Sömnlöshet. När blir det farligt att inte sova?
geocache skrev:alfapetsmamma skrev:Jag har det inte lika illa som geocache med fullmånen, men det är väldigt påtagligt ändå. Det är många som säger att de sover mycket sämre då, inte bara aspisar. Kan vara vettigt att hålla reda på sålunda, och ta (mer) sömntabletter då eller på andra sätt parera det.
Här finns en hemsida med överskådlig "kalender" som visar månens olika faser, månad för månad:
http://kalender-365.de/mankalender.php
Tack tack, men jag har min egen lilla månkalender i form av småaspie som ser på månen hur många dagar det är kvar tills den blir full osv.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:36:07, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
alfapetsmamma skrev:geocache skrev:alfapetsmamma skrev:Jag har det inte lika illa som geocache med fullmånen, men det är väldigt påtagligt ändå. Det är många som säger att de sover mycket sämre då, inte bara aspisar. Kan vara vettigt att hålla reda på sålunda, och ta (mer) sömntabletter då eller på andra sätt parera det.
Här finns en hemsida med överskådlig "kalender" som visar månens olika faser, månad för månad:
Tack tack, men jag har min egen lilla månkalender i form av småaspie som ser på månen hur många dagar det är kvar tills den blir full osv.
Det är ingen småaspie. Det är ett av the Children of the Corn.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:36:08, redigerad totalt 1 gång.
lakrits skrev:alfapetsmamma skrev:geocache skrev:
Det är ingen småaspie. Det är ett av the Children of the Corn.
Eeeek, säg inte så om min lill-loppa och hennes förmågor... Jag blir ju mörkrädd.
Allvarligt talat blev jag sjukt impad när vi tittade på månen och hon sa att i övermorgon är det fullmåne (eller hur det var). Det visade sig att hon tittar på den varje dag och har lärt sig själv...
Moderator mnordgren: fixade trasigt citat.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:36:08, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
geocache skrev:Aspiemamma:
Vad är en småaspie för något?
En ung person med AS, helt enkelt. Min elvaåring i det här fallet.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:36:08, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
Re: När blir det farligt att inte sova?
vadloink skrev:Jag pallar inte längre käka medicin som gör mig till en lallande fåne för att kunna sova. Ibland blit jag utslagen i 12-18 timmar av skiten. Men nu har jag varit vaken i 48 timmar. Är det farligt? Om inte, när bli det farligt. Jag mår rätt bra. Känner mig bara lite småflummig. Kan bara inte sova.
Vet hur det är, har ibland perioder då jag är vaken nästan i en hel månad. Men oftast är det mer mildrande i veckor eller dagar. För jag tycker inte om alls hur konstig man känner sig efter sömntabletter samt muntorrheten. Utan dem kan jag ibland få sömn upp till 6h, räcker gott och väl för mig.
Du kan alltid försöka se på hemskt trista och dåliga saker på tv/datan om du vill försöka sova. Eller läsa en bok som inte är så intressant för dig. Bamse fick mig alltid att sova när jag var liten.
Senast redigerad av keedo 2011-05-05 0:36:08, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:geocache skrev:Aspiemamma:
Vad är en småaspie för något?
En ung person med AS, helt enkelt. Min elvaåring i det här fallet.
Hihi ja det borde jag ju ha förstått...
Senast redigerad av geocache 2011-05-05 0:36:08, redigerad totalt 1 gång.
Jag har fruktansvärda sömnproblem. Och nu är jag inne på andra dygnet med 4 timmar sömn trots helarbetsdag, vilket blir för lite.
Jag käkade också melatonin i depotform, vilket hjälpte.
En sak som måste undvikas för att sova är att inte inta mat för sent. Jag får ca 5 timmar extra energi om jag äter kvällsmål, vilket jag ibland gör bara för att jag inte kan somna redan 8 tex. (godis ska vi inte tala om)
Sen är det ju grejen att få in en rytm så att man försöker sova när man blir trött och inte håller sig vaken, vilket gör att nästa sömnperiod dröjer.
Jag har på senare tid fått lite funderingar till hur aktiveringen av sömncykeln kan påverkas av datorn. Vår kropp ställer ju in melatoninproduktion och förberedelse för sömn efter ljuset och jag har svårt att tänka mig att en datorskärm inte skulle ha någon som helst betydelse för det.
Jag käkade också melatonin i depotform, vilket hjälpte.
En sak som måste undvikas för att sova är att inte inta mat för sent. Jag får ca 5 timmar extra energi om jag äter kvällsmål, vilket jag ibland gör bara för att jag inte kan somna redan 8 tex. (godis ska vi inte tala om)
Sen är det ju grejen att få in en rytm så att man försöker sova när man blir trött och inte håller sig vaken, vilket gör att nästa sömnperiod dröjer.
Jag har på senare tid fått lite funderingar till hur aktiveringen av sömncykeln kan påverkas av datorn. Vår kropp ställer ju in melatoninproduktion och förberedelse för sömn efter ljuset och jag har svårt att tänka mig att en datorskärm inte skulle ha någon som helst betydelse för det.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:36:08, redigerad totalt 1 gång.
Det jag känner när jag får sömnbrist är att jag blir en väldigt mkt jobbigare människa att vara med. Jag blir arg hur lätt som helst, tål ingenting, är less mest hela tiden. Plus att jag märker att jag får väldigt mörka tankar typ självmordstankar och sådant kommer mkt lättare när man inte fått sova. Jag har svårare att se en bra framtid med lite sömn och ni som har läst om mina grannproblem vet hur lite sömn jag har haft de senaste 6 veckorna. Mina tankar överlag blir väldigt destruktiva och fortsatte jag att bo helt själv under en sådan period då vet jag inte vad jag skulle hitta på för dumheter. Men trots att jag har fått sova hos mina föräldrar nu under nästan en veckas tid är jag fortfarande jättetrött. Retar mig lättare på saker etc. Så jag tror faktiskt att för lite sömn kan vara farligt i längden. I vanliga fall är jag en rätt glad och positiv person med många järn i elden, men den senaste tidens sömnbrist har varit förödande för mig...... Så sömn är både VIKTIGT & BRA! av flera anledningar.
Återgå till Att leva som Aspergare