just fått diagnos Aspergers, har en del frågor till er??
18 inlägg
• Sida 1 av 1
just fått diagnos Aspergers, har en del frågor till er??
Jag har gått sjukskriven nu sen 2006 för depression m.m... och nu här har jag först fått min "riktiga diagnos"
Jag undra vad som kommar att ändra sig för min del??
Ersättning??, vem betalar ut pengar?? får jag MERA eller MINDRE nu??
Slippar jag socialen???
Tvingas jag till att TA ETT JOBB?? FAS 3??? UTAN LÖN??
Eller tvingas jag till DAGVERKSAMHET även om jag INTE känner mig klar till det ännu???
Lässte i något som heter brist på brådska att Aspergers syndrom INTE betydar att man har rätt till sjukpenning/ sjukersättning??
Vem betalar då ut pengar till mat + hyra m.m..?? socialen IGEN???
Vilka rättigheter ger det att ha fått Aspergers Syndrom??
Blir jag ställt med samma vilkår som en vanligt arbetslös med samma ersättninger m.m.??? SKA söka jobb m.m..??
Vet jag har MÅNGA frågar just nu, men är MYCKET ösäkar på vad som kommar att hända i framtiden nämligen...
Jag undra vad som kommar att ändra sig för min del??
Slippar jag socialen???
Tvingas jag till att TA ETT JOBB?? FAS 3??? UTAN LÖN??
Eller tvingas jag till DAGVERKSAMHET även om jag INTE känner mig klar till det ännu???
Lässte i något som heter brist på brådska att Aspergers syndrom INTE betydar att man har rätt till sjukpenning/ sjukersättning??
Vem betalar då ut pengar till mat + hyra m.m..?? socialen IGEN???
Vilka rättigheter ger det att ha fått Aspergers Syndrom??
Blir jag ställt med samma vilkår som en vanligt arbetslös med samma ersättninger m.m.??? SKA söka jobb m.m..??
Vet jag har MÅNGA frågar just nu, men är MYCKET ösäkar på vad som kommar att hända i framtiden nämligen...
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:24:54, redigerad totalt 1 gång.
Re: just fått diagnos Aspergers, har en del frågor till er??
Först o främst så kan du använda dig av diagnosen för att analysera dig själv. Vilka aspiga drag är det som gjort just dig dålig(depression).
För att sedan kunna hitta strategier mot dessa drag.
Daglig verksamhet blir du inte tvingad till, men uppmuntrad. Dock så är det en skrattretande ersättning 20-30:-/dag.
För att sedan kunna hitta strategier mot dessa drag.
Individuellthrchris skrev:Jag undra vad som kommar att ändra sig för min del??
Slippar jag socialen???
Är du sjukskriven så står du inte arbetsmarknaden till förfogande. Inget jobb för din del.hrchris skrev:Tvingas jag till att TA ETT JOBB?? FAS 3??? UTAN LÖN??
Daglig verksamhet blir du inte tvingad till, men uppmuntrad. Dock så är det en skrattretande ersättning 20-30:-/dag.
Det beror på din arbetsförmåga. Asperger handlar mer om det sociala samspelet.hrchris skrev:Blir jag ställt med samma vilkår som en vanligt arbetslös med samma ersättninger m.m.??? SKA söka jobb m.m..??
Senast redigerad av ufo 2011-05-05 0:24:54, redigerad totalt 1 gång.
Re: just fått diagnos Aspergers, har en del frågor till er??
Hej och tack för ditt svar..
JA än så länge är jag sjukskriven och går på aktivitetsersättning..
Men är lite rädd i och med dom nya regler om Aspergers f.eks. där står att man INTE har rätt till sjuk/aktivitetsersättning med den diagnos..
(står under en rapport som heter brist på brådska sida 90 det kan hittas på min egen blogg om det är)
Jag har pratat med en annan som har Aspergers m.m.. som säger att nu tvingas hon till AF (utförsäkring du vet) eller till dagverksamhet (tvång)
Pga. dom nya reglerna då säger dom ju ATT om man har möjlighet att klara ett anpassat jobb (vart allt er tagit hänsyn till i just mitt fall f.eks socialt m.m..) ja då är jag "frisk" och ska söka jobb ju... = förlora min aktivitetsersättning.. vad finns då kvar?? även om jag har LSS-lagen bakom mig??
