Vaxproppar & psyket!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Vaxproppar & psyket!

Inläggav Glimma » 2010-02-05 22:29:23

Kom just att tänka på en lite udda sak. Jag har sedan flera år problem med vaxproppar, alltså att örat producerar för mkt öronvax och måste ibland få hjälp med att spola ut det. När jag får jättemkt problem med detta märker jag att det genast sätter sig på mitt psyket, d v s jag mår jättedåligt psykiskt också.

Det trycker verkligen i öronen och ja iaf jag mår bara dåligt av det. Samtidigt blir det en stor befrielse när man väl tar tag i problemet & tar bort det. Som med allt annat! Men det kan vara svårt att komma på detta ibland.Är detta något som känns igen? Kanske att folk mår dåligt av detta utan att veta om det? Eller är det bara jag som lider av sådana här konstigheter. Förutom att jag är extremt ljudkänslig, har jag inte heller varit ett s k öronbarn, fast nu när jag tänker efter så åkte jag rätt ofta in till öronkliniken för vaxproppar när jag var liten.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:23:36, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2008-08-31

Inläggav earlydayminer » 2010-02-05 22:40:46

Jag hade mycket problem med mina öron. Jag var ett s k "öronbarn" och har även haft en del problem med plötslig sänkt hörsel. Ofta när jag vaknar. Eftersom att jag håller på en del med musik så blir det extra jobbigt. Allt som försämrar min förmåga att förstå och utöva musiken gör mig oerhört frustrerad. Jag kan bryta ut i frustrationsgråt. Men det är inte på grund av vaxproppar som jag känner så.

Förutom det så tycker jag inte om att någon är nära mina öron, och jag tycker definitivt inte om när min prestationsförmåga m m blir nedsatt. Dessutom är det jobbigt att ha något vid eller i öronen.

Jag kan också må dåligt av relativt små saker som har med vissa delar av kroppen att göra. Jag stör mig för mycket, blir för fokuserad på det. Kan inte sluta tänka på det eller koncentrera bort det tillräckligt länge för att glömma bort det.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 0:23:36, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Glimma » 2010-02-05 22:45:34

Känner igen mig i mkt. Och bara för att du nämner det så kom jag på att jag ofta får känslan av lomhördhet och kopplar nu samman det med vaxpropparna. Intressant vad man kan komma på va?Jag är ju också musikerfantast & allt i mitt liv kretsar kring det & vaxproppar försämrar ju helt klart känslan för musiken. Ofta går det för långt innan man inser vad kärnan i problemet är.

"Jag stör mig för mycket, blir för fokuserad på det. Kan inte sluta tänka på det eller koncentrera bort det tillräckligt länge för att glömma bort det".

Det ovan som du nämner tror jag tillhör ngr av grundproblemen med Asperger syndrom. Känner igen det väldigt väl.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:23:36, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Parvlon » 2010-02-05 22:51:12

Jag var oxå ett "öronbarn" när jag var liten men att det skulle ha påverkat mitt psyke mer än vad penicillinet de tryckte i mig gjorde, tror jag mindre på. Nuförtiden så har jag bara susnings-problem ibland, än mer om jag fokuserar på det. Kan ta över allt om man ger sig fan på det, vilket är ett mänskligt fenomen iofs.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:23:36, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav earlydayminer » 2010-02-05 22:56:43

Ett annat problem jag har är att hörseln är lite nedsatt på höger öra, vilket gör det så konstigt. Det känns som att vänster öra har hand om alla småljud, och höger öra sorterar bort alla småljud. Det är också mer "basigt" i höger öra, vilket säkert är en effekt av att alla småljud sorteras bort/åker in i vänster öra. Jag opererade in rör i höger öra när jag var väldigt liten. Jag har idén om att jag inte hör tonerna fullständigt. Och det gör mig rädd, väldigt upprörd och får mig att känna förtvivlan.

Ja, fokuseringsproblemet är lite av ett grundproblem. Jag kan fokusera mig in på ett problem tills jag får ett utbrott av något slag. Numera kan jag dock hejda mig innan det är för sent. Det är en riktig motivationsmördare, precis som när något blir fel med hörseln hos musiker.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 0:23:36, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav MsTibbs » 2010-02-06 0:13:41

Jag har inga problem med öronen som tur är. Är depp ändå.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 0:23:36, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav lasseivägen » 2010-02-06 0:33:59

Har haft stora problem med vax i örona, nått jag provat och som funkar hyffsat är att, ta lita vaselin på lillfingerspetsen och trycka in det i örongången. Det verkar som det löser upp vaxet, det kryper trolgen även in i hörselgången, för vaxet rinner ut tillsammans med vaselinet. Efter en sådn behandling var jag av annan anledning hos en läkare, hon tittade i mitt öra eftersom jag had problem med örat, hennes kommentar var att örar var ovanliggt rent. Ibland använder jag sasvasle istället.

Har sämre hörsel på vänster öra, så när det väsnas på kvällen om jag störs vid insomnandet, då ligger jag på högerörat.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in