans frågeställning på allvar. Han frågade vad en sjukdom var, och jag gav honom en kort definition. Det uppkom en diskussion om sjukdom vs. syndrom och jag gav min syn på saken där. Hela tiden utan att behandla henning illa. Om du tror att jag hackar på honom bara för att han har gjort en liten språklig blunder (som jag inte ens har lagt märke till), så visar det mer om din syn på dina medmänniskor än min.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:56:55, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav barracuber » 2010-03-06 21:28:02

Skillnaden som jag ser det är kulturell, sociologisk eller whatever. En diabetiker måste ta sin spruta eller motsvarande. Asperger uppfattas som ett hinder av många NT men inte pga något fysiskt fenomen utan en kulturell avvikelse i vid bemärkelse.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:56:55, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav jonsch » 2010-03-06 21:31:43

Truly skrev:Om diabetiker fungerar sämre än friska så gör ju även Aspergare det eftersom det finns vissa kriterier som måste uppfyllas för att få en diagnos (t.ex. det sociala samspelet, ToM osv).

AS-diagnosen görs inte utifrån hur bra man funkar, räknat över alla upptänkliga situationer. De görs dels utifrån rena egenskaper, som varken är bra eller dåliga, och dels utifrån hru bra man funkar i vissa, utvalda situationer. Men det skiftar. Jag är inte sjuk, eller defekt, såvitt någon kunnat visa. Andra AS-diagnosticerade är och/eller erkänner sig vara det.

Jag utgick väl förhastat från att du höll med om och utgick från de resonemangen. Men således:

Truly skrev:
jonsch skrev:Jäpp, du funkar sämre, jämfört med om du inte hade haft diabetes men i övrigt varit som du är nu. Det var väl ingen nyhet?

Då det gäller min diabetes så vare sig ÄR jag sämre eller fungerar sämre. Det beror ju på förutsättningarna. Jag har inte samma förutsättningar som de som inte har diabetes. Jag saknar insulinproduktion helt och hållet och kan därför inte jämföras med de som inte har diabetes.

Visst kan du jämföras med dem som inte har diabetes. Jag jämför dig, och (om du nu inte av något konstigt skäl ljuger, inte tror jag det) befinner jag dig funka sämre än tillräckligt Truly-lika personer som inte har diabetes. Du har inte samma förutsättningar. Du har sämre.

Truly skrev:Precis som Aspergare inte har samma förutsättningar som NT's och därför inte kan jämföras.

Men det kan vi ju. Vi också. Och det skiftar från person till person men jag påstår att jag fungerar minst lika bra som en tillräckligt jonsch-lik person utan någon form av aspighet. Om nån försöker begränsa min frihet med hänvisning till att jag inte fungerar så bra, så slåss jag, till döden om målet är värt risken. För sådan begränsning saknar grund. Det är inga lättsamma grejer det här, menar jag.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-05 0:56:55, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav jonsch » 2010-03-06 21:41:26

Lakrits skrev:Om man talar om en utvecklingsskada från fosterstadiet, så är t.ex. hjärnan defekt. Där är ordet neutralt och avser bara att beskriva ett tillstånd som skiljer sig från det normala. Om jag däremot skulle säga att personen med samma skada är defekt, så används det i ett nedvärderande och negativt sammanhang.

Då förstår jag på sätt och vis hur du tänker. Men jag får inte ihop det logiskt; som jag skrev till Truly så medför en defekt ju att man funkar sämre - annars skulle den definitionsmässigt inte vara någon defekt. Och funkar man sämre så är det berättigat att begränsa ens frihet, räknat över alla möjliga utmaningar och tillhörande lyckoupplevelser som finns här i världen. För funkar man sämre ställer man ju oftare än andra till med ineffektivitet och skador - det är ju nämligen definitionen av att funka sämre.
jonsch

Inläggav Lakrits » 2010-03-06 21:56:07

jonsch skrev:Men jag får inte ihop det logiskt; som jag skrev till Truly så medför en defekt ju att man funkar sämre - annars skulle den definitionsmässigt inte vara någon defekt. Och funkar man sämre så är det berättigat att begränsa ens frihet, räknat över alla möjliga utmaningar och tillhörande lyckoupplevelser som finns här i världen. För funkar man sämre ställer man ju oftare än andra till med ineffektivitet och skador - det är ju nämligen definitionen av att funka sämre.

Ja, en hjärna som min fungerar sämre inom vissa områden, t.ex. kognition. Men samma defekt har också gjort också att jag har fått större kapacitet än de flesta inom andra områden. Fast jag skulle gissa att lejonparten av min hjärna ändå fungerar som hos normalbefolkningen.

Du lägger in alldeles för mycket egna känslor och målar fan på väggen när du tar dig an definitionsproblematiken. För dig är ord som "störning" och "defekt" djupt negativa i vilka sammanhang de än används. För mig är de bara negativa när de används medvetet nedvärderande. Jag tror att det är viktigt att inte fastna i facktermerna och läsa in saker i dem som inte finns, att skilja på sakfrågor och personfrågor.

SR P1 Språket tog i ett program (eller två separata; minns inte) upp hur skällsord kommer till och varför vissa yrkestitlar blir så förknippade med negativa känslor att de måste bytas ut. Som ett exempel inom ett annat område tog de upp hur "mongoloid störning" byttes mot "Downs syndrom" efter att det förra blivit stigmatiserat.
Lakrits

Inläggav jonsch » 2010-03-06 22:03:41

Lakrits skrev:Du lägger in alldeles för mycket egna känslor och målar fan på väggen när du tar dig an definitionsproblematiken. För dig är ord som "störning" och "defekt" djupt negativa i vilka sammanhang de än används.

Nej då. Inte främst för mig utan främst för alla som kan tänkas bedöma mig, och dig, i varje situation, utifrån de termer som är kanske befogade i vissa situationer.

Kanske, men mer befogade ord är nog "avvikelse, avvikande". För defekt har som sagt en betydelse som gäller över lag, för människan och dess funktion som helhet, i livet och världen som helhet.
jonsch

Inläggav Lakrits » 2010-03-06 22:15:55

jonsch skrev:Nej då. Inte främst för mig utan främst för alla som kan tänkas bedöma mig, och dig, i varje situation, utifrån de termer som är kanske befogade i vissa situationer.

Kanske, men mer befogade ord är nog "avvikelse, avvikande". För defekt har som sagt en betydelse som gäller över lag, för människan och dess funktion som helhet, i livet och världen som helhet.

Ja, ja...

Jag har noterat att det här forumet och vården som helhet har en djupt pessimistisk och dystopisk syn på sin omvärld och mänskligheten. Men jag kommer i alla fall fortsätta att gå i svaromål mot sådana som lägger mig min hjärna till last. Hypotetiska resonemang härvidlag om personer jag aldrig har träffat eller bemötanden jag aldrig har upplevt, de lämnar jag därhän. Jag klarar mig uppenbarligen, trots att omvärlden konspirerar mot oss, så varför skulle då andra inte kunna göra detsamma.

Fast om de saktmodiga ännu inte har ärvt himmelriket, så kanske de är på väg att uppfylla jorden.
Lakrits

Inläggav jonsch » 2010-03-06 22:41:19

Var det där ett smått poetiskt sätt att krångla dig från saker du inte vill kännas vid, Lakrits? :wink:

Närmre bestamt, var ...
Lakrits skrev:Hypotetiska resonemang härvidlag om personer jag aldrig har träffat eller bemötanden jag aldrig har upplevt, de lämnar jag därhän.

ett påpekande om att du inte är övertygad om att man eller du eller jag utsätts för såna fördomsfulla bedömare som jag skrev om? I så fall ber jag dig att se en personalansvarig framför dig, och ber dig att tänka dig dess tankar inför någon det framkommer har AS-diagnos.

Eller en genomsnittlig kvällpress-läsare, för den delen.

[EDIT] Mer specifikt är det intressant hur den personalansvarige och kvällpressläsaren tänker om någon som anges ha en defekt, respektive om någon anges vara avvikande.
jonsch

Inläggav Lakrits » 2010-03-06 22:57:37

jonsch skrev:Var det där ett smått poetiskt sätt att krångla dig från saker du inte vill kännas vid, Lakrits? :wink:

Närmre bestamt, var ...
Lakrits skrev:Hypotetiska resonemang härvidlag om personer jag aldrig har träffat eller bemötanden jag aldrig har upplevt, de lämnar jag därhän.

ett påpekande om att du inte är övertygad om att man eller du eller jag utsätts för såna fördomsfulla bedömare som jag skrev om? I så fall ber jag dig att se en personalansvarig framför dig, och ber dig att tänka dig dess tankar inför någon det framkommer har AS-diagnos.

Eller en genomsnittlig kvällpress-läsare, för den delen.

Nej, det var ett sätt för mig att förklara att jag inte känns vid den oerhörda misstron till andra människor. Jag har lyckats att bli anställd förut och kommer antagligen att lyckas igen. Annars får jag väl starta eget.

Jag förutsätter hur som helst inte att den jag pratar med anser att jag är en idiot eller en belastning. Jag förutsätter heller inte att jag sitter inne med den mest korrekta sammanfattningen av samhällets tillstånd eller att jag har lidit mer än den jag talar med kan förstå. Det kan mycket väl vara så att jag har varit heltidssjukskriven i fyra år, legat på sjukhus flera gånger under den tiden och haft att göra med torra, omedkännande paragrafryttare inom den kommunala och statliga byråkratin. Men det gör inte nödvändigtvis att jag tappar förtroendet för samhället i stort, eller för min egen förmåga att manövrera genom det. Det finns nämligen fullt av kloka människor därute, som arbetar för samhällets minsta och böjer alla regler de får tag i om det behövs.

Jag läser tyvärr inte AB eller Expressen, så jag vet inte hur deras genomsnittlige läsare är. Läskunnig, antar jag. Och förhållandevis ofta i en affär eller kiosk där tidningarna ifråga säljs. Kanske heter han Lennart.
Lakrits

Inläggav jonsch » 2010-03-06 23:19:02

Jag känner bara trevliga människor som heter Lennart. Med det om kvällpressläsarna menade jag att det är kvällspressen som är gladast i braskande rubriker om aspergermördare och det rimligen för att tillfredsställa en publik som i snitt är fördomsfull nog att uppskatta sånt.

Det är såna observationer och slutledningar som jag grundar min världsbild på, Lakrits. Det gläder mig och värmer mig att du är positiv, mer än jag kanske. Och visst finns det gott om bra folk. Men "defekt" är i.a.f. ett ord som jag undviker att använda om min aspighet.

Det visste vi väl från början, men vi har kanske lärt förstå varandra litet.

/ J
jonsch

Inläggav Lakrits » 2010-03-06 23:20:07

Ja, kanske det...
Lakrits

Inläggav Björne » 2010-03-06 23:46:00

Jag trodde att de senaste rönen tydde på att autism (och adhd och asperger) berodde på fosterskador under graviditeten i kombination med recessiva gener? Vilkas frekvens ökar ifall modern levde osunt under graviditeten och tog droger, rökte eller dylikt.

Precis som homosexualitet. Var på ett föredrag med en känd hjärnfoskare för länge sedan där hon framförde teorin om att homosexualitet delivs kunde förklaras med att fostervattnet innehöll för mycket östrogen eller testosteron. Tror många i publiken inte gillade vad hon hade att säga men själva inte visste tillräckligt för att ifrågasätta hennes forskning.

Isåfall är det ju glasklart att asperger (och homosexualitet för den delen) är en hjärnskada. Varför ska man sticka under stolen med det? Bara för att det finns okunniga människor som lägger negativa värderingar i orden? Jag skulle tycka det vore jättebra ifall asperger sågs som ett handikapp på samma sätt som cp. Folk kanske skulle ha lite mer förståelse då.
Senast redigerad av Björne 2011-05-05 0:56:55, redigerad totalt 1 gång.
Björne
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav jorand » 2010-03-06 23:48:31

jonsch skrev:Jag känner bara trevliga människor som heter Lennart.

Det där är ju bara en myt. :wink:
Senast redigerad av jorand 2011-05-05 0:56:55, redigerad totalt 1 gång.
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav RightIsLeft » 2010-03-06 23:54:40

Nu är jag äntligen här.

Har ni tänkt tankar idag också?

Är ni alla bäst?
Senast redigerad av RightIsLeft 2011-05-05 0:56:55, redigerad totalt 1 gång.
RightIsLeft
Ny medlem

Anslöt: 2010-03-06

Inläggav jonsch » 2010-03-06 23:59:22

jorand skrev:
jonsch skrev:Jag känner bara trevliga människor som heter Lennart.

Det där är ju bara en myt. :wink:

Det må vara hänt, men en som är mycket roligare att försvara än det är att bemöta de övriga två senaste bidragen till tråden. :-)047
jonsch

Inläggav jorand » 2010-03-07 0:19:11

RightIsLeft skrev:Nu är jag äntligen här.

Har ni tänkt tankar idag också?

Är ni alla bäst?

ÄNTLIGEN!
Ja och Ja.
Senast redigerad av jorand 2011-05-05 0:56:55, redigerad totalt 1 gång.
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav lasseivägen » 2010-03-07 0:19:13

AS sjukdom/funktionshinder

Egentligen en ganska ointressant diskussion, jag tror vi virra bort oss i en något ointressant pajkastning.
Vad vi däremot vet är hur en massa människor upplever sin verklighet, och att den inte överensstämmer med den verklighet som definieras av NT samhället.

Vi får väll hitta på en ny benämning på vad som karakteriserar vårt syndrom i stället.
Alternativfunktionella, intellektförskjutna, särfunktonella eller något annat med en positivare klang än sjukdom/funktionshinder.

Vi kan ju ha en liten tävling och hitta ett bra alternativ, sen är det bara att dra igång en formidabel internett lobbying för att få det accepterat. Med den samlade kreativiteten/intelligensen som fins bland oss och med användande av internett, här kan dom inte mobba oss som man kan irl. Så borde vi klara av att få en mer adekvat benämning i NT världen, så att vi kan bli lite accepterade, och även uppskattade efter förtjänst.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-05 0:56:55, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav AAA » 2010-03-07 0:29:30

Truly: Funktionsnedsättning är en partiell nedsättning av en fysisk eller mental egenskap hos en individ. En funktionsnedsättning kan vara alltifrån diabetes och depression till nedsatt hörsel och total förlamning av en kroppsdel.
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Funktionsneds%C3%A4ttning

En sjukdom är ett tillstånd som karakteriseras av fysiologisk, psykologisk och/eller social ohälsa.
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sjukdom

Kanske ingen absolut sanning, men ej motsatsen heller efter som den står där...
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:56:55, redigerad totalt 1 gång.
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Lakrits » 2010-03-07 0:40:32

lasseivägen skrev:AS sjukdom/funktionshinder

Egentligen en ganska ointressant diskussion, jag tror vi virra bort oss i en något ointressant pajkastning.

Jag tycker då rakt inte att jag, Truly och jonsch ägnade oss åt pajkastning.
Lakrits

Inläggav jonsch » 2010-03-07 0:44:23

Instämmer. Bäst att gå och lägga sig innan nån börjar... :-)012

Nej då. Men gonatt.
jonsch

Inläggav Truly » 2010-03-07 0:44:55

Lakrits skrev:
lasseivägen skrev:AS sjukdom/funktionshinder

Jag tycker då rakt inte att jag, Truly och jonsch ägnade oss åt pajkastning.

Det tycker inte jag heller.
Och nu är jag tillbaka efter att gubben har norpat datorn i några timmar. :wink:
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:56:55, redigerad totalt 1 gång.
Truly

Anslöt: 2009-11-25

Inläggav Lakrits » 2010-03-07 0:45:26

Truly skrev:Och nu är jag tillbaka efter att gubben har norpat datorn i några timmar. :wink:

Delad vårdnad, va? ;)
Lakrits

Inläggav carl » 2010-03-07 0:47:15

Lakrits skrev:
Truly skrev:Och nu är jag tillbaka efter att gubben har norpat datorn i några timmar. :wink:

Delad vårdnad, va? ;)

Stackars dator som ska behöva dela på flera föräldrar. :(
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:56:55, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav AAA » 2010-03-07 0:50:42

Lakrits skrev:

Delad vårdnad, va? ;)

Ha, ha - jag har några Linux-burkar extra för krishantering ;-)
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:56:55, redigerad totalt 1 gång.
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Återgå till Aspergare och vården

Logga in