explore banned books!
12 inlägg
• Sida 1 av 1
explore banned books!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 0:48:08, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Fast det gällde väl mest böcker som är förbjudna i vissa delar av USA? Där kan enskilda delstater införa censur.
Jag tittade inte igenom hela listan, men av det jag såg fanns det inga böcker som var uppseendeväckande ur svensk synvinkel, så räkna inte med att hitta något som inte finns i bokhandeln (eller i alla fall på biblioteket).
Jag tittade inte igenom hela listan, men av det jag såg fanns det inga böcker som var uppseendeväckande ur svensk synvinkel, så räkna inte med att hitta något som inte finns i bokhandeln (eller i alla fall på biblioteket).
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:48:08, redigerad totalt 1 gång.
Näe, det intressanta är att nån tycker att de faktiskt borde bort!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 0:48:08, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Det är väl ett mått på sinnet för frihet i världens mäktigaste land, som just därför kan kosta på sig att också vara ett av världens mest provinsiella bakvatten, och som kan marknadsföra sig som frihetens stamort på jorden med sådan framgång eftersom de översköljer alla in- och utomlands med allt möjligt utom just blickar bakom fasaden.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 0:48:08, redigerad totalt 1 gång.
Bannade av vem och i vilkas intressen?
Nog för att det kryllar av högerkristna i staterna, men till och med Vatikanen har ju förstått att det inte funkar att bannlysa böcker...
http://en.wikipedia.org/wiki/Index_Libr ... ohibitorum
Nog för att det kryllar av högerkristna i staterna, men till och med Vatikanen har ju förstått att det inte funkar att bannlysa böcker...
http://en.wikipedia.org/wiki/Index_Libr ... ohibitorum
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:48:08, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
För sisådär 15 år sedan var jag i Portland, Oregon, och besökte då Powells, USAs största bokhandel (enligt dem själva, och jag tvivlar inte). De körde en väldig reklamkampanj just då för att få sina kunder att protestera mot ett delstatligt lagförslag som skulle möjliggöra bokcensur och fängelsestraff för innehav av förbjudna böcker.
och majjainnehav ses mildare än bokinnehav?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:och majjainnehav ses mildare än bokinnehav?
Varför inte? I det landet kan man aldrig veta. Bortflummade medborgare är fogliga och ofarliga. Bokläsare kan bli kritiska till det rådande systemet.
*är skyldig till innehav av farliga böcker*
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
och sverige, snart...
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:och sverige, snart...
Nja, tror jag väl inte. Har vi några exempel eller ens förslag? Förutsatt det
inte är böcker som har olagligt innehåll (t.ex. barnporr).
I Tyskland gjorde man däremot en teknisk manöver för att komma runt att böcker inte kan förbjudas. Delstaten Bayern köpte alla rättigheter till "Mein Kampf", för att förhindra att den kunde ges ut (i alla fall lagligt).