Privat sjukförsäkring ogiltig pga AS?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2010-02-08 12:14:14

Precis! Jag tycker detta låter som att de drog en rövare och hoppades komma undan med det. Eftersom det första läkarbesöket näppeligen hade med den aktuella skadan att göra kan jag inte tänka mig att det är ett argument som skulle hålla vid en riktig prövning.

Kan vara värt att åtminstone kolla upp med advokat som har erfarenhet av försäkringsärenden. Man brukar få en första konsultation gratis tror jag.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:19:32, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2010-02-08 13:47:03

Summa summarum bekräftar den här tråden min uppfattning att försäkringar, liksom medicinframställning, hör till de livsnödvändigheter som är så lockande att fuffla med att de borde reserveras för icke vinstdrivande företag under strikt offentligt överinseende (eller något motsvarande).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:19:32, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Selma » 2010-02-08 17:48:04

Inger skrev:Precis! Jag tycker detta låter som att de drog en rövare och hoppades komma undan med det. Eftersom det första läkarbesöket näppeligen hade med den aktuella skadan att göra kan jag inte tänka mig att det är ett argument som skulle hålla vid en riktig prövning.

Kan vara värt att åtminstone kolla upp med advokat som har erfarenhet av försäkringsärenden. Man brukar få en första konsultation gratis tror jag.

Med min underskrift intygar jag att alla uppgifter i denna hälsodeklaration är riktiga och fulständiga. Om någon av uppgifterna är oriktig eller ofullständig så kan försäkringen bli ogiltig eller så kan ersättningen komma att sättas ned eller helt utebli och försäkringen sägas upp eller ändras.

Jag har frågat en del innan ansökan om sjuk- resp sjukavbrottsförsäkring och det gäller att man inte missar att ta upp minsta lilla kontakt med vården. Det är nog tyvärr precis så tufft som citatet visar.
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 20:19:32, redigerad totalt 1 gång.
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Inläggav Inger » 2010-02-08 18:20:58

Nedsatt ersättning vore ändå bättre än ingen alls. Jag tycker i alla fall det kan vara värt att undersöka.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:19:32, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav Alia » 2010-02-10 10:51:15

Zombie skrev:Summa summarum bekräftar den här tråden min uppfattning att försäkringar, liksom medicinframställning, hör till de livsnödvändigheter som är så lockande att fuffla med att de borde reserveras för icke vinstdrivande företag under strikt offentligt överinseende (eller något motsvarande).

Det finns faktiskt undantag från den yttersta girigheten inom försäkringsbranschen. Jag blev sjukskriven när jag var 17 pga 'depression' och har fått en summa från min barnförsäkring varje månad jag varit sjukskriven för det. När jag fick mina AS/ADHD-PI diagnoser var jag rädd att jag inte skulle få mer (försäkringsvillkoren för det år min försäkring baseras på hade inga klausuler om de diagnoserna, men den har klausuler mot 'medfödda tillstånd', vilket både AS och ADHD är så de hade lagligt kunnat stoppa betalningarna). Eftersom idéen att bli återbetalningsskyldig inte verkade så lockande så kontaktade vi min handläggare på försäkringsbolaget för att revidera mina diagnoser och det visade sig att det inte var några problem, de skulle fortsätta betala ut så länge FK gör det.

Jag tvivlar på att det är normen att kunna säga att man är fullständigt nöjd med sitt försäkringsbolag efter att ha behövt använda sin försäkring, men det kan hända och det är alltid värt att försöka få det man har rätt till... Ibland får man det.
Senast redigerad av Alia 2011-05-04 20:19:32, redigerad totalt 1 gång.
Alia
Ny medlem

Anslöt: 2009-11-04

Inläggav Inger » 2010-02-10 13:33:33

Tack, det var roligt att höra en ljusare historia som omväxling.

Välkommen hit!
Inger
Inaktiv

Återgå till Aspergare och vården

Logga in