Svårt att arbeta med NT-tjejer?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2010-02-23 0:20:52

ufo skrev:Det är få saker som jag ryser så mycket av som NT-tjejer.

Håller inte med alls. Man kan inte kategorisera på det viset, tror mer det är en fråga om gruppdynamik och att man som aspergare sällan funkar i grupp.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sugrövmanövern » 2010-02-23 0:30:23

kakmonstret skrev:Jag tycker du har en helskön stil :). Något säger mig att jag skulle säga det samma om jag mötte dig i verkligheten :).
Jo, du har sluppit se mitt kroppspråk, och har därför en mer genuin bild av vem jag är. IRL hinner folk döma innan man hunnit visa vem man är... Klyschigt men sant :P .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Inger » 2010-02-23 1:08:03

Jag har sagt det förut: om man är snygg, smart, självständig och ovillig/oförmögen att anpassa sig till gruppen, och dessutom har en lite smådryg attityd ovanpå det, så bör man inte bli förvånad att bli illa tåld av vanliga tjejer.

Sök jobb där det bara jobbar killar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav kakmonstret » 2010-02-23 1:23:40

sugrövmanövern skrev:Jo, du har sluppit se mitt kroppspråk, och har därför en mer genuin bild av vem jag är. IRL hinner folk döma innan man hunnit visa vem man är... Klyschigt men sant :P .


Du har fått mig att le och skratta många gånger. Och bilderna du postat på dig ligger i enlighet med din färgstarka personlighet. Vad gäller kroppsspråk så är mitt inte heller det mest önskvärda. Visst är det tråkigt när man inte kan nå fram eller bli nådd av andra genom en sån sak!
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav vadloink » 2010-02-23 1:30:13

Jag har bara erfarenhet av NT-tjejer, eller -kvinnor och har lättare för dem än NT-snubbar. I synnerhet NT-tanter gillar jag. Ju tantigare desto bättre.

Min erfarenhet av jobb är att de man ska liera sig med är tanterna. Har man dem på sin sida är mycket vunnet.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Inläggav nano » 2010-02-23 4:32:06

Tycker inte om att liera mig med någon för att vinna något sorts spel, jag vill att alla ska få må bra oavsett om man lierat sig med någon eller inte.

sugis och missbutterfly, jag skulle gärna vilja träffa er bägge vid något tillfälle för att se hurdana ni är irl och få veta vad ni tycker att jag är för något, det vore intressant, håller verkligen inte på något som helst sätt med om att någon skulle vara mer eller mindre värd eller den ene slav o den andre mästare.
Vore kul o höra resonemang bakom det där o vad som får er o tycka det ena eller andra.

Jag lovar inte att hålla med i någon av era åsikter och förmodligen kommer jag försöka hålla fred med alla för det är ett tillstånd jag gillar.
Däremot inget emot att människor tycker olika men ogillar när någon kräver att någon annan ska ha en viss åsikt oavsett vilken.
Senast redigerad av nano 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav kakmonstret » 2010-02-23 7:29:03

vadloink skrev:Jag har bara erfarenhet av NT-tjejer, eller -kvinnor och har lättare för dem än NT-snubbar. I synnerhet NT-tanter gillar jag. Ju tantigare desto bättre.

Min erfarenhet av jobb är att de man ska liera sig med är tanterna. Har man dem på sin sida är mycket vunnet.


Ok. Jag erfar att det brukar finns "snällisar" på de flesta arbetsplatser, de pratar inte skit och är öppna och fredliga. De brukar jag försöka hålla mig till. Sedan finns det rötägg och inte sällan har de försökt smutskasta dessa förstnämnda och ringakta deras arbetsprestationer. Men illviljan lyser igenom och ligger endast de själva till last. Det kan förekomma att det är en enda "Krösa-Maja" på en arbetsplats men som skaffar sig ett anhang, med vilka de sedan förpestar en hel arbetsplats. Frustrerande för alla parter.

Snällisarna och dummisarna, ja alla, är nog rätt så oberoende av kön när jag tänker efter.
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-23 11:05:01

Inger skrev:Jag har sagt det förut: om man är snygg, smart, självständig och ovillig/oförmögen att anpassa sig till gruppen, och dessutom har en lite smådryg attityd ovanpå det, så bör man inte bli förvånad att bli illa tåld av vanliga tjejer.


Jag skulle nog säga människor där du säger vanliga tjejer. Både pga att folk i allmänhet kan vara avundsjuka på att nån är smart OCH snygg, och dessutom mån om sina gränser.

Men också för att dryghet och arrogans inte går hem. Vare sig hos NT eller andra, tjejer eller andra. Utom när det gäller folk som tror dryghet betyder att man är förmer och hundar för en, dvs vill vinna över en på sin sida. Och såna räknas inte riktigt som människor intressanta att befatta sig med, i min värld.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav missbutterfly » 2010-02-23 19:04:14

nano skrev:sugis och missbutterfly, jag skulle gärna vilja träffa er bägge vid något tillfälle för att se hurdana ni är irl och få veta vad ni tycker att jag är för något, det vore intressant, håller verkligen inte på något som helst sätt med om att någon skulle vara mer eller mindre värd eller den ene slav o den andre mästare.
Vore kul o höra resonemang bakom det där o vad som får er o tycka det ena eller andra.


Jag såg det som ett skämt, det sugis skrev om "slav-mästare". Jag skrev att jag förmodligen också utstrålar det men det är inte vad jag går runt och tänker om mig själv.
Faktum är att jag ser oftare mig själv som en slav bland andra i samhället än tvärtom. Det är ju trots allt jag som får anpassa mig efter majoriteten..

Men jag är en utpräglad ledartyp och tar gärna kommandot, men det är bara min läggning vilket jag varken kan eller vill ändra på. Jag tycker inte att jag är mer eller mindre värd för det.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Re: Svårt att arbeta med NT-tjejer?

Inläggav jojomamma » 2010-02-23 19:47:38

missbutterfly skrev: Personalstyrkan bestod av enbart kvinnor.

Någon annan med liknande erfarenheter?


Här är några tvärtom erfarenheter.

Jag jobbar på en IT på en arbetsplats med nästan bara män och det är underbart, jag blir accepterad som jag är. Förutom en annan kvinna finns administrationen och de ser ner på mig, det är tydligt, men dem kan jag undvika utan problem.

När jag kommer i sammanhang där det är mest kvinnor ger sig alltid någon/några på mig direkt. Gemensamt för dessa kvinnor är ofta att de är lågutbildade.
Senast redigerad av jojomamma 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Inläggav imperativ » 2010-02-23 21:58:19

Den ende s.a.s NT-tjej jag arbetat med var i mina ögon en skötsam 26-årig teknikbitch som alltid fick som hon ville. Eftersom hon var tjej, den enda tjejen på den arbetsplatsen, så var hon skyddad från allt negativt riktat mot henne.

Tolv gånger på 5 veckor blev jag riktigt less på människan. Tolv totala missförstånd och misstag då jag och hon skulle samarbeta, där det var hon som skapade felen. Men eftersom hon var en tjej på ett teknikföretag och jag en obildad praktikant som inte kan ett skit(sic!) så blev det jag som fick skit för allting.

Sen hade hon något dominanskomplex och var tvungen att markera sin maktstatus över mig så fort hon fick en chans. Jag tror att hon uppfattade mig som svag iom att jag pratar ganska sällan och är socialt inkompetent. Men när hon märkte att jag vägrade underställa mig hennes regler så tror jag hon började prata skit om mig. Antagligen höll sig kollegerna på hennes sida, för hon var ju den ende tjejen på arbetsplatsen, den heliga graalen, ofelbar och fredad.

Resultat: Vitsord i form av en ofylld blankett från det företaget signerat av personalchefen. Skolan tolkade blanketten som att det var jag som misskötte mig.


Det är min enda erfarenhet av att ha jobbat med en NT-tekniktjej i teknikföretag. Ingen positiv upplevelse.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Truly » 2010-02-24 1:35:38

Ärligt talat så vet jag inte vilka diagnoser mina tidigare kollegor kan tänkas ha haft. Jag vet bara att en del av dem var "snällisar" (som Kakmonstret uttrycker det) och att en del inte var det.

Hur många av dem som var NT har jag ingen aning om eftersom jag aldrig pratade särskilt mycket med dem. Inte heller vet jag om någon av dem hade någon npf-diagnos.
Däremot har jag trivts ganska bra på mina tidigare arbeten. Det var inte kvinnorna det var fel på, utan på den stressiga och bullriga miljön som gjorde arbetsklimatet hårt och slet ut mig.
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav weasley » 2010-02-24 16:39:56

Lakrits skrev:Att kalla Jantelagen för något typiskt svenskt är p.g.a. det fel, i mina ögon. Fast så är jag ju också bättre än er andra.


:-)159
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Inger » 2010-02-24 17:41:08

...än NI andra... (om man ska vara petig). :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lakrits » 2010-02-24 18:13:25

Inger skrev:...än NI andra... (om man ska vara petig). :wink:

Ja, ända tills dess att jag tar över och egenmäktigt ändrar det svenska språket till att bli precis vad jag vill att det skall bli.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav -reviresco- » 2010-02-24 18:19:05

Oj oj oj.. Jag kan väl säga såhär, att jag aldrig har kommit särskilt bra överens med de i min klass (som på grund av min gymnasieinriktning mest är tjejer). Det samma gäller de andra klasserna omkring. Det tjafsas, det är intriger, skitsnack, det pratas om killar och shopping och mode och blaaah.

Inget av detta intresserar mig så därför drar jag mig undan. Jag kan inte säga om detta är ett typsikt NT-drag eller inte (det ovannämnda alltså), men de jag kommer överens med rent generellt är personer som är som jag: alltså något nördiga och/eller aspiga.

Men bara för det ska man ju inte dra alla över en kam - även bland de allra "vanligaste" och mest normala människor finns det ju de som sticker ut ur mängden.
Senast redigerad av -reviresco- 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
-reviresco-
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2010-02-21

Inläggav keedo » 2010-02-24 19:27:54

Jag har alltid haft svårt att passa in bland kvinnor/tjejer överhuvudtaget. Sedan att jag hade stark rädsla för det kvinnliga könet gjorde inget bättre.. det värsta var väl att tjejer i mellan- och högstadiet ansåg mig som det "svarta fåret" så mig kunde man attackera då jag hade ingen som stod upp för mig.
Har alltid trivts bättre med sällskap av manliga könet, känner mig mer avslappnad och inte lika mycket press. På mitt jobb så finns det ett större antal av kvinnliga könet, men dem känns inte lika jobbigt som det var i skolåren så det är inte lika jobbigt. Men skulle nog föredra att vara på ett ställe med mindre mänsklig kontakt och speciellt kvinnliga..
Senast redigerad av keedo 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
keedo
Inaktiv
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2009-12-03
Ort: mUppsala

Inläggav Glimma » 2010-02-24 20:07:39

KrigarSjäl skrev:Att de tjattrar & skvallrar mycket?
Ja det har jag, hrrm, definitivt märkt.
Men som man har jag inte känt mig utsatt som konkurrent på det sätt du beskriver, och skvaller i största allmänhet biter inte på mig eftersom jag inte ger folk något att skvallra om.

Men det sägs ju att snygga tjejer ofta möts av avundsjuka och öppen irritation bland andra kvinnor, som inte har haft samma genetiska tur.
Sen har vi ju den berömda jantelagen också:

Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.


Den har man märkt av många gånger.



GUD VAD JAG HATAR JANTELAGEN! Den dummaste "lag" som någonsin uppfunnits. När jag var typ 15 hade min lillayster, typ då 10, haft en diskussion om Jantelagen i skolan. Då hade läraren lyckats tuta i ungarna att det skulle vara ngt bra att vara som alla andra och inte stå ut i mängden. Jag höll inte med och vi börjar så klart storbråka varvid hon jubelidiotiskt nog kallar mig för Hora för hon blev så arg. I stundens hetta var det det värsta hon kunde komma på att säga men också det mest obefogade och "komiska".:) Ngt jag bara skrattar åt idag, just för det var så förbaskat obefogat. Så fort Jantelagen nämns kommer den diskussionen åter upp i minnet haha! Hon fattade nog så småningom att jag inte hade så fel. Hade aldrig varit tillsammans med någon kille vid tidpunkten heller, eller innan.

Men jag håller med dig Miss Butterfly det är ofta mkt enklare att jobba med killar än med tjejer. Helst jobbar jag helt ensam men hur ofta får man göra det?
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav pointblank » 2010-02-25 14:05:37

LILITH skrev:"NT-tjejer" är lika olika sinsemellan som "AS-tjejer".
Fånigt att göra avundsjuka mm. till ett neurotypiskt drag.


Håller med dig. Det är bara att läsa i trådarna på detta forum, så ser man att avundsjuka likaväl kan finnas hos personer med AS.
Senast redigerad av pointblank 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Inläggav Inger » 2010-02-25 14:27:14

Va? Det har jag inte märkt något av alls här. (Mer än hos några få med patologoiska tvångstankar som har mycket goda skäl att känna som de känner, och som redovisar sina tankar och känslor helt öppet, vilket jag finner synnerligen befriande och sympatiskt.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav earlydayminer » 2010-02-25 14:43:39

NT-tjejer = Till stor del skuttiga, hurtiga, käcka tjejer som alltid måste säga något och ändå ska ha rätt när de har fel?

imperativ: Fy fasiken så vidrigt! Du skulle ha stängt in henne i frysbox. :lol:
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav LILITH_ » 2010-02-25 15:19:48

Följande skriver jag bara som en liten parentes till att s.k. NT-tjejer skulle vara en homogen grupp bestående av avundsjuka, intrigerande bråkmakerskor:

Jag tycker att det är onödigt att kategorisera folk och uttala sig utifrån snäva och ofta ytterst subjektiva omdömen baserade på några få individers beteenden som man sedan applicerar på en stor del av mänskligheten.

Man kan dra direkta paralleller till samma sorts fördomsbaserade "fakta" eller snarare faktoider när det gäller den mediala bilden på Aspergers syndrom som ett incitament för ökad benägenhet att utföra våldsbrott och dylikt.

Det vill vi ju inte, eller hur?
Det känns fel att folk ska envisas med att dra alla över en kam och fortsätta göda fördomarna, vare sig det gäller NT eller AS. Det bara ökar klyftan mellan olikfungerande människor.
Varför hjälpa till med att gräva sin egen grop eller måla in sig i ett hörn, eller hur man nu vill uttrycka det? För det är onekligen det man gör när man uttalar sig genom att låsa sig vid ett visst påstående som knappast är applicerbar på alla och envar.

Måste det handla om "vi mot de"-mentalitet i alla lägen?

Slut på parentes. :)

Så då kan ni fortsätta!
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav Lakrits » 2010-02-25 15:38:31

LILITH_ skrev:Måste det handla om "vi mot de"-mentalitet i alla lägen?

Vadå? Det är ju inte vi som tycker så, det är ju de! ;)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav earlydayminer » 2010-02-25 15:38:35

Nej, men nu skriver vi i en tråd med rubriken "Svårt att arbeta med NT-tjejer?" på ett aspergerforum.

"Måste det handla om "vi mot de"-mentalitet i alla lägen?" < Kan man säkert fråga sig i alla trådar.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 0:45:34, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in