Asperger-Sverige (med foton)
94 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
www.asperger-sverige.se
Tack för all feedback.
Jag skall se till att ansvarig testar ny bakgrundsfärg.
Nu sitter jag på ett bibl. i Östhammar och har två minuter Internet kvar,
så jag skriver kort.
För 97 procent av personer med AS är det inte aktuellt att vara med.
Helt OK. Sund och bra. Det respekterar jag.
Men jag är också säker på att det finns ett värde i att några (3 %?) öppet står för vem de är.
Inget för alla, som sagt. Det vet vi redan.
Och bara en möjlighet bland många.
Tor, Andet
Jag skall se till att ansvarig testar ny bakgrundsfärg.
Nu sitter jag på ett bibl. i Östhammar och har två minuter Internet kvar,
så jag skriver kort.
För 97 procent av personer med AS är det inte aktuellt att vara med.
Helt OK. Sund och bra. Det respekterar jag.
Men jag är också säker på att det finns ett värde i att några (3 %?) öppet står för vem de är.
Inget för alla, som sagt. Det vet vi redan.
Och bara en möjlighet bland många.
Tor, Andet
Senast redigerad av TORatANDET 2011-05-04 20:53:52, redigerad totalt 1 gång.
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30
Jag tycker också det där med "någorlunda vettiga" bäddar för så många olika tokiga feltolkningar, att det hellre bör tas bort. Men parollen om deras problem, inte vårt, är jag 100% för!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:53:52, redigerad totalt 1 gång.
"Vi finns - och gillar du inte oss så är det ditt problem" är formuleringen jag tycker är onödigt hårt/stöddigt formulerat. Jag ser den som provokativ o tror att den kommer att uppfattas så. Är det avsikten är det ju bra, men är det verkligen avsikten?
Om det stod nåt i stil med Vi finns och ny syns vi också eller nåt sånt så skulle jag kunna vara med när jag inte behöver sitta o häcka i garderoben pga min familjesituation o de hänsyn jag MÅSTE ta till det.
Om det stod nåt i stil med Vi finns och ny syns vi också eller nåt sånt så skulle jag kunna vara med när jag inte behöver sitta o häcka i garderoben pga min familjesituation o de hänsyn jag MÅSTE ta till det.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:53:52, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Fast med en sådan mjäkifierad formulering får jag uppfattningen att det finns tanter bakom det hela. Att de liksom tagit "klassfoton" på de små liven och nu får de små liven skjiva en liten pjesentatjooon, sedan ska vi på studiebesök på Samhall allihopa i den söta Aspergergruppen som vi har stajtat upp med hjelp av RSMH.alfapetsmamma skrev:Om det stod nåt i stil med Vi finns och ny syns vi också eller nåt sånt så skulle jag kunna vara med när jag inte behöver sitta o häcka i garderoben pga min familjesituation o de hänsyn jag MÅSTE ta till det.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 20:53:52, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
sugrövmanövern skrev:Fast med en sådan mjäkifierad formulering får jag uppfattningen att det finns tanter bakom det hela. Att de liksom tagit "klassfoton" på de små liven och nu får de små liven skjiva en liten pjesentatjooon, sedan ska vi på studiebesök på Samhall allihopa i den söta Aspergergruppen som vi har stajtat upp med hjelp av RSMH.alfapetsmamma skrev:Om det stod nåt i stil med Vi finns och ny syns vi också eller nåt sånt så skulle jag kunna vara med när jag inte behöver sitta o häcka i garderoben pga min familjesituation o de hänsyn jag MÅSTE ta till det.
Utåt sätt så kan en "tuff" formulering vara ganska bra retoriskt och skär igenom "kjamandet".
Men man kan känna att man blir tvungen som individ att stå ensam för uttalandet och om man då helst inte vill ta plats och tuffa sig mot resten av samhället, utan kanske precis orkar finnas, då kan en sån formulering skrämma bort möjliga AS-deltagare.
Fast om man vill se tuffhetsmottot som en sållnings metod så kan det ju vara bra.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:53:52, redigerad totalt 1 gång.
Ha med den formuleringen ("ditt problem") med en brasklapp om hur vi faktiskt är vana att bli bemötta, och att vi är liiiite trötta på det.
Det är ju inte en utsatt och ofta kränkt och diskriminerad minoritetsgrupp som ständigt ska ta hänsyn till att inte någon enstaka i eget tycke "snäll" ur majoriteten ska bli för stött om man för en gångs skull biter ifrån lite och säger ifrån att nu är det nog.
Det är denna stora generellt mycket mer intoleranta majoritets fel att vi behöver ha en diagnos, och att vi har hamnat i läget att behöva fundera på om vi vågar outa att vi har diagnosen eller inte. Vi ska inte böja oss mer, vi är krumma nog nu!!
Det är ju inte en utsatt och ofta kränkt och diskriminerad minoritetsgrupp som ständigt ska ta hänsyn till att inte någon enstaka i eget tycke "snäll" ur majoriteten ska bli för stött om man för en gångs skull biter ifrån lite och säger ifrån att nu är det nog.
Det är denna stora generellt mycket mer intoleranta majoritets fel att vi behöver ha en diagnos, och att vi har hamnat i läget att behöva fundera på om vi vågar outa att vi har diagnosen eller inte. Vi ska inte böja oss mer, vi är krumma nog nu!!
Jag gillar inte att det står någorlunda vettiga. Vad betyder det?
Jag kanske dyker upp där så småningom, ska fundera på saken.
Jag kanske dyker upp där så småningom, ska fundera på saken.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 20:53:52, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Undrar om inte den där formuleringen jag ogillade är direkt tagen ifrån nån annan. Fick tanken när jag läste om det här:
http://rughfamilyworkshop.com/autism/de ... &keywords=
- alfapetsmamma
alfapetsmamma skrev:Undrar om inte den där formuleringen jag ogillade är direkt tagen ifrån nån annan. Fick tanken när jag läste om det här:
I like it!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:53:52, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:alfapetsmamma skrev:Undrar om inte den där formuleringen jag ogillade är direkt tagen ifrån nån annan. Fick tanken när jag läste om det här:
I like it!
Citatet på den lila affischen kändes helt annorlunda än när det stod på en hemsida, tycker jag.
- alfapetsmamma
Håller med. Tycker Autistic Adults Picture Project borde vara mallen att utgå från. Där kommer det upp en presentation när man klickar på bilden, med så lite eller mycket information personen själv vill ha med, men alltid nånting.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:53:52, redigerad totalt 1 gång.
Det är info om de flesta personerna på bilderna.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:53:52, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Asperger-Sverige (med foton)
Asperger-Sverige, webbsidan vars syfte är att synliggöra asperger-människor på bra sätt, utvecklas sakta och säkert. Fler aspergare är välkomna, vi behöver bli mindre osynliga. Maila då adressen som står på www.asperger-sverige.se, jag är inte den som sköter sidan.
Nu finns där även en gästbok, som ni är mycket välkomna att skriva i.
(Jag har full förståelse för att en del inte vill vara öppna som aspergare,
det är inte något för alla. Precis samma situation som för homosexuella.)
Tor
Nu finns där även en gästbok, som ni är mycket välkomna att skriva i.
(Jag har full förståelse för att en del inte vill vara öppna som aspergare,
det är inte något för alla. Precis samma situation som för homosexuella.)
Tor
Senast redigerad av TORatANDET 2011-05-04 20:53:52, redigerad totalt 1 gång.
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30
Re: Asperger-Sverige (med foton)
Bara för jobbets/jobbs skull. Det finns tecken i forskarvärlden på att AS ska buntas ihop i en större klump med austimspektraxxxx.TORatANDET skrev:(Jag har full förståelse för att en del inte vill vara öppna som aspergare,..
Dessutom känner jag inte för att visa mitt ansikte, även om det verkar vara relativt alldagligt. "Var du inte här nyss", "Nej, det var någon annan".
Senast redigerad av lar66 2011-05-04 20:53:52, redigerad totalt 1 gång.
Jag vill inte förknippas med min eller någon annans bild. Lika lite som jag representerar dem representerar de mig. Vi har en minsta gemensamma nämnare, en diagnos. Den har vi fått på grund av symtom i vardagen som är en konsekvens av vår personlighet. I övrigt kan vi vara i stort sett hur olika som helst.
Jag tycker det ligger en viss problematik i att föreningar och sidor icke-anonymiserar medlemmar och besökare. Dessa blir ansikten utåt och talesmän, eller kvinnor, för något som övriga kanske inte står för eller identifierar sig med.
Vad om en av dessa personer säger något helt olämpligt i TV eller till exempel råkar köra över någon med bil? Jo, det kommer skrivas direkt att detta berodde på att personen hade AS och att den därför hamnade i situationen. "Mänskliga faktorn" i sammanhanget försvinner omgående.
Klipp gärna till mig med motargument.
Jag tycker det ligger en viss problematik i att föreningar och sidor icke-anonymiserar medlemmar och besökare. Dessa blir ansikten utåt och talesmän, eller kvinnor, för något som övriga kanske inte står för eller identifierar sig med.
Vad om en av dessa personer säger något helt olämpligt i TV eller till exempel råkar köra över någon med bil? Jo, det kommer skrivas direkt att detta berodde på att personen hade AS och att den därför hamnade i situationen. "Mänskliga faktorn" i sammanhanget försvinner omgående.
Klipp gärna till mig med motargument.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 20:53:52, redigerad totalt 1 gång.
Förstår inte syftet med en sån sida men det är inte så konstigt eftersom jag inte förstår bögar som springer runt och slänger sin sexuella läggning i ansiktet på folk heller. Använder inte facebook, fastän den tomma sidan är det enda som kommer upp när man googlar mitt namn.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 20:53:52, redigerad totalt 1 gång.
Det är ju ett förlag som driver sidan! Vad är det för suspekt ställe egentligen?
Klippt från sidan:
"Vi vill att aspergare syns mer utåt, och helst i positiva sammanhang. Det handlar om att marknadsföra gruppen på bra sätt."
Jag tror de handlar om att detta förlag vill tjäna pengar.
När kommer den konkreta handlingsplanen? Hur definierar de "bra"? Hur ska de synas utåt på ett konkret och agerande sätt?
Får personerna ersättning för att vara med på sidan?
Min gissning är att "förlaget" vill föreläsa och hålla kurser, som de gör reklam för på sin sida, vilket är lika med Asperger-Sverige-sidan.
Klippt från sidan:
"Vi vill att aspergare syns mer utåt, och helst i positiva sammanhang. Det handlar om att marknadsföra gruppen på bra sätt."
När kommer den konkreta handlingsplanen? Hur definierar de "bra"? Hur ska de synas utåt på ett konkret och agerande sätt?
Min gissning är att "förlaget" vill föreläsa och hålla kurser, som de gör reklam för på sin sida, vilket är lika med Asperger-Sverige-sidan.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 20:53:52, redigerad totalt 1 gång.
AAA skrev:Det är ju ett förlag som driver sidan! Vad är det för suspekt ställe egentligen?
Klippt från sidan:
Korrekt iaktagelse. Detta är en kommersiellt verksamhet, och därmed borde folk som ställer upp få ersättning för detta.
Det vill ju oxå till att man ställer upp på den syn på AS som företaget står för. Själv ställer jag inte upp på att man först ska hålla psykiatrin om ryggen och försvara överdiagnosticeringen av AS, och sedan föreläsa för tanter om att gruppen egentligen borde jobba och klara sig själva. Antingen är AS en defekt som behöver diagnosticeras, och då är det en självklarhet att många i gruppen inte kan jobba (eller ens klara sig själva), eller så ser vi effekterna av diskriminering och patologisering av mänsklig variation. Själv står jag alltså för den andra synen, och kan därför inte ställa upp på premisserna som företaget i fråga bygger på.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:53:52, redigerad totalt 1 gång.
En aspergare som själv aktivt försöker utbilda omvärlden om Asperger och om oss. Och bara anställer andra aspergare.
Suspekt, va?
Vi som är på bild och/eller försöker jobba med aspergerfrågor representerar åtminstone Asperger på ett bättre sätt än rubriker som "Aspergers syndrom ökar risken för våldsbrott" och liknande.
Det är inte många som uppfattar homosexualitet som en sjuklig avvikelse längre. Jag gissar att det är ytterst få HBT-människor som inte vågar outa sig längre idag. Dit har den rörelsen nått för att några vågade gå i bräschen och ta första steget.
De hade säkerligen precis likadana belackare i de egna leden då.
Den liknelsen räcker för mig.
Suspekt, va?
Vi som är på bild och/eller försöker jobba med aspergerfrågor representerar åtminstone Asperger på ett bättre sätt än rubriker som "Aspergers syndrom ökar risken för våldsbrott" och liknande.
Det är inte många som uppfattar homosexualitet som en sjuklig avvikelse längre. Jag gissar att det är ytterst få HBT-människor som inte vågar outa sig längre idag. Dit har den rörelsen nått för att några vågade gå i bräschen och ta första steget.
De hade säkerligen precis likadana belackare i de egna leden då.
Den liknelsen räcker för mig.