Stokkestol för högre vakenhet? (Delad tråd)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Stokkestol för högre vakenhet? (Delad tråd)

Inläggav barracuber » 2010-02-26 14:54:30

Avknoppad diskussion från <a href="http://www.aspergerforum.se/utredning-adhd-t14561.html">Utredning ADHD</a>.

Kvasir skrev:[] Har man både AS och ADHD så kan de delvis maskera varandra och göra det svårare både att misstänka och diagnosticera.

Ett intressant fenomen som uppstår är att ADHD ger koncentrationssvårigheter och problem att fokusera på det man håller på med. AS är ofta raka motsatsen. Man har förmågan att skärma av totalt och hyperfokusera. Jag, som nu verkar ha både AS och ADHD, upplever att jag har båda dessa fenomen. Oftast har jag svårt att koncentrera tankarna och fokusera. Jag tappar fokus av minsta ljud omkring mig etc. Men ibland klarar jag att hyperfokusera och skärma av, men det är bara vissa aktiviteter som jag klarar det med.

När jag tänker efter måste nog de aktiviteter jag kan hyperfokusera på vara aktiviteter som involverar både mental krävande uppgifter och någon form av motorisk uppgift samtidigt, t.ex. att måla eller spela datorspel. Mera passiva och rent mentala saker som att läsa eller se på TV har jag svårare att koncentrera mig på. Det finns ju en teori om att ADHD handlar om en sänkt vakenhetsgrad i hjärnan och att t.ex. motorisk hyperaktivitet är ett sätt för individen att hela tiden väcka sig själv. Det tycker jag är konsistent med min upplevelse att den mentala aktiviteten måste åtföljas av någon motorisk komponent, och att denna senare kanske är förutsättningen för att hjärnan ska hålla sig vaken nog att kunna hyperfokusera.

Mycket intressant inlägg, Kvasir! Känner också igen mig mycket.

Jag blir ofta sömnig framför datorn (även om jag sovit normalt natten före) just när jag som mest vill få saker och ting gjorda.

Läser precis en bok som heter "Våga vara annorlunda" av Claes Hellgren och Janke Sörbrand. Så långt är den väldigt bra. (Den handlar mycket om idrottsmentalitet efterom Hellgren är en av världens bästa handbollsmålvakter).

Ett intressant avsnitt i boken handlar om det norska familjeföretaget Stokke som blivit världsberömda för sina nyskapande möbler, bland annat Tripp Trapp och inte minst den här:

[img]http://www.saddlechair.eu/Zadelstoel/18-Stokke-Variable.jpg[/img]

Den kallas Stokke Variable och är en del av deras "Movement Collection" - en helt ny typ av stolar. Stolarna saknar vanliga ben och har knästöd i stället för ryggstöd. Stolarna, som även kallas sadelstolar, tar hänsyn till att människan inte är skapt för att sitta still - utan för att röra på sig.

Första gången jag stötte på en Stokke-stol var när en gammal kollega med ryggproblem skaffade en sådan stol och direkt blev mycket bättre i ryggen.

Jag har länge varit missnöjd med min datorplats. Genom diverse sorteringar, ommöbleringar och städprojekt har jag lyckats minimera det visuella kluttret. Men en sak återstår: jag trivs inte med min kontorsstol. Den har för kort sittsyna, för lågt ryggstöd, den knirrar så fort jag rör mig,
den rullar trögt.

Har någon testat en Stokke Variabel?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:49:30, redigerad totalt 4 gånger.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav barracuber » 2010-02-26 18:29:07

@Kvasir,

Du nämnde motorik aktivitet som en förutsättning för hjärnan att hålla sig vaken vid hyperaktivitet. Jag skrev <a href="http://www.aspergerforum.se/post367164.html#367164">ett långt inlägg inklusive bild</a> om den norska Stokke-stolen som uppmuntrar till fysisk rörelse vid ett skrivbord (åtminstone gungande med knäna).

Ser du någon skillnad mellan motorisk och fysisk aktivitet? Om den finns förklarar kanske varför jag inte fick någon respons på mitt "stol-inlägg".

Ska vi alla sitta och "gunga" samtidigt på stolen som vi skapar saker på datorn? Då får vi in både den mentala och fysiska (motoriska?) biten?

"Gunga" åtminstone med huvudet är ju en rätt vanlig bild av hur en aspergare beter sig - tänker på Bill Gates till exempel.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:49:31, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav evilmaster » 2010-02-26 18:32:54

barracuber skrev:@Kvasir,

Du nämnde motorik aktivitet som en förutsättning för hjärnan att hålla sig vaken vid hyperaktivitet. Jag skrev ett långt inlägg inklusive bild om den norska Stokke-stolen som uppmuntrar till fysisk rörelse vid ett skrivbord (åtminstone gungande med knäna).

Ser du någon skillnad mellan motorisk och fysisk aktivitet? Om den finns förklarar kanske varför jag inte fick någon respons på mitt "stol-inlägg".

Ska vi alla sitta och "gunga" samtidigt på stolen som vi skapar saker på datorn? Då får vi in både den mentala och fysiska (motoriska?) biten?

"Gunga" åtminstone med huvudet är ju en rätt vanlig bild av hur en aspergare beter sig - tänker på Bill Gates till exempel.

Räcker det inte med att man dansar en vals över tangenterna med fingrarna? I mitt tycke så är det väldigt avslappnande och behagligt när man finner det där ultimata skriv-tempot (helst i takt med musik). :)
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:49:31, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster

Anslöt: 2009-06-03

Inläggav barracuber » 2010-02-26 18:37:34

evilmaster skrev:Räcker det inte med att man dansar en vals över tangenterna med fingrarna? I mitt tycke så är det väldigt avslappnande och behagligt när man finner det där ultimata skriv-tempot (helst i takt med musik). :)

Nej jag tror inte att det räcker.

Kroppen är något mer än bara fingrarna.

Förr satt vi vid lägerelden och vindskyddet.

Idag sitter vi vid datorn och skrivbordet. Eller soffan om vi har en laptop. Men vem blir pigg i en soffa?? Åtminstone jag blir bara sömnig. Och även på min kontorsstol.

Är du nöjd med din stol? Då kanske du fungerar hyfsat. Men jag som inte trivs med min stol, blir rastlös och orolig, saknar kanske ett fysiskt (eller motoriskt?) moment.

Mår din kropp bra av att endast fingrarna "valsar"? Måste inte resten av kroppen också vara med på banan??
barracuber

Inläggav evilmaster » 2010-02-26 18:39:41

barracuber skrev:
evilmaster skrev:Räcker det inte med att man dansar en vals över tangenterna med fingrarna? I mitt tycke så är det väldigt avslappnande och behagligt när man finner det där ultimata skriv-tempot (helst i takt med musik). :)

Nej jag tror inte att det räcker.

Kroppen är något mer än bara fingrarna.

Förr satt vi vid lägerelden och vindskyddet.

Idag sitter vi vid datorn och skrivbordet. Eller soffan om vi har en laptop. Men vem blir pigg i en soffa?? Åtminstone jag blir bara sömnig. Och även på min kontorsstol.

Är du nöjd med din stol? Då kanske du fungerar hyfsat. Men jag som inte trivs med min stol, blir rastlös och orolig, saknar kanske ett fysiskt (eller motoriskt?) moment.

Nu är ju datorn ett av mina stora intressen, så stolen är inte så extremt viktig kanske. Hittar oftast en lösning på hur jag ska sitta och om jag inte gör det så märker jag det när benen har domnat bort. :lol:
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:49:31, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster

Inläggav Kvasir » 2010-02-26 18:40:02

Barracuber, jag har visserligen provsuttit sådana stolar kortare stunder, men aldrig så länge att jag har någon åsikt. Dessutom har jag inte gjort den kopplingen till motoriskt väckande tidigare. Det är tänkbart att det kan hjälpa. Tics och liknande antas ofta ha en liknande funktion, att man t.ex. sitter och viftar på foten för att hålla sig vaken.

Min poäng, utifrån mig själv, var dock att sådana saker inte är tillräckliga för att kunna hyperfokusera, eller i alla fall ofta inte är det, utan att det verkar behövas någon motorisk aktivitet som är relaterad till den mentala aktiviteten, och kanske t.o.m. nödvändig för den. Men detta är naturligtvis ganska spekulativt utifrån observationer av en mycket liten population bestående av endast en individ, jag själv.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:49:31, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-26 18:48:28

evilmaster skrev:

Du nämnde motorik aktivitet som en förutsättning för hjärnan att hålla sig vaken vid hyperaktivitet. Jag skrev ett långt inlägg inklusive bild om den norska Stokke-stolen som uppmuntrar till fysisk rörelse vid ett skrivbord (åtminstone gungande med knäna).

Räcker det inte med att man dansar en vals över tangenterna med fingrarna? I mitt tycke så är det väldigt avslappnande och behagligt när man finner det där ultimata skriv-tempot (helst i takt med musik). :)

Nej, det räcker inte. Det är numera belagt att det inte bara är nyttigt och bra på alla sätt med rörelse utan FARLIGT att inte röra sig. Inte bara för att man blir späckig och orörlig, man blir alltså dummare, mer benägen att bli deprimerad och en massa annat som jag inte just nu kommer ihåg referenser till just nu, tyvärr.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:49:31, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2010-02-26 18:51:16

Kvasir skrev:Barracuber, jag har visserligen provsuttit sådana stolar kortare stunder, men aldrig så länge att jag har någon åsikt. Dessutom har jag inte gjort den kopplingen till motoriskt väckande tidigare. Det är tänkbart att det kan hjälpa. Tics och liknande antas ofta ha en liknande funktion, att man t.ex. sitter och viftar på foten för att hålla sig vaken.

Min poäng, utifrån mig själv, var dock att sådana saker inte är tillräckliga för att kunna hyperfokusera, eller i alla fall ofta inte är det, utan att det verkar behövas någon motorisk aktivitet som är relaterad till den mentala aktiviteten, och kanske t.o.m. nödvändig för den. Men detta är naturligtvis ganska spekulativt utifrån observationer av en mycket liten population bestående av endast en individ, jag själv.

Men jag förstår fortfarande inte skillnaden mellan "motorisk" och fysisk".

Jag tror inte heller att viftande med foten "räcker". Jag tror att hela kroppen behöver vara inblandad. Det känns kanske lite "corny" att hela kroppen måste vara inblandad för att man ska komma på snillelbixtar. Kroppen kanske mer påverkar personens allmänna välbefinnande.

Men jag vet att jag - som självdiagnosticerad aspergare - är väldigt medveten om min kropp. Eller snarare jag bryr mig om min kropp. Precis som att jag redan insett att kroppen är viktig. Man kan inte bara ge f-n i kroppen.

Även om jag hyperfokuserar på en viss sak så är jag hela tiden medveten om min kropp och omgivningen med alla dess distraktioner. Utifrån detta så tror jag inte på att man bara kan "koppla bort" kroppen. Den går liksom inte att ignorera, som jag ser det.
barracuber

Inläggav Kvasir » 2010-02-26 18:57:04

barracuber skrev:Men jag förstår fortfarande inte skillnaden mellan "motorisk" och fysisk".

Jag har aldrig sagt att det är någon skillnad. Jag råkade välja ordet "motorisk" men hade lika gärna kunnat skriva "fysisk". Något var jag tvungen att välja.
Kvasir

Inläggav barracuber » 2010-02-26 19:25:14

Kvasir skrev:
barracuber skrev:Men jag förstår fortfarande inte skillnaden mellan "motorisk" och fysisk".

Jag har aldrig sagt att det är någon skillnad. Jag råkade välja ordet "motorisk" men hade lika gärna kunnat skriva "fysisk". Något var jag tvungen att välja.

Tidigare skrev du detta:

Kvasir skrev:När jag tänker efter måste nog de aktiviteter jag kan hyperfokusera på vara aktiviteter som involverar både mental krävande uppgifter och någon form av motorisk uppgift samtidigt, t.ex. att måla eller spela datorspel.

"att måla eller spela datorspel. " ser jag ändå som ganska mentala aktiviteter - man måste känna till aktiviteter, roller, situationer m.m." Så det förknippade jag inte med "motoriska uppgifter".

När man spelar datorspel blir det ju ofta ganska fysiskt - eftersom datorspelet är en virtuell digitaliserad version av verkligheten - och då använder man ju sig av "hela kroppen" när man spelar - det blir en fysisk upplevelse.

När man målar på datorn är det mer en mental aktivitet - man väljer pensel, tjocklek, färg, form osv osv.

Men du skrev ju nyss att du ser ingen skillnad på "mental" och "motorisk".

Det känns för mig som att det flyter ihop. Utan en mental aktivitet blir det ingen fysisk aktivitet. Det mentala är förutsättningen.

Det mentala tar mest energi totalt sett. Från den som designar spelet till den som spelar. Det fysiska ligger i varje spelare.
barracuber

Inläggav Kvasir » 2010-02-26 19:41:34

barracuber skrev:
Kvasir skrev:När jag tänker efter måste nog de aktiviteter jag kan hyperfokusera på vara aktiviteter som involverar både mental krävande uppgifter och någon form av motorisk uppgift samtidigt, t.ex. att måla eller spela datorspel.

"att måla eller spela datorspel. " ser jag ändå som ganska mentala aktiviteter"

Ja, det var ju det jag sade. Men i båda fallen behövs också en motorisk komponent för att atktiviteten ska kunna genomföras, och denna motoriska aktivitet är kopplad till den mentala, och inte något oberoende som att sitta och vifta på foten.

När man målar på datorn är det mer en mental aktivitet - man väljer pensel, tjocklek, färg, form osv osv.

Jag menade inte att använda dator, utan vanligt hederligt måleri, riktig pensel och färg.

Men du skrev ju nyss att du ser ingen skillnad på "mental" och "motorisk".

Nej, var har jag skrivit det?

Det känns för mig som att det flyter ihop. Utan en mental aktivitet blir det ingen fysisk aktivitet. Det mentala är förutsättningen.

Ja. I de fall jag syftade på så är det så. Det var en del av min poäng.
Kvasir

Inläggav evilmaster » 2010-02-26 20:14:16

alfapetsmamma skrev:
evilmaster skrev:

Nej, det räcker inte. Det är numera belagt att det inte bara är nyttigt och bra på alla sätt med rörelse utan FARLIGT att inte röra sig. Inte bara för att man blir späckig och orörlig, man blir alltså dummare, mer benägen att bli deprimerad och en massa annat som jag inte just nu kommer ihåg referenser till just nu, tyvärr.

Nu handlar det väl ändå inte om huruvida det är bra för kroppen eller ej?
Frågan var ju hur man skulle förbättra sin koncentration och öka sin fokus om jag inte minns fel.

Detta är ganska mycket off topic. Så jag tycker detta sidospåret borde flyttas någon annanstans. Intressanta funderingar kring ämnet dock.
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:49:38, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-26 20:22:13

evilmaster skrev:
alfapetsmamma skrev:
evilmaster skrev:[quote="barracuber"]@Kvasir,

Nu handlar det väl ändå inte om huruvida det är bra för kroppen eller ej?
Frågan var ju hur man skulle förbättra sin koncentration och öka sin fokus om jag inte minns fel.

Detta är ganska mycket off topic. Så jag tycker detta sidospåret borde flyttas någon annanstans. Intressanta funderingar kring ämnet dock.[/quote]

Det är möjligt att vi sakta och med små hoppsasteg förflyttade oss ut från topic. Svårt att låta bli, särskilt när man är fullblods-ADHDig, som jag... ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:49:38, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Kvasir » 2010-02-26 20:34:05

Vi kanske borde be om en delning av tråden, och en helt ny tråd på ämnet hyperfokus?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:49:38, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Inläggav evilmaster » 2010-02-27 6:36:24

alfapetsmamma skrev:Det är möjligt att vi sakta och med små hoppsasteg förflyttade oss ut från topic. Svårt att låta bli, särskilt när man är fullblods-ADHDig, som jag... ;)

Jag bryr mig bara eftersom det är "min" tråd och jag känner mig lite åsidosatt. Dock så vet jag hur lätt det är att sväva iväg själv. :roll:
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 0:49:38, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster

Inläggav barracuber » 2010-02-27 7:49:29

Sorry att stolen tog över fokus [i den andra tråden]. Det var det motoriska som ledde in på det fysiska.

Jag tror dock starkt på att det kan vara bra [för vakenheten] att sitta och gunga. Ytterliggare ett argument skulle vara att det skapar en ljudmatta som skulle överrösta andra ljud. Sedan skulle det klart inte fungera för alla i alla lägen, exempelvis för en kirurg mitt under operation.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:49:38, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav Kimmelie » 2010-02-27 13:59:32

Sitter här och snurrar fram och tillbaka, halva varv, på min kontorsstol, men om det hjälper mig att vakna till, och koncentrera mig, vet jag inte...
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-05 0:49:38, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav tahlia » 2010-02-27 14:04:15

barracuber skrev:Jag tror dock starkt på att det kan vara bra [för vakenheten] att sitta och gunga.

Inverkan torde vara det rakt motsatta för mig. Jag gungar nämligen för att stressa ned, oftast omedvetet. Som barn satt jag och gungade så häftigt i spjälsängen att jag dunkade huvudet mot ribborna och ändå sövde det mig efter en stund.
Gungande rörelser är lugnande/sövande för mig än idag.
Eftersom alla är olika så kan det säkert ha rakt motsatta inverkan på andra dock.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-05 0:49:38, redigerad totalt 1 gång.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Inger » 2010-02-27 14:40:37

Jag har haft Stokkestol sen åttiotalet, dock inte den gungande varianten utan modeller som står still. Det hjälper bra mot min dåliga hållning och man kan inte direkt luta sig tillbaka och vila lite (vilket jag behöver ibland så därför har jag en hopfälld baden-baden för när jag är extra trött och bara vill kolla TV på nätet).

Gungvariant hade jag nog uppskattat som yngre när jag var hyper av socker och alltid satt och vägde på stolen men idag skulle det bara stressa mig. Jag tänker bäst när jag får sitta helt stilla. Jag har inte blivit vare sig deprimerad eller dummare av det, jag blir snarare dummare när jag tvingas ut och röra mig för att jag blir så trött efteråt att hjärnan bara går på reservaggregatet då och ibland nedstämd av ren trötthet också.

På möbelmässan hade de en ny ännu mer extrem kontorsstol som enbart bestod av en cykelsadelliknande sits som balanserade på en pinne med en boll i änden som rörde sig inom en liten cirkel nedtill. Poängen var att man skulle få starkare rygg genom att balansera på den (ungefär som de där märkliga träningsskorna med runda sulor) men jag provade och fick bara ont i ryggen. Sitta någorlunda rakt lyckades jag inte alls. Skulle jag spendera längre tid på sån där cirkusrekvisita skulle jag inte kunna koncentrera mig på något annat än att försöka att inte åka av.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:49:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2010-02-27 14:54:41

@Kimmelie

Det finns nog en poäng med att Stokkestolen saknar ryggstöd.

Att snurra som du gör kräver hela tiden ditt deltagande för att inte rörelsen ska stanna upp. Med en Stokkestol är rörelsen till större delen automatisk. Vilket kanske sänker dina distraktioner och därned gynnar ditt fokus.
barracuber

Inläggav barracuber » 2010-02-27 15:07:07

tahlia skrev:
barracuber skrev:Jag tror dock starkt på att det kan vara bra [för vakenheten] att sitta och gunga.

Inverkan torde vara det rakt motsatta för mig. Jag gungar nämligen för att stressa ned, oftast omedvetet. Som barn satt jag och gungade så häftigt i spjälsängen att jag dunkade huvudet mot ribborna och ändå sövde det mig efter en stund.
Gungande rörelser är lugnande/sövande för mig än idag.
Eftersom alla är olika så kan det säkert ha rakt motsatta inverkan på andra dock.

På bilder jag sett så sitter folk lutande med armbågarna mot bordet i nån sorts jämviktsläge utan att gunga. Själv har jag aldrig testat så jag vet inte hur det är. Jämviktsläget måste ju vara avslappnat så att man kan koppla bort kroppsliga distraktioner, smtidigt som benen är engagerade med att upprätthålla balansen.

Så tanken har nog aldrig varit att man ska gunga hela tiden.
barracuber

Inläggav carl » 2010-02-27 16:43:02

Jag gillar inte riktigt möbler som tvingar fram en sorts ställning, tex ergonomiska stolar. Jag behöver röra på mig hela tiden och byta ställning för att må bra.
Själva tanken med rörelsen är dock nåt jag behöver.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:49:38, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Lakrits » 2010-02-27 16:54:00

De där pallarna/stolarna är jättesköna att sitta i. En på jobbet har en sådan.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Återgå till Aspergare och vården

Logga in