Sömnlöshet. När blir det farligt att inte sova?
Det är ju högst individuellt det där med när något blir farligt.
Jag sov 2-3 timmar per natt under 3 års tid innan jag kollapsade. Min man sov 3-4 timmar per natt i 3 månader innan han kollapsade.
Men självklart är det inte alls nyttigt att sova för lite. I Japan har de ju länge brottats med problemet "plötslig vuxendöd" (karoshi) pga. alldeles för lite sömn och hög stress.
Jag sov 2-3 timmar per natt under 3 års tid innan jag kollapsade. Min man sov 3-4 timmar per natt i 3 månader innan han kollapsade.
Men självklart är det inte alls nyttigt att sova för lite. I Japan har de ju länge brottats med problemet "plötslig vuxendöd" (karoshi) pga. alldeles för lite sömn och hög stress.
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:35:52, redigerad totalt 1 gång.
Jaha, nu ska jag dö en plågsam japansk död också!
Jo, jag tuppar av efter några dygn, Inger, det brukar hålla i sig i högst tre dygn. Men sen börjar det ofta om.
En dygnsrytm på 72 timmar är nog inte att betrakta som normal variation.
Jo, jag tuppar av efter några dygn, Inger, det brukar hålla i sig i högst tre dygn. Men sen börjar det ofta om.
En dygnsrytm på 72 timmar är nog inte att betrakta som normal variation.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-05 0:35:52, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker sömn och dygnsrytm är svårt att få grepp om. Inte minst mina egna.
Min fru är extremt inrutad och totalt beroende av normala sovtider och timmar. Hon är extremt morgonpigg och kvällstrött - tvärtemot vad jag är.
Under studenttiden kunde jag vända på dygnet hur mycket som helst utan problem. Minns inte att jag var speciellt trött av det.
Numera så kan jag ena veckan sova normalt 8 timmar per natt (normala sovtider) och ändå vara totalt bombad hela förmiddagarna. Om jag gör något utanför de normala ramarna - som att sitta uppe och läsa eller surfa en halv natt och därmed bara sova 3 timmar den natten - varierar det hur jag påverkas. Vissa gånger blir jag bombad något dygn senare, andra gånger blir det ingen påverkan alls.
Jag tror alltså inte att jag måste sova normala sovtider för att fungera; jag klarar att rucka på schemat ibland i takt med att jag känner för en vaken natt då och då (jag får nämligen oftast mycket mer gjort på natten). OBS ibland. Om jag gjorde det 3 månader i sträck, som Truly skrev om, skulle antagligen även jag påverkas.
Vet inte om detta var direkt svar på frågan.....
Min fru är extremt inrutad och totalt beroende av normala sovtider och timmar. Hon är extremt morgonpigg och kvällstrött - tvärtemot vad jag är.
Under studenttiden kunde jag vända på dygnet hur mycket som helst utan problem. Minns inte att jag var speciellt trött av det.
Numera så kan jag ena veckan sova normalt 8 timmar per natt (normala sovtider) och ändå vara totalt bombad hela förmiddagarna. Om jag gör något utanför de normala ramarna - som att sitta uppe och läsa eller surfa en halv natt och därmed bara sova 3 timmar den natten - varierar det hur jag påverkas. Vissa gånger blir jag bombad något dygn senare, andra gånger blir det ingen påverkan alls.
Jag tror alltså inte att jag måste sova normala sovtider för att fungera; jag klarar att rucka på schemat ibland i takt med att jag känner för en vaken natt då och då (jag får nämligen oftast mycket mer gjort på natten). OBS ibland. Om jag gjorde det 3 månader i sträck, som Truly skrev om, skulle antagligen även jag påverkas.
Vet inte om detta var direkt svar på frågan.....
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:35:52, redigerad totalt 2 gånger.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag såg inte skillnad på ett äpple och en kaffemugg när jag var vaken länge. Jag visste jag plockat fram de både men visste inte vilken som var vem.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 0:35:52, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:Jag såg inte skillnad på ett äpple och en kaffemugg när jag var vaken länge. Jag visste jag plockat fram de både men visste inte vilken som var vem.
Om man tror att ett äpple eller en kaffemugg kan vara vem så har man nog rejäla sömnstörningar eller hallisar ja...
Obs, det var ett språkskämt. Jag förstod vad du menade men kunde inte låta bli.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:35:52, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
vadloink, sömnbrist är farligt för hjärnan och allt möjligt men jag är alltför trött (sic!) för att gå in på hur eller googla rätt på nåt vederhäftigt, lättsmält och matnyttigt nu.
Försök få läkaren att söka licens för riktigt melatonin, det får man ingen hang over av, iaf vare sig jag eller min lilla som fått det. På min stora tar det inte, men hon är felskruvad vad gäller medicin och behöver mångdubbla doser, kanske det skulle funka om hon tog dubbelt så mkt. Vill dock inte experimentera med det.
Vill du testa om det funkar för dig så kan du få lite av mig.
Försök få läkaren att söka licens för riktigt melatonin, det får man ingen hang over av, iaf vare sig jag eller min lilla som fått det. På min stora tar det inte, men hon är felskruvad vad gäller medicin och behöver mångdubbla doser, kanske det skulle funka om hon tog dubbelt så mkt. Vill dock inte experimentera med det.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:35:52, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
Det finns en genetisk sjukdom som heter Fatal Familial Insomnia (FFI) *fd. specialintresse-varning!*
Kolla upp den så får ni ett hum om hur länge man kan vara utan sömn innan det blir farligt.
Hjärnan börjar kollapsa redan efter ett dygn utan sömn, men man kan lätt gå en månad utan att sova innan det blir riktigt farligt. Världsrekordet hos genetiskt normal person ligger väl på runt 11 sömnfria dygn.
72 timmar har jag varit vaken som längst. Jag hallucinerade inte, men jag blev väldigt trögtänkt och allmänt borta. Någon kunde hotat mig med pistol mot tinningen och jag skulle inte reagerat speciellt mycket.
Kolla upp den så får ni ett hum om hur länge man kan vara utan sömn innan det blir farligt.
Hjärnan börjar kollapsa redan efter ett dygn utan sömn, men man kan lätt gå en månad utan att sova innan det blir riktigt farligt. Världsrekordet hos genetiskt normal person ligger väl på runt 11 sömnfria dygn.
72 timmar har jag varit vaken som längst. Jag hallucinerade inte, men jag blev väldigt trögtänkt och allmänt borta. Någon kunde hotat mig med pistol mot tinningen och jag skulle inte reagerat speciellt mycket.
Senast redigerad av ståochglo 2011-05-05 0:35:52, redigerad totalt 1 gång.
Igår var jag vaken i 48 timmar, men led inte utav det.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 0:35:52, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
- Anslöt: 2009-02-28
Jag hade en period med 2-4-timmars nätter i 2-3 veckor en gång. Då kände jag att jag låg på hallucinationsgränsen på slutet. Och så glömde jag betala några viktiga räkningar.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-05 0:35:52, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Det här kan det vara
Delayed Sleep Phase Syndrom, DSPS
Googla så hittar du nog en artikel om det.
Melatonin är nog det enda som kan hjälpa dig.
Är det Cirkadin du haft innan?
Eller "vanliga" sömnmediicner?
Delayed Sleep Phase Syndrom, DSPS
Googla så hittar du nog en artikel om det.
Melatonin är nog det enda som kan hjälpa dig.
Är det Cirkadin du haft innan?
Eller "vanliga" sömnmediicner?
Senast redigerad av A 2011-05-05 0:35:52, redigerad totalt 1 gång.
Jag har testat melatonin. Det funkade sisådär. Egentligen skulle jag vilja ha cannabis utskriven om det fanns tillgängligt som medicin här. Innan mina barn blev stora nog att fatta vad det var drack jag cannabiste när jag inte kunde sova och sov riktigt bra. Det fungerar också extremt bra för mig som ångestdämpare. Enda nackdelen är egentligen att inte kunna köra bil.
Å andra sidan har jag ju inte testat så många mediciner. Imovane som jag fick på psykakuten blev jag mest tom av. Lergiganen tuppar jag av när jag tar maxdosen, men det är inte mycket till sömn egentligen, mer som någon slags kemisk avstängning. Propavanen vet jag inte om den egentligen gör nåt.
Jag misstänker att jag har en väldigt stor toleransnivå för det mesta. Har alltid kunnat dricka kopiösa mängder sprit utan att något särskilt har hänt. När jag testade atarax åt jag dem som godis utan att det hände ett dugg.
Jag ska snart äntligen få träffa en riktig psykläkare och kanske kan få hjälp av henne. Men jag är rätt skeptisk. I grunden har jag ju det ganska bra. Klarar mig rätt bra i livet, sömnen är egentligen mitt största problem.
Å andra sidan har jag ju inte testat så många mediciner. Imovane som jag fick på psykakuten blev jag mest tom av. Lergiganen tuppar jag av när jag tar maxdosen, men det är inte mycket till sömn egentligen, mer som någon slags kemisk avstängning. Propavanen vet jag inte om den egentligen gör nåt.
Jag misstänker att jag har en väldigt stor toleransnivå för det mesta. Har alltid kunnat dricka kopiösa mängder sprit utan att något särskilt har hänt. När jag testade atarax åt jag dem som godis utan att det hände ett dugg.
Jag ska snart äntligen få träffa en riktig psykläkare och kanske kan få hjälp av henne. Men jag är rätt skeptisk. I grunden har jag ju det ganska bra. Klarar mig rätt bra i livet, sömnen är egentligen mitt största problem.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-05 0:35:59, redigerad totalt 1 gång.
Har du provat bolltäcke eller kedjetäcke? Jag vet att det låter flummigt, men det hjälper många. För mig är det bäst som ångestdämpare, det är för tungt att sova under (jobbigt att vända sig, vaknar med ont i knäna t ex), och har jag ett lättare så känns det knappt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:35:59, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
Jo, jag har funderat på det där. Tänkte ta upp det på habiliteringen. Jag har inget emot flummighet om det fungerar. Det är inte så intressant hur och varför jag får sova, bara jag får sova. Nu tog jag ett par piller i alla fall. Blir lite orolig för mitt förstånd.
alfapetsmamma skrev:MsTibbs skrev:Jag såg inte skillnad på ett äpple och en kaffemugg när jag var vaken länge. Jag visste jag plockat fram de både men visste inte vilken som var vem.
Om man tror att ett äpple eller en kaffemugg kan vara vem så har man nog rejäla sömnstörningar eller hallisar ja...
Obs, det var ett språkskämt. Jag förstod vad du menade men kunde inte låta bli.
Ok. Kollade nu min bok, det var efter 43 timmar.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 0:35:59, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:vadloink, sömnbrist är farligt för hjärnan och allt möjligt men jag är alltför trött (sic!) för att gå in på hur eller googla rätt på nåt vederhäftigt, lättsmält och matnyttigt nu.
Min neuropsykläkare skrev ut melatonin idag. Depåtabletter. Får se i natt hur det går. Tack för tipset!
Jag sover extremt dåligt just nu. Det längsta jag någonsin gått utan sömn var 6 dagar, då var jag rätt förstörd.
Förresten, jag måste bara påpeka: Att dina barn varit för unga för att förstå vad cannabis är gör det inte okay att bruka det. Det låter på dig som att det skulle ha varit okay att använda sig av illegala droger, bara barnen inte förstår vad det handlar om. Personer som tar droger ska inte uppfostra barn.
Förresten, jag måste bara påpeka: Att dina barn varit för unga för att förstå vad cannabis är gör det inte okay att bruka det. Det låter på dig som att det skulle ha varit okay att använda sig av illegala droger, bara barnen inte förstår vad det handlar om. Personer som tar droger ska inte uppfostra barn.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-05 0:35:59, redigerad totalt 1 gång.
Charley? skrev:Jag sover extremt dåligt just nu. Det längsta jag någonsin gått utan sömn var 6 dagar, då var jag rätt förstörd.
Jag förstår att mina och dina åsikter om cannabis aldrig kan mötas. Låt oss bara släppa det temat. Det var dumt av mig att ta upp det.
Hej vadloink
Varje månad inför att det ska bli fullmåne är jag vaken från kanske 8 eller 9 på morgonen och till 3 eller 4 efterföljande natt, i tre eller fyra dygn.
Det blir närmare tjugo timmar per dygn som jag inte ens kan somna, och efter de där dygnen med massor av sömnbrist så är jag ibland otäckt nära gränsen till att börja hallucinera, så när jag efter fullmåne äntligen börjar få ordning på sömncyklerna igen är jag i början extremt trött i hjärnan och i kroppen. Men "svårare effekter än så" har inte den sömnbristen på mig. Och veckan efter fullmånefasen är jag extra noga med att "lyssna" på hjärnans och kroppens sömnbehov, för att jag ska kunna kompensera för all sömnbrist.
Varje månad inför att det ska bli fullmåne är jag vaken från kanske 8 eller 9 på morgonen och till 3 eller 4 efterföljande natt, i tre eller fyra dygn.
Det blir närmare tjugo timmar per dygn som jag inte ens kan somna, och efter de där dygnen med massor av sömnbrist så är jag ibland otäckt nära gränsen till att börja hallucinera, så när jag efter fullmåne äntligen börjar få ordning på sömncyklerna igen är jag i början extremt trött i hjärnan och i kroppen. Men "svårare effekter än så" har inte den sömnbristen på mig. Och veckan efter fullmånefasen är jag extra noga med att "lyssna" på hjärnans och kroppens sömnbehov, för att jag ska kunna kompensera för all sömnbrist.
Senast redigerad av geocache 2011-05-05 0:35:59, redigerad totalt 1 gång.
vadloink skrev:Jag förstår att mina och dina åsikter om cannabis aldrig kan mötas. Låt oss bara släppa det temat. Det var dumt av mig att ta upp det.
Jag hoppas verkligen att du håller dig borta från det i framtiden. jag vet hur det är att växa upp med en far som missbrukar cannabis.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-05 0:35:59, redigerad totalt 1 gång.
geocache skrev:Hej vadloink
Intressant. Jag ska börja föra sömndagbok. Kanske finns det liknande mönster i mitt sovande. Har aldrig tänkt på att det kan vara yttre grejer som inverkar. Tack!
Varsågod så mycket Vadloink!
Jag har börjat känna av fullmånens effekt lite grann på mig redan nu i natt så jag ska alldeles strax lägga mig... så jag orkar med att jobba imorgon.
Jag har börjat känna av fullmånens effekt lite grann på mig redan nu i natt så jag ska alldeles strax lägga mig... så jag orkar med att jobba imorgon.
Senast redigerad av geocache 2011-05-05 0:35:59, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare