Vad skiljer en AS ifrån en störd NT
35 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Väldigt insiktsfullt och informativt skrivet, Kvasir. Nu fick jag mig fler tankeställare.
Det här är nog väldigt OT men eftersom jag funderat på definitionerna för AS resp. NT väldigt intensivt sista tiden så måste jag bara inflika detta (säkert ganska naiva) påstående:
Kan man säga att det är en glidande skala mellan NT och AS, dvs. en typisk NT-personlighet är på motsatta sidan av skalan i förhållande till en typisk AS-personlighet?
Därimellan har vi alla dem som i varierande grad har NT och AS-drag, det vill säga de som är svårast att diagnostisera
Ponera då att man har en individ ungefär i mitten av denna skala med både AS som NT drag.
Hon har kanske klarat sig behjälpligt genom livet utan att ha haft ett behov av att diagnostisera något hos sig själv. Sedan händer något traumatiskt i hennes liv.
Om hon då antingen har en medfödd eller förvärvad neuropsykiatrisk svaghet (jag tänker på förändrade genuttryck vid PTSD tex.), hitintills dold, som kommer till ytan mer och mer och som därmed förvärras, kan hon då glida på den här skalan från NT till AS?
Då har vi en individ som föddes som NT men får klara AS-drag senare i livet. Förvärvad AS.
Är det här vedertaget eller önsketänker jag nu?
Men om så, kan man tänka sig att denna person kan glida tillbaka på den här skalan och fungera mer neurotypiskt igen senare i livet?
Det här är nog väldigt OT men eftersom jag funderat på definitionerna för AS resp. NT väldigt intensivt sista tiden så måste jag bara inflika detta (säkert ganska naiva) påstående:
Kan man säga att det är en glidande skala mellan NT och AS, dvs. en typisk NT-personlighet är på motsatta sidan av skalan i förhållande till en typisk AS-personlighet?
Därimellan har vi alla dem som i varierande grad har NT och AS-drag, det vill säga de som är svårast att diagnostisera
Ponera då att man har en individ ungefär i mitten av denna skala med både AS som NT drag.
Hon har kanske klarat sig behjälpligt genom livet utan att ha haft ett behov av att diagnostisera något hos sig själv. Sedan händer något traumatiskt i hennes liv.
Om hon då antingen har en medfödd eller förvärvad neuropsykiatrisk svaghet (jag tänker på förändrade genuttryck vid PTSD tex.), hitintills dold, som kommer till ytan mer och mer och som därmed förvärras, kan hon då glida på den här skalan från NT till AS?
Då har vi en individ som föddes som NT men får klara AS-drag senare i livet. Förvärvad AS.
Är det här vedertaget eller önsketänker jag nu?
Men om så, kan man tänka sig att denna person kan glida tillbaka på den här skalan och fungera mer neurotypiskt igen senare i livet?
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-05 0:39:01, redigerad totalt 1 gång.
När det bara blir ett enstaka drag eller ett par efter en specifik händelse är det ju lättare att förstå varför och hur. Med as är ju hela problemet att individuella dragen sammanstrålar på vissa sätt men utan en konkret gemensam nämnare.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:39:01, redigerad totalt 1 gång.
Orkar du förklara mer utförligt, carl? Det där förstod jag inte riktigt.
Nu när jag tänker efter så inser jag att "min" skala inte slutar med AS utan fortsätter till autism.
Till och med kan jag tänka mig att se det som en cirkel som efter autism fortsätter med psykopati som direkt länkar till NT och så vidare till AS igen.
Men det är säkert inte så enkelt.
Nu när jag tänker efter så inser jag att "min" skala inte slutar med AS utan fortsätter till autism.
Till och med kan jag tänka mig att se det som en cirkel som efter autism fortsätter med psykopati som direkt länkar till NT och så vidare till AS igen.
Men det är säkert inte så enkelt.
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-05 0:39:01, redigerad totalt 1 gång.
En störd NT tolkar jag som en neurotisk människa, med ex ångest, fobier och tvångstankar. Deprimerade och utbrända också. Så alltså borde de flesta människor, både med och utan diagnoser, minst någon gång under sitt liv vara "störda".
Senast redigerad av Astro 2011-05-05 0:39:01, redigerad totalt 1 gång.
Nu har jag inte läst hela tråden av uppenbara anledningar men...
En störd NT är precis som en störd människa med Asperger. Så.. det som skiljer en störd NT från en person med aspergers är att personen är störd.
See my point?
En störd NT är precis som en störd människa med Asperger. Så.. det som skiljer en störd NT från en person med aspergers är att personen är störd.
See my point?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-05 0:39:01, redigerad totalt 1 gång.
Jag skulle inte kunna förklara det utan att få veta vad frågeställaren menar med STÖRD.
finns ju hur många olika typer av störd.. en mördare som dödar folk men inte har någon diagnos är störd, en person som spöar frugan dag ut och dag in men lever typiskt svenssonliv utöver det är störd, detta enligt mig. men å andra sidan...
Ett samhälle som placerar alla barn med någon typ av funktionshinder på barnhem och låter dem sitta i sina sängar tills benen förtvinar på dem är ett stört samhälle, där är en människa som säger ifrån om detta enligt DET samhället en störd människa.
En frireligiös fanatiker som spränger sig i bitar i guds namn är störd enligt min åsikt..
den som ställer frågan vad som skiljer en ASpie mot en Störd NT borde enligt mig vara just en Störd NT som drar sådanna paraleller.. (jag ser inte en deprimerad ledsen NT med ångest som störd snarare förstörd) but thats just me
en störning per defenition är väl däremot inte det samma som våldsamt/negativ beteende utan kan vara känslostörning,utvecklingsstörning.. osv som sagt kräv en defenition på ordet störd!
finns ju hur många olika typer av störd.. en mördare som dödar folk men inte har någon diagnos är störd, en person som spöar frugan dag ut och dag in men lever typiskt svenssonliv utöver det är störd, detta enligt mig. men å andra sidan...
Ett samhälle som placerar alla barn med någon typ av funktionshinder på barnhem och låter dem sitta i sina sängar tills benen förtvinar på dem är ett stört samhälle, där är en människa som säger ifrån om detta enligt DET samhället en störd människa.
En frireligiös fanatiker som spränger sig i bitar i guds namn är störd enligt min åsikt..
den som ställer frågan vad som skiljer en ASpie mot en Störd NT borde enligt mig vara just en Störd NT som drar sådanna paraleller.. (jag ser inte en deprimerad ledsen NT med ångest som störd snarare förstörd) but thats just me
en störning per defenition är väl däremot inte det samma som våldsamt/negativ beteende utan kan vara känslostörning,utvecklingsstörning.. osv som sagt kräv en defenition på ordet störd!
Senast redigerad av Ayhanza 2011-05-05 0:39:01, redigerad totalt 1 gång.
Danne skrev:En störd NT är en "defekt" personlighetstyp.
En AS är en annorlunda personlighetstyp.
(Och enligt mig ofta en bättre personlighetstyp än NT)
Ungefär som att jämföra en psykiskt störd man med en kvinna.
Bara för man är annorlunda så betyder inte det att man är jämförbar med något som är sjukt/defekt.
Ungefär så skulle nog jag svara iallafall.
Gillar inte det där resonemanget. Låt säga att man kunde fastslå att Folkpartiets syn på demokrati var det allra bästa för dom allra flesta, är alla andra defekta som inte är folkpartister? En personlighetsstörd människa har lika många anledningar varför hon han blev som han blev som en person som växer upp i ett religiöst hem som religiös, eller en sosse som vuxit upp i ett sossehem.
Senast redigerad av dino 2011-05-05 0:39:01, redigerad totalt 1 gång.
En NT som är störd blev störd vid en viss tidpunkt i livet, eller på grund av vissa händelser. Med terapi, ellervaddetnukanvara, så kan denna bli ostörd.
En AS är medfödd, efter vad man vet, och man fick det inte vid en viss tidpunkt, och kan inte heller bli av med det, oberoende av vilken terapi eller behandling som används.
En NT kanske eventuellt kan få en sådan störning att hoan får symptom liknande AS, men skillnaden är då att symptomen uppkom vid en viss tidpunkt och kan fås att försvinna igen.
En AS är medfödd, efter vad man vet, och man fick det inte vid en viss tidpunkt, och kan inte heller bli av med det, oberoende av vilken terapi eller behandling som används.
En NT kanske eventuellt kan få en sådan störning att hoan får symptom liknande AS, men skillnaden är då att symptomen uppkom vid en viss tidpunkt och kan fås att försvinna igen.
Senast redigerad av Karro 2011-05-05 0:39:01, redigerad totalt 1 gång.
Ingen skulle säga till någon som haft en störd uppväxt att den troligen aldrig kommer att kunna fungera normalt. Men är det inte lite önsketänkande att tro att alla störningar som beror på miljöfaktorer kan göras ogjorda?Karro skrev:En NT som är störd blev störd vid en viss tidpunkt i livet, eller på grund av vissa händelser. Med terapi, ellervaddetnukanvara, så kan denna bli ostörd.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-05 0:39:01, redigerad totalt 1 gång.
Re: Vad skiljer en AS ifrån en störd NT
ufo skrev:Vad skiljer en AS ifrån en störd NT
Allt, inget eller massor däremellan.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor