Användning av procenttecken och liknande
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Användning av procenttecken och liknande
Jag skrev nyligen ett inlägg som fick mig att fundera över en sak. Om man i text vill uttrycka att ett värde ligger mellan två olika procentvärden, så kan man göra på två sätt (minst). Det ena sättet är förstås att skriva t.ex.
"30-50 %"
och det andra sättet är att skriva
"mellan 30 och 50 %".
Det senare tycker jag i många fall är att föredra i löpande text som inte i övrigt innehåller många siffror. Men då uppstår frågan, ska det stå som jag skrev ovan, eller ska det stå
"mellan 30 % och 50 %"?
Det första verkar rimligt, eftersom det är siffrorna som varierar, inte enheten (i detta fall procent), och det bör räcka att nämna enheten en gång. Man säger ju inte "procent" efter båda siffrorna i talat språk. Men vilket är (mest) korrekt skrivspråk?
Samma sak gäller förstås en massa andra enheter än procent, t.ex. meter, liter etc.
"30-50 %"
och det andra sättet är att skriva
"mellan 30 och 50 %".
Det senare tycker jag i många fall är att föredra i löpande text som inte i övrigt innehåller många siffror. Men då uppstår frågan, ska det stå som jag skrev ovan, eller ska det stå
"mellan 30 % och 50 %"?
Det första verkar rimligt, eftersom det är siffrorna som varierar, inte enheten (i detta fall procent), och det bör räcka att nämna enheten en gång. Man säger ju inte "procent" efter båda siffrorna i talat språk. Men vilket är (mest) korrekt skrivspråk?
Samma sak gäller förstås en massa andra enheter än procent, t.ex. meter, liter etc.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:49:06, redigerad totalt 1 gång.
"30->50 %" är en annan som borde gå.
"30 till 50 %" brukar jag använda. Vet inte om det finns något korrekt antal procenttecken. Tycker det borde räcka med ett i samma mening. Annars kan man få för sig att det är 30% av 50% och liknande.
"mellan 30 och 50" är 40, så det tycker jag ser konstigt ut, om du inte menar 40? *edit: fast om meningen ser ut ungefär "någonstans mellan x och y", så är det inte lika konstigt längre.
Nyvaken iofs
"30 till 50 %" brukar jag använda. Vet inte om det finns något korrekt antal procenttecken. Tycker det borde räcka med ett i samma mening. Annars kan man få för sig att det är 30% av 50% och liknande.
"mellan 30 och 50" är 40, så det tycker jag ser konstigt ut, om du inte menar 40? *edit: fast om meningen ser ut ungefär "någonstans mellan x och y", så är det inte lika konstigt längre.
Nyvaken iofs
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:49:06, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:"30->50 %" är en annan som borde gå.
Det skulle nog många tolka som en ökning från 30 till 50.
"mellan 30 och 50" är 40, så det tycker jag ser konstigt ut, om du inte menar 40?
Nej, varför det? Det är ett vanligt sätt att skriva. Jag säger inget om var mellan 30 och 50 värdet ligger. Ett lite mera formellt sätt att skriva det är "det verkliga värdet ligger i intervallet 30 till 50 %", men det blir ganska klumpigt i vanlig text.
Borde man inte säga mitt emellan 30 och 50 om man menar 40? Om man bara säger mellan kan det väl vara lite vad som helst?
Ser nu att kvasir skrev just det.
Senast redigerad av sigge 2011-05-05 0:49:06, redigerad totalt 1 gång.
Det har du nog rätt i. Själv skulle jag inte göra det eftersom "->" betyder "till" i min hjärna, men jag kan förstå varför det ser fel u. Förresten har jag sett "30..50 %" i en text oxå, men det var nog någon som inte tog hänsyn till ev. språkregler. Förmodligen inte ens svensk så.Kvasir skrev:Parvlon skrev:"30->50 %" är en annan som borde gå.
Det skulle nog många tolka som en ökning från 30 till 50.
Jo, det är nog vanligt. Min hjärna är inte anpassad för att blanda matematik och språk på morgonen. Först fick jag det till att bli 45. Dax för en kopp kaffe till, tror jag.Kvasir skrev:"mellan 30 och 50" är 40, så det tycker jag ser konstigt ut, om du inte menar 40?
Nej, varför det? Det är ett vanligt sätt att skriva. Jag säger inget om var mellan 30 och 50 värdet ligger. Ett lite mera formellt sätt att skriva det är "det verkliga värdet ligger i intervallet 30 till 50 %", men det blir ganska klumpigt i vanlig text.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:49:06, redigerad totalt 1 gång.
Betyder inte 30-50 "från och med 30 till och med 50" medan mellan 30 och 50 betyder över 30 men under 50?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:49:06, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Parvlon skrev: Förresten har jag sett "30..50 %" i en text oxå, men det var nog någon som inte tog hänsyn till ev. språkregler. Förmodligen inte ens svensk så.
Jo den varianten tycker jag är OK också, men den är mera vanlig i matematisk och teknisk text än i vanlig text. I matematisk text är "30-50" vanskligt, eftersom det kan tolkas som en subtraktion, och då är notationen med punkter bättre.
Bror Duktig skrev:Betyder inte 30-50 "från och med 30 till och med 50" medan mellan 30 och 50 betyder över 30 men under 50?
Nej, i vanligt språk har man normalt inte den precisionen om man inte skriver det explict. I matematisk och teknisk text kan det däremot vara oerhört viktigt att skilja på det, men då måste man tydliggöra det, eller t.ex. använda intervallnotation.
I löpande text kan man väl skriva mellan 30 och 50 procent, dvs skriver ut procent i stället för att använda %-tecknet. Att använda bokstavsskrift i stället för siffror vore ytterligare ett steg, alltså mellan trettio och femtio procent. Fast i fråga om (an)tal så är vi ju allmänt mer vana vid att använda siffror, åtminstone för (an)tal över tolv.
Vad sedan gäller om % (eller procent) ska skrivas efter bägge talen eller endast efter det sista så är det normalt att man endast sätter det efter sista. Det vill säga på samma sätt som vid andra uppräkningar.
Mer parantetiskt kan det noteras att TT - Tidningarnas Telegrambyrå - skriver procent.
http://www.tt.se/ttsprak/
(Sifferuttryck - i listan till höger)
Det finns en gratis regelsamling tillgänglig på nätet i form av en pdf-fil. Det är Myndigheternas skrivregler (sjunde utökade upplagan):
http://www.regeringen.se/sb/d/253/a/131583
Språkrådet har en del värdefulla länkar - Språk- och skrivråd:
http://www.sprakradet.se/2131
Vad sedan gäller om % (eller procent) ska skrivas efter bägge talen eller endast efter det sista så är det normalt att man endast sätter det efter sista. Det vill säga på samma sätt som vid andra uppräkningar.
Mer parantetiskt kan det noteras att TT - Tidningarnas Telegrambyrå - skriver procent.
TT använder inte tecknet % och vanligen inte heller förkortningen proc, utan skriver ut ordet procent
http://www.tt.se/ttsprak/
(Sifferuttryck - i listan till höger)
Det finns en gratis regelsamling tillgänglig på nätet i form av en pdf-fil. Det är Myndigheternas skrivregler (sjunde utökade upplagan):
http://www.regeringen.se/sb/d/253/a/131583
Språkrådet har en del värdefulla länkar - Språk- och skrivråd:
http://www.sprakradet.se/2131
Senast redigerad av TK 2011-05-05 0:49:06, redigerad totalt 1 gång.
TK skrev:I löpande text kan man väl skriva mellan 30 och 50 procent, dvs skriver ut procent i stället för att använda %-tecknet. Att använda bokstavsskrift i stället för siffror vore ytterligare ett steg, alltså mellan trettio och femtio procent. Fast i fråga om (an)tal så är vi ju allmänt mer vana vid att använda siffror, åtminstone för (an)tal över tolv.
För all del, visst kan man skriva ut procent som ett ord, om man vill, men samma fråga kvartstår ändå. Det där med att skriva siffror som ord är ett område för sig. Jag har också hört någon regel som rekommenderar det för små tal, men inte stora, även om jag inte kommer ihåg vilken specifik gräns som nämndes. Kanske just tolv? Det låter rimligt, för att är ungefär där som orden börjar bli långa.
Ja, det var just det min fråga gällde. Jag tycker också att det borde vara så, men blev osäker. Funderar på det där med andra uppräkningar och vad du menar. Men jag antar att du tänker på t.ex. "en röd, en grön och en blå strumpa". Bra. Det är logiskt och övertygar mig att bör vara likadant även med t.ex. procenten.
Kvasir skrev:Jag har också hört någon regel som rekommenderar det för små tal, men inte stora, även om jag inte kommer ihåg vilken specifik gräns som nämndes. Kanske just tolv? Det låter rimligt, för att är ungefär där som orden börjar bli långa.
Jo, det är just tolv som är det som anges i Språknämndens Skrivregler (i min bokhylla har jag en upplaga från 1982). Numera heter det Svenska skrivregler men jag har inte tillgång till denna.
Språknämndens Skrivregler (1982) skrev:Bortsett från förut nämnda fall skrivs antal till och med tolv (ofta ännu högre, om orden inte blir för långa) helst med bokstäver, t. ex. hans två systrar, fyra evangelister, fem gånger, om tio minuter, de tolv apostlarna, de sjuttio uttolkarna, Tusen och en natt.
Det som det första hänvisar till är (samma källa och samma sida, s. 41) - här i punktform och aningen förkortat:
- tillsammans med måttenheter skrivna som förkortningar eller symboler används endast siffror; framför de utskrivna namnen på måttenheterna kan även bokstavsskrift användas: 10 m (ej tio m, men väl: tio meter), 2 dm, 1 kg ...
- vid numrering används också siffror, t. ex. klass 2, nr 4; för statistiska uppgifter passar siffror bäst, t. ex. Av 10 beställda maskiner provades 2.
- mycket stora "runda" tal skrivs antingen i sin helhet med siffror eller med en förening av siffror och bokstäver, t. ex. 10 000 000 eller 10 milj., 1 1/2 miljon (däremot ej: 2 tusen)
I tidigare länkade Myndigheternas skrivregler står det - som första punkt för när man använder bokstäver för att ange tal:
Myndigheternas skrivregler skrev:Bokstäver används i regel i låga tal (oftast tolv eller lägre) när sifferuppgifterna inte är det viktiga i texten.
Kvasir skrev:Funderar på det där med andra uppräkningar och vad du menar. Men jag antar att du tänker på t.ex. "en röd, en grön och en blå strumpa". Bra. Det är logiskt och övertygar mig att bör vara likadant även med t.ex. procenten.
Det var så jag menade.