OA-möte i Skåne
OA-möte i Skåne
Tänkte se om det finns intresse för ett OA-möte i Skåne någon i vår.
Det kommer att handla mer om hur vi ska få Skåneavdelningen på fötter än om att ha fikamys.
Strategier, målsättningar, brainstorming, vi går igenom vad som är möjligt att göra helt enkelt.
Jag föreslår en större ort i Skåne med bra förbindelser.
Nu jävlar ska vi sätta OA på kartan!
Det kommer att handla mer om hur vi ska få Skåneavdelningen på fötter än om att ha fikamys.
Strategier, målsättningar, brainstorming, vi går igenom vad som är möjligt att göra helt enkelt.
Jag föreslår en större ort i Skåne med bra förbindelser.
Nu jävlar ska vi sätta OA på kartan!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:21:57, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag besöker Skåne då och då, och jag är gärna med på ett möte om jag har möjlighet.
Senast redigerad av Inaktiv forummedlem 2011-05-05 0:22:04, redigerad totalt 1 gång.
- Inaktiv forummedlem
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-11-06
Vill bara säga att jag tycker att du K.S gör en bra insats, när du har dragit igång OA-Skåne. Så jag hoppas att ALLA hjälper till att få OA -Skåne att bli en lokalavdelning som fungerar och att räkna med. Oavsett om man är medlem eller inte
Hur bra OA-Skåne blir ÄR inte bara K.S ansvar.
Hur bra OA-Skåne blir ÄR inte bara K.S ansvar.
Senast redigerad av Sam 2011-05-05 0:22:04, redigerad totalt 1 gång.
Jag är oxå intresserad av detta.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-05 0:22:04, redigerad totalt 1 gång.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
Jag håller med Sam och Pemer. Föredömligt initiativ av Krigis och Serpentin!
Ger man sig oprovocerat in med opåkallade angrepp på en verksamhet som inte ens har startat, på grund av gammalt personligt groll och groll mot dess moderverksamhet, så kan man åtminstone ha den goda smaken att antingen hålla sig till relevanta frågor som man redovisar bakgrunden till såpass att de går att diskutera eller också vara uppriktig med sin avsikt att sabotera.
Ger man sig oprovocerat in med opåkallade angrepp på en verksamhet som inte ens har startat, på grund av gammalt personligt groll och groll mot dess moderverksamhet, så kan man åtminstone ha den goda smaken att antingen hålla sig till relevanta frågor som man redovisar bakgrunden till såpass att de går att diskutera eller också vara uppriktig med sin avsikt att sabotera.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 0:22:04, redigerad totalt 1 gång.
Lustigt, skrev inte jag någonstans att jag gärna ställer upp med mina kunskaper/resurser mot webben?
Geografin gör att jag ej kan gå med, men ger gärna en hjälpande hand om det behövs.
Geografin gör att jag ej kan gå med, men ger gärna en hjälpande hand om det behövs.
Senast redigerad av ufo 2011-05-05 0:22:04, redigerad totalt 1 gång.
Det var väl du som drog upp barnfrågan.rdos skrev:Tom i den här tråden så finns exempel på detta kring diskussionen var man har med sina barn. KS gör sig rolig över personer som gillar att ha familjen kring sig, vilket är ett neurodiversitetsdrag.
KS ville ha ett möte med särskilt syfte, då är det rimligt att föräldrar skaffar barnvakt om de vill komma.
Jag har inte sett ett ord ifrån KS att föräldrar inte skulle vara välkomna.
Senast redigerad av ufo 2011-05-05 0:22:04, redigerad totalt 1 gång.
Ett sista försök innan jag ger upp.
KS, svara på dessa raka frågor, utan att använda ord som troll, förstöra eller rättshaverist.
1. Tänker du som representant för OA Skåne att fortsätta att driva med folk som har dyslexi?
2. Vilken syn har du på medlemmar som har barn och relation?
3. Vad vill du att OA Skåne ska åstadkomma de närmaste fem åren förutom att skapa träffgrupper?
Admin
Jag övervägde att rensa bort även detta som OT men fann i vart fall den sista frågan relevant i sammanhanget.
KS, svara på dessa raka frågor, utan att använda ord som troll, förstöra eller rättshaverist.
1. Tänker du som representant för OA Skåne att fortsätta att driva med folk som har dyslexi?
2. Vilken syn har du på medlemmar som har barn och relation?
3. Vad vill du att OA Skåne ska åstadkomma de närmaste fem åren förutom att skapa träffgrupper?
Admin
Jag övervägde att rensa bort även detta som OT men fann i vart fall den sista frågan relevant i sammanhanget.
Senast redigerad av rdos 2011-05-05 0:22:04, redigerad totalt 1 gång.
Re: OA-möte i Skåne
KrigarSjäl skrev:Nu jävlar ska vi sätta OA på kartan!
Självfallet! När och var blir mötet?
Senast redigerad av Inaktiv forummedlem 2011-05-05 0:22:04, redigerad totalt 1 gång.
- Inaktiv forummedlem
- Inaktiv
Först gäller det att se hur stort intresset blir.
Jag tycker man måste komma upp i åtminstone 8-10 pers innan man bestämmer tid för möte.
Jag tycker man måste komma upp i åtminstone 8-10 pers innan man bestämmer tid för möte.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:22:04, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Admin
Nu är tråden rensad - ganska hårt - av först moderator Alien och sedan av mig själv. Inlägg som berör OA-s verksamhet och frågor i samband med det återfinns i Om Organiserade Aspergare (OA) medan övriga inlägg rensats som Off-topic och flyttats till AOT.
Nu vill jag se en diskussion kring ett möte för att försöka bilda en avdelning av OA i Skåne, varken mer eller mindre, i den här tråden.
Gamla modrutor har tagits bort och tråden låses upp.
rdos, KrigarSjäl, och Inger får varsin tillsägelse att hålla sig till ämnet och att bemöta varandra och inläggen sakligt och med respekt. sommar är redan bannad och det är därför inte meningsfullt att ge henne någon tillsägelse.
Jag beklagar att det tagit tid att göra klart detta och hoppas ni har förståelse för att det ibland kan bli så.
Nu är tråden rensad - ganska hårt - av först moderator Alien och sedan av mig själv. Inlägg som berör OA-s verksamhet och frågor i samband med det återfinns i Om Organiserade Aspergare (OA) medan övriga inlägg rensats som Off-topic och flyttats till AOT.
Nu vill jag se en diskussion kring ett möte för att försöka bilda en avdelning av OA i Skåne, varken mer eller mindre, i den här tråden.
Gamla modrutor har tagits bort och tråden låses upp.
rdos, KrigarSjäl, och Inger får varsin tillsägelse att hålla sig till ämnet och att bemöta varandra och inläggen sakligt och med respekt. sommar är redan bannad och det är därför inte meningsfullt att ge henne någon tillsägelse.
Jag beklagar att det tagit tid att göra klart detta och hoppas ni har förståelse för att det ibland kan bli så.
Senast redigerad av Titti 2011-05-05 0:22:04, redigerad totalt 1 gång.
Utmärkt.
Då är det bara att fortsätta planeringen.
De som känner för att ge mig en propp för gamla synder får naturligtvis göra det, men ta det i en annan tråd så vore jag tacksam.
Vill tillägga att jag inte har några som helst ledarambitioner utan föredrar att mötet sker enligt runda bordet-principen.
Men fortfarande: inga barn, anhöriga, assistenter eller andra obehöriga tillåts mötesdeltagande.
Kommer vi upp till minst 8 intresserade mötesdeltagare?
Jag själv utgör siffran ett.
Kom igen nu!
Då är det bara att fortsätta planeringen.
De som känner för att ge mig en propp för gamla synder får naturligtvis göra det, men ta det i en annan tråd så vore jag tacksam.
Vill tillägga att jag inte har några som helst ledarambitioner utan föredrar att mötet sker enligt runda bordet-principen.
Men fortfarande: inga barn, anhöriga, assistenter eller andra obehöriga tillåts mötesdeltagande.
Kommer vi upp till minst 8 intresserade mötesdeltagare?
Jag själv utgör siffran ett.
Kom igen nu!
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Tre.
Jag är intresserad av att komma
Jag är intresserad av att komma
- tvilling99
Fyra.
Inaktiv forummedlem skrev:Jag besöker Skåne då och då, och jag är gärna med på ett möte om jag har möjlighet.
- Inaktiv forummedlem
- Inaktiv
KrigarSjäl skrev:Först gäller det att se hur stort intresset blir.
8-10 pers verkar inte realistiskt,vi får nog köra även om färre visar intresse om det överhuvudtaget skall bli något.
- tvilling99
Ja det kan du ha rätt i, men vi låter det vara öppet ett tag till.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Jag vill skulle vilja vara hyfsat beslutsam om att engagera mig för att bestämma mig för att komma.
Så jag skulle vilja veta vad skånska möten IRL skulle kunna åstadkomma som inte beslut via nätet, ihop med övriga OA-avdelningar (finns nån mer än Stockholmsavdelningen vid det här laget, va?) vore bättre på att åstadkomma.
Så jag skulle vilja veta vad skånska möten IRL skulle kunna åstadkomma som inte beslut via nätet, ihop med övriga OA-avdelningar (finns nån mer än Stockholmsavdelningen vid det här laget, va?) vore bättre på att åstadkomma.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-05 0:22:04, redigerad totalt 1 gång.
Jonsch, nu är visserligen inte OA Skåne intressant för just mig, men rent generellt så finns det absolut en poäng med riktiga möten. Dels är det bra att träffa varandra och se vilka man är, och på så vis lära känna varandra bättre än bara via nätet. Dels är min erfarenhet, från framförallt det konstituerande mötet för OA, att möten kan fungera väldigt bra om det är bara aspergare. Där var vi ett (drygt) 20-tal personer som till större delen aldrig hade träffat varandra tidigare, men det var inga problem. Det fungerade mycket bättre än nästan alla andra möten jag har varit på i andra sammanhang, förmodligen just för att alla var aspergare.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:22:04, redigerad totalt 1 gång.
jonsch skrev:(...) jag skulle vilja veta vad skånska möten IRL skulle kunna åstadkomma som inte beslut via nätet, ihop med övriga OA-avdelningar (finns nån mer än Stockholmsavdelningen vid det här laget, va?) vore bättre på att åstadkomma.
I det riktiga livet, utanför Eriksberg där jag bor, finns det utrymme för mer detaljerade och fruktsamma konversationer. De inblandade kan jämka fram beslut och förhandla öga mot öga. Onödiga missar i kommunikationen kan redas upp på en gång och tramsiga eller trolliknande kommentarer undviks. På nätet blir det alltid en blandning av korta, uppstyckade resonemang, och långa manifestliknande monologer.
Om jag skulle engagera mig i en förening, så skulle jag visserligen uppskatta tidningen, medlemsbladet och internetforumet. Men om jag ville göra skillnad, så skulle jag se till att träffa de ansvariga och vara med på allmänna möten för att utnyttja min rösträtt i föreningen.
Först därefter skulle jag låta fängsla de övriga närvarande för att i nästa steg ta över världen. "Idag P1, Godmorgon Världen!" som Joakim Lindengren en gång skrev i en av sina serier.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:22:04, redigerad totalt 1 gång.
Förutom Lakrits tankar ska det sägas att möten irl befäster en förening på ett helt annat sätt än om allt sker över nätet.
Det tror jag Pemer kan intyga...
Nätet är inte den reella världen, som bekant, och det måste till möten irl och diskussioner i talform är betydligt effektivare än att vänta in ett svar på ett forum.
Det tror jag Pemer kan intyga...
Nätet är inte den reella världen, som bekant, och det måste till möten irl och diskussioner i talform är betydligt effektivare än att vänta in ett svar på ett forum.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Sant det ni skriver alla tre. Men nu kommer en undran som ser helt nedslående ut. Ska försöka vända den till något positivt i detta eller senare inlägg.
Jag undrar fortfarande om det inte skulle bli dels dubbelarbete och dels ineffektivt: Först bestämma oss för grejer i Skåne som det senare eller tidigare bestäms saker om också i huvudavdelningen Stockholm. Sen antingen försöka förverkliga det vi bestämt på egen hand här nere eller diskutera igenom sakerna ännu en gång med huvudavdelingen. Via nätet då, lämpligen, om vi vill komma någon vart före sekelskiftet.
Detta om vi ens är tillräckligt många för att kunna få ihop tillräckligt bra idéer och tillräckligt med engagemang här nere.
Sådär. Nedslående, inte sant?
Ett sätt att försöka vända det till något bättre är att fråga: Finns det idéer om saker (behöver inte specificeras nu) som nog faktiskt vore effektiva för en liten Skåneavdelning att syssla med?
Jag undrar fortfarande om det inte skulle bli dels dubbelarbete och dels ineffektivt: Först bestämma oss för grejer i Skåne som det senare eller tidigare bestäms saker om också i huvudavdelningen Stockholm. Sen antingen försöka förverkliga det vi bestämt på egen hand här nere eller diskutera igenom sakerna ännu en gång med huvudavdelingen. Via nätet då, lämpligen, om vi vill komma någon vart före sekelskiftet.
Detta om vi ens är tillräckligt många för att kunna få ihop tillräckligt bra idéer och tillräckligt med engagemang här nere.
Sådär. Nedslående, inte sant?
Ett sätt att försöka vända det till något bättre är att fråga: Finns det idéer om saker (behöver inte specificeras nu) som nog faktiskt vore effektiva för en liten Skåneavdelning att syssla med?
Senast redigerad av jonsch 2011-05-05 0:22:04, redigerad totalt 1 gång.