Se hit alla mattesnillen på forumet
100 inlägg
• Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Kvasir skrev:Det är besvärande att det inte finns någon bok eller annan källa som föräldrarna kan konsultera för att få definitioner av de nya begrepp som införs.
Däremot ska man nog vara lite försiktig med att döma ut matematikundervisningen. När jag tittar i barnens låg- och mellanstadieböcker i matematik får jag snarare intrycket att det på många sätt har gått framåt. Istället för att vara rent räknande som förr, så handlar det faktiskt även om att försöka lära ut lite matematiskt tänkande, t.ex. att se strukturer och mönster och att förstå själva problemen, inte bara kunna räkna på dem. Om just mattan fyller något sådant syfte vet jag inte, eftersom vi ännu inte vet vad denna matta är.
Hehe, när jag gick i småskolan hade vi matteuppgifter som inte hade svar i facit eftersom man inte skulle "hindras" av det.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:17:03, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Kvasir skrev:Det är besvärande att det inte finns någon bok eller annan källa som föräldrarna kan konsultera för att få definitioner av de nya begrepp som införs.
Däremot ska man nog vara lite försiktig med att döma ut matematikundervisningen. När jag tittar i barnens låg- och mellanstadieböcker i matematik får jag snarare intrycket att det på många sätt har gått framåt. Istället för att vara rent räknande som förr, så handlar det faktiskt även om att försöka lära ut lite matematiskt tänkande, t.ex. att se strukturer och mönster och att förstå själva problemen, inte bara kunna räkna på dem. Om just mattan fyller något sådant syfte vet jag inte, eftersom vi ännu inte vet vad denna matta är.
Hehe, när jag gick i småskolan hade vi matteuppgifter som inte hade svar i facit eftersom man inte skulle "hindras" av det.
"Hindras" ja... Jag har lärt mig matematik just genom facit. Inte var det pga. lärarens genomgångar i varje fall.
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 19:17:03, redigerad totalt 1 gång.
***
Ja, tyvärr måste jag meddela er att jag inte fick något svar på matteproblemet.
Läraren var sjuk idag så jag (och ni) får vänta tills på måndag.
(skit, faan, skit, skit, skit SKIIIIIIT!!!!!!)
***
Ja, tyvärr måste jag meddela er att jag inte fick något svar på matteproblemet.
Läraren var sjuk idag så jag (och ni) får vänta tills på måndag.
(skit, faan, skit, skit, skit SKIIIIIIT!!!!!!)
***
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 19:17:08, redigerad totalt 1 gång.
Jag har inget svar på din fråga däremot vet jag hur man löser det.. man skriver "Varken jag eller *barnets namn* Förstår detta talet vad är ni ute efter!?!" och i erat fall hade jag lagt till "man bygger inte mattor de väver man oftast!" Jag riktigt HATAR sånna där jäkla läxor.. sonen har också helt sjuka tal ibland och har haft (han har även haft märkliga svenskuppgifter) och nu mer skriver jag I boken.. att vi ine fattar och att de får förklara för honom i skolan!
jag är emot läxar av just denna anledningen, hur förväntar sig lärarna att vi föräldrar skall kunna saker som inte våra barn har förstått om de fått det förklarat för sig i skolan?
och hur kan de förvänta sig att all abarn har föräldrar med tålamod till sådant?..
Jag idiotförklarar mig gärna när det gäller helt korkade saker
jag är emot läxar av just denna anledningen, hur förväntar sig lärarna att vi föräldrar skall kunna saker som inte våra barn har förstått om de fått det förklarat för sig i skolan?
och hur kan de förvänta sig att all abarn har föräldrar med tålamod till sådant?..
Jag idiotförklarar mig gärna när det gäller helt korkade saker
Senast redigerad av Ayhanza 2011-05-04 19:17:08, redigerad totalt 1 gång.
***
Ja, tyvärr måste jag meddela er att jag inte fick något svar på matteproblemet idag heller.
Läraren var sjuk även idag och imorgon ska jag med dottern till sjukhuset, så vi får inget svar förrän på onsdag.
***
Ja, tyvärr måste jag meddela er att jag inte fick något svar på matteproblemet idag heller.
Läraren var sjuk även idag och imorgon ska jag med dottern till sjukhuset, så vi får inget svar förrän på onsdag.
***
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 19:17:08, redigerad totalt 1 gång.
***
OK, så här ligger det till:
Jag har skrivit meddelande till läraren varje dag denna vecka, för att få reda på svaret på den här mattefrågan.
Men läraren har inte skickat med någon lapp tillbaka med dottern.
Igår blev jag riktigt förbannad och stod och pratade högt för mig själv i köket. Då säger min dotter:
- Menar du mattefråga? Fröken visste inte heller svaret på den frågan. För hon hade kopierat ut frågehäftet från nätet.
Nu har fröken tydligen försökt att leta rätt på svaret på nätet men inte hittat något. Och istället för att säga(skriva) det till mig så har jag inte fått något svar alls.
SÅ... Om ni skulle råka snubbla på något mattetal med en 5-trappa och en 5-matta när ni skuttar runt på Internet, så hojta gärna till här.
***
OK, så här ligger det till:
Jag har skrivit meddelande till läraren varje dag denna vecka, för att få reda på svaret på den här mattefrågan.
Men läraren har inte skickat med någon lapp tillbaka med dottern.
Igår blev jag riktigt förbannad och stod och pratade högt för mig själv i köket. Då säger min dotter:
- Menar du mattefråga? Fröken visste inte heller svaret på den frågan. För hon hade kopierat ut frågehäftet från nätet.
Nu har fröken tydligen försökt att leta rätt på svaret på nätet men inte hittat något. Och istället för att säga(skriva) det till mig så har jag inte fått något svar alls.
SÅ... Om ni skulle råka snubbla på något mattetal med en 5-trappa och en 5-matta när ni skuttar runt på Internet, så hojta gärna till här.
***
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 19:17:08, redigerad totalt 1 gång.
Truly skrev:- Menar du mattefråga? Fröken visste inte heller svaret på den frågan. För hon hade kopierat ut frågehäftet från nätet.
Exit svenska skolan
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:17:08, redigerad totalt 1 gång.
Jag har kikat runt lite och hittat referenser till matematiska mattor då dom har diskuterat s.k cuisenairstavar. Det är stavar av olika längd som barnen ska lägga bredvid varandra för att få en uppfattning om hur tal förhåller sig till varandra.
En "matta" med dom stavarna skulle vara alla kombinationer av stavar som blir ett tal.
För 5 blir det 0+5, 1+4 och 2+3.
Vad gäller det s.k "mönstret" så har jag inte hittat något som skulle passa, men med tanke på att det är 6 rader, och 5 kan räknas ut på 6 olika sätt, så verkar det logiskt att tänka att de ska vara
0+5, 1+4, 2+3, 3+2, 4+1. 5+0.
Hur är det med dom andra häftena? Är mattan 3 långa rutor, och mönstret ett 3*6 rutmönster där med ?
En "matta" med dom stavarna skulle vara alla kombinationer av stavar som blir ett tal.
För 5 blir det 0+5, 1+4 och 2+3.
Vad gäller det s.k "mönstret" så har jag inte hittat något som skulle passa, men med tanke på att det är 6 rader, och 5 kan räknas ut på 6 olika sätt, så verkar det logiskt att tänka att de ska vara
0+5, 1+4, 2+3, 3+2, 4+1. 5+0.
Hur är det med dom andra häftena? Är mattan 3 långa rutor, och mönstret ett 3*6 rutmönster där med ?
Senast redigerad av Manar 2011-05-04 19:17:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman skrev:Hej!
Jag tänker mig svaret:
0+5
1+4
2+3
3+2
4+1
5+0
Är en gissning.
Hälsningar
Lilla Gumman
Tror du har rätt vad gäller mönstret. Vad som menas med bygga matta har jag ingen aning om.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 19:17:08, redigerad totalt 1 gång.
Jag har alltid varit dålig på matte så detta klarar jag inte! Hur ska det gå då sonen (som snart fyller 4 år) kommer hem med en sådan här uppgift när han börjat årskurs 1? Tur att hans far är duktig på matte!
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-04 19:17:08, redigerad totalt 1 gång.
- vallesmamma
- Inlägg: 918
- Anslöt: 2010-01-05
- Ort: Luleå
sommar skrev:jorand skrev:Men grattis.
Om du syftar på mitt inlägg: :roll: Det är nog för enkelt för oss.
Så säger jag bara; man får lov att skämta.
Oj, förlåt!
Nä, jag menade att läraren inte visste..
Senast redigerad av jorand 2011-05-04 19:17:08, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker att hela den här tråden är ett rejält underbetyg av den svenska skolan.
Hur i helvete kan en utbildad lärare bete sig på det sättet, inte nog med att personen i fråga inte vet svaret, denne hade dessutom fräckheten att ge barnen det som hemläxa...
Hur fan ska det gå med Sveriges framtid när sådan inkompetens får härska i skolan, matematikundervisningen har varit under all kritik i många år men det här är den värsta bottennoteringen sedan Den nya matematiken som inte borde lärts ut öh.t. (den tillhör högskolematematiken)!
Hur i helvete kan en utbildad lärare bete sig på det sättet, inte nog med att personen i fråga inte vet svaret, denne hade dessutom fräckheten att ge barnen det som hemläxa...
Hur fan ska det gå med Sveriges framtid när sådan inkompetens får härska i skolan, matematikundervisningen har varit under all kritik i många år men det här är den värsta bottennoteringen sedan Den nya matematiken som inte borde lärts ut öh.t. (den tillhör högskolematematiken)!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:17:08, redigerad totalt 1 gång.
jorand skrev:sommar skrev:jorand skrev:Men grattis.
Om du syftar på mitt inlägg: :roll: Det är nog för enkelt för oss.
Så säger jag bara; man får lov att skämta.
Oj, förlåt!
Nä, jag menade att läraren inte visste..
Okej, ingen fara.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 19:17:08, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:Hur fan ska det gå med Sveriges framtid när sådan inkompetens får härska i skolan, matematikundervisningen har varit under all kritik i många år men det här är den värsta bottennoteringen sedan Den nya matematiken som inte borde lärts ut öh.t. (den tillhör högskolematematiken)!
Driver du med oss? Sidan du länkar till måste vara ett mästerstycke i misslyckad maskinöversättning.
Däremot får man väl hålla med om att det var ett tveksamt experiment. Dels är det svårt att se något syfte med mängdlära så tidigt i skolan, när den inte användes till något meningsfullt förrän åk 3 på gymnasiet, och det förutsatt man gick N eller T. Man hinner glömma rätt mycket på tiden däremellan.
Dessutom lärde man ut fel. Inte sällan var det multimängder istället för vanliga mängder, och multimängdlära är ett specialfall som används mycket begränsat bara inom teoretisk forskning såvitt jag vet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:17:08, redigerad totalt 1 gång.
carl skrev:filosofin är alltså: att det spelar ingen roll om man svarar rätt bara man svarar..
Passar ju bra när man ska förbereda barnen inför vuxenlivet ...
Javisst, det är det där med social kompetens, du vet. Det viktiga är att vara positiv och ge ett svar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:17:08, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Däremot får man väl hålla med om att det var ett tveksamt experiment. Dels är det svårt att se något syfte med mängdlära så tidigt i skolan, när den inte användes till något meningsfullt förrän åk 3 på gymnasiet, och det förutsatt man gick N eller T. Man hinner glömma rätt mycket på tiden däremellan.
Dessutom lärde man ut fel. Inte sällan var det multimängder istället för vanliga mängder, och multimängdlära är ett specialfall som används mycket begränsat bara inom teoretisk forskning såvitt jag vet.
Men det var KUL!
Och inte alls svårt att förstå hur uppgifterna skulle lösas. Om det sedan bidrog till min matematiska förståelse vet jag inte, jag har svårt att tänka mig hur den skulle varit om matematikundervisningen sett annorlunda ut.
*gillade mängdläran*
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:17:08, redigerad totalt 1 gång.
jorand skrev:hur fungerade detta här..?
edit: den nya matematiken alltså.
Inget vidare. Vi lärde oss lite grundläggande mängdlära utan att förstå vad det egentligen var eller vad man skulle ha det till. Som jag påpekade nyss fick man ingen användning för det förrän åk 3 på gymnasiet, när vi läste sannolikhetslära. Ja, i högstadiet talade vi väl om mängderna av naturliga tal, heltal, rationella tal osv., men det var ju bara triviala delmängdsrelationer.
Jag har bara svaga minnen av svartvita TV-program med folk utklädda till kaniner och annat som pratade om mängder (gissa vad vi barn tyckte var roligt, inte var det mängderna i alla fall). Så envisades de med mändguppgifter då och då ända upp på mellanstadiet, men utan egentlig koppling till matematiken i övrigt. Och så var det sådana där felaktigheter som t.ex. en mängd med fem exakt likadana kaniner, som ju enligt vanlig mängdlära innebär att alla fem är samma kanin och en enda, men eftersom det inte var tänkt så var det alltså egentligen en multimängd.
Vi läste ju inte ens om Cantors paradox.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:17:08, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Intressanta intressen