FK befarar en sjukskrivningsboom nästa år.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav carl » 2010-02-09 21:42:11

Det är snarare problematiskt om man inte låter människor prova jobba utan risk att förlora alla sina livlinjor. Vad jag förstår har det funnits större möjlighet att arbetspröva förut än det är nu då det är ett tvång.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav nallen » 2010-02-10 1:40:52

Jag provar på en mastodontkommentar idag.

@alfapetsmamma:
1. Hela artikeln är ju en klassisk "det är så synd om mig för att mina bidrag har blivit indragna"-sörja.
2. Ja, jag vill ha det jag betalat för - inte betala för okända.
3. För att hon inte klarar att sköta sig, sitt och sina åtaganden.

@Inger:
På pappret är det en försökring, men med djävligt underliga regler. Framför allt avspeglas inte risken i premien.

@KrigarSjäl:
Självklart är jag inte fascist, jag är inte ens särskilt långt ut på högerkanten. Ta av dig skygglapparna och se nedan!

Den förfärlige snömannen skrev:Det får vansinniga konsekvenser om man har en pliktetik, där regler i sig kan vara rätt eller fel oberoende av vilka konsekvenser de har.

Självklart är "reglerna" rätt eller fel i sig och självklart måste man först bestämma sig för vilken regeluppsättning man har och sen börja vad som nu ska börjas.

Den förfärlige snömannen skrev:Konsekvent liberalism är det fråga om här. Och det är ungefär samma sak som fascism.

Nej, det är en himmelsvid skillnad. Från min synvinkel är kommunism, nazism och fascism "ungefär samma sak" eftersom de bygger på en stark statsmakt och ignorerar individernas frihet. Du kan också ta av dig skygglapparna.

Hoppas jag inte missade något som behövde separat svar.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Zombie » 2010-02-10 2:37:30

Den förfärlige snömannen skrev:
Kristofer skrev:
Alexandra Johansson skrev:...hur ska jag nu finna någon väg tillbaka in i försäkringssystemet? Jag har med mitt eget namn intygat att jag är aktiv på arbetsmarknaden. Nej, det kan väl inte vara så?

http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 6431136.ab

Gunnar Axén m.fl. skrev:Stöd till sjuka kan ges i olika former. Å ena sidan kan man passivt betala ut bidrag, precis som socialdemokraterna gjorde under 12 år. Å andra sidan kan man sätta in aktiva och skräddarsydda åtgärder för att hjälpa människor tillbaka i arbete.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 5817553.ab

Frågan är om det inte är dessa två citat som bäst sammanfattar debatten?

Jag förstår inte riktigt varför det är omänskligt att försöka hjälpa folk tillbaka till arbete. Som förut har skrivits i denna tråd så har tidigare rehabiliteringsinsatser från samhällets sida havererat. Alltså behövs något nytt för att förhindra att människor i onödan går sjukskrivna i åratal - det är som jag ser det destruktivt både för samhälle och individ. Hjälp med jobbsökeri, möjligheter att finna andra jobb som kanske fungerar bättre samt liknande åtgärder finner jag vara en bättre väg att gå.

Om jag vore sjukskriven skulle jag mycket hellre vilja bli hjälpt till nytt jobb eller tillbaka istället för att i åratal gå sjukskriven med ett FK som är tämligen passivt.

Alliansens politik är nog bra för de som är sjukskrivna trots att de är arbetsföra, problemet är väl att typ 80% av de sjukskrivna saknar arbetsförmåga, men reglerna omfattar dem med.

Ja, och då har jag för mig att de 20% avsåg dem som alls kunde tvinga sig i in i jobb, eller något liknande.

Sanningen är ju den att Axén antingen ljuger eller är bokstavligen kriminellt okunnig på det område han tar sig ton i. Mycket vanligt bland politiker, men det ursäktar inte att kasta människors liv omkring sig som om de inget vore värda i en fråga som berör dem såhär direkt. Allt före den nuvarande borgerliga regeringen var inte sossarnas fel, den politiken var inte så "passiv" som han påstår och han kan inte på minsta vis påstå att hans egen regerings politik skulle vara "skräddarsydd" - åtskilliga gamla AF-/soc-/FK-policyer under sossestyre har varit mycket mindre oskräddarsydda.

Fascist i någon strikt bemärkelse kan jag inte kalla nallen, men väl anarkototalitär. I praktiken skulle det nog ungefär resultera i först ett allmännedbrytande långdraget kaos och därefter maffiavälde eller storkapitalist- alternativt militärdiktatur.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Noli » 2010-02-13 0:52:10

I dagens Expressen finns en artikel om en man som led ekonomiskt av Försäkringskassans missar och det finns två länkar inne i artikeln.

Här är länken:

http://www.expressen.se/ekonomi/de-har- ... ns-missar/

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
Noli

Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Kvasir » 2010-02-22 14:05:56

Ytterligare en intressant artikel om sjukförsäkring och fusk. Man räknar med att det svenska systemet har ett "läckage" på ungefär 4 %, mot 6-9 % i de flesta andra liknande länder. En engelsk studie tyder på att det är svårt att komma lägre än 3 %, vilket ytterligare visar att vi ligger ganska bra till i Sverige, och knappast har anmärkningsvärt mycket fusk. Det mesta fusket handlar dessutom om personer som uppbär bidrag och samtidigt jobbar svart, inte folk som bara sitter hemma.

http://www.dn.se/nyheter/okad-indrivning-av-fuskbidrag-1.1049541
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav hrchris » 2010-02-23 0:32:26

hur går det nu för er som blev utförsäkrad vid årsskiftet??

Skogmulla och carl m.m..??
Senast redigerad av hrchris 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
hrchris

Anslöt: 2010-02-07

Inläggav carl » 2010-02-23 3:44:23

jag fick jobb innan årsskiftet.. så jag "hann" nog inte bli utförsäkrad
carl

Inläggav Inger » 2010-02-23 3:52:48

Zombie skrev:Fascist i någon strikt bemärkelse kan jag inte kalla nallen, men väl anarkototalitär. I praktiken skulle det nog ungefär resultera i först ett allmännedbrytande långdraget kaos och därefter maffiavälde eller storkapitalist- alternativt militärdiktatur.

Men tack! Där lyckades du definiera det perfekt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav hrchris » 2010-02-23 17:24:14

carl skrev:jag fick jobb innan årsskiftet.. så jag "hann" nog inte bli utförsäkrad

Det låter ju bra för din del..

Är det då ett "vanligt" jobb??
eller en praktik?? Lönebidrags jobb?? Annat form av jobb??

fulltid?? deltid?? timmeanställning??

hur mycket var du sjukskriven innan?? 25, 50, 75, 100%??? :D

bubblar lite av frågor nu :D
hoppas det är okay??
hrchris

Inläggav vimsan » 2010-02-23 19:52:03

Jag är en av dom som blivit utförsäkrad efter 6 år sjukskrivning. Det har varit två mardrömsmånader detta, ett jytter av information, tonvis med papper hem i brevlådan och jag fattar ingenting. Det ska skickas intyg hit och intyg dit, jag blir alldels matt av allt som ska göras runt omkring. Jag har fortfarande inte fått klart med vad jag ska ha för inkomst, men får nu ut ca 4000 i månaden, vem kan leva på det :roll: Idag kom jag på att jag kanske skulle lämna in närvarorapporten för aktivitetsstödet, men valde helt fel dag för det. När jag kom till AF så kryllade det av 100-tals människor därinne, tror jag stod i 30 min och velade om jag skulle våga gå in. Var dock tvungen tillsist, det var så kallt :?

Till att börja med gör jag nu min arbetsprövning på arbetsterapin på psyk i 8 veckor, det är en hemmamiljö för mig så där känner jag mig trygg. Men vad som händer sen vet jag inte. Dom ska ha ett arbetsmöte i mars FK, AF, LSS, Psyk och Arbetsterapin. Under tiden sitter jag hemma och har ångest eftersom jag inte vet något om framtiden.
Senast redigerad av vimsan 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
vimsan

Anslöt: 2007-11-01

Inläggav hrchris » 2010-02-23 20:56:47

vimsan skrev:Jag är en av dom som blivit utförsäkrad efter 6 år sjukskrivning. Det har varit två mardrömsmånader detta, ett jytter av information, tonvis med papper hem i brevlådan och jag fattar ingenting. Det ska skickas intyg hit och intyg dit, jag blir alldels matt av allt som ska göras runt omkring. Jag har fortfarande inte fått klart med vad jag ska ha för inkomst, men får nu ut ca 4000 i månaden, vem kan leva på det :roll: Idag kom jag på att jag kanske skulle lämna in närvarorapporten för aktivitetsstödet, men valde helt fel dag för det. När jag kom till AF så kryllade det av 100-tals människor därinne, tror jag stod i 30 min och velade om jag skulle våga gå in. Var dock tvungen tillsist, det var så kallt :?

Till att börja med gör jag nu min arbetsprövning på arbetsterapin på psyk i 8 veckor, det är en hemmamiljö för mig så där känner jag mig trygg. Men vad som händer sen vet jag inte. Dom ska ha ett arbetsmöte i mars FK, AF, LSS, Psyk och Arbetsterapin. Under tiden sitter jag hemma och har ångest eftersom jag inte vet något om framtiden.

Det låter inte alss kul detta vimsan.. :-(
Du har helt rätt i att man INTE kan leva på denna låga summa (4000kr)

Det svara väl till att du ska gå till socialen väl?? för med den inkomst kommar du ju inte långt..

Vad med alla deran regler med att skriva in sig i A-kassan/facket igen??

eller du är en av dom som INTE har varit medlem av en A-kassa i flera år?? (gick ur innan sept. 2006)

Då blir man/du ju en av dom som bara får 223 kr förre skatt pr dag ju..
Och sen OM du nu skulle skriva in dig i A-kassan igen då kanske efter ett par månader du kommar att få en "tilläggsutbetalning på skillnaden upp till 320kr i stället..

vilket ändå inte är något som går att leva på förre skatt...

Sen den där "närvaro skema" man måste fylla i?? Det är väl den mest löjliga grej eller hur??
varför skriva man har varit närvaro HELTID när man bara har varit där mellen 1-3 gånger kanske.. och sen max ett par timmer också..

Är det bara för att det ska se bra ut i Reinfeldts statistikker??
Att han sen kan säga se dom har varit där i HELA 3 månader!!
Och säger folk nej jag har bara varit där 5 gånger, då får man väl att veta att man har FUSKAT med skemat/intyget om hur mycket man har varit där..

Och innan allt detta ska man ju skriva på papper väl vart man intygar på att man kommar att vara närvaro under hele introduktionsprogrammet..

Vad har dom sagt till dig då i och med du har Aspergers också??
Har dom "hittat" någon "döld" arbetsförmåga hos dig??
eller ett "regjulärt" jobb och INTE ett normallt jobb??
Som redan finns tillgängligt såklart och som du INTE ska leta efter, vänta på UTAN att få SJUKERSÄTTNING??

Säg till om jag kan hjälpa till med info om olika saker...
Har du evt. kollat inne på RESURS??? dom har mycket bra info om vad som händer med dom sjuka nu..
Folk berättar om sina egna erfaringer dom går igennom nu eller har gått igennom..

Du var väl 100% nersatt arbetsförmåga innan eller?? och arbetslös??

Forlåt jag frågar så mycket men vill jättegärna hjälpa till..

tyckar INTE det kan vara rätt att regeringen sparkar på oss sjuka och funktionshindrade som dom gör nu..

lycka till med allt..
hrchris

Inläggav vimsan » 2010-02-23 21:54:36

Oj, det blev mycket, ska se om jag kan ta mig igenom all den här texten, har ADD oxå. Vi börjar från börjar och benar så kanske jag lyckas.

Vi ska kolla möjligheten att söka soc.bidrag, men risken finns att dom tycker min man tjänar för mycket, även om han är låginkomsttagare. Vi får verkligen vända på slantarna nu och jag har fått göra mig av med min älskade häst som var min trygghet, min vänn och enda möjlighet till social aktivitet. Kommer bli så isolerad här hemma nu :(

Jag har aldrig varit med i något fack, men vet att dom tjattrat om nåt sånt på informationsmötena. Dom mötena har varit förskräckliga, folk är upprörad, gråter, skriker och skäller. Jag har suttit där livrädd och bara gjort som dom sagt till mig. Vi fick en lunta med papper som vi skulle skriva under så vi skulle få pengar. Vi fick ett löfte om att vi skulle få lika mycket som vårat SGI, men det stämde ju bara om man varit med i facket, vi andra straffas med en summa långt under existensminimum. Vad är det för idé att betala ut några pengar ens.

Jag berättade för min handläggare på AF vad jag har för problem och vilka diagnoser, så hon ville koppla in deras psykologer och hela arsenalen. Sa dock ifrån sånt då jag har mina människor på psyk, det räcker att prata med dom. Sen godtog dom att jag gjorde arbetsprövningen på psyk oxå. Dom är nog lite mer förstående ändå om man har en psykisk sjukdom och omfattas av psykiatrin.

Min dolda kunskap är hästar, och det vet dom på AF. Dom vill gärna att jag ska arbetsträna i ett stall, och visst skulle det vara kul, men jag har reumatism oxå som gör att det blir svårt. Det är skillnad på att ta hand om en häst och 30 hästar.

Har sökt sjukersättning, men fick avslag då jag inte gjort någon arbetsprövning. Det är den jag gör nu på psyk.

Resurs?? Vad är det för nå? Vet inte riktigt vad jag ska fråga, har satt LSS nu att kolla upp en massa åt mig. Funderar om jag ska söka ledsagare och kontaktperson, tror jag kan behöva det nu när jag inte har stallet.

Jag har så otroligt mycke nu runt omkring mig så jag blir så trött. Först utförsäkringen, sen börja arbetsprövning, bråka om hjälp för reumatism, två av pojkarna utreds på BUP, fösöka söka hjälp för hjälpmedel, söka handikappersättning och sen på allt, alla instanser som surrar ovanför mitt huvud om mig. Jag tappar greppet om allt känns det som :?
Senast redigerad av vimsan 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
vimsan

Anslöt: 2007-11-01

Inläggav carl » 2010-02-23 22:41:31

hrchris skrev:
carl skrev:jag fick jobb innan årsskiftet.. så jag "hann" nog inte bli utförsäkrad

Det låter ju bra för din del..

Är det då ett "vanligt" jobb??
eller en praktik?? Lönebidrags jobb?? Annat form av jobb??

fulltid?? deltid?? timmeanställning??

hur mycket var du sjukskriven innan?? 25, 50, 75, 100%??? :D

bubblar lite av frågor nu :D
hoppas det är okay??

Jag fixade jobbet själv. Det är en heltidsanställning tillsvidare.
Jag har varit sjukskriven 100% i ett herrans massa år. Fick visserligen stressa lite pga utförsäkringsvarslet. Hade kanske mått bättre av att dra ut rehabiliteringen lite... men men...Skönt att bli av med FK
carl

Inläggav hrchris » 2010-02-24 2:14:42

Jag fixade jobbet själv. Det är en heltidsanställning tillsvidare.
Jag har varit sjukskriven 100% i ett herrans massa år. Fick visserligen stressa lite pga utförsäkringsvarslet. Hade kanske mått bättre av att dra ut rehabiliteringen lite... men men...Skönt att bli av med FK

Bra att höre för din del.. :D

Hur blev du av med dina "problem" då?? sjukdom??

du blev ju inte frisk bara av att få veta att nu blir du snart utförsäkrad ju...??

Dom vet väl om din diagnos på jobbet väl?? och är det något som dom tar hänsyn till där??
hrchris

Inläggav carl » 2010-02-24 22:12:51

hrchris skrev:Bra att höre för din del.. :D

Hur blev du av med dina "problem" då?? sjukdom??

du blev ju inte frisk bara av att få veta att nu blir du snart utförsäkrad ju...??

Dom vet väl om din diagnos på jobbet väl?? och är det något som dom tar hänsyn till där??

Min sjukdom är kvar, men är begränsad så till den grad att jag klarar av att jobba 100 procent. Sen har jag fått möjligheten till visst fritt utrymme vilket gör att omställningen blir mer smidig.
Jag berättar vad jag har problem med efter vad som behövs berättas. Jag misstänker att mer knappast är intressant.
carl

Inläggav Noli » 2010-02-25 15:34:20

Hej!

Det finns en artikel på Sveriges radios hemsida med rubriken: "Antalet unga förtidspensionärer ökar" Artikeln handlar om unga under 30 år med aktivitetsersättning.

Här är länken:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3468751

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
Noli

Anslöt: 2009-05-12

Inläggav hrchris » 2010-02-25 17:39:13

Noli skrev:Hej!

Det finns en artikel på Sveriges radios hemsida med rubriken: "Antalet unga förtidspensionärer ökar" Artikeln handlar om unga under 30 år med aktivitetsersättning.

Här är länken:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3468751

mvh Noli

Hej...

Jag är snart tröt på att höra om deras förtidspensionerade ungdommar / sjuka..

Det heter "TIDSBEGRÄNSAD SJUK/AKTIVITETSERSÄTTNINGER" det är ju något som dom kallar det för när folk blir sjukskrivna i mera än 1 år åt gången.. och max 3 år.. det vill säga att dom hela tiden tjecks upp om hur det går för dom m.m...

Had det varit så att folk blev förtidspensionerade då hade dom ju INTE kunde göra något åt dom mera ju, pga då är det för rästen av ens liv..

Om dom bara visste om hur svårt det är att få det??
Då ska man stort sett inte kunde röra på sig och ligga tät på döden..
Eller vara så grovt handicappad att man ska ha assistans hjälp 24/7 av upp till flera personer ju..
Det är en riktig förtidspension..

Forlåt mig, men jag blir bara lättare irriterad när jag läser att dom skrivar så fortfarende och inte berättar vad det verkligen är..

Det samma med att där blev förtidspensionerad över 140 personer pr dag under sossarnas tid.. FEL..
Om man kollar i dom riktiga statistikker då kan man läsa sig fram till att det vara "bara" max 59 pr dag och rästen var folk som fick sjuk/aktivitetsersättninger i stället.. det vill säga att dom gick ner från 80% till 65% det vill säga att dom gjorde en besparning på dom sjuka JA.

http://resurs.ning.com/forum/topics/gra ... fen-om-140

Men som jag hela tiden får veta inne på Veronica palms blogg

http://veronica-palm.blogspot.com/

Då säger dom att Göran persson har stulit 258miljarder ca från folk till att pensionera unga med funktionshindar m.m..
Men om han/dom INTE hade skickat dom till aktivitetsersättning då hade dom ju fortfarende gått sjuka men bara på sjukpenning = 80 % hur mycket hade det då kostat samhället??

Jag kan gott se hur mycket mera det hade kostat, pga sossarna har INTE tagit bort delar av lagen som gör att folk med psykiska diagnoser / funktionshinder inte kan bli godkännda som sjuka i framtiden..
= folk som fortfarende var sjuka med högre ersättning..
Inte för att säga att det är kul att bli skurit ner från 80 till 65%, har ju själv blivit detta med extra krångel undervägs...

Men att påstå att sossarna/göran Persson tvungit/döld arbetslösa i förtidspensioner för att dölja dom många arbetslösa unga/folk..

Jag gick själv frivilligt till LÄKAREN pga jag mådde skit och hade kännd på mig att mina problem störde mig i alla jobb jag hade försökt mig på och i mitt privatliv.. Altid att misslyckas m.m...

Det var inte göran/sossarna eller moderaterna som tvang mig ditt..
det var JAG då det blev för mycket igen!!!
hrchris

Inläggav hrchris » 2010-02-25 17:42:19

carl skrev:Min sjukdom är kvar, men är begränsad så till den grad att jag klarar av att jobba 100 procent. Sen har jag fått möjligheten till visst fritt utrymme vilket gör att omställningen blir mer smidig.
Jag berättar vad jag har problem med efter vad som behövs berättas. Jag misstänker att mer knappast är intressant.

Jag är glad för din del Carl..

Och nej förhoppnings vis behövar du inte att berätta ALLT för dom, pga då risikera man ju bara att bli dömd ännu mera...

Tyvärr är inte alla lika lycksamma som du ju eller har samma tur här i livet...
vi är alla olika ju och det är väl också det som gör oss speciella som individ ju :D
hrchris

Inläggav Alien » 2010-06-10 2:02:45

Ännu ett fall där FK inte får använda sitt sunda förnuft:
Hon låg nedsövd i två månader kopplad till en konstgjord lunga och hon förlorade barnet hon bar på.
I dag är hon långt ifrån återställd och kan knappt klä på sig själv - trots det nekas hon sjukpenning.

Sara låg nedsövd i månader - nu nekas hon sjukpenning

Hon drabbades svårt av svininfluensan:
- Det är ett under att jag sitter här säger läkarna, jag var Sveriges sjukaste patient som överlevde i svininfluensa, säger hon
---
I januari skrevs Sara ut och sedan i mars står hon utan inkomst. Hennes sjukpenningdagar är slut och hon får ingen förlängning av Försäkrinsgkassan. Istället hänvisas hon till arbetlivsintroduktion på Arbetsförmedlingen.

”Jag var som en nyfödd”
- Jag har fått lära mig allt på nytt: sitta, stå, prata, gå och äta. Jag var som en nyfödd igen. I dag går jag med rullator och har inget fungerande liv och hur ska jag då klara av att jobba?

TV4 frågar FK:
Är det här en rimlig tolkning av reglerna?
- Det är ingen tolkning, det är fakta,

Men efter TV-reportaget visar det sig inte vara så farligt, inget beslut är ännu fattat, bara ett så kallat kommuniceringsbrev. Sara kan komma in med nya fakta. Jag misstänker att det ordnar sig för just Sara, vare sig det nu beror på "nya fakta" el på att hon varit med i TV.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav weasley » 2010-06-10 12:57:56

Har uppdaterat länklistan överst i tråden med fler historier av det här slaget som Alien berättar om.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:28:20, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Kvasir » 2010-06-14 18:23:04

Regeringen backar en aning, och gör undantag i tidsgränserna för vissa sjukdomar, t.ex. svår depression:
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.391466-nya-riktlinjer-for-allvarlig-sjukdom

Det vore intressant att se en mera detaljerad version, men det kommer nog. GP förefaller vara först med denna nyhet (av de tidningar jag tittat på).
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 22:28:20, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Lakrits » 2010-06-14 18:25:40

Kvasir skrev:Regeringen backar en aning, och gör undantag i tidsgränserna för vissa sjukdomar, t.ex. svår depression:
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.391466-nya-riktlinjer-for-allvarlig-sjukdom

Det låter bra. I mitt fall har ju Försäkringskassan medvetet brutit mot sina egna regler, eftersom en svår depression tar tid att läka. Skönt att de får regler som motsvarar deras kunskaper, istället för regler som motsvarar politikernas LSD-trippar.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 22:28:20, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav jonsch » 2010-06-14 18:30:23

Har dina handläggare gjort det, Lakrits?! Värnat högre om moral och sunt förnuft än om regler? (tyvärr) Fantastiskt, i så fall!!!

Om de tagit verklig risk att få sparken därmed så blir jag verkligen glad.

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 22:28:20, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Lakrits » 2010-06-14 18:40:18

Det handlar om att min handläggare är en stark kvinna med ännu starkare principer och en kunskap om de tillstånd hennes "kunder" har. Det finns nog fler som gör som hon. Och det finns nog en hel del som kunde få en mindre strikt bedömning om de talade med sin handläggare på ett sakligt och rationellt sätt. Jag har förklarat vad jag har prövat, vad som fungerade och vad som inte fungerade, och slutligen framfört min egen bedömning av hur mitt nuvarande tillstånd fungerar i min arbetsmiljö. Jag har ett par gånger fått med min terapeut (kunnig inom AST/NPF) för att min handläggare skall kunna ställa frågor. Jag har märkt att en framställan av mig som innehåller både det dåliga och det bra i min situation, ger mig bättre lösningar i mötet med Försäkringskassan och andra myndigheter.

Jag ser inte på myndigheterna som korrupta fiender. Istället försöker jag få ut så bra hjälp som möjligt och har ingen anledning att skälla eller gråta inför handläggaren p.g.a. något som riksdagen är ansvariga för. Försäkringskassan gör så gott de kan och jag försöker hjälpa dem att hjälpa mig, helt enkelt.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 22:28:20, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Återgå till Aspergare och vården

Logga in