Ojämn begåvningsprofil och betyg
89 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Jag behövde inte heller visa betyg, läkaren var nöjd med att höra mina föräldrar. Jag hade bara tvåor och treor i grundskolan, var jämt mobbad (tvåor i gympa och matte). Hemma kunde jag multiplikationstabellen men i skolan hade jag glömt alltihop! Försökte fuska men blev avslöjad och då fick jag skämmas inför hela klassen!
På gymnasiet som jag hoppade av hade jag mest treor, ingen fyra. Gick senare på KomVux, hade mest treor, någon fyra. Fick göra om många av slutproven. Hade svårt att förstå fysik och matte på gymnasienivå. Valde dessa ämnen för att få nog med poäng.
På gymnasiet som jag hoppade av hade jag mest treor, ingen fyra. Gick senare på KomVux, hade mest treor, någon fyra. Fick göra om många av slutproven. Hade svårt att förstå fysik och matte på gymnasienivå. Valde dessa ämnen för att få nog med poäng.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
- vallesmamma
- Inlägg: 918
- Anslöt: 2010-01-05
- Ort: Luleå
Jag behövde det inte. :I
Någonting som är lite småkomiskt då jag är en fullkomlig estet som målar och målar
- det är att jag är fullkomligt urusel då det kommer till det med att arbeta med händerna!
Teknik, syslöjd, träslöjd, form - för det mesta låg jag som allra lägst ned~
Någonting som är lite småkomiskt då jag är en fullkomlig estet som målar och målar
- det är att jag är fullkomligt urusel då det kommer till det med att arbeta med händerna!
Teknik, syslöjd, träslöjd, form - för det mesta låg jag som allra lägst ned~
Senast redigerad av Oculi 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
nano skrev:Parvlon om du utnyttjade andra till o göra ditt jobb har jag full förståelse för vilket beteende som gjorde att man satte dig på instutition.
Nämligen beteendet att untyttja andra.
Ingen är någonsin någons ägodel.
Jag undrar inte om eventuell tvångsomhändertagande, men jag undrar var du läste att Parvlon utnyttjade andra till att göra hans jobb.
Det retar mig lite att jag inte kan hitta detta.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Inlägg: 14352
- Anslöt: 2008-07-18
Det är väl själva poängen med utredningen att ta reda på ens begåvningsprofil, jag fattar inte vad de ska med betyg till. Betyg säger dessutom extremt lite om folks begåvning. Begåvning är någonting annat än inlärningsförmåga, social kompetens och social bakgrund. Vilket betyg i princip mest mäter, tror jag.
Har jag missförstått någonting nu?
Har jag missförstått någonting nu?
Senast redigerad av vadloink 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
vadloink skrev:Det är väl själva poängen med utredningen att ta reda på ens begåvningsprofil, jag fattar inte vad de ska med betyg till. Betyg säger dessutom extremt lite om folks begåvning. Begåvning är någonting annat än inlärningsförmåga, social kompetens och social bakgrund. Vilket betyg i princip mest mäter, tror jag.
Har jag missförstått någonting nu?
Nej, du har verkligen inte missat något Vadloink. Det som du tar upp är precis det jag anser också. Varför överhuvudtaget visa gamla betyg när det finns AS-utredning?
Men jag läste det i någon bok (kan ha varit Tony Attwood, men jag är inte säker) och undrade själv varför det skulle vara nödvändigt.
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Jag behövde inte visa betyg och har förut aldrig hört talas om att det kan behövas då man ska utredas för As. och/eller ADHD.
De på utredningsteamet sa att jag har en oerhört ojämn begåvningsprofil och ligger oerhört högt på det verbala. Det kom väl fram till de genom att studera testresultaten, antar jag. Mer ingående än så där vet jag tyvärr inte.
Betygen i stretade dock inte så mycket, 2 och 3 i högstadiet. Nära att få en fyra i hemkunskap men läraren sa till bl.a. mig: du är såå nära en 4:a men jag kan bara ge dig en 3:a Berodde väl bl.a. på att på den tiden fick läraren bara dela ut ett visst antal betyg av varje siffra. Hade problem i alla ämnen. Svenska var dock lite lättare och ibland även hemkunskapen.
I gymnasiet gick det bättre tack vare att jag själv valt vilket program jag ville plugga och i år 2 och år 3 försvann vissa av de ickevalda ämnena tex. idrott och det betyget fick väljas bort när det var lågt, som i mitt fall så betygssnittet blev bättre. Fick flest G men en del VG också i karaktärsämnen + företagsekonomi A och ev Svenska, minns inte säkert. (Haae MVG på något eget arbete). Nära att få IG i matte pga. att nationella provet spelar så stor roll, alltför stor roll men jag klarade mig tack vare bra lärare.
Så skillnaden jag ser är att jag fått högre betyg i gymnasiet och det beror på att jag pga. min As. är mer beroende än gemene man av att vara motiverad för/intresserad av det jag gör och då krävs det att jag får byta arbetsuppgift eller ämne ofta och slippa att göra samma sak allt för länge i sträck.
De på utredningsteamet sa att jag har en oerhört ojämn begåvningsprofil och ligger oerhört högt på det verbala. Det kom väl fram till de genom att studera testresultaten, antar jag. Mer ingående än så där vet jag tyvärr inte.
Betygen i stretade dock inte så mycket, 2 och 3 i högstadiet. Nära att få en fyra i hemkunskap men läraren sa till bl.a. mig: du är såå nära en 4:a men jag kan bara ge dig en 3:a Berodde väl bl.a. på att på den tiden fick läraren bara dela ut ett visst antal betyg av varje siffra. Hade problem i alla ämnen. Svenska var dock lite lättare och ibland även hemkunskapen.
I gymnasiet gick det bättre tack vare att jag själv valt vilket program jag ville plugga och i år 2 och år 3 försvann vissa av de ickevalda ämnena tex. idrott och det betyget fick väljas bort när det var lågt, som i mitt fall så betygssnittet blev bättre. Fick flest G men en del VG också i karaktärsämnen + företagsekonomi A och ev Svenska, minns inte säkert. (Haae MVG på något eget arbete). Nära att få IG i matte pga. att nationella provet spelar så stor roll, alltför stor roll men jag klarade mig tack vare bra lärare.
Så skillnaden jag ser är att jag fått högre betyg i gymnasiet och det beror på att jag pga. min As. är mer beroende än gemene man av att vara motiverad för/intresserad av det jag gör och då krävs det att jag får byta arbetsuppgift eller ämne ofta och slippa att göra samma sak allt för länge i sträck.
Senast redigerad av sommar 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Jag var på infomöte inför min utredning som ska dra igång senare i år och jag fick skriva upp namnen på de skolor jag gått. Men de frågade ingenting om betygen.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Inlägg: 10992
- Anslöt: 2007-02-11
- Ort: Västsverige
Jag hade nog också haft ojämna betyg om jag inte blivit mobbad jämt. Då hade jag kanske haft bara treor ingen tvåa, fast i gympa var jag usel...
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
- vallesmamma
- Inlägg: 918
- Anslöt: 2010-01-05
- Ort: Luleå
1:a i alla icke-teoretiska ämnen utom gymnastik, 3-5 i alla andra. Vägrade göra något som jag fann meningslöst så där satt jag bara av tid alternativt ställde till med helveten, oftast det sistnämnda. Betyg säger nog inget om begåvning snarare intresse.
Senast redigerad av underdog 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:linek skrev:Bara för min ADHD-utredning. Mönstring och grundskola. I diagnosutlåtandet hette det att fyror och femmor i de teoretiska ämnena bekräftar patientens kognitiva kapacitet.
Det låter konstigt. Sade de hur de menade?
Inte med fler ord än ovan. Uteslutning av intelligensbrister som förklaring till skakig högskolegång och utebliven karriär är min tolkning.
Senast redigerad av linek 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Jag har fattat att betyg skulle vara något som visade på kunskapsnivå i jämförelse med någon förutbestämd nivå.vadloink skrev:Begåvning är någonting annat än inlärningsförmåga, social kompetens och social bakgrund. Vilket betyg i princip mest mäter, tror jag.
Minns att det talades om att uppförande togs med till en del i betyget.
Personligen brydde jag mig inte om betyget, tyckte det var irrelevant.
Senast redigerad av nano 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
nano skrev:Jag har fattat att betyg skulle vara något som visade på kunskapsnivå i jämförelse med någon förutbestämd nivå.vadloink skrev:Begåvning är någonting annat än inlärningsförmåga, social kompetens och social bakgrund. Vilket betyg i princip mest mäter, tror jag.
Minns att det talades om att uppförande togs med till en del i betyget.
Personligen brydde jag mig inte om betyget, tyckte det var irrelevant.
Jo, det är väl så det är tänkt, men jag är rätt övertygad om att betygssystemet funkar rätt kasst när det kommer till egentlig kunskap. Jag kan ha fel. Ge mig IG i så fall.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Hej!.
Jag behövde inte heller visa mina betyg. Både i grundskolan och på gymnasiet hade jag en blandning av 3:or och 2:or, någon enstaka 4:a ibland. Inga ojämna betyg tycker jag, för så klart kan ingen ha samma betyg i allt.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag behövde inte heller visa mina betyg. Både i grundskolan och på gymnasiet hade jag en blandning av 3:or och 2:or, någon enstaka 4:a ibland. Inga ojämna betyg tycker jag, för så klart kan ingen ha samma betyg i allt.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Inlägg: 5451
- Anslöt: 2007-08-01
- Ort: Ludvika
Jag tror det är ganska ovanligt att man använder betygen som en indikator för ojämn begåvningsprofil, speciellt då utredningar innehåller WAIS och liknande som borde vara en bättre indikator. I mitt fall hade jag väldigt jämna betyg men en väldigt ojämn begåvningsprofil enligt WAIS. Det var ingen specifik fråga om betygen under utredningens gång annat än huruvida jag klarade av högstadiet/gymnasiet och dylikt. En ojämn begåvningsprofil lär endast synas i betygen om de problem man har ser ut på vissa sätt som är allt annat än enhetliga bland aspergare.
Senast redigerad av Peter 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Jag hade inga betyg när jag gjorde utredning.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Inlägg: 1871
- Anslöt: 2009-05-30
- Ort: Göteborg
Man kan säga att jag är lat. Finns inte motivationen så ryker betygen. Tävlingsbeteendet är totalt ointressant OM jag inte är intresserad. Det fanns killar i skolan som hade 5or iallt. Jag klådde dem också om det var rätt ämne i övrigt retade jag mig inte ens att de var bättre.
Senast redigerad av susse 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Fick inte visa upp mina betyg. Som iofs är väldigt jämna, hade MVG i allt förutom IG i gymnastik och G i matte. Dock har jag en väldigt ojämn begåvningsprofil enligt WAIS-testerna, men då främst avvikande lägre resultat på de deltester som skulle mäta social och perceptuell (?) kodning, vilket ju inte direkt ger utslag i skolans betygsystem (som tur var för mig!)
Senast redigerad av hatschepsut 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
- hatschepsut
- Inlägg: 51
- Anslöt: 2009-07-27
- Ort: Norrköping/Linköping
Jag behövde inte heller visa mina betyg. Men det kan kanske bero på vad min mor berättade eller på det faktum att jag har akademiska examina. För om tanken är att se var någonstans saker har gått snett förr och jämföra med det som går snett nu, så är det i mitt fall dels 25-30 för sent, dels irrelevant eftersom jag (och utredaren) redan har förstått att det rent logiska tänkandet inte är ett problemområde. Och när jag gick i skolan, så var det inte många ämnen där det fanns möjlighet att uttrycka sig konstnärligt, emotionellt el. dyl. Det berodde helt och hållet på lärarna och hur modiga de var att stå emot läroplaner och rektorer.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Har inte blivit utredd, men hade lite problem med matte i skolan.
När jag började skolan så fick jag någon blockering för att räkna matte. Jag klarade inte av att göra det. Eftersom jag var "över medel" i alla andra ämnen så antar jag att lärarna lät det vara utan att jag behövde gå om. Jag måste ha fått godkänt på proven iaf. I högstadiet släppte blockeringen och jag fick 4:a i särskild matte. Men fortfarande har jag lite svårt för logiskt tänkande, om än inte så svårt som för kemi som är omöjligt.
När jag började skolan så fick jag någon blockering för att räkna matte. Jag klarade inte av att göra det. Eftersom jag var "över medel" i alla andra ämnen så antar jag att lärarna lät det vara utan att jag behövde gå om. Jag måste ha fått godkänt på proven iaf. I högstadiet släppte blockeringen och jag fick 4:a i särskild matte. Men fortfarande har jag lite svårt för logiskt tänkande, om än inte så svårt som för kemi som är omöjligt.
Senast redigerad av Francini 2011-05-05 0:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare