DSM-V, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav carl » 2010-02-10 14:50:06

När jag menar mupp menar jag avvikande. Men trots allt så beror ju hjälpen man kan få vad samhället vill ge.
Den medicinska delen är självklar, sen kommer ju rent funktionsmässiga delen. Men den utgår ju ifrån vad som ska anses funktionsmässigt nödvändigt att klara av.
Ska man bli likvärdig en NT person eller ska man bli mindre lidande?

En diagnos ska väl på något sätt reflektera samhällets vilja att klassificera en sorts personer för att samhället anser att dessa behöver urskiljas för andra åtgärder än övriga utanför området. Om det då är behandling eller nåt annat.

Kan förändringen av diagnoskriterierna möjligtvis ha att göra med en oförmåga att behandla vissa AS personer?
Senast redigerad av carl 2011-05-04 15:20:18, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav barracuber » 2010-02-10 14:57:26

carl skrev:Kan förändringen av diagnoskriterierna möjligtvis ha att göra med en oförmåga att behandla vissa AS personer?

Helt säkert. Det finns ju ingen behandling. Det finns inga mediciner. Det som finns är KBT-terapi om man kan lägga upp 900 kr i timmen (eller subventionerat om man har tur).

Frågan är om det inte behövs en reform för oss som på något sätt riktar in sig på just våra behov. LSS kan ju inte vara en direkt billig reform men frågan är hur många högfungerande som egentligen tycker LSS passar för dem. Hur mycket LSS utnyttjas egentligen av oss?

Borde man inte införa större möjlighet att styra vart pengarna ska gå i varje enskilt fall? Vissa kanske behöver mycket LSS, andra kanske behöver KBT. Många behöver anpassade och upplysta arbetsplatser.

Dessutom (OT), på tal om upplyst, behövs informationskampanjer på nationell nivå.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 15:20:18, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav carl » 2010-02-10 15:01:46

barracuber skrev:Dessutom (OT), på tal om upplyst, behövs informationskampanjer på nationell nivå.

Skulle jag nästan säga var det viktigaste. Att öka acceptansen att människor fungerar olika (oavsett diagnos). Särskilt på arbetsmarknaden.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 15:20:18, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Juddy » 2010-02-10 15:02:40

Inger skrev:Testet kan inte ha hetat DSM-V, för det är inte ett test, det är en diagnosförteckning som amerikanska psykiatriförbundet ger ut över alla mentala störningar.

DSM-V har inte ens kommit ut ännu för de olika arbetsgrupperna kan tydligen inte bestämma sig. Den skulle ha kommit 2006, sen 2007, sen 2009, sen 2010, och nu läste jag nyss på APAs hemsida att den beräknas till 2013. Tills dess används DSM-IV-TR.

Kommentarer på blogginlägget:
Right now, the diagnosis often hinges on a person's language skills. But that's pretty subjective and can change as a child grows up, researchers say. "The categories are just not used by clinicians in a reliable fashion," Lord says. A single category for autism spectrum disorder will let clinicians stop agonizing over which diagnostic category to put someone in and focus on their specific difficulties with communication, or social interaction, or information processing, he says.

Tycker jag ligger något i faktiskt. Många får ju autismdiagnos som barn för att deras IQ ö h t inte går att mäta, men visar sig senare vara långt ifrån obegåvade (Gunilla Gerland, Donna Williams och Temple Grandin är ju bara några exempel). Att inte kunna kommunicera är inte detsamma som att inte kunna tänka.

Eliminating the Asperger's diagnosis won't mean that people in that category will lose access to services, Grinker says. That's because "almost anybody with an Asperger's diagnosis also could qualify for what is called autistic disorder," he says, adding that the change could make it easier for some parents to get help for a child with Asperger's.

Skulle ju faktiskt säkert underlätta för dem av oss som behöver hjälp att inte ha vattentäta skott mellan diagnoserna. Bara det då görs klart vilken ände av spektret man befinner sig i så att det inte ges samma hjälp åt alla.

But the change is going to be hard for some people with Asperger's, says Michael John Carley, executive director of the Global and Regional Asperger Syndrome Partnership in New York and author of Asperger's From the Inside Out. "I personally am probably going to have a very hard time calling myself autistic," says Carley, who was diagnosed with Asperger's years ago.

Ja, nu har man ju vant sig att kalla sig aspergare, HFA:are ligger inte lika bra på tungan och enbart autist blir lätt missvisande.

Ser alltså både fördelar och nackdelar med detta.

Som ett tillägg kan man säga att man har reviderat 4 diagnoser så här långt enligt det som man har kallat DSM-V-TR. Bland dem är Tourette.

Jag själv, diagnostiserad 2009, och som (vilket förefaller bra j-a ironiskt nu) har arbetat som handläggare inom kommun och landsting (som jurist) för och med LSS. Jag har inga problem med att säga att jag har Asperger och att det är en eller ingår i gruppen autismspektrumstörningar. Om jag ser på mitt eget beteende och personer jag har mött och möter så har jag inga problem med att dra sådana paralleller. Att alla inte känner sin bekväma med det har jag full förståelse för men men jag inte det.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 15:20:18, redigerad totalt 1 gång.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Inger » 2010-02-10 15:03:09

barracuber skrev:
carl skrev:Kan förändringen av diagnoskriterierna möjligtvis ha att göra med en oförmåga att behandla vissa AS personer?

Helt säkert. Det finns ju ingen behandling. Det finns inga mediciner. Det som finns är KBT-terapi om man kan lägga upp 900 kr i timmen (eller subventionerat om man har tur).

Frågan är om det inte behövs en reform för oss som på något sätt riktar in sig på just våra behov. LSS kan ju inte vara en direkt billig reform men frågan är hur många högfungerande som egentligen tycker LSS passar för dem. Hur mycket LSS utnyttjas egentligen av oss?

Borde man inte införa större möjlighet att styra vart pengarna ska gå i varje enskilt fall? Vissa kanske behöver mycket LSS, andra kanske behöver KBT. Många behöver anpassade och upplysta arbetsplatser.

Dessutom (OT), på tal om upplyst, behövs informationskampanjer på nationell nivå.

Typiskt bra fråga att driva i OA. Är du med där?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:20:18, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-10 16:50:02

barracuber skrev: Många behöver anpassade och upplysta arbetsplatser.

Så länge det inte är lysrör!

OBS, jag skojar!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:20:18, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2010-02-10 17:10:05

Jag ser inget problem med att Högfungerande Aspergers Syndrom kallas mild autism. Det är precis vad det är. Att man brukar säga att våran "begåvning är ojämn" kanske har att göra med att autismen är mer eller mindre framträdande i olika situationer. Ju mer autism desto sämre förmåga till kommunikation dvs ju mer lågfungerande är man.

Tänk om det blev så här:

* grav autism ligger inom psykiatrin
* mild autism flyttas bort från psykiatrin - men frågan är vart?

Fast det känns inte helt enkelt detta...
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 15:20:18, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber

Inläggav Liljencroowna » 2010-02-10 17:12:25

Man får väl ingen diagnos om man inte "lider" inom det sociala, arbetet eller hemmet... eller vad det nu brukar vara...

Så alla med Asperger borde enligt min mening hållas inom psykiatrin eller åtminstone ha samma rätt till psykiatrin och hjälp som nu.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 15:20:18, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna

Anslöt: 2009-02-28

Inläggav IckyFlix » 2010-02-10 17:22:14

Jag är nog på Liljencroownas linje där, högfungerande eller ej ställs det ju redan i kriterierna krav på att man faktiskt har kliniskt observerade besvär.

Dessutom hamnar man ju återigen i problem om man skall dela upp inte bara vilka som har eller inte har autism(-spektrumstörning) utan också dra en gräns inom spektrat, som dessutom utgör underlag för om man får psykiatrisk hjälp eller inte.
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-04 15:20:18, redigerad totalt 1 gång.
IckyFlix

Anslöt: 2009-08-20

Inläggav Juddy » 2010-02-10 17:38:24

alfapetsmamma skrev:

OBS, jag skojar!

Nej nej nej, ingen upplyst arbetsplats. Jag har perceptionsstörningar, tål iinte starkt ljus.
Juddy

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-10 17:43:34

Juddy skrev:
alfapetsmamma skrev:

OBS, jag skojar!

Nej nej nej, ingen upplyst arbetsplats. Jag har perceptionsstörningar, tål iinte starkt ljus.

Ja, det var typ så jag menade. :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:20:18, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Lakrits » 2010-02-10 17:44:49

Inom biologin kallar vi de som vill slå samman flera små taxa till ett eller fler större (men färre än förut) för "lumpers". Lumpers fokuserar ofta på det som är gemensamt för de organismer som diskuteras. De som istället pekar på skillnaderna och vill dela upp befintliga taxa i fler mindre sådana, kallas för "splitters". Jag skönjer en lumper-splitter-debatt i tråden :)

Jag har både AS och en del rena autismsymptom. Oftast känner de som jag träffar i anledning av mina störningar till släktskapet mellan dessa, och jag behöver därför inte ha dubbla uppsättningar av t.ex. vårdgivare. Men ibland stöter jag på patrull, framför allt inom byråkratin, där det blir olika blanketter för de två även om jag egentligen bara gör en enda ansökan eller vad det nu är jag fyller i papper för. Inom slutenpsykiatrin visste de inte hur de skulle förhålla sig till mig när jag blev sjuk, tills dess att min reguljära psykiatriker röt ifrån och bad dem att inte fokusera så mycket på vad som stod i papprena, utan mer på mig. Om det är något tillfälle då jag inte riktigt orkar redogöra för neuropsykiatrins historia och patologi, så är det när jag är depressionsapatisk och min bror måste tala för mig eftersom jag inte förstår vad folk säger (de autistiska dragen bryter fram när jag bryter ihop, kan man säga). För min del skulle det därför underlätta om lumpersidan får igenom sina idéer.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 15:20:18, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Truly » 2010-02-10 17:47:26

Har jag fattat det här rätt nu. Aspergers syndrom ska kallas mild autism? Är det hela förändringen? Det är med andra ord bara ett namnbyte på en diagnos?
Jag har väl ingen åsikt om det egentligen mer än att det kanske är lite dumt att ändra namn på något som nu äntligen börjar bli ett någolunda välkänt begrepp.
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 15:20:18, redigerad totalt 1 gång.
Truly

Anslöt: 2009-11-25

Inläggav MsTibbs » 2010-02-10 17:48:02

Varför skall aspergare vara på psyk? Läkarna kan inte göra något åt AS, bättre då som det är nu med LSS, boendestöd, psykolog, Vuxenhabilitering, personlig assistent eller vad som nu passar.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:20:18, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Inger » 2010-02-10 17:48:38

Lakrits skrev:Inom biologin kallar vi de som vill slå samman flera små taxa till ett eller fler större (men färre än förut) för "lumpers". Lumpers fokuserar ofta på det som är gemensamt för de organismer som diskuteras. De som istället pekar på skillnaderna och vill dela upp befintliga taxa i fler mindre sådana, kallas för "splitters". Jag skönjer en lumper-splitter-debatt i tråden :)

Mycket intressant, Lakrits! Kul att få lära sig något nytt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:20:18, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Juddy » 2010-02-10 17:49:27

alfapetsmamma skrev:
Juddy skrev:
alfapetsmamma skrev:[quote="barracuber"] Många behöver anpassade och upplysta arbetsplatser.

OBS, jag skojar!

Ja, det var typ så jag menade. :)[/quote]

Okej, sorry :wink: .
Juddy

Inläggav Juddy » 2010-02-10 17:51:40

barracuber skrev:Jag ser inget problem med att Högfungerande Aspergers Syndrom kallas mild autism. Det är precis vad det är. Att man brukar säga att våran "begåvning är ojämn" kanske har att göra med att autismen är mer eller mindre framträdande i olika situationer. Ju mer autism desto sämre förmåga till kommunikation dvs ju mer lågfungerande är man.

Tänk om det blev så här:

* grav autism ligger inom psykiatrin
* mild autism flyttas bort från psykiatrin - men frågan är vart?

Fast det känns inte helt enkelt detta...

Jag behöver inte psykiatrin för Asperger annat än att LSS och vuxenhab. Däremot behöver jag psykiatrin för andra problem.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 15:20:19, redigerad totalt 1 gång.
Juddy

Inläggav A » 2010-02-10 17:56:28

Här är koderna i DSM IV

Genomgripande störningar i utvecklingen (=autismspektrum)
299.00 Autistiskt syndrom (i dagligt tal "autism")
299.80 Retts syndrom
299.10 Desintegrativ störning hos barn
299.80 Aspergers syndrom
299.80 Genomgripande störning i utvecklingen UNS (kallas ofta "atypisk autism" i Sverige)

På engelska heter alla dessa diagnoser "disorder", på svenska översatt till "syndrom" i tre av diagnoserna

Som synes ligger alla diagnoserna inom autismspektrum under samma huvudrubrik och med samma huvudkod, 299
Asperger är alltså i DSM IV inte en egen diagnos friställd från autismspektrum utan ingår i detta.

Autism = autistiskt syndrom ingår i autismspektrum på samma villkor som övriga diagnoser.

Om jag fattat det rätt så är tanken i DSM V att ta bort de enskilda diagnoserna under denna huvudrubrik enl ovan och bara använda begreppet "autismspektrumstörning". Har inte hunnit kolla upp det närmare.
Senast redigerad av A 2011-05-04 15:20:19, redigerad totalt 1 gång.
A

Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Zombie » 2010-02-10 18:19:17

Som jag har skrivit i någon annan tråd om samma sak: med den låga kunskapsnivå, i det pressade politiska läge och med den snabbt accelererande sociala konformism som råder åtminstone i Sverige har jag svårt att se annat än ytterligare nackdelar för oss med att slå samman diagnoserna, sedan spelar det ingen roll om det är i insikt i (eller uppgivenhet inför) hur komplicerad och överlappig verkligheten är som de vill slå samman dem.

Att lyfta ut oss ur psykiatrin tror jag heller inte kommer att ge oss någon alternativ form av hjälp utan bara lämna oss helt utan hjälp, av ungefär samma skäl. Det där är isåfall ett ärende för efter revolutionen ;) .

Men jag vill veta hur DSM-kommittén tänker. Jag behöver se "lagens förarbeten".
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:20:19, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Titti » 2010-02-10 18:44:58

A skrev:Här är koderna i DSM IV

Genomgripande störningar i utvecklingen (=autismspektrum)
299.00 Autistiskt syndrom (i dagligt tal "autism")
299.80 Retts syndrom
299.10 Desintegrativ störning hos barn
299.80 Aspergers syndrom
299.80 Genomgripande störning i utvecklingen UNS (kallas ofta "atypisk autism" i Sverige)

Menar du att Retts syndrom, Asperger och Atypisk autism har samma diagnoskod?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 15:20:19, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kvasir » 2010-02-10 18:51:12

Diagnos ska bara ställas när det är till gagn för patienten, dvs. den som inte har nytta av en diagnos, eller anser sig ha negativ nettoeffekt av den, bör inte diagnosticeras och blir förmodligen oftast inte ens föremål för utredning. För "aspergare" som hör till denna grupp torde ändringen inte spela någon roll.

Återstår då oss övriga. På ett sätt kan man se en logik i DSM-V. Gränserna mellan olika autismdiagnoser är inte självklara och det kan vara så att somliga i dagsläget egentligen skulle passa in bättre på en annan diagnos än den de har, men att det strikt formellt inte är så. Det skulle alltså kunna vara bättre att bara sätta diagnos ASD och göra tillägg som beskriver den specifika individens fall. Det kan dock tänkas bli långa och krångliga beskrivningar som är svåra att tolka.

Å andra sidan kan finnas problem för många aspergare och högfungerande autister. Dels kommer det dröja innan folk i allmänhet börjar få upp ögonen för hur brett autismspektrum är. De flesta vet ju inte ens idag något om asperger, men därmed ofta inte heller att det är en form av autism. Dels kan det också göra att sjukvården drar sig för att ställa diagnos i många fall där det i nuläget skulle ha landat i en AS-diagnos, för att de tycker en autismdiagnos är mycket allvarligare och stigmatiserande. Någon som alltså skulle ha nytta av en AS-diagnos kanske inte får någon diagnos alls istället.

Man kan också fundera på hur t.ex. myndigheter kommer agera och om de kommer förstå och ändra sina regler? Det finns risker att det blir svårare att ta körkort, svårare att få arbete eller ens rätt till olika arbetsmarknadspolitiska insatser som andra har rätt till. Risken är stor att arbetsgivare som idag kan tänka sig att anställa aspergare kommer betrakta alla med autismdiagnos som en enda stor icke anställningsbar grupp. Diagnoser ska i första hand vara till gagn för patienten, men risken är stor att det kan bli tvärtom för många som idag har AS/HFA-diagnos.

I gengäld kan det förstås bidra till att folk får upp ögonen för att autism är ett bredare begrepp än de trott.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 15:20:19, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav barracuber » 2010-02-10 18:52:08

Nä jag vet då rakt inte hur en sådan här "utbrytarmodell" skulle se ut i praktiken.

Däremot om mina tankar om en utveckling av stödet - ser att BMW och Alexandra har en del liknande idéer i början av <a href="http://www.aspergerforum.se/onskemal-angaende-lss-t13698.html?highlight=lss">Önskemål om LSS</a>:

BMW skrev:Majoriteten av alla med AS verkar inte behöva de (flesta av de) här insatserna (?) Den enda förmån som de flesta verkar både behöva och uppskatta är tandvårdstödskortet. Vilka insatser, hjälp eller förmåner anser ni skulle ingå i LSS, som fler med AS verkligen skulle kunna ha nytta av?

Alexandra skrev:Kan tänka mig (utan att veta säkert) att listan på våra rättigheter kom till på den tiden då betydligt färre - och betydligt "muppigare" - personer fick diagnosen AS. Förmodligen kommer den att revideras nu när vi är så många som får diagnosen, varav många har en problematik som kan beskrivas som betydligt lindrigare i vissa avseenden. Om än avgrundsdjup när det gäller annat.

Alexandra har även idéer om hur stödet skulle kunna diversifieras till mer saker än enbart LSS:

Alexandra skrev:Jag skulle spontant framförallt vilja se:

# En särskild arbetsförmedling för högfungerande personer med AS, som förmedlade riktiga jobb, allra helst utan lönebidrag.

# Större kunskap/förståelse hos CSN - för många av oss är det ju så att psykisk problematik kommer i vägen under studietiden, och att studierna därför kan dra ut på tiden, men att man slutligen ändå lyckas ta examen. I dagsläget tycks CSN inte ha någon större förståelse för detta.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 15:20:19, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber

Inläggav barracuber » 2010-02-10 18:56:26

<a href="http://www.aspergerforum.se/lss-insatser-onskemal-om-klistrad-trad-t11067.html">LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd</a>

Länken ovan är en av få (om några andra) omröstningar jag hittar om LSS.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 15:20:19, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Inläggav vallesmamma » 2010-02-10 19:10:27

Jag har missförstått innehållet i artikeln, kan inte engelska så bra. Har bara lärt mig andra språk ytligt, resten har inte gått in trots ihärdiga försök. Jag har en medelsvår AS. Jag ska fortsätta läsa era förklaringar.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-04 15:20:19, redigerad totalt 1 gång.
vallesmamma

Anslöt: 2010-01-05

Återgå till Aspergare och vården

Logga in