ADHD eller ej beror på schampot
19 inlägg
• Sida 1 av 1
ADHD eller ej beror på schampot
NPF kan alltså bero på ett schampo....
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6510823.ab
Jag är skeptisk.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6510823.ab
404 gravida amerikanska kvinnor deltog i undersökningen och lämnade urinprov under graviditeten. Kvinnornas barn följdes sedan upp när de nått en ålder av fyra till nio år. Barnen fick genomgå intervjuer och beteendetester. Det visade det sig då att de kvinnor som hade barn med kognitiva problem som koncentrationssvårigheter, aggressionsproblem, asocial personlighet och depression, var de kvinnor som hade högst halter av dietylftalat i sitt urin.
Jag är skeptisk.
Senast redigerad av jorand 2011-05-05 0:13:42, redigerad totalt 1 gång.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 0:13:43, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Happs, där får man på käften för att man tuggade på hopprep och luktade på My Little Ponys som barn. Jag fick damp.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-05 0:13:43, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Även en del azofärgämnen som förekommit i godis misstänks kunna orsaka ADHD. Det är inget färskt dock, så jag har ingen länk.
Som vanligt har vi här frågan om ADHD är genetiskt eller om det är, eller även kan vara, förvärvat. Det kan ju också vara en genetisk disposition och miljöfaktorer löser ut det.
Som vanligt har vi här frågan om ADHD är genetiskt eller om det är, eller även kan vara, förvärvat. Det kan ju också vara en genetisk disposition och miljöfaktorer löser ut det.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:13:43, redigerad totalt 1 gång.
Så går det när man handlar schampo på Ullared och lukta "gott".
Jag tycker det låter rimligt. Kemikalier är inte bra.
Skrev inte du i en annan tråd att du tyckte att hopprepen luktade gott? Samma med rengöringsmedel? Själv hatar jag lukten av kemikalier, och jag har inte Adhd/damp. :/ Kanske man kan säga att det är genetiskt betingat oavsett det som kvasir skriver om, eftersom om man tycker att något luktar gott, så är sannolikheten att man aktar sig för det lägre än om man tycker att det luktar vidrigt.sugrövmanövern skrev:Happs, där får man på käften för att man tuggade på hopprep och luktade på My Little Ponys som barn. Jag fick damp.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:13:43, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:Så går det när man handlar schampo på Ullared och lukta "gott".
Haha, näe dödschampon är inte bra.
Parvlon skrev:Skrev inte du i en annan tråd att du tyckte att hopprepen luktade gott?
Jo, jag är tokig i vissa plastmaterials lukt.
Parvlon skrev:Samma med rengöringsmedel?
Jo, fast jag är inte så förtjust i Ajax och sådant, de är rätt äckliga. Jag brukar ha i duschcreme från lush, eller eteriska oljor för att få rengöringsmedlen att lukta godare. Det är mer en fixering som säger: Vatten räcker inte.
Vilket ofta inte stämmer, men min hjärna tror att det är så.
Hmm, ja alltså ingen annan i min släkt är lika dum i huvudet som jag, (kanske farmor var det iofs) och ingen annan har mig veterligen fixeringar vid plast eller dylikt. Kanske sniffade jag omedvetet sönder min hjärna redan när jag fick min första tuggring .Parvlon skrev:Själv hatar jag lukten av kemikalier, och jag har inte Adhd/damp. :/ Kanske man kan säga att det är genetiskt betingat oavsett det som kvasir skriver om, eftersom om man tycker att något luktar gott, så är sannolikheten att man aktar sig för det lägre än om man tycker att det luktar vidrigt.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-05 0:13:43, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Jag åt suddgummin när jag var liten, massor med suddgummin.
Älskar också lukten av plast.
Älskar också lukten av plast.
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:13:43, redigerad totalt 1 gång.
- evilmaster
- Anslöt: 2009-06-03
Savanten Svante skrev:Skrivs om det på fler ställen:
http://svt.se/2.108068/1.1865641/mjukgo ... rsaka_adhd
Ftalater är ett samlingsnamn för en grupp kemikalier med den speciella egenskapen att dom liknar kroppens egna ämnen och därför kan lura kroppen på olika sätt.
"Det finns allt mer bevis för att ftalater skadar barn under alla deras utvecklingsstadier," säger dr Stephanie Engel som lett studien om ADHD och ftalater.
"Vi har hittat slående samband mellan ftalater som finns i vanliga hudvårdsprodukter och beteendestörningar, som aggressivitet och uppmärksamhetsproblem, hos barn. Det handlar alltså om samma typ av beteenden som ingår i diagnoser som ADHD."
Fraagan aer hur man ska kunna undga dessa ftalater, de finns ju oeverallt:
Ftalater finns framförallt i pvc-plast, dvs i oerhört mycket av vad vi omges av dagligen. Dessa mjukgörare finns även i nagellack, parfym, medicinsk utrustning, golvmaterial, mattor och mycket annat. Vi får i oss kemikalierna eftersom ftalater läcker ut ur plaster. Det gör att vi dagligen exponeras för ftalater. Vi får i oss dom via mat och dryck, genom hudkontakt och inandning.
Och tydligen kan de orsaka autism ocksaa:
"Jag är inte förvånad över det här forskningsresultatet," säger Carl-Gustaf Bornehag, forskare vid Karlstads högskola. "Vi misstänker idag att ftalater påverkar oss när det gäller allt från övervikt och allergier till autism."
Det borde alltsaa bli vaeldlgt maanga personer med ADHD, autism och allergi i framtiden, rentav en majoritet av befolkningen.
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 0:13:43, redigerad totalt 1 gång.
Nu börjar ju t o m husdjur få allergier så där faller väl den populära men obevisade överrenlighetsteorin. Jag har hela tiden trott på kemikalier. Jag var inte allergisk när jag var liten utan blev det senare.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:13:43, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Nu börjar ju t o m husdjur få allergier så där faller väl den populära men obevisade överrenlighetsteorin. Jag har hela tiden trott på kemikalier. Jag var inte allergisk när jag var liten utan blev det senare.
Ja hundar lever som vi, och de är drabbade av samma sjukdomar som vi i hög grad.
Fast det skulle vara intressant att veta hur de drabbade hundarna lever. En del tvättar ju sin hund med schampo varje vecka. Eller låter dem äta en massa skräpmat. Det är så komplext att det är svårt att dra slutsatser.
Som att vissa typer av folk gillar vissa raser. Beror måendet på ägaren, miljön (stad/land/o.s.v.) eller mat och kemikalier? Finns felkällor också som att vissa typer av folk som har vissa typer av hundar, har lättare att hålla sig från veterinären, att avliva i stället för dyra behandlingar, att gå till veterinär för petitesser o.s.v.
Är säkert lika för människor, vilket är bra att tänka på när det dras fantastiska slutsatser av undersökningar.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:13:43, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Ang. husdjur så är de mer utsatta i hemmet p.ga att de ofta tvättar sig själva. T.ex soffor och datorer är behandlade med flamskyddsmedel för att de inte ska antändas så lätt, som djuren får i sig. Visst, vissa tycker att djuren ska vara rena och tvingar dem att bada ibland men jag tror ej att shampot är deras största problem.
Har du ett tangentbord utan åäö?
Man kan ju hoppas.Alien skrev:Det borde alltsaa bli vaeldlgt maanga personer med ADHD, autism och allergi i framtiden, rentav en majoritet av befolkningen.
Har du ett tangentbord utan åäö?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:13:43, redigerad totalt 1 gång.
Off-topic:
Det fysiska tangentbordet har Å, Ä och Ö, men det kommer helt andra tecken när jag trycker på tangenterna. Även andra tangenter funkar konstiga; vill jag ha ha bindestreck får jag trycka på plustecken-tangenten etc. Det är trial and error hela tiden. Citattecken har jag inte heller hittat.
Skriver detta på "jobbet". End of off-topic.
Dessa ftalatater kan tydligen orsaka "asocial personlighet" också. Är det månne detsamma som "antisocial personlighet" el en lättare variant av den? Att man ägnar sig åt olagliga aktiviteter? Eller menar de "osocial personlighet" som ju låter mer aspigt.
Det fysiska tangentbordet har Å, Ä och Ö, men det kommer helt andra tecken när jag trycker på tangenterna. Även andra tangenter funkar konstiga; vill jag ha ha bindestreck får jag trycka på plustecken-tangenten etc. Det är trial and error hela tiden. Citattecken har jag inte heller hittat.
Skriver detta på "jobbet". End of off-topic.
Dessa ftalatater kan tydligen orsaka "asocial personlighet" också. Är det månne detsamma som "antisocial personlighet" el en lättare variant av den? Att man ägnar sig åt olagliga aktiviteter? Eller menar de "osocial personlighet" som ju låter mer aspigt.
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 0:13:43, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Även en del azofärgämnen som förekommit i godis misstänks kunna orsaka ADHD. Det är inget färskt dock, så jag har ingen länk.
Tydligen kan miljöfaktorer aktivera gener på något sätt om jag har förstått saken rätt.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-05 0:13:43, redigerad totalt 1 gång.
TROR att mamma använde smink o läppstift när jag var liten, sannolikt även medans jag låg i mammas mage.
Har ett minne av att jag provade att äta tvål och så gillade jag lukten av bensin.
Var gärna med o tankade bilen.
Dessutom har jag eldat rätt många saker på olika sätt, vätgas, kol, diesel, plast, bensin, aceton, gasol, acetylen, skumgummi, lim, fotogen.
Bara det brunnit o jag fått tag på det så har jag i de flesta fall eldat det.
Har ett minne av att jag provade att äta tvål och så gillade jag lukten av bensin.
Var gärna med o tankade bilen.
Dessutom har jag eldat rätt många saker på olika sätt, vätgas, kol, diesel, plast, bensin, aceton, gasol, acetylen, skumgummi, lim, fotogen.
Bara det brunnit o jag fått tag på det så har jag i de flesta fall eldat det.
Senast redigerad av nano 2011-05-05 0:13:43, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern skrev:Happs, där får man på käften för att man tuggade på hopprep och luktade på My Little Ponys som barn. Jag fick damp.
Jag tyckte också om lukten på My little pony! Åt papper och lite allt möjligt på vägen. Tidningspapper var det som gällde. Ja gisses vad ens stackars mage fått känna på. Dessbättre tror jag nog att diagnosen redan fanns där innan jag gjorde dumheterna. Slutade inte käka papper förräns pappa kommenterade att det nog inte var så bra, med tanke på trycksvärtan:)! Tandkräm tyckte jag också om.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:13:43, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården