FK befarar en sjukskrivningsboom nästa år.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav nallen » 2010-02-08 22:13:30

@Zombie: som sagt, jag känner igen typen. Vi ett flertal tillfällen har jag hört minst tre olika tjejer/par på fullt allvar säga att dom ska skaffa fler ungar för att dom får mer bidrag då. Jag har intrycket att det beteendet är vanligare i småstäder, brudarna i fråga brukar vara runt 20, korkade och oftast småfeta och det brukar bli 4-5 ungar med lika många killar :cry:

Märk nu att jag inte påstår att fruntimret i artikeln resonerat så, men hon tänker (?) på samma sätt. Det är så självklart för henne att någon annan ska betala att hon inte varken reflekterar över det eller ens skäms när hon kräver det. Att sånt ens kan tänkas förekomma diskvalificerar hela systemet :evil:
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 22:28:13, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Selma » 2010-02-08 22:35:08

alfapetsmamma skrev:Well. jag har inte sökt reda på mer, eftersom jag läste tidningen och inte var ute i uppsatsskrivningsärende, och även om jag vet att tidningar vinklar och skevar och mörkar för att sälja så kan man ändå inte utgå ifrån att det är precis tvärsom mot vad som sägs i tidningen. Det håller inte riktigt.

Vad är det hon skrivit som är så skrämmande då?

Det får man antagligen inte skriva om nu. Mörklagt och locket på. Hon verkar ha raderat och stängt allt. Det enda jag kan hitta nu är hennes fotoblogg. Aftonbladet skriver inget mera heller. :?
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 22:28:13, redigerad totalt 1 gång.
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Inläggav Inger » 2010-02-08 22:46:28

Nu blir man ju nyfiken... du kan inte ge någon vink?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:28:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Selma » 2010-02-08 22:47:11

AS-variant ?
http://utforsakrad.blogspot.com/search/ ... %20syndrom
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 22:28:13, redigerad totalt 1 gång.
Selma

Inläggav Pemer » 2010-02-08 23:14:20

Tjejen Axén och Riviere skrev om har fibromyalgi. Jag tycker precis som hon att man ska få sjukpenning och sjukersättning när man drabbas av sjukdom, och att man inte ska behöva t ex lämna bort sina barn om man händelsevis hade råkat få sådana innan sjukdomen slog till... utan att för den skull ha röstat rött. Hittills, åtminstone.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:28:13, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav AAA » 2010-02-08 23:25:34

alfapetsmamma skrev:
Pemer skrev:Jag ska fanimig rösta på vänsterpartiet i höst. Sossarna klarar i alla fall garanterat fyraprocentsspärren.

Ska överväga att starta en Facebook-grupp också, typ "Fd borgerliga som absolut vill se Alliansen fara och flyga". Fy fan för GA och HR, måtte de bli anmälda till KU för det här jätteövertrampet.

Vilka bra nyheter! Det gläder mig! :)

Lars Ohly är djurgårdare och gillar Thåström - alltid nåt!
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 22:28:13, redigerad totalt 1 gång.
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Pemer » 2010-02-08 23:42:34

Ja, då är vi inte direkt lika, då... urrrk... :D
Pemer

Inläggav Zombie » 2010-02-09 0:09:01

nallen - hur ska man kunna lita på hur du tolkar någon, så nådelösa referensramar som du har? Även om det finns folk som säger sådär så är inte det hela historien om dem.

Selma - nu har du inga belägg att komma med och utan belägg är i varje fall jag mest benägen att säga "det du har uppfattat är nog inte hela historien" om det här också. Dessutom bär det mig djupt emot att hänga ut en enskild människa ytterligare. (Dessutom verkar det här, av tillgängliga belägg, också gälla en livssituation som alltför många av oss bör känna igen.) Så hur gör man sånt här? :?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:28:13, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-09 0:32:26

nallen skrev:Det är så självklart för henne att någon annan ska betala att hon inte varken reflekterar över det eller ens skäms när hon kräver det. Att sånt ens kan tänkas förekomma diskvalificerar hela systemet :evil:

1. Var framgår det att det är självklart för henne att nån annan ska pynta?

2. Varför skulle det INTE vara självklart om hon är sjuk eller för sjuk för att jobba? Skulle inte du vilja ha sjukpenning om du blev sjuk, vilket väl inte är omöjligt att du blir. Så vitt jag vet är du väl mänsklig (dvs, av människoart, som kan bli sjuk, och inte robot?)

3. Varför skulle hon skämmas? Inte ens om man själv supit bort skallen, ätit sig smällfet eller på annat sätt dragit på sig ohälsa verkar skam konstruktivt, men här?? Vad ända in i glödheta har SKAM med hennes sjukdom att göra och på vilket skulle det göra det bättre om hon skämdes?

3b. Dessutom är jag inte alls säker på att hon inte skäms, tyvärr. Det är många som skäms för tillkortakommanden de inte ens kan rå för, som att vara aspiga.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 22:28:13, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav mnordgren » 2010-02-09 0:53:09

Trist att sjukskrivna inte ska kunna träda fram offentligt utan att vissa människor börjar ifrågasätta dem, utan att ens bry sig om att ta reda på fakta.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 22:28:13, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Pemer » 2010-02-09 1:14:56

Och att dessutom riksdagsföreträdare stämmer in i den häxjakten i en debattartikel de skriver i sina officiella positioner. :shock:

Nä, vissa.... eh, "friska".... (?) har ingen tolerans med sjuka. Snacka om empatistörning... :roll:

T o m en god vän som jag trodde var borgerlig väljare och fritidspolitiker men med hjärta stämmer in i deras anda. "Nej, man har inte menat fullt så elakt som det kan verka, men alla kan göra någonting...!" :shock:

Ja, just det... det är därför massor av sjuka ska bli av med all ersättning utan att någon ens har talat om vad det är man anser att de minsann kan göra... :?
Pemer

Inläggav Selma » 2010-02-09 10:38:53

Zombie skrev:Selma - nu har du inga belägg att komma med och utan belägg är i varje fall jag mest benägen att säga "det du har uppfattat är nog inte hela historien" om det här också. Dessutom bär det mig djupt emot att hänga ut en enskild människa ytterligare. (Dessutom verkar det här, av tillgängliga belägg, också gälla en livssituation som alltför många av oss bör känna igen.) Så hur gör man sånt här? :?

Eftersom hon nu har stängt sina bloggar mm så finns det inget att länka till och jag minns inte exakt ordagrant vad hon skrev i varje enskilt inlägg. Avstår hellre än citerar fel. Det lär komma fram så småningom.
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
Selma

Inläggav Inger » 2010-02-09 11:01:25

alfapetsmamma skrev:
nallen skrev:Det är så självklart för henne att någon annan ska betala att hon inte varken reflekterar över det eller ens skäms när hon kräver det. Att sånt ens kan tänkas förekomma diskvalificerar hela systemet :evil:

1. Var framgår det att det är självklart för henne att nån annan ska pynta?

2. Varför skulle det INTE vara självklart om hon är sjuk eller för sjuk för att jobba? Skulle inte du vilja ha sjukpenning om du blev sjuk, vilket väl inte är omöjligt att du blir. Så vitt jag vet är du väl mänsklig (dvs, av människoart, som kan bli sjuk, och inte robot?)

3. Varför skulle hon skämmas? Inte ens om man själv supit bort skallen, ätit sig smällfet eller på annat sätt dragit på sig ohälsa verkar skam konstruktivt, men här?? Vad ända in i glödheta har SKAM med hennes sjukdom att göra och på vilket skulle det göra det bättre om hon skämdes?

3b. Dessutom är jag inte alls säker på att hon inte skäms, tyvärr. Det är många som skäms för tillkortakommanden de inte ens kan rå för, som att vara aspiga.

Här kan det kanske passa att påminna om det som jag tyckte var Ohlys främsta insats i partiledardebatten innan valet: att sjukförsäkringen faktiskt är en försäkring och inte ett bidrag. En försäkring som man redan betalt via skattsedeln. Enda skillnaden är att det är staten och inte ett vinstdrivande företag som administrerar den.

När någon som betalt livförsäkring blir skadade eller går och dör, tycker du de ska skämmas också då, för att de 'tar' pengar av övriga försäkringstagare?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2010-02-09 12:39:47

nallen skrev:
Bror Duktig skrev:Fast du kanske menar att ingen av dem ska få det? I så fall är det ju konsekvent tänkande.

Korrekt.

Då tycker du också att alla mängder av sjukskrivna/sjukersatta aspergare inte borde få någon sjukpenning/sjukersättning/Soc-bidrag?

Vad ska personer som inte kan jobba leva på tycker du?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Titti » 2010-02-09 16:39:45

Jag letade och hittade ett gammalt inlägg jag skrev för ett år sedan i en helt annan tråd ur vilket jag citerar (inlägget är ett svar till några andra forumister):

Titti skrev:Det har aldrig fallit dig in att det faktiskt är en tillgång och absolut nödvändighet för ett samhälle med barn och att sjunkande födelsetal är ett reellt hot mot våra välfärdssamhällen?

För att det skall finnas tillräckligt många som försörjer och tar hand om oss när vi blir äldre krävs det att det föds tillräckligt många barn i samhället. Och att dessa ges en tillräckligt god uppväxt i form av bra dagis, bra skolor och ett vettigt samhälle att växa in i. Egentligen är det inte de barnlösa som genom skattsedeln subventionerar barnfamiljer med pengar utan de som skaffar barn som subventionerar de barnlösa med att göra en massa arbete och ekonomiska uppoffringar för att fostra de barn samhället behöver.

Ett annat alternativ är naturligtvis att se till att det flyttar in tillräckligt många unga vuxna människor från andra samhällen - de har redan vuxit upp, blivit försörjda och gått i skolan och är färdiga att börja med att bidra till samhällets välfärd genast.

Det skrev jag i en debatt om barns skulder men eftersom diskussionen delvis kom att handla om just detta med vad man kan förutse och vem som skall få skaffa barn under vilka omständigheter är det relevant även här. Vem kan garantera att de aldrig under barnens uppväxt - eller sitt eget liv - kommer att vara sjuk, funktionshindrad eller skada sig och därmed behöva leva på annat än inkomst av eget arbete under en kortare eller längre tid? Det är just därför vi har en sjukförsäkring (och en föräldraförsäkring) till vilken vi alla betalar.

Den tråden ligger i AOT och normalt får man inte citera ur avdelningen till det öppna forumet, som kan läsas utan inloggning, men i det här fallet citerar jag bara mig själv och det är naturligtvis tillåtet.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Inläggav KrigarSjäl » 2010-02-09 16:51:22

nallen skrev:samma som att parasítera på dom som faktiskt arbetar och gör rätt för sig. Kunde hon skaffa barn så borde hon ju ha räknat med att försörja dem i minst 18 år, har hon gjort inte det så skulel hon fan låsas in.

Du är ju helt...sanslös.
Är du fascist på riktigt eller är det bara det att du sov på samhällskunskapen i skolan?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2010-02-09 17:01:55

KrigarSjäl skrev:
nallen skrev:samma som att parasítera på dom som faktiskt arbetar och gör rätt för sig. Kunde hon skaffa barn så borde hon ju ha räknat med att försörja dem i minst 18 år, har hon gjort inte det så skulel hon fan låsas in.

Du är ju helt...sanslös.
Är du fascist på riktigt eller är det bara det att du sov på samhällskunskapen i skolan?

Nallen är konsekvent. Det får vansinniga konsekvenser om man har en pliktetik, där regler i sig kan vara rätt eller fel oberoende av vilka konsekvenser de har.

Vill man ha en ideologi som är både rimlig och förutsägbar måste man ha en renodlad konsekvensetik. Det vore bra om vi hade politiker som var lika konsekventa som nallen, då skulle liberalerna åka ur riksdagen direkt.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav KrigarSjäl » 2010-02-09 17:11:48

Konsekvent fascism betackar jag mig för hur filosofiskt välunderbyggt det än är.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-09 17:27:47

KrigarSjäl skrev:Konsekvent fascism betackar jag mig för hur filosofiskt välunderbyggt det än är.

+1
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2010-02-09 17:29:21

Konsekvent liberalism är det fråga om här. Och det är ungefär samma sak som fascism.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv

Inläggav Pemer » 2010-02-09 17:40:09

Jag undrar hur många barn det skulle födas, om bara de som garanterat visste i förväg att de kommer att vara kapabla att försörja dem hela vägen skulle göra det valet. Vet någon det säkert? Hur kan vi förutspå vad som kommer att påverka våra liv några år in i framtiden?

Båda föräldrarna omkommer i en bilolycka och fyra barn blir föräldralösa. "Force majeure"? Kvinna hinner skaffa barn, och utvecklar sedan fibromyalgi. "Force majeure"? Om inte, med vilken logik?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Inläggav mnordgren » 2010-02-09 17:45:11

Man behöver inte vara fascist. Det räcker att slå av samvetet. Frågan är bara hur länge man står ut med att ha det avslaget.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren

Inläggav Kristofer » 2010-02-09 20:43:41

Alexandra Johansson skrev:...hur ska jag nu finna någon väg tillbaka in i försäkringssystemet? Jag har med mitt eget namn intygat att jag är aktiv på arbetsmarknaden. Nej, det kan väl inte vara så?

http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 6431136.ab

Gunnar Axén m.fl. skrev:Stöd till sjuka kan ges i olika former. Å ena sidan kan man passivt betala ut bidrag, precis som socialdemokraterna gjorde under 12 år. Å andra sidan kan man sätta in aktiva och skräddarsydda åtgärder för att hjälpa människor tillbaka i arbete.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 5817553.ab

Frågan är om det inte är dessa två citat som bäst sammanfattar debatten?

Jag förstår inte riktigt varför det är omänskligt att försöka hjälpa folk tillbaka till arbete. Som förut har skrivits i denna tråd så har tidigare rehabiliteringsinsatser från samhällets sida havererat. Alltså behövs något nytt för att förhindra att människor i onödan går sjukskrivna i åratal - det är som jag ser det destruktivt både för samhälle och individ. Hjälp med jobbsökeri, möjligheter att finna andra jobb som kanske fungerar bättre samt liknande åtgärder finner jag vara en bättre väg att gå.

Om jag vore sjukskriven skulle jag mycket hellre vilja bli hjälpt till nytt jobb eller tillbaka istället för att i åratal gå sjukskriven med ett FK som är tämligen passivt.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 22:28:14, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2010-02-09 21:36:33

Kristofer skrev:
Alexandra Johansson skrev:...hur ska jag nu finna någon väg tillbaka in i försäkringssystemet? Jag har med mitt eget namn intygat att jag är aktiv på arbetsmarknaden. Nej, det kan väl inte vara så?

http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 6431136.ab

Gunnar Axén m.fl. skrev:Stöd till sjuka kan ges i olika former. Å ena sidan kan man passivt betala ut bidrag, precis som socialdemokraterna gjorde under 12 år. Å andra sidan kan man sätta in aktiva och skräddarsydda åtgärder för att hjälpa människor tillbaka i arbete.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 5817553.ab

Frågan är om det inte är dessa två citat som bäst sammanfattar debatten?

Jag förstår inte riktigt varför det är omänskligt att försöka hjälpa folk tillbaka till arbete. Som förut har skrivits i denna tråd så har tidigare rehabiliteringsinsatser från samhällets sida havererat. Alltså behövs något nytt för att förhindra att människor i onödan går sjukskrivna i åratal - det är som jag ser det destruktivt både för samhälle och individ. Hjälp med jobbsökeri, möjligheter att finna andra jobb som kanske fungerar bättre samt liknande åtgärder finner jag vara en bättre väg att gå.

Om jag vore sjukskriven skulle jag mycket hellre vilja bli hjälpt till nytt jobb eller tillbaka istället för att i åratal gå sjukskriven med ett FK som är tämligen passivt.

Alliansens politik är nog bra för de som är sjukskrivna trots att de är arbetsföra, problemet är väl att typ 80% av de sjukskrivna saknar arbetsförmåga, men reglerna omfattar dem med.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv

Återgå till Aspergare och vården

Logga in