C++ SDL visual studio 2008

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

C++ SDL visual studio 2008

Inläggav marcus1979 » 2010-02-21 21:37:03

Jobbar med ett speli c++ där vi använder SDL och visualstudio.

Är det någon som är insatt i dessa tre komponenter som man kan fråga om råd när man kör fast?

Jobbigt med allt nytt där kursen är slut och ingen handledning ger längre.

SDL_surface, bitmapps och allt det där.
Har lagt ut 2 bilder i bmp format med surfaces. Är det möjligt att de kan träffa varandra via kollisionsdetektering o liknande?

Den ena bilden kan vi styra med piltangenterna men vore kul kunna styra den andra med musen eller låta den ramla ned.

Vore tacksam för hjälp.
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-05 0:43:21, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav carl » 2010-02-22 3:27:43

Jag har inte använt de library:sen. Så jag kan inte svara konkret.
Ramla ner.. känns aningens luddigt.. du måste nog vara konkretare..
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:43:21, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav marcus1979 » 2010-02-22 11:41:34

ramla ned punkt för punkt som i tetris. Tänkte ha en ballongbild man styr med tangentbordet men ha fiender som faller punkt för punkt.
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-05 0:43:21, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav carl » 2010-02-22 12:28:21

http://www.gamedev.net/community/forums ... _id=309436

Här finns lite tips på olika kollissions detektering. Sen vilken som blir bäst beror ju på hur många objekt, hur snabbt och hur noggrant det ska vara.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Återgå till IT-forum



Logga in