Svårt att hålla händerna i styr?
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Svårt att hålla händerna i styr?
En sak som jag började fundera lite på idag, är om någon mer här har svårt att hålla händerna i styr, när ni t.ex står inför en grupp och redovisar?
Själv kom jag och tänka på det idag när var och en höll en muntlig redovisning inför klassen. Under "talet" fick alla i klassen skriva ned på en lapp vad som var bra och vad man kunde förbättra. På nästan alla lappar som de hade skrivit om mig, stod det oftast: Tänka på att hålla händerna i styr, inte göra konstiga viftar med armarna osv.
Att stå inteför en grupp är i för sig inte några problem för mig, men jag håller som sagt oftast på under en redovisning att t.ex stryka mig igenom håret, knäppa med naglarna, pilla med fingrarna, veva med armarna och liknande.
Har någon här liknande problem? (det behöver inte bara gälla när man står inför en grupp).
Själv kom jag och tänka på det idag när var och en höll en muntlig redovisning inför klassen. Under "talet" fick alla i klassen skriva ned på en lapp vad som var bra och vad man kunde förbättra. På nästan alla lappar som de hade skrivit om mig, stod det oftast: Tänka på att hålla händerna i styr, inte göra konstiga viftar med armarna osv.
Att stå inteför en grupp är i för sig inte några problem för mig, men jag håller som sagt oftast på under en redovisning att t.ex stryka mig igenom håret, knäppa med naglarna, pilla med fingrarna, veva med armarna och liknande.
Har någon här liknande problem? (det behöver inte bara gälla när man står inför en grupp).
Senast redigerad av Oskar 2011-05-04 23:20:43, redigerad totalt 1 gång.
Hej Oskar:
Jag har haft liknande problem med att inte hålla händer i styr.
Jag var en fena på att trycka på knappar ( hissknappar, dörrtelefon-knappar, och stoppljus-knappar ), tryckte på allt jag såg..hah.
När jag tänker på detta efteråt så kommer jag att tänka på Asperger och en fallenhet för blänkande metaller= hissknappen=blänker, övergångsknappen=jo, även den blänker väl.. m.m
Jag har haft liknande problem med att inte hålla händer i styr.
Jag var en fena på att trycka på knappar ( hissknappar, dörrtelefon-knappar, och stoppljus-knappar ), tryckte på allt jag såg..hah.
När jag tänker på detta efteråt så kommer jag att tänka på Asperger och en fallenhet för blänkande metaller= hissknappen=blänker, övergångsknappen=jo, även den blänker väl.. m.m
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 23:20:43, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb skrev:Jag var en fena på att trycka på knappar ( hissknappar, dörrtelefon-knappar, och stoppljus-knappar ), tryckte på allt jag såg..hah.
Hmm, samma här! Men det är heller inget som har gått över än. Mina fingrar klarar sig i princip inte utan något att pilla med. Alltid när jag t.ex är ute och går, måste jag ha t.ex en bläckpenna i fickan med mig som jag kan knäppa med. En av de värsta sakerna som jag kan pilla med är också stearinljus, vilket ofta resulterar att det blir fullt med stearinpimpar överallt i huset!
Senast redigerad av Oskar 2011-05-04 23:20:43, redigerad totalt 1 gång.
Re: Svårt att hålla händerna i styr?
Oskar skrev:Svårt att hålla händerna i styr?
Mjo. Det har påpekats en hel del.
Senast redigerad av Peace 2011-05-04 23:20:44, redigerad totalt 1 gång.
Jag ska ta mig fan alltid hålla på med en hel massa minimalistiska sysslor precis hela tiden. Har jag inga grejer att tillgå vandrar fingrarna genast till varandra, en axel eller ansiktet. Det är sällan benen är helt stilla dessutom.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 23:20:44, redigerad totalt 1 gång.
Mamma brukar säga att jag svänger så konstigt med armarna när jag går...och i mellanstadiet brukade jag spela luftpiano på bänken, små menuetter ur minnet. En klasskompis påpekade det: "Man hör alltid ditt jävla trummande!" Men det var ju inga trummor, det var ju ett piano...
Senare började jag rita i stället. En lärare på universitetet skällde ut mig för att jag "inte lyssnade utan bara satt och klottrade". Då skulle det ha varit fint med en diagnos...men jag försökte förklara att det fungerade mnemoniskt (*badabim*) för mig, att jag faktiskt illustrerade det hon berättade (vilket jag också ofta gjorde). Ibland ritade jag mitt positiva alter ego, en gladlynt punkartjej som heter TUA, och lät henne kommentera något i texten, ibland satt Frida Kahlo i ett hörn av anteckningsblocket och målade en bild av det vi hade pratat om...klart roligare än bara anteckningar!
Men på universitetet skall det vara som i Pink Floyd's Another Brick in the Wall - en grå massa som inte får ifrågasätta.
Senare började jag rita i stället. En lärare på universitetet skällde ut mig för att jag "inte lyssnade utan bara satt och klottrade". Då skulle det ha varit fint med en diagnos...men jag försökte förklara att det fungerade mnemoniskt (*badabim*) för mig, att jag faktiskt illustrerade det hon berättade (vilket jag också ofta gjorde). Ibland ritade jag mitt positiva alter ego, en gladlynt punkartjej som heter TUA, och lät henne kommentera något i texten, ibland satt Frida Kahlo i ett hörn av anteckningsblocket och målade en bild av det vi hade pratat om...klart roligare än bara anteckningar!
Men på universitetet skall det vara som i Pink Floyd's Another Brick in the Wall - en grå massa som inte får ifrågasätta.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 23:20:44, redigerad totalt 1 gång.
Jag har alltid en penna eller papper i händerna, åtminstone om jag inte är heltrygg. Har haft föreläsning (?) om hur man tecknar en gubbe utan att ha noll teckningsskills, det var görkul och jag hoppas att personerna i klassen lärde sig något!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:20:44, redigerad totalt 1 gång.
Pillar mis själv i ansiktet, trumma på bord, skakar benen, oavsett var jag är, på jobbet, bussen i bilen eller hema.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 23:20:44, redigerad totalt 1 gång.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
jag ahr spelat teater i typ 11 år, så jag ahr liksom olika gester inbyggda när jag pratar inför grupp, men jag ahr väldigt svårt att bara stitta stilla och inte hålla på med händer med pennor eller så
Senast redigerad av Dimalim 2011-05-04 23:20:44, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen:
Jag trummade mycket på benen i min ungdom, så mamma fick säga till mig lite grann, trummandet känetecknar mig oxå
Sen har jag även gjort såna där prutt-ljud med händerna och tyckte det var kul när jag var barn.
Jag trummade mycket på benen i min ungdom, så mamma fick säga till mig lite grann, trummandet känetecknar mig oxå
Sen har jag även gjort såna där prutt-ljud med händerna och tyckte det var kul när jag var barn.
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 23:20:44, redigerad totalt 1 gång.
Perioder
Jag brukar få detta i perioder då jag bara måste pilla på nån fläck eller knapp blir som om tanken bara gör att jag måste
gjorde det oxå som barn "råkade" öppna tappen till oljetunnan det var ju intepoppulärt......visste ju att jag inte fick men kunnde inte hålla tillbaks kännslan av att jag måste pilla.
sen brukar jag som andra pilla mej i skägget och vid vissa situationer klia mej på bröstkorgen speciellt vid obehag eller osäkerhet
Tipset med pennan var väldigt bra ska tänka på den i framtiden.
Mikko
gjorde det oxå som barn "råkade" öppna tappen till oljetunnan det var ju intepoppulärt......visste ju att jag inte fick men kunnde inte hålla tillbaks kännslan av att jag måste pilla.
sen brukar jag som andra pilla mej i skägget och vid vissa situationer klia mej på bröstkorgen speciellt vid obehag eller osäkerhet
Tipset med pennan var väldigt bra ska tänka på den i framtiden.
Mikko
Senast redigerad av mikkorothrissne 2011-05-04 23:20:44, redigerad totalt 1 gång.
- mikkorothrissne
- Ny medlem
- Anslöt: 2009-07-13
Jag biter nervöst i underläppen och naglarna, river bort hud under hälarna, så att jag får sår, vilket ofta resulterar i att jag får väldigt ont efteråt, speciellt huden under hälarna.
När jag är ute och går brukar jag ha händerna i fickorna, står gärna med armarna i kors osv.
Lustigt...redan nu när jag skrivit detta har jag omedvetet haft händer/fingrar lite överallt, trummar med fötterna mot golvet m.m.
När jag är ute och går brukar jag ha händerna i fickorna, står gärna med armarna i kors osv.
Lustigt...redan nu när jag skrivit detta har jag omedvetet haft händer/fingrar lite överallt, trummar med fötterna mot golvet m.m.
Senast redigerad av Lorelei 2011-05-04 23:20:44, redigerad totalt 1 gång.
Samma här! När jag var liten har mamma berättat att hon ofta fick säga till mig då jag snurrade håret runt ett finger.
Nu för tiden kan jag inte hålla fingrarna stilla då jag ska träffa någon, även min kurator, när jag sitter på bussen. Jag håller på med håret hemma då jag ska göra något som inte intresserar mig.
Nu för tiden kan jag inte hålla fingrarna stilla då jag ska träffa någon, även min kurator, när jag sitter på bussen. Jag håller på med håret hemma då jag ska göra något som inte intresserar mig.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-04 23:20:44, redigerad totalt 1 gång.
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
Jag brukar sitta och pilla med knapparna på min skjorta ibland när jag inte har så mycket att göra... men det är "bara" med höger hand jag kan göra det.
Och ibland när jag funderar på något, som nu när jag sitter och funderar på svaret till en fråga i Melodikrysset, så håller jag vänstra pekfingertoppen intill högra mungipan samtidigt som jag "pillar" med vänstra tumnageln mot vänstra framtanden. Men det gör jag bara hemma, och aldrig när andra tittar på.
/geocache
Och ibland när jag funderar på något, som nu när jag sitter och funderar på svaret till en fråga i Melodikrysset, så håller jag vänstra pekfingertoppen intill högra mungipan samtidigt som jag "pillar" med vänstra tumnageln mot vänstra framtanden. Men det gör jag bara hemma, och aldrig när andra tittar på.
/geocache
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 23:20:44, redigerad totalt 1 gång.
vallesmamma skrev:Samma här! När jag var liten har mamma berättat att hon ofta fick säga till mig då jag snurrade håret runt ett finger.
hehe snurra håret.. gör jag mindre när jag käkar min concerta har jag upptäkt.. tror de flesta pilltics blir färre när jag tar medsen.. men folk brukar kommentera mitt hårsnurrande OFTA för det ser väl jobbigt ut kanske hehe.. snurra håret är lugnande men ser nog tokstressigt ut. Jag har en slinga frmtill (på vänstersidan där luggen är fast jag har då inte lugg som i tillklippt lugg) som jag snurrar med.. slår knut på med bara en hand osv endel tittar ganska faschinerat när jag knyter knut och sedan löser upp den med handen igen 143 gr / min typ
Senast redigerad av Ayhanza 2011-05-04 23:20:44, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare