Nu har jag varit på möte med kommunen ang LSS
28 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Nu har jag varit på möte med kommunen ang LSS
Jaha de sa de skall pröva mig om jag säkert tillhör någon persongrupp.
Det står ju i LSS att Autism eller autismspektrum störning hör till persongrupp 1 och du ser ju där att jag har diagnosen Asperger sa jag och pekade på min samanfattning av utredningen där min diagnos och mina svårigheter/styrkor mm står.
Ja sa hon med Asperger brukar det itne vara några problem att bli godkänd för LSS. Men det beror också lite grand på hur mycket hjälp du behöver..
Va sa jag det har jag inte hört någonstans. Och jag ansöker ju om den hjälp jag kan få.
Gruppboende vill jag inte ha och kan inte ta pga jag har hundar och det rekommenderade hon inte till mig pga hon inte tror det passar mig och mina behov.
Ledsagare skulle jag fundera på.
Och personlig assistent får jag inte pga jag är inte så dålig. Och jag är över 18 så det som gäller för barn gäller ju såklart inte mig...
Så jag förstod itne rikigt vad hon menade med att behovet styr om man har rätt eller inte.
Så om jag "bara" vill ha ledsagare så är det "för lite" så då tillhör jag ingen persongrupp då eller vadå.
Och sedan frågade jag om tandvårdsstödet. OM jag tillhör en persongrupp så ska de fixa ett sådant till mig sa hon.
Jag får besked nästa vecka.....
Det står ju i LSS att Autism eller autismspektrum störning hör till persongrupp 1 och du ser ju där att jag har diagnosen Asperger sa jag och pekade på min samanfattning av utredningen där min diagnos och mina svårigheter/styrkor mm står.
Ja sa hon med Asperger brukar det itne vara några problem att bli godkänd för LSS. Men det beror också lite grand på hur mycket hjälp du behöver..
Va sa jag det har jag inte hört någonstans. Och jag ansöker ju om den hjälp jag kan få.
Gruppboende vill jag inte ha och kan inte ta pga jag har hundar och det rekommenderade hon inte till mig pga hon inte tror det passar mig och mina behov.
Och personlig assistent får jag inte pga jag är inte så dålig. Och jag är över 18 så det som gäller för barn gäller ju såklart inte mig...
Så jag förstod itne rikigt vad hon menade med att behovet styr om man har rätt eller inte.
Så om jag "bara" vill ha ledsagare så är det "för lite" så då tillhör jag ingen persongrupp då eller vadå.
Och sedan frågade jag om tandvårdsstödet. OM jag tillhör en persongrupp så ska de fixa ett sådant till mig sa hon.
Senast redigerad av Tecco 2011-05-05 0:23:36, redigerad totalt 1 gång.
Jag fick beskedet från mitt landsting att man kunde få tandvårdskortet om man först sökte en sak och då blev prövad om man har rätt till lss och sen prövad om man behöver åtgärden. Så man var tvungen att söka få avslag för en sak man inte behövde för att då kunna få rätt till kortet..
Nu tar min info slut där eftersom jag inte har gjort nåt mer efter det..
Nu tar min info slut där eftersom jag inte har gjort nåt mer efter det..
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:23:36, redigerad totalt 1 gång.
Ja hon sa jag måste söka LSS (nu gjorde jag ju det iaf) och sedan OM jag blir godkänd för LSS så får jag tandvårdsstödet.
Men jag undrar om det stämmer?
Jag menar om jag bara behöver tandvårdsstödet så skall jag väl itne behöva söka om anant.
Och varför säger de att de skall pröva först om man verkligen tillhör LSS när det klart och tydligt står att jag med min Asperger tillhör persongrupp 1.
De kan ju inte neka mig LSS?
Men jag undrar om det stämmer?
Jag menar om jag bara behöver tandvårdsstödet så skall jag väl itne behöva söka om anant.
Och varför säger de att de skall pröva först om man verkligen tillhör LSS när det klart och tydligt står att jag med min Asperger tillhör persongrupp 1.
De kan ju inte neka mig LSS?
Senast redigerad av Tecco 2011-05-05 0:23:36, redigerad totalt 1 gång.
"Särskilt boende" enligt LSS behöver inte vara gruppboende, det kan även vara serviceboende, där man har egen lägenhet och tillgång till boendestöd i form av den fasta personal som finns i någon lokal, och är till för att serva de boende som hör till serviceboendet.
Det kan dessutom vara annat särskilt boende, som bara handlar om hjälp med förmedling av bostad utan att det behöver handla om någon anpassning av den, eller något uttalat hjälpbehov.
Men jag skulle rekommendera dig att ansöka om en servicelägenhet. Det är ganska skönt att ha tillgång till personal i den utsträckning man känner att man vill och behöver. Man avtalar med dem hur mycket och ofta de ska komma. Så ansök om det, vetja!
Rätten till tandvårdsstödet har däremot aldrig varit lagstiftarnas mening att den ska hänga ihop med att man har insatser enligt LSS. Tandvårdslagen nämner oss som ingår i LSS med ordvalet "omfattas av" LSS. Och då passar vissa landsting och kommuner på att utgå från att definitionen här skulle vara att det är när man har ansökt om och beviljats insatser enligt LSS som man omfattas av lagen.
Det finns ett antal trådar om den sorgliga frågan sedan förut, så jag ska inte göra ännu mer dubbelarbete och skriva mer här nu också.
Det kan dessutom vara annat särskilt boende, som bara handlar om hjälp med förmedling av bostad utan att det behöver handla om någon anpassning av den, eller något uttalat hjälpbehov.
Men jag skulle rekommendera dig att ansöka om en servicelägenhet. Det är ganska skönt att ha tillgång till personal i den utsträckning man känner att man vill och behöver. Man avtalar med dem hur mycket och ofta de ska komma. Så ansök om det, vetja!
Rätten till tandvårdsstödet har däremot aldrig varit lagstiftarnas mening att den ska hänga ihop med att man har insatser enligt LSS. Tandvårdslagen nämner oss som ingår i LSS med ordvalet "omfattas av" LSS. Och då passar vissa landsting och kommuner på att utgå från att definitionen här skulle vara att det är när man har ansökt om och beviljats insatser enligt LSS som man omfattas av lagen.
Det finns ett antal trådar om den sorgliga frågan sedan förut, så jag ska inte göra ännu mer dubbelarbete och skriva mer här nu också.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:23:36, redigerad totalt 1 gång.
Re: Nu har jag varit på möte med kommunen ang LSS
Tecco skrev:Jaha de sa de skall pröva mig om jag säkert tillhör någon persongrupp.
Om du har AS så omfattas du av LSS, men du har inte automatisk rätt att få alla stöden du vill.
Om man inte omfattas av LSS så kan man omöjligt få något stöd alls därifrån, men om omfattas, så kan man blir behovsprövad för varje enskild insats.
De kan dock neka alltihop om de anser att de inte har behov.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:23:36, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Pemer skrev:Rätten till tandvårdsstödet har däremot aldrig varit lagstiftarnas mening att den ska hänga ihop med att man har insatser enligt LSS. Tandvårdslagen nämner oss som ingår i LSS med ordvalet "omfattas av" LSS. Och då passar vissa landsting och kommuner på att utgå från att definitionen här skulle vara att det är när man har ansökt om och beviljats insatser enligt LSS som man omfattas av lagen.
Jag tycker att alla borde göra så som Carl skrev att det fungerar. ALLA aspergare som vill ha tandvårdskort och där dessa regler om beslut finns, borde söka alla insatser som finns, bara för att ge kommunen en lite vink om vad det kostar i jobb och pengar att ha så löjliga regler.
De ska banne mig inte behöva utreda en ansökan om LSS-insats för att veta om man tillhör personkretsen. Det är ju superlöjligt och visar hur jävla sjukt de tänker, kommuntjänstemännen och deras bestämmare.
Där jag bor ska man ju också ha beslut om LSS för att få det jäkla kortet. OCH - kommunen har stora och svåra problem redan att handlägga ärenden. Vad bra då att de tvingar folk att söka om saker de inte behöver på det???
Men jag fattar vinken. Sådana som jag är totalt oönskade i samhället. Mindre önskade än folk med grava begåvningshandikapp (de håller ju käften och man "ser klart och tydligt" att måste tas omhand - vi är ju bara lata jävlar som jävlas och vill leva livet med gratisstöd). Jävligt kul det är att leva *NOT*
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:23:43, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Jag tycker att alla borde göra så som Carl skrev att det fungerar. ALLA aspergare som vill ha tandvårdskort och där dessa regler om beslut finns, borde söka alla insatser som finns, bara för att ge kommunen en lite vink om vad det kostar i jobb och pengar att ha så löjliga regler.
Ja, det är ingen dum idé! Försök spela så lågfungerande ni bara kan, och sök precis ALLT, om möjligt även servicelägenhet med tillgång till personal...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:23:43, redigerad totalt 1 gång.
Tecco
Din kommun gör nog rätt.
De är skyldiga att först pröva OM du tillhör personkretsarna i LSS. Som de sa, med AS brukar det aldrig vara problem. Men det finns andra diagnoser som inte är lika lätta att bedöma.
När det är klart ATT du tillhör personkretsen, så ska de pröva OM du har behov av den insats du söker. Så står det i lagen, LSS.
Så de här besluten görs i flera steg s a s.
När det gäller tandvårdskortet, tandvårdsintyg, så ska du få det OM du tillhör personkretsen i LSS. Du ska däremot inte behöva ha fått nån insats enl LSS.
Vi håller på o jobbar med detta eftersom många kommuner och landsting ställer det kravet och vi tycker inte att det stämmer med de lagar som finns.
Din kommun gör nog rätt.
De är skyldiga att först pröva OM du tillhör personkretsarna i LSS. Som de sa, med AS brukar det aldrig vara problem. Men det finns andra diagnoser som inte är lika lätta att bedöma.
När det är klart ATT du tillhör personkretsen, så ska de pröva OM du har behov av den insats du söker. Så står det i lagen, LSS.
Så de här besluten görs i flera steg s a s.
När det gäller tandvårdskortet, tandvårdsintyg, så ska du få det OM du tillhör personkretsen i LSS. Du ska däremot inte behöva ha fått nån insats enl LSS.
Vi håller på o jobbar med detta eftersom många kommuner och landsting ställer det kravet och vi tycker inte att det stämmer med de lagar som finns.
Senast redigerad av A 2011-05-05 0:23:43, redigerad totalt 1 gång.
Carl och Bror Duktig!
Vi fortsätter att jobba med detta, läs andra trådar där det är beskrivet.
OA:s rättsgrupp ska också titta på det.
Jag har haft kontakt med en handläggare på SKL, Sveriges kommuner och landsting, och pratat om hur landstingen tolkar lagstiftningen och att de hänvisar till anvisningar från SKL. Han sa att SKL inte gett ut några anvisningar för det kan de inte, det är SoS som gör det.
Han har fått våra brev i frågan och de svar vi fått så han ska titta på detta och återkomma till mig. Man får känslan av att landstingen "misstolkar" och övertolkar i eget syfte.
I region Skåne där jag bor har man så ihoprörd info på sin hemsida om tandvårdsstöd öht så jag håller på med ett brev om detta till Tandvårdsnämnden. Lite om detta finns i en annan tråd om Tandvårdskortet.
Jag vill samla in info om vilka landsting som krånglar så om ni två vill berätta vilka landsting ni bor i så är jag tacksam. Ta det via pm om ni vill. Berätta gärna hur ni ansökt o vad man sagt om detta, om ni fåt avslag och isf varför. Vi samlar oss till motdrag .....
Jag har haft kontakt med en handläggare på SKL, Sveriges kommuner och landsting, och pratat om hur landstingen tolkar lagstiftningen och att de hänvisar till anvisningar från SKL. Han sa att SKL inte gett ut några anvisningar för det kan de inte, det är SoS som gör det.
Han har fått våra brev i frågan och de svar vi fått så han ska titta på detta och återkomma till mig. Man får känslan av att landstingen "misstolkar" och övertolkar i eget syfte.
I region Skåne där jag bor har man så ihoprörd info på sin hemsida om tandvårdsstöd öht så jag håller på med ett brev om detta till Tandvårdsnämnden. Lite om detta finns i en annan tråd om Tandvårdskortet.
Jag vill samla in info om vilka landsting som krånglar så om ni två vill berätta vilka landsting ni bor i så är jag tacksam. Ta det via pm om ni vill. Berätta gärna hur ni ansökt o vad man sagt om detta, om ni fåt avslag och isf varför. Vi samlar oss till motdrag .....
Re: Nu har jag varit på möte med kommunen ang LSS
Bror Duktig skrev:Tecco skrev:Jaha de sa de skall pröva mig om jag säkert tillhör någon persongrupp.
Om du har AS så omfattas du av LSS, men du har inte automatisk rätt att få alla stöden du vill.
Om man inte omfattas av LSS så kan man omöjligt få något stöd alls därifrån, men om omfattas, så kan man blir behovsprövad för varje enskild insats.
De kan dock neka alltihop om de anser att de inte har behov.
Ja men hon sa inte att de skulle pröva om jag ahde rätt till det jag sökte utan att de skulle pröva om jag ens tillhörde någon persongrupp.
Samt att OM man omfattas av LSS beror också på HUR stort behov man har. Och det är det jag menar inte strämmer.
Om jag tillhör persongrupp 1 eller inte beror väl iaf på diagnosen och inte på behovet?
Sen att man kanske inte har rätt till allt enligt persongrupp 1 beroende på hur dålig man är det är en annan sak.
Så har jag iaf fattat det.
Senast redigerad av Tecco 2011-05-05 0:23:43, redigerad totalt 1 gång.
A skrev:Carl och Bror Duktig!
Jag har skrivit en massa om mig och min region Västra Götaland, i en annan tråd. Diskuterade med dig där.
Jag får kortet eftersom jag har LSS, så personligen har jag inga problem.
Som jag också skrev, så har jag skickat brev till kommunen, tandvårdsenheten och socialstyrelsen, om det här med tandkort och hur det borde skötas.
Jag har endast fått svara av kommunen som sade att jag inte kan klaga hos dem, utan de sänder vidare brevet till Tandvårdsenheten. Kommunen skiter alltså gärna i lagen om de lyder en överordnad.
- Bror Duktig
A skrev:De är skyldiga att först pröva OM du tillhör personkretsarna i LSS. Som de sa, med AS brukar det aldrig vara problem.
Problemet är att de har en person med diagnos och papper framför sig, men ändå måste ta 3 veckor till 3 månader för att utreda om personen tillhör personkretsen. Vad är det som tar tid? Varför gör de inte som en normal människa och bara "stämplar in" att personen tillhör personkrets 1?
Varför sitta framför en osäker och otrygg aspergare och säga till denna att de måste utreda om man alls kan få söka? Det gäller alltså personer med AS-diagnos/autismdiagnos och som har papper med sig (papper spelar ju ingen roll förresten, de kan säga "så fort vi får pappren så tillhör du personkretsen").
De skapar ju en stor otrygghet och stress hos dessa personer.
Själv har jag dock inte råkat ut för detta. Jag fick så lite info, och detta försvann det också.
När jag kommer till bilprovningen så är det ingen kö där alla först ska utredas ifall det är en bil de har eller något som bara ser ut som en bil. Det räcker att man visar sina papper och har rätt siffror på bilen så är det klart - det är en bil.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Problemet är att de har en person med diagnos och papper framför sig, men ändå måste ta 3 veckor till 3 månader för att utreda om personen tillhör personkretsen. Vad är det som tar tid? Varför gör de inte som en normal människa och bara "stämplar in" att personen tillhör personkrets 1?
Varför sitta framför en osäker och otrygg aspergare och säga till denna att de måste utreda om man alls kan få söka? Det gäller alltså personer med AS-diagnos/autismdiagnos och som har papper med sig (papper spelar ju ingen roll förresten, de kan säga "så fort vi får pappren så tillhör du personkretsen").
De skapar ju en stor otrygghet och stress hos dessa personer.
Själv har jag dock inte råkat ut för detta. Jag fick så lite info, och detta försvann det också.
När jag kommer till bilprovningen så är det ingen kö där alla först ska utredas ifall det är en bil de har eller något som bara ser ut som en bil. Det räcker att man visar sina papper och har rätt siffror på bilen så är det klart - det är en bil.
Så fruktansvärt på pricken, så underbart rätt du har!
Som Charley? skulle ha sagt... Gotta luv ya!!
Detta skulle nästan OA kunna använda ordagrant, inklusive bilprovningsliknelsen, som officiellt uttalande om vår syn på detta. Inte kritisera något annat då än just delmoment 1, att "utreda" att man tillhör personkretsen. För en aspergares del är det bara en fråga om att utreda att han/hon har just den diagnosen. Kan man konstatera det så är ju saken så klar den någonsin kan bli.
Det är ofta (-st!?) människor med stor otrygghet i sitt liv för tilllfället som ska behöva genomlida lång onödig extra tid för ett moment som egentligen bara är att titta på de officiella papper som finns och fatta beslutet. Det är otillständigt.
Det är en helt annan sak att det sedan ska utredas noga att behovet av de insatser man ansöker om är "stort" och inte kan tillgodoses på annat sätt.
Men här fallerar det naturligtvis många, många gånger - förstår bara inte utredaren tillräckligt mycket om vad faktiskt Asperger är och hur det yttrar sig, och hur faktiskt aspergaren mår och fungerar, även om det ser mycket mindre illa ut utåt sett är det ju alltid jätterisk att utredaren får för sig att behovet inte är särskilt stort och avslår på den subjektiva tolkningen.
Att behovet inte ska kunna tillgodoses på annat sätt innebär för övrigt när det gäller LSS att utredaren måste peka på hur det kan tillgodoses och tillse att detta också blir verkställt, då LSS är en ovillkorlig rättighetslag och insatser enligt densamma inte får avslås på den grunden med mindre än att så sker.
LSS-utredare kan alltså inte bara slentrianmässigt säga att "jag bedömer att det här kan tillgodoses på annat sätt, så jag avslår" och stanna där (vilket däremot är fullt möjligt vid beslut jml SoL).
Socialstyrelsen har noggrant understrukit detta, åtminstone i ett meddelandeblad som konkret handlade om tillämpningar av LSS-insatsen särskilt boende.
Bortglömt i en del inlägg ovan är att det inte är den enskilde handläggaren eller kommunen som styr hur en utredning ska göras och vad som ska utredas. Det styrs av lagen, i detta fallet LSS, och de förordningar, föreskrifter och andra anvisningar som finns om hur den ska praktiseras.
Man kan alltså som handläggare inte bara "stämpla in" folk.
Förresten var det väl ingen här som ville bli stämplad?
När det gäller LSS så finns inget som heter "tillgodoses på annat sätt". Det är insatser enl SoL som det gäller.
LSS är som alla sagt en rättighetslag. Det innebär att
OM du tillhör någon av personkretsarna (vilket måste utredas även när det finns en klar diagnos)och
OM behovet finns (vilket ju utreds) och
OM detta INTE REDAN är tillgodosett
så har du rätt till den sökta insatsen.
Det bedöms alltså ALDRIG om det KAN tillgodoses på annat sätt, och då naturligtvis inte heller hur det skulle kunna göras.
En LSS-handläggare kan alltså inte avslå pga att man bedömt att behovet kan tillgodoses på annat sätt, inte ens om man fixar det.
Man kan alltså som handläggare inte bara "stämpla in" folk.
Förresten var det väl ingen här som ville bli stämplad?
När det gäller LSS så finns inget som heter "tillgodoses på annat sätt". Det är insatser enl SoL som det gäller.
LSS är som alla sagt en rättighetslag. Det innebär att
OM du tillhör någon av personkretsarna (vilket måste utredas även när det finns en klar diagnos)och
OM behovet finns (vilket ju utreds) och
OM detta INTE REDAN är tillgodosett
så har du rätt till den sökta insatsen.
Det bedöms alltså ALDRIG om det KAN tillgodoses på annat sätt, och då naturligtvis inte heller hur det skulle kunna göras.
En LSS-handläggare kan alltså inte avslå pga att man bedömt att behovet kan tillgodoses på annat sätt, inte ens om man fixar det.
Mjaeeeeh ....?
Du skriver ju på flera ställen just "inte kan tillgodoses på annat sätt" och den lydelsen hör ihop med SoL, inte med LSS.
Du skriver också "Att behovet inte ska kunna tillgodoses på annat sätt innebär för övrigt när det gäller LSS att utredaren måste peka på hur det kan tillgodoses och tillse att detta också blir verkställt"
Detta är alltså inte tillåtet när det gäller LSS ens om de kan verkställa aldrig så mycket. Behovet SKALL vara tillgodosett om de ska kunna avslå ansökan.
Du skriver ju på flera ställen just "inte kan tillgodoses på annat sätt" och den lydelsen hör ihop med SoL, inte med LSS.
Du skriver också "Att behovet inte ska kunna tillgodoses på annat sätt innebär för övrigt när det gäller LSS att utredaren måste peka på hur det kan tillgodoses och tillse att detta också blir verkställt"
Detta är alltså inte tillåtet när det gäller LSS ens om de kan verkställa aldrig så mycket. Behovet SKALL vara tillgodosett om de ska kunna avslå ansökan.
Ja, det har du rätt i, där fick jag fel på ordalydelserna. Helt rätt. Det SKA alltså VARA tillgodosett.
Det är det som gör biten med särskilt boende så intressant, för den som faktiskt saknar boende och söker det och hör till LSS. Behovet av en bostad kan sällan bortförklaras som inte särskilt stort, och att vara inneboende eller bo i tredje hand i en garderob är knappast att betrakta som att behovet är tillgodosett.
Men där kommer likaledes nästan alltid vrångtolkningarna att man måste ha mycket större specifikt vårdbehov...
Det är det som gör biten med särskilt boende så intressant, för den som faktiskt saknar boende och söker det och hör till LSS. Behovet av en bostad kan sällan bortförklaras som inte särskilt stort, och att vara inneboende eller bo i tredje hand i en garderob är knappast att betrakta som att behovet är tillgodosett.
Men där kommer likaledes nästan alltid vrångtolkningarna att man måste ha mycket större specifikt vårdbehov...
Bror Duktig skrev:Pemer skrev:Rätten till tandvårdsstödet har däremot aldrig varit lagstiftarnas mening att den ska hänga ihop med att man har insatser enligt LSS. Tandvårdslagen nämner oss som ingår i LSS med ordvalet "omfattas av" LSS. Och då passar vissa landsting och kommuner på att utgå från att definitionen här skulle vara att det är när man har ansökt om och beviljats insatser enligt LSS som man omfattas av lagen.
Jag tycker att alla borde göra så som Carl skrev att det fungerar. ALLA aspergare som vill ha tandvårdskort och där dessa regler om beslut finns, borde söka alla insatser som finns, bara för att ge kommunen en lite vink om vad det kostar i jobb och pengar att ha så löjliga regler.
De ska banne mig inte behöva utreda en ansökan om LSS-insats för att veta om man tillhör personkretsen. Det är ju superlöjligt och visar hur jävla sjukt de tänker, kommuntjänstemännen och deras bestämmare.
Där jag bor ska man ju också ha beslut om LSS för att få det jäkla kortet. OCH - kommunen har stora och svåra problem redan att handlägga ärenden. Vad bra då att de tvingar folk att söka om saker de inte behöver på det???
Men jag fattar vinken. Sådana som jag är totalt oönskade i samhället. Mindre önskade än folk med grava begåvningshandikapp (de håller ju käften och man "ser klart och tydligt" att måste tas omhand - vi är ju bara lata jävlar som jävlas och vill leva livet med gratisstöd). Jävligt kul det är att leva *NOT*
Hej..
När ni snackar om tandvårds stöd, hur verkar detta då??
Får man en billigare pris om man går till tandläkaren?? för en vanlig eftersyn/tandrensning??
Eller är det BARA vid "riktiga" problem som kräver åtgärder??
Får man ALLT betalat?? eller bara ett tillskot??
OM man INTE får det LSS-kortet, vad händer då??
Ska man då söka jobb osv. som en vanlig arbetslös?? utan att där tas hänsyn till ens problematik med olika sakar...
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:23:44, redigerad totalt 1 gång.
Får man ett tandvårdskort så betalar man patientavgift precis som vid läkarebesök (runt 150:-) oavsett om det är en rengöring, lagning eller t ex en brygga. Dock finns det vissa begränsningar i vad FK bekostar men det är ganska generöst. Sen när man når upp i 1800 (tror jag) sammalagt för tandläkar- och läkarbesök så gäller högkostnadsskyddet så att man inte ens behöver betala patientavgiften.
Hur det går till på AF vet jag mindre om.
Försörja sig måste man även om man har LSS, det innebär bara viss hjälp med boende eller boendestöd, inte försörningsstöd.
Försörja sig måste man även om man har LSS, det innebär bara viss hjälp med boende eller boendestöd, inte försörningsstöd.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:23:44, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Får man ett tandvårdskort så betalar man patientavgift precis som vid läkarebesök (runt 150:-) oavsett om det är en rengöring, lagning eller t ex en brygga. Dock finns det vissa begränsningar i vad FK bekostar men det är ganska generöst. Sen när man når upp i 1800 (tror jag) sammalagt för tandläkar- och läkarbesök så gäller högkostnadsskyddet så att man inte ens behöver betala patientavgiften.
Hej Inger tack för ditt svar...
Det visste jag INTE om.. har INTE kunna läsa om det tyckar jag i LSS-lagen..
Vad är det man ska uppfylla före att kunde få det kortet då??
Vad om man har fått "frikort" till sjukvården (900kr) ska jag då fortfarende betala 150kr ca??
eller är det 150kr pr gång pr år upp till i allt 1800kr?? och sen är det på högkostnadsskyddet??
Eller kan jag räkna med mina redan betalda 900kr till sjukvården??
Vad med evt. mediciner??? gäller andra regler där också???
Men OM jag blir utförsäkrad f.eks till nov 2010.. och INTE kan bli godkännt som sjuk i sjukförsäkringen men fortfarende har min diagnos som AS + annat psykiskt, hamnar jag då på socialen och försörjningsstöd eller kommar jag fortfarende att få ut samma summa som jag får nu med sjukförsäkringen?? och vad med bostadstillägg??
Mvh. Chris
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:23:44, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Tandvårdskortet har man oavsett om man jobbar eller inte. Det räcker med att man tillhör personkrets 1. I vissa landsting tolkar man det dock så att man måste ha LSS-insats, vilket är felaktigt.
Träffar man tandhyigienisten betalar man lika mycket som man gör till en sköterska i vanliga sjukvården. Träffar man en tandläkare är kostnaden densamma som den är för ett vanligt läkarbesök. Man stämplar i högkostnadskortet och när kostnaderna för läkarbesök och tandläkarbesök tillsammans uppgår till 900 kronor får man frikort. Därefter är både läkarbesöken och tandläkarbesöken gratis till frikortet går ut.
Hälsningar
Lilla Gumman
Tandvårdskortet har man oavsett om man jobbar eller inte. Det räcker med att man tillhör personkrets 1. I vissa landsting tolkar man det dock så att man måste ha LSS-insats, vilket är felaktigt.
Träffar man tandhyigienisten betalar man lika mycket som man gör till en sköterska i vanliga sjukvården. Träffar man en tandläkare är kostnaden densamma som den är för ett vanligt läkarbesök. Man stämplar i högkostnadskortet och när kostnaderna för läkarbesök och tandläkarbesök tillsammans uppgår till 900 kronor får man frikort. Därefter är både läkarbesöken och tandläkarbesöken gratis till frikortet går ut.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-05 0:23:44, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Återgå till Aspergare och vården