Inget internet, fel paa naetverkskortet?
30 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Inget internet, fel paa naetverkskortet?
Jag faar detta felmeddelande
Gaar jag in i kontrollpanelen paa naetverkskort saeger det
Men jag verkar ha flera naetverkskort. Foerutom NVIDIA tvaa likadana som heter isatap ... Och paa baegge syns en liten gul varningstriangel. Avaktiverade dem, men det blev ingen skillnad. Vet inte vad de aer till foer.
Detta aer skrivet paa en annan dator. Men i denna hittar jag inte ens ett ordbehandlingsprogram.
Ett maskinvaru- el drivrutinproblem har uppstaatt foer naetverkskortet NVIDia nForce ... Ethernet.
Gaar jag in i kontrollpanelen paa naetverkskort saeger det
Den haer enheten fungerar korrekt.
De baesta drivrutinerna aer redan installerade.
Men jag verkar ha flera naetverkskort. Foerutom NVIDIA tvaa likadana som heter isatap ... Och paa baegge syns en liten gul varningstriangel. Avaktiverade dem, men det blev ingen skillnad. Vet inte vad de aer till foer.
Detta aer skrivet paa en annan dator. Men i denna hittar jag inte ens ett ordbehandlingsprogram.
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 0:48:08, redigerad totalt 1 gång.
Avinstallera alla nätverkskort och installera om de från början.
Efter du tagit bort allt bör det efter omstart komma upp: "..har funnit ny maskinvara."
Då installerar du drivrutiner från medföljd skiva eller internet.
går du på kör och skriver winword så bör du få upp
Efter du tagit bort allt bör det efter omstart komma upp: "..har funnit ny maskinvara."
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:48:08, redigerad totalt 1 gång.
carl skrev:Avinstallera alla nätverkskort och installera om de från början.
Nätverkskortet (PCI-kort) jag har krävde att man gjorde tvärtom.
I med drivrutinen först och sen montera dit kortet.
Bara nämner att det kan vara olika.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-05 0:48:08, redigerad totalt 1 gång.
carl skrev:Avinstallera alla nätverkskort och installera om de från början.
Men gaar det att installera om igen om jag avinstallerar? Jag aer raedd att det ska fyllas i naagon kod el naagot, som jag inte har. Kan ju inte ladda ner el uppdatera naagot fraan naetet heller.
Du måste ha installskivan. Alternativt veta exakt beteckningen på nätverkskortet så att du kan få tag på drivisar från nätet.
Då ska du inte vara orolig för att ta bort maskinvaran.
Det enda drivrutinerna gör är att de förklarar för operativsystemet hur det ska läsa av kortet. Kortet i sig kan inte förstöras.
Då ska du inte vara orolig för att ta bort maskinvaran.
Det enda drivrutinerna gör är att de förklarar för operativsystemet hur det ska läsa av kortet. Kortet i sig kan inte förstöras.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:48:08, redigerad totalt 1 gång.
Om jag förstått saken rätt Alien så har du och din respektive olika sätt att komma ut på nätet, vilket jag tycker verkar vara rätt onödigt och krångligt.
Din dator verkar vara den som loggar in på bredbandet (jag gissar att ni inte har en router), så du måste se till att du har uppgifterna för att kunna logga in på nätet (min rekommendation är annars att ni skaffar en router som sköter inloggningen, dessutom kan ni dela ut resurser i nätverket och därmed dela skrivare, bilder, dokument osv).
Du kanske kan ladda ner drivrutiner från nätet till nätverkskortet från makens dator och antingen lägga dem på ett USB-minne eller bränna på en CD (för jag antar att ni inte har disketter...), sök efter nätverkskortets namn på google samt ordet driver (se upp, en del sajter vill ha betalt eller är oseriösa).
Din dator verkar vara den som loggar in på bredbandet (jag gissar att ni inte har en router), så du måste se till att du har uppgifterna för att kunna logga in på nätet (min rekommendation är annars att ni skaffar en router som sköter inloggningen, dessutom kan ni dela ut resurser i nätverket och därmed dela skrivare, bilder, dokument osv).
Du kanske kan ladda ner drivrutiner från nätet till nätverkskortet från makens dator och antingen lägga dem på ett USB-minne eller bränna på en CD (för jag antar att ni inte har disketter...), sök efter nätverkskortets namn på google samt ordet driver (se upp, en del sajter vill ha betalt eller är oseriösa).
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 0:48:08, redigerad totalt 1 gång.
Jo, gärna om jag hade råd och tid...
Jag passar på att ge Alien tips om hur man skriver hederliga tecken...
Håll ner Alt-knappen, tryck sifferkombinationen angiven nedan på numeriska tangentbordet och släpp sedan upp Alt-knappen så skapas motsvarande tecken.
å = 229 Å = 197
ä = 228, Ä = 196
ö = 246, Ö = 214
Om tecknet ¨ finns på tangentbordet går det att trycka det innan du trycker a eller o för att skapa ä respektive ö.
Motsvarande borde fungera om tecknet ° mot förmodan skulle finnas på tangentbordet (fast det har jag aldrig sett...)
Du provade tydligen inte att lägga till svensk tangentbordslayout som jag tipsade dig om...
Jag passar på att ge Alien tips om hur man skriver hederliga tecken...
Håll ner Alt-knappen, tryck sifferkombinationen angiven nedan på numeriska tangentbordet och släpp sedan upp Alt-knappen så skapas motsvarande tecken.
å = 229 Å = 197
ä = 228, Ä = 196
ö = 246, Ö = 214
Om tecknet ¨ finns på tangentbordet går det att trycka det innan du trycker a eller o för att skapa ä respektive ö.
Motsvarande borde fungera om tecknet ° mot förmodan skulle finnas på tangentbordet (fast det har jag aldrig sett...)
Du provade tydligen inte att lägga till svensk tangentbordslayout som jag tipsade dig om...
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 0:48:08, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Kan ingen åka över till Alien och fixa problemet så man får läsa riktiga bokstäver igen?
Äsch, ni som bara har varit med om datorer i riktigt modern tid är så bortskämda. Sådär hade vi det alltid förr. Antingen skrev man aa, ae och oe, eller så slopade man bara prickar och ringar, eller så skrev man faktiskt motsvarande vanliga ASCII-tecken, dvs. [, och ] och motsvarande för små bokstäver. Det funkade utmärkt. Det vara bara en vana. Sedan kom eländet med att många försökte använda svenska tecken utan att det fanns någon riktigt standard. Då fick man epost där det kunde stå p, d, och v (tror jag det var) istället för å, ä och ö, och hur lättläst var det? Då blev man verkligen tvungen att gissa. Eller så kom det konstiga teckenkoder bara. Numera fungerar det nästan alltid bra, nu när standarderna har satt sig och kan översättas mellan varandra. Och visst är det mycket lättare och trevligare, men mellanperioden, på 10-15 år, när det var totalt kaos, den var jobbig.
Slut på meddelande från IT-historiska avdelningen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:48:08, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:Jag passar på att ge Alien tips om hur man skriver hederliga tecken...
å = 229 Å = 197
ä = 228, Ä = 196
ö = 246, Ö = 214
Tack, det funkar foer å och ä. Jo, vi foersoekte, men problemet är att jag inte kan läsa språket och maken säger att han inte hittar det jag soeker efter. Dessutom har han mycket dåligt tålamod och säger jag fattar inte sånt där! Det är inte bara bokstäver som foersvunnit, också skiljetecken blir annorlunda på skärmen.
Off-topic:
Det fysiska tangentbordet har Å, Ä och Ö, men det kommer helt andra tecken när jag trycker på tangenterna. Även andra tangenter funkar konstiga; vill jag ha ha bindestreck får jag trycka på plustecken-tangenten etc. Det är trial and error hela tiden. Citattecken har jag inte heller hittat.
Skriver detta på "jobbet". End of off-topic.
Dessa ftalatater kan tydligen orsaka "asocial personlighet" också. Är det månne detsamma som "antisocial personlighet" el en lättare variant av den? Att man ägnar sig åt olagliga aktiviteter? Eller menar de "osocial personlighet" som ju låter mer aspigt.
Det fysiska tangentbordet har Å, Ä och Ö, men det kommer helt andra tecken när jag trycker på tangenterna. Även andra tangenter funkar konstiga; vill jag ha ha bindestreck får jag trycka på plustecken-tangenten etc. Det är trial and error hela tiden. Citattecken har jag inte heller hittat.
Dessa ftalatater kan tydligen orsaka "asocial personlighet" också. Är det månne detsamma som "antisocial personlighet" el en lättare variant av den? Att man ägnar sig åt olagliga aktiviteter? Eller menar de "osocial personlighet" som ju låter mer aspigt.
Alien skrev:Off-topic:
Citerar dig från en annan tråd, för att det är mera on-topic här.
Om det är detta som är ditt problem, är det då inte helt enkelt bara så att du har råkat ställa om till engelsk (eller någon annan) tangentbordslayout? Om Windows (eller vilket OS du nu kör) tror att du har ett engelsk tangentbord så tolkar det tangenter utifrån det.
Alien:
Du har nog engelsk layout i inställningarna. Går att ändra i kontrollpanelen även om du inte är admin. Har du XP (går ev. i Vista oxå) kan du klistra in i kör/run: rundll32 shell32.dll,Control_RunDLL intl.cpl och tryck enter.
-välj tab: "languages", sen "details" och lägg där till "svenska". Tror inte att man måste radera alla andra men jag brukar göra det ändå. Den kan säga att det behövs en restart men det behövs ej.
Du har nog engelsk layout i inställningarna. Går att ändra i kontrollpanelen även om du inte är admin. Har du XP (går ev. i Vista oxå) kan du klistra in i kör/run: rundll32 shell32.dll,Control_RunDLL intl.cpl och tryck enter.
-välj tab: "languages", sen "details" och lägg där till "svenska". Tror inte att man måste radera alla andra men jag brukar göra det ändå. Den kan säga att det behövs en restart men det behövs ej.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:48:08, redigerad totalt 1 gång.
Jo, den är omställd men det är gjort av en av min mans kompisar. Jag klarar inte att ställa om det ensam och inte min man heller. Och han tycks inte förstå "dataspråket".
Inte har han någon epost el msn på sin dator heller. Han använder den bara till en enda sak: kolla på filmer. Och word el worksprogram tycks han inte ha heller, jag har iaf inte hittat något.
Alla har gått hem från jobbet utom jag som har svårt att slita mig från datorn. Det är automatisk släckning, så korridoren utanför är helsvart (me tänds om jag går ut dit). Sitter jag stilla och bara läser på datorn, så blir det plötsligt mörkt i rummet.
Inte har han någon epost el msn på sin dator heller. Han använder den bara till en enda sak: kolla på filmer. Och word el worksprogram tycks han inte ha heller, jag har iaf inte hittat något.
Alla har gått hem från jobbet utom jag som har svårt att slita mig från datorn. Det är automatisk släckning, så korridoren utanför är helsvart (me tänds om jag går ut dit). Sitter jag stilla och bara läser på datorn, så blir det plötsligt mörkt i rummet.
I bästa fall har du en liten blå fyrkant någonstans nere i högra hörnet som det står "EN" (eller "SV") i, beroende på vald layout. Klicka i så fall på den och se om du har svensk layout som alternativ.
Annars får du ta det via kontrollpanelen. Hur man gör där kan nog skilja lite beroende på vilken version av Windows du kör. I engelsk Xp gör man följande: Klicka på "Start", välj "Control Panel", välj "Regional and language options". Där väljer du fliken "Languages", och klickar på "Details". Där kan du välja tangentbordslayout genom att välja "Swedish" som "default input language". Om det alternativet inte finns får klicka på knappen "Add" strax nedanför och leta upp svenskt tangentbord i listan och lägga till det.
Testa om det går att göra (ungefär) så.
Annars får du ta det via kontrollpanelen. Hur man gör där kan nog skilja lite beroende på vilken version av Windows du kör. I engelsk Xp gör man följande: Klicka på "Start", välj "Control Panel", välj "Regional and language options". Där väljer du fliken "Languages", och klickar på "Details". Där kan du välja tangentbordslayout genom att välja "Swedish" som "default input language". Om det alternativet inte finns får klicka på knappen "Add" strax nedanför och leta upp svenskt tangentbord i listan och lägga till det.
Testa om det går att göra (ungefär) så.
Kvasir, tack, det finns ett svenskt alternativ att klicka på. Har gjort det men det är två brister:
1) Jag kan visserligen skriva på svenska men allt annat (program, frågor i rutor etc är fortfarande på det för mig oläsliga språket)
2) Efter en kort stund ändras språkinställningen automatiskt från svenska till det andra.
1) Jag kan visserligen skriva på svenska men allt annat (program, frågor i rutor etc är fortfarande på det för mig oläsliga språket)
2) Efter en kort stund ändras språkinställningen automatiskt från svenska till det andra.
Vilka fina bokstäver du använder dig av, Alien. *Gnuggar sig i ögonen*
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 0:48:09, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Alien skrev:Kvasir, tack, det finns ett svenskt alternativ att klicka på. Har gjort det men det är två brister:
Aha, du kör engelsk version av Windows alltså? Den inställning jag talade om byter bara hur tangentbordet tolkas, och påverkar inte språket i övrigt.
Om Windows byter tillbaka från svensk till engelskt tangentbord så kan det bero på att du trycker någon tangentkombination som är inställd att betyda just det.
Gör på samma sätt som jag beskrev förut. På samma ställe som du ställer in "default input language", dvs. språk för tangentbordet, så finns längre ner en knapp "Key settings". Klicka på den.
Då får du upp en lista på vilka tangentkombinationer som byter mellan olika tangentbordslayoter. Du kan ställa om alla dessa till "[none]" genom att för var och en klicka på "Change Key sequence" och bocka av "Enable key sequence".
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:48:15, redigerad totalt 2 gånger.
Vi har router. Eftersom makens internet funkar, så kan det inte vara fel på själva bredbandet el modemet, utan det måste vara fel på min dator.
Jag funderar på att avinstallera isatap nätverkskort, eftersom det tycks vara fel på det. Det finns ingen skiva med det programmet, troligen har det laddats ner från internet. Är det någon som vet vad isatap är till för? Om internet inte funkar, så går det ju inte att ladda ner igen.
Jag funderar på att avinstallera isatap nätverkskort, eftersom det tycks vara fel på det. Det finns ingen skiva med det programmet, troligen har det laddats ner från internet. Är det någon som vet vad isatap är till för? Om internet inte funkar, så går det ju inte att ladda ner igen.
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 0:48:15, redigerad totalt 1 gång.
Jag har internet i min dator igen!
Jag gjorde en systemåterställning till 18 februari (då den funkade). Och efter en stund hade jag internet igen. Men jag vågar knappt gå och lägga mig och stänga av datorn; tänk om internet är borta nästa gång igen?
Nätverkskortet isatap har fortfarande en gul triangel och infon: "Den här enheten fungerar inte korrekt eftersom det inte går att läsa in de nödvändiga drivrutinerna för enheten. (Kod 31)". Men när jag försöker uppdatera drivrutinen får jag detta besked: "Enheten använder den senaste versionen av drivrutinen." Vad ska jag göra?
Jag gjorde en systemåterställning till 18 februari (då den funkade). Och efter en stund hade jag internet igen. Men jag vågar knappt gå och lägga mig och stänga av datorn; tänk om internet är borta nästa gång igen?
Nätverkskortet isatap har fortfarande en gul triangel och infon: "Den här enheten fungerar inte korrekt eftersom det inte går att läsa in de nödvändiga drivrutinerna för enheten. (Kod 31)". Men när jag försöker uppdatera drivrutinen får jag detta besked: "Enheten använder den senaste versionen av drivrutinen." Vad ska jag göra?
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 0:48:15, redigerad totalt 1 gång.