Tvingas jag till socialen och AF för att söka ett jobb som stort sett INTE finns??
Där finns ju bara FAS 3 om det överhuvudet taget finns något ställe som står upp för de möjliga "krav" som där i så fall borde vara uppfylda för att jag hade klarat av det ju...
Det vill säga arbeta UTAN lön!!!
Vad med Bostads tilläg?? det försvinnar ju OCKSÅ om man blir "friskförklarad/hittar en arbetsförmåga med alla möjliga anpassninger" även om jobbet är ett Regjulärt och INTE normallt jobb..
Jag bubblar av frågor just nu.. forlåt mig.. ;-(
JA än så länge är jag sjukskriven och går på aktivitetsersättning..
Men är lite rädd i och med dom nya regler om Aspergers f.eks. där står att man INTE har rätt till sjuk/aktivitetsersättning med den diagnos..
(står under en rapport som heter brist på brådska sida 90 det kan hittas på min egen blogg om det är)
Jag har pratat med en annan som har Aspergers m.m.. som säger att nu tvingas hon till AF (utförsäkring du vet) eller till dagverksamhet (tvång)
Pga. dom nya reglerna då säger dom ju ATT om man har möjlighet att klara ett anpassat jobb (vart allt er tagit hänsyn till i just mitt fall f.eks socialt m.m..) ja då är jag "frisk" och ska söka jobb ju... = förlora min aktivitetsersättning.. vad finns då kvar?? även om jag har LSS-lagen bakom mig??
Tvingas jag till socialen och AF för att söka ett jobb som stort sett INTE finns??
Där finns ju bara FAS 3 om det överhuvudet taget finns något ställe som står upp för de möjliga "krav" som där i så fall borde vara uppfylda för att jag hade klarat av det ju...
Det vill säga arbeta UTAN lön!!!
Vad med Bostads tilläg?? det försvinnar ju OCKSÅ om man blir "friskförklarad/hittar en arbetsförmåga med alla möjliga anpassninger" även om jobbet är ett Regjulärt och INTE normallt jobb..
Jag bubblar av frågor just nu.. forlåt mig.. ;-(
En dansker, tror jeg!
Bostadstillägg får du som tillägg om du har låg inkomst, oavsett var den kommer ifrån. Från försäkringskassan vad som gäller dig.
Man ser väl till om du HAR arbetsförmåga, i hvertfald är det så det SKA funka. Kan du inte jobba så blir du sjukskriven, pensionerad eller vad man nu väljer att kalla det.
Bostadstillägg får du som tillägg om du har låg inkomst, oavsett var den kommer ifrån. Från försäkringskassan vad som gäller dig.
Man ser väl till om du HAR arbetsförmåga, i hvertfald är det så det SKA funka. Kan du inte jobba så blir du sjukskriven, pensionerad eller vad man nu väljer att kalla det.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 0:24:54, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Savanten Svante skrev:En dansker, tror jeg!
Hej.. JA en dansk *LOL*
Själv då??
Jag har väldig liten Aktivitetsersättning så jag får bostadstilläg nu ja..
Om man kollar igennom dom nya lagerna som regeringen har gjort då kan man tydligt se att dom är ute efter dom/oss med psykiska besvär..
Det är INTE en godkännd sjukdom i deras ögon..
Därför är jag orolig över vad som kommar att hända NÄR jag kommar till slutet av min nuvarende sjukskrivningstid..
Dom "hittar" ju bara på ett regjulärt arbete som dom tror passar mig, även om det inte finns, då friskförklara dom ju mig/en och sen ska man hitta det där "regjulära jobbet" som trots allt inte finns ju.. öch vart ifrån ska jag få pengar när jag FORTFARENDE har dom samma problem som INNAN jag fick min diagnos??
Jag ska ju fortfarende söka på samma sätt som vanligt friska arbetslösa folk även om ett sånt jobb inte finns ju i verkligheten..
Och är jag INTE sjuk i regeringens ögon då har jag INTE rätt till bostadstillägg ju.. eller hur.. det vill säga hello socialen IGEN IGEN med dåliga villkår IGEN...
Jeg er bornholmer du, de eneste danskere der har VALGT at väre danskere!
Jag är permanent muppförklarad, så det går. Trots att jag försökte av alla krafter att få en rehab, och genomföra de jag fick, även om de inte passade mig särligt godt.
Fast det är individuellt.
Jag är permanent muppförklarad, så det går. Trots att jag försökte av alla krafter att få en rehab, och genomföra de jag fick, även om de inte passade mig särligt godt.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 0:24:54, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Hej och välkommen hit!!
Är du redan sjukskriven/har aktivitetsersättning för konkreta besvär du har, så har du redan bedömts ha låg eller ingen arbetsförmåga. Att Asperger-diagnos inte i sig ska berättiga till sjukskrivning eller sjuk/aktivitetsersättning betyder bara att man inte ska bli sjukskriven BARA för den diagnosen. Men du har ju redan ansetts ha såpass stora problem att du har fått aktivitetsersättning beviljad.
Är du redan sjukskriven/har aktivitetsersättning för konkreta besvär du har, så har du redan bedömts ha låg eller ingen arbetsförmåga. Att Asperger-diagnos inte i sig ska berättiga till sjukskrivning eller sjuk/aktivitetsersättning betyder bara att man inte ska bli sjukskriven BARA för den diagnosen. Men du har ju redan ansetts ha såpass stora problem att du har fått aktivitetsersättning beviljad.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:24:54, redigerad totalt 1 gång.
Davs danske pige! eller dreng?
Du ska ikke fortvivle, noet kan man altid göre.
Asperger er inge sygdom, det er en funksjonsnedsättelse.
Sjukpeng får du hvis du er syg, aktivitetsersättning eller sjukersättning får du hvis du ikke kan arbejde, alltså sagner arbeijdsförmåge.
Bostadstillägg får man kun hvis man har aktivitetsers/sjukersättn
Har man dårlig inkomst så är det Bostadsbidrag.
Inget av dette får man hvis man har socialbidrag.
AS och LSS ger ingen formåner vad gälder andre lagar. As ger dig mulighed att få stötte via LSS men kun i de sager der er listet i LSS.
Undskyld min danske stavning! Dansk er ett hyggeligt og morsomt sprog som jeg godt kan lige!
Sjukpeng får du hvis du er syg, aktivitetsersättning eller sjukersättning får du hvis du ikke kan arbejde, alltså sagner arbeijdsförmåge.
AS och LSS ger ingen formåner vad gälder andre lagar. As ger dig mulighed att få stötte via LSS men kun i de sager der er listet i LSS.
Undskyld min danske stavning! Dansk er ett hyggeligt og morsomt sprog som jeg godt kan lige!
Senast redigerad av A 2011-05-05 0:24:54, redigerad totalt 1 gång.
Jag har ganska nyligen också fått min diagnos och där sa man att om man inte är arbetsför pga sin asperger så ska man inte ha något problem att få vara sjukskriven.
Läkaren där sa att hennes patienter inte blivit nekade trots dessa nya regler eftersom det klassas som ett funktionshinder även om det är individuellt hur dålig/bra man är.
Men det kanske också beror på hur bra läkare du ha som gjorde diagnosen och hur bra läkare du har som skickar ansökan till Försäkringskassan.
Jag vet inte jag har aldrig provat söka sedan jag fick min diagnos.
Läkaren där sa att hennes patienter inte blivit nekade trots dessa nya regler eftersom det klassas som ett funktionshinder även om det är individuellt hur dålig/bra man är.
Men det kanske också beror på hur bra läkare du ha som gjorde diagnosen och hur bra läkare du har som skickar ansökan till Försäkringskassan.
Senast redigerad av Tecco 2011-05-05 0:24:54, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante skrev:Jeg er bornholmer du, de eneste danskere der har VALGT at väre danskere!
Gott att höra att där finns flera "danska" folk härinne..
Muppförklarad?? är det det samma som det danska ordet dumforklaret??
Bara så jag är med..
Vilken rehab fick du då?? eller ville ha??
Jag har själv väldig svårt vid att se VAD dom kunde vara något som passar mig med MINA problem
Dom nya reglerna dom har gjort gör ju så att folk som har psykiska problem dom INTE kan bli sjukskrivna mera efter dom nya reglerna ju..
Det är inte en godkännbar sjukdom...
Så jag är rödd för att bli "utförsäkrad" och ställt på samma vilkår som en vanlig arbetslös när min sjukskrivning går ut...
Även om jag har dom problem jag har (Aspergers + andra psykiska problem)
Tecco skrev:Jag har ganska nyligen också fått min diagnos och där sa man att om man inte är arbetsför pga sin asperger så ska man inte ha något problem att få vara sjukskriven.
Hej tecco..
Nu är det en psykolog som har gjort test´s på mig för i första hand kolla om jag hade ADHD, men hon kom fram till Aspergers i stället..
Vist att jag kan se positvivt på diagnosen pga jag känner igen så mycket av dom kriterierna som ställs för att få denna diagnos..
Just nu har jag INGEN läkare då hon har slutat och det har beslutatas att jag INTE har behöv för en läkare nu pga jag har sjukintyg / LOH som gäller t.o.m. march 2011..
Men lässte något som heter brist på brådska.. har en link här om du/ni vill kolla..
http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/1 ... d091ae.pdf
Där står på sida 90 om Aspergers INTE är grund nog för sjukskrivning då det är en funktions nersättning och INTE en sjukdom..
Och den psykolog som gjorde test´s på mig säger hela tiden att hon känner flera folk som har ett vanligt arbete som har AS..
Och hon tror helt säkert att jag kan få ett normallt jobb, vilket JAG har svårt för att se just nu för tiden...
Det med att det är ett funktionshindar är ju det dom ska göra något åt på AF och med dom nya ändrade regler från ett "normallt arbete" till ett regjulärt arbete där har dom fått gjort så att ALLA stort sett kan bli utförsäkrad, sjuk som funktionhindrat pga där "finns ju" ett "anpassat jobb" vart man tar bort alla ens problem momenter och sen kallar det öfr ett "jobb" även om detta inte finns i verkligheten men bara i fantasien.. då ska man stå som arbetssökande pga man hade kunna ta ett sånt jobb om det någonsin skulle dyka upp med dom hjälp möjligheterna som man i så fall skulle behöva...
Jag har inte sökt själv ännu, men jag är lite orolig inför detta måste jag erkänna..
Vad hade du för "sjukdoms diagnos" innan du fick denna AS??
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:25:01, redigerad totalt 1 gång.
A skrev:Davs danske pige! eller dreng?
Hej hej.. Det är danska dreng här
Jag känner mig "sjuk" i förhållande till ett jobb och till social kontakt med folk i verkligheten.. Dator är något helt annat..
Jag är rädd för att pga dom nya reglerna blir jag "friskförklarad" men med funtionshindar men det vill säga att jag kan ta ett anpassat arbete tror dom och därför ska jag bli arbets sökande efter det ENA form för jobb som i teorien inte finns stort set.. bara i teorien som sagt.. (regjulärt arbete)
Och blir jag "friskförklarad" förlora jag ju mitt bostadstillägg...???
Och hamnar på Socialen?? ( Har ingen A-kassa )
Kan man risikera att skulle söka jobb under samma vilkår som en normall arbetslös som INTE har något funktionshindar/ psykisk besvär??
Dom nya reglerna säger ju att Psykisk sjukdom INTE är godkännbart som en sjukdom... där ska bara jobbas och INTE sjukskrivas...
Även om det specielt är på en arbetsplats man blir utsatt för psykisk press/stress ju...
Det är okay med din danska hehe försökar själv då att hålla mig till svenska då där finns flest svenska folk härinne..
Men tak skal i have for opbakningen...
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 0:25:01, redigerad totalt 1 gång.
A skrev:Davs danske pige! eller dreng?
Ett visst norskt inslag blev det t.o.m. Norrmännen är ju de enda som har ändrat -tion till -sjon.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor