Virus på datorn?? Hjälp!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Parvlon » 2010-03-04 11:36:29

AAA skrev:More popular Spyware Removers downloads:

1. 836,243 downloads 1. Ad-Aware Free Anti-Malware
2. 512,009 downloads 2. Malwarebytes Anti-Malware
3. 116,565 downloads 3. Spybot - Search & Destroy
4. 84,041 downloads 4. IObit Security 360
5. 27,630 downloads 5. Trend Micro HijackThis
6. See all Spyware Removers downloads

More popular Antivirus Software downloads:

1. 1,873,967 downloads 1. AVG Anti-Virus Free Edition
2. 1,218,779 downloads 2. Avast Free Antivirus
3. 794,493 downloads 3. Avira AntiVir Personal - Free Antivirus
4. 53,378 downloads 4. Norton AntiVirus 2010
5. 40,140 downloads 5. ESET NOD32 Antivirus

Detta från http://download.cnet.com - har använt sidan en massa år nu
Ju populärare ett AV är, desto större anledning för en trojan att gömma sig för det. Bank-"trojaner" är ofta inbakade i rootkits. I värsta fall hjälper inte ens full format.

Det positiva är dock att banktrojaner oftast bara är inriktade mot ett fåtal banker, inte sällan amerikanska/brittiska. Och en "attack" till/från ett specifikt IP behöver inte betyda att en hacker sitter på andra sidan. Oftast är det automatiskt och ingen som tar skada.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:55:43, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Kvasir » 2010-03-04 11:52:29

sanny skrev:Läser om att de kan ta mina penger om man handlat med visa vilket jag har.
Tar dom mina pengar är det kört.

Blir väldigt orolig.

Jag gör nog bäst i att gå och lägga mig.

Men tack för er hjälp.
Har mer kraft imorgon tror jag.

koderna är: Attack from:165.117.89.170port53317
Attack port:40906
Threat:Bankerfox.A
Det var en men jag skriver imorgon istället.

god natt.

Bankerfox.A är tydligen en trojan som loggar data när du loggar in på banken. Frågan är om det egentligen kan ställa till någon skada? Alla internetbanker har ju något system med engångskoder, så det går ändå inte att logga in en gång till med de uppgifter du använder.

http://www.pandasecurity.com/homeusers/security-info/203354/BankerFox.A

Dessutom är detta virus över ett år gammalt, och alla antivirusprogram idag kan nog antas hitta och ta bort det. Det farligaste är oftast de virus som är nya och inte har hunnit in i databaserna för antivirusprogrammen.

Utöver att man ska ha ett bra antivirusprogram (som alltså kan vara gratis) så är det bra att ha en bättre brandvägg än Windows inbyggda. Om jag har förstått det rätt så skydda Windows brandvägg enbart mot försökt att ta sig in i datorn utifrån. En del virus samlar information och försöker sedan inifrån datorn ta kontakt med någon anna dator för att rapportera vad det har hittat. En bra brandvägg ska även upptäcka det. Bra brandväggar finns också gratis. Eller så använder man en router och dess inbyggda brandvägg.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:55:43, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Parvlon » 2010-03-04 11:57:45

E-kort är bra.

[img]http://www.swedbank.se/bildarkivet/motiv/29066/Webb_Liten.jpg[/img]

Förstår inte varför det tar sån tid för bankerna att hinna ikapp bovarna.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:55:44, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Kvasir » 2010-03-04 12:27:52

Parvlon skrev:Förstår inte varför det tar sån tid för bankerna att hinna ikapp bovarna.

För att det finns tillräckligt många smarta och kunniga bovar?

Handeln har inte ens hunnit införa chipläsare överallt ännu, och redan nu har amerikanska forskare kommit på att det går att lura dessa och att så förmodligen har skett i ett antal fall. (Hittar tyvärr ingen länk till artikeln just nu).
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:55:44, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Inläggav Parvlon » 2010-03-04 12:44:49

Kvasir skrev:För att det finns tillräckligt många smarta och kunniga bovar?
Hur menar du? Bankerna har väl erkänt ett par hundra miljoner stulna kreditkortsnummer med CCV-kod. Skulle tippat på att hälften är stulna ifrån folks hemdatorer och resten från databaser. Men det är ju sånt som alltid har tystat ner. Folk får dessutom sina pengar tillbaka, så då är ju allt bra. :roll:

Kvasir skrev:Handeln har inte ens hunnit införa chipläsare överallt ännu, och redan nu har amerikanska forskare kommit på att det går att lura dessa och att så förmodligen har skett i ett antal fall. (Hittar tyvärr ingen länk till artikeln just nu).
Jo, inget är ju vattentätt men det var inte chippet jag syftade på. E-kort är en tjänst man beställer från sin bank, på internetbanken så att man inte behöver skriva in det fysiska kortets kreditkortsnummer och CCV kod.
Vi har kunnat handla med kreditkort på internet hur länge som helst. VISA är den största aktören och de har inte alls hängt med i utvecklingen, enligt mig. En så enkel sak som "e-kort" hade försvårat för kreditkortstjyvarna mycket.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Kvasir » 2010-03-04 12:49:45

Parvlon, det var i första hand en allmän reflexion över hur pass snabba och duktiga bedragarna är att överlista ny teknik
Kvasir

Inläggav Parvlon » 2010-03-04 12:58:32

Kvasir skrev:Parvlon, det var i första hand en allmän reflexion över hur pass snabba och duktiga bedragarna är att överlista ny teknik
Ok, ändå är det dumt att göra det för enkelt för dem, tycker jag.

Finns lika många smarta som korkade bovar liksom det finns smarta och korkade icke-bovar. Så, detta säger väl mest vilka det är som bestämmer inom bankväsendet. Dumhet är universiellt i vanliga fall.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Kvasir » 2010-03-04 13:00:59

Parvlon skrev:
Kvasir skrev:Parvlon, det var i första hand en allmän reflexion över hur pass snabba och duktiga bedragarna är att överlista ny teknik
Ok, ändå är det dumt att göra det för enkelt för dem, tycker jag.

Finns lika många smarta som korkade bovar liksom det finns smarta och korkade icke-bovar. Så, detta säger väl mest vilka det är som bestämmer inom bankväsendet. Dumhet är universiellt i vanliga fall.

Hitills har bankerna tyckt att det är billigare att ersätta de som blir utsatta för bedrägerier än att stoppa handeln med kort på nätet, eftersom bankerna tjänar på handeln.

Jag har inte själv använt sådana där engångskort, men det blir ju bökigare att behöva ordna ett sådant varje gång man ska handla. Det verkar för jobbigt för en aspergare som jag.
Kvasir

Inläggav Parvlon » 2010-03-04 13:13:24

Kvasir skrev:Hitills har bankerna tyckt att det är billigare att ersätta de som blir utsatta för bedrägerier än att stoppa handeln med kort på nätet, eftersom bankerna tjänar på handeln.
Visst, plus att det är inte de som betalar kortavgifter/påslag/räntor/avgifter som tas extra p.ga alla kreditkortsbedrägerier.

Kvasir skrev:Jag har inte själv använt sådana där engångskort, men det blir ju bökigare att behöva ordna ett sådant varje gång man ska handla. Det verkar för jobbigt för en aspergare som jag.
Jasså, själv handlar jag inte alls ofta på nätet, så jag har inte tänkt på det så. E-kort är iallafall enkelt att ansöka om och jag tror man ska kunna välja vilket datum det går ut flera månader, om inte år, framåt i tiden.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:55:44, redigerad totalt 3 gånger.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Kvasir » 2010-03-04 13:14:39

Parvlon skrev:
Kvasir skrev:Jag har inte själv använt sådana där engångskort, men det blir ju bökigare att behöva ordna ett sådant varje gång man ska handla. Det verkar för jobbigt för en aspergare som jag.
Jasså, själv handlar jag inte alls ofta på nätet, så jag har inte tänkt på det så. E-kort är iallafall enkelt att ansöka om och jag tror man ska kunna välja vilket datum det går ut flera månader, om inte år, framåt i tiden.

Nja, de är väl engångs, så man måste skapa ett nytt inför varje köp?
Kvasir

Inläggav sanny » 2010-03-04 13:23:25

Men jag känner ingen som kan hjälpa mig här.

Jag förstår ingenting av sådanthär. det är som att läsa arabiska..
De flesta sidor är dessutom på engelska. Och då är det svårt.

Dessutom får jag olika tips hela tiden och då vet jag inte vad jag ska göra.

Problemet är jag FATTAR INGENTING OM DATORER. jAG KAN STARTA, STÄNGA AV, SURFA. DET ÄR ALLT.

Så kan du Carl förklara hur jag ska göra?
(du behöver inte om du inte vill.)

Jag har provat att scanna med malware, men den startar inte. Windows-skylten visas ovanpå malware-loggan, om nu det har något med saken att göra..

Jag har windows vista.
Senast redigerad av sanny 2011-05-05 0:55:44, redigerad totalt 1 gång.
sanny

Anslöt: 2008-11-23

Inläggav Parvlon » 2010-03-04 13:24:08

Kvasir skrev:Nja, de är väl engångs, så man måste skapa ett nytt inför varje köp?
Jo, så är det nog faktiskt. Nu när du säger det så.. :) Ändå är det inte många musklick det tar för att skapa ett.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Kvasir » 2010-03-04 13:26:35

Parvlon skrev:
Kvasir skrev:Nja, de är väl engångs, så man måste skapa ett nytt inför varje köp?
Jo, så är det nog faktiskt. Nu när du säger det så.. :) Ändå är det inte många musklick det tar för att skapa ett.

Kanske inte är så jobbigt, men det verkar lätt så för en aspergare.

Vid köp inom Sverige finns däremot ofta direktbetalning via internetbanken istället.
Kvasir

Inläggav sanny » 2010-03-04 13:56:01

Medans jag väntar på ev. från carl så tänkte jag försöka på en support-sida.

Jag kanske framstår som en lat person. Jag förstod nog inte riktigt hur sådanthär funkar. Jag kanske inte ens klarar det. Man måste söka mycket själv och vara lugn, vilket jag börjar bli lite mer nu.

Detta är ett utklipp från support-sidan från usa där någon tar upp detta virus.

Mina frågor är: dessa koder, eller vad det är, som följer nedan, behöver jag skriva dessa om jag ber om hjälp?

Om ja, hur gör jag för att hitta dem? Vart finns dom?

Citat:"Today, I had a red shield pop up in the lower right corner saying that a spyware infection has been detected. When I click on it, it asks, would you like to update your security software and download System Live Protect?? I have my other window security alert icon too. So, I have 2 red shields, the one in question, the white X on it is bigger. I'm wondering if I can get some help??

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 1:17:41 AM, on 8/6/2007
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:WINDOWSSystem32smss.exe
C:WINDOWSsystem32winlogon.exe
C:WINDOWSsystem32services.exe
C:WINDOWSsystem32lsass.exe
C:WINDOWSsystem32svchost.exe
C:WINDOWSSystem32svchost.exe
C:WINDOWSsystem32brsvc01a.exe
C:WINDOWSsystem32spoolsv.exe
C:WINDOWSsystem32brss01a.exe
C:Program FilesGrisoftAVG Anti-Spyware 7.5guard.exe
C:WINDOWSsystem32pctspk.exe
C:WINDOWSsystem32svchost.exe"...
sanny

Inläggav Parvlon » 2010-03-04 14:12:43

Running processes: är vilka program som det programmet tror är igång på maskinen som är misstänkt infekterad. Inte speciellt svårt att gömma sig från hijackthis dock.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav carl » 2010-03-04 14:13:19

puh!.. det är inte lite ansvar du sätter på mig.. ;)
det är lite som att instruera nån hur den ska cykla utan att se personen eller området den cyklar i..

Det hänger väldigt mycket på eget ansvar..
som jag skrivit tidigare.. ominstallation är lättast. Problemet är dock om man vill ha kvar filer från datorn så finns en risk att viruset skriver in sig att öppnas i den nya diskens autostart.
Detta skulle i princip betyda att du ändå måste ta bort de aktiva processerna innan.
Om du däremot inte bryr dig om vad som finns på diskarna så är det väldigt enkelt.
väljer du det tidigare så kan du ladda hem http://free.antivirus.com/hijackthis/
Denna är bara till för att kunna publicera för folk på forum (som ovan) så de kan hjälpa dig stänga de processer som är skadliga.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:55:44, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Kvasir » 2010-03-04 14:24:41

Sanny, har du kört någon antivirusprogram ännu?

Om inte, gör antingen en onlinescan eller ladda ner något, t.ex. Avast, och gör en total scan av datorn. (Ladda ner något och köra permanent bör du göra i vilket fall).

Här hittade jag något om hur man fårt bort specifikt just Bankerfox.A
http://filemakerdave.blogspot.com/2009/11/bankerfoxa-and-nuqele.html
Kvasir

Inläggav sanny » 2010-03-04 14:57:21

Kvasir skrev:Sanny, har du kört någon antivirusprogram ännu?

Om inte, gör antingen en onlinescan eller ladda ner något, t.ex. Avast, och gör en total scan av datorn. (Ladda ner något och köra permanent bör du göra i vilket fall).

Kör något som heter TFC.exe nu. Om det är antivirusprogram vet jag inte.
Sen var tipset ERUNT.
Och sen malwarebytes antimalware. Om det funkar då.
sanny

Inläggav sanny » 2010-03-04 15:12:19

carl skrev:puh!.. det är inte lite ansvar du sätter på mig.. ;)
det är lite som att instruera nån hur den ska cykla utan att se personen eller området den cyklar i..

Det hänger väldigt mycket på eget ansvar..
som jag skrivit tidigare.. ominstallation är lättast. Problemet är dock om man vill ha kvar filer från datorn så finns en risk att viruset skriver in sig att öppnas i den nya diskens autostart.
Detta skulle i princip betyda att du ändå måste ta bort de aktiva processerna innan.
Om du däremot inte bryr dig om vad som finns på diskarna så är det väldigt enkelt.
väljer du det tidigare så kan du ladda hem http://free.antivirus.com/hijackthis/
Denna är bara till för att kunna publicera för folk på forum (som ovan) så de kan hjälpa dig stänga de processer som är skadliga.

Ok. Jag fattar. Det är komplicerat.
Ominstallation kanske skulle funka. (Jag har inget sparat).

Men är det för stor risk vill jag inte? Vad kan gå fel? Att jag pajar hela datorn? Kan kanske vara en risk OM det blir nått fel och jag ringer support och frågar dem sen. Har inte garantin kvar så det är nog skit samma.

Mailen kommer inte beröras av detta, eller?

Vad tror du?
sanny

Inläggav sanny » 2010-03-04 15:26:25

sanny skrev:
Kvasir skrev:Sanny, har du kört någon antivirusprogram ännu?

Kör något som heter TFC.exe nu. Om det är antivirusprogram vet jag inte.
Sen var tipset ERUNT.
Och sen malwarebytes antimalware. Om det funkar då.

Hej Kvasir.

Jag testade precis att ladda ner AVAST.
Texten "datorn skyddas genom att filer från den här..."
Jag klickade "kryss" och dubbleklickade på download.
Den börjar, men när downloadingen är färdig kan jag inte hitta AVAST.

Kan jag ha missat den. vet inte exakt vart jag ska leta.
Program brukar ju komma upp på "skrivbordet", men det gör den inte.

vad göra åt det?
sanny

Inläggav carl » 2010-03-04 15:29:00

Det är inte så komplicerat att sitta där, men det blir svårt att få det beskrivet för sig.

Datorn kommer inte att skadas. Dock om du gör en ominstallation så försvinner allt som du har på datorn.
Eposten påverkas om du har ett epostprogram på datorn som sparar eposten.
Tänk dig om du skulle låna en annan persons dator. Du får tag på samma saker som då om du skulle göra en ominstallation.
Om det trots allt är filer som du vill spara så kan du kopiera över dem på ett usb minne eller dvd/cd. Sen när du ska läsa skivan/minnet så ska du göra en virusscan innan.

Vilket operativsystem har du?
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:55:44, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Inger » 2010-03-04 15:33:28

sanny skrev:Jag testade precis att ladda ner AVAST.

vad göra åt det?

Har du firefox? FF brukar spara nedladdade filer i en mapp (ev My downloads) där man får leta upp och öppna filen. (Till skillnad från Explorer som brukar vara snäll och sätta en ikon på skrivbordet som bara är att klicka på.) Tog ett bra tag innan jag fattade det själv.

Du kan ju också låta sökfunktionen leta upp avast.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:55:44, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kvasir » 2010-03-04 15:58:14

Inger skrev:
sanny skrev:Jag testade precis att ladda ner AVAST.

vad göra åt det?

Har du firefox? FF brukar spara nedladdade filer i en mapp (ev My downloads) där man får leta upp och öppna filen. (Till skillnad från Explorer som brukar vara snäll och sätta en ikon på skrivbordet som bara är att klicka på.) Tog ett bra tag innan jag fattade det själv.

Du kan ju också låta sökfunktionen leta upp avast.

Man kan välja var FF ska lägga nerladdade filer, t.ex. på skrivbordet.

Men man behöver inte, om man inte vill. Dels finns alltid ett extra FF-fönster som öppnas hur fort man laddar ner en fil, och som innehåller alla senast nerladdade filer. Det går utmärkt att klicka på filen där för att t.ex. installera.

Missar man det fönstret och råkar stänga det så finns listan i menyn Tools (Verktyg ?) under Downloads (Nerladdade filer ?).
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:55:45, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Inläggav sanny » 2010-03-04 16:16:44

carl skrev:Det är inte så komplicerat att sitta där, men det blir svårt att få det beskrivet för sig.

Datorn kommer inte att skadas. Dock om du gör en ominstallation så försvinner allt som du har på datorn.
Eposten påverkas om du har ett epostprogram på datorn som sparar eposten.
Tänk dig om du skulle låna en annan persons dator. Du får tag på samma saker som då om du skulle göra en ominstallation.
Om det trots allt är filer som du vill spara så kan du kopiera över dem på ett usb minne eller dvd/cd. Sen när du ska läsa skivan/minnet så ska du göra en virusscan innan.

Vilket operativsystem har du?

Jag har talat med DELL, som jag köpte av och de ska skicka en beskrivning på hur jag ominstallerar till min mejl. (jag har skivorna för det.)

jag känner mig nog lite mer avslappnad om jag gör det på det sättet.
Du med kanske.
Tack för dina kunskaper iallafall!

Om det är något av det jag inte förstår så hoppas jag jag kan forsätta att fråga här. :oops:
Senast redigerad av sanny 2011-05-05 0:55:45, redigerad totalt 1 gång.
sanny

Återgå till IT-forum

Logga